Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   VUB weigert Actief Linkse Studenten te erkennen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=4775)

GC 24 juli 2003 08:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elle
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klaas
VUB weigert Actief Linkse Studenten te erkennen

Op 4 juli besliste de Sociale Raad Studenten aan de VUB om de Actief Linkse Studenten niet te erkennen als officiële studentenorganisatie. Dit gebeurde op basis van de volgende motivatie: "ALS : negatief; het BSG vreest voor de goede samenwerking van het ALS met de andere erkende kringen, met het BSG en met de Sociale Raad, daar zij al hebben laten blijken geen hoger gezag te respecteren, noch enig respect te betonen voor de andere kringen."

Pech zou ik zeggen. Vriend van mij zetelt in de Raad, ze hebben groot gelijk om die aanstellers wandelen te sturen....

Dus als ik in een raad zit en die liberalen dikke carrièristen vind, moet ik die ook maar wandelen sturen? Fraaie motivatie zou dat zijn 8)

@ Lorens: noem ons gerust dogmatisch, geen probleem. Sommigen hebben ons al grotere verwijten toegeworpen... Toen ik in Gent in het Politiek-Filosofisch Konvent zat voor de ALS, stemde ik altijd dogmatisch tegen voorstellen om linkse organisaties uit te sluiten. Even dogmatisch stemde ik altijd tegen de mogelijke erkenning van de NSV en tegen rechtse groepen als het KVHV. Als dat dogmatisch is, ben ik er trots op dat je me dogmatisch noemt ;-)

Het valt verder op dat de enige argumenten die hier reeds naar voor gebracht zijn ivm ALS-VUB betrekking hebben op het plakken van affiches. Voor het overige wordt de ALS een "gebrek aan respect" verweten tegenover de grote verlichte geesten die het voor het zeggen hebben. Is dat nu ook al een criterium om erkend te worden?

Lorens 24 juli 2003 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door GC
Citaat:

Citaat:

Op 4 juli besliste de Sociale Raad Studenten aan de VUB om de Actief Linkse Studenten niet te erkennen als officiële studentenorganisatie. Dit gebeurde op basis van de volgende motivatie: "ALS : negatief; het BSG vreest voor de goede samenwerking van het ALS met de andere erkende kringen, met het BSG en met de Sociale Raad, daar zij al hebben laten blijken geen hoger gezag te respecteren, noch enig respect te betonen voor de andere kringen."

Pech zou ik zeggen. Vriend van mij zetelt in de Raad, ze hebben groot gelijk om die aanstellers wandelen te sturen....

Dus als ik in een raad zit en die liberalen dikke carrièristen vind, moet ik die ook maar wandelen sturen? Fraaie motivatie zou dat zijn 8)

@ Lorens: noem ons gerust dogmatisch, geen probleem. Sommigen hebben ons al grotere verwijten toegeworpen... Toen ik in Gent in het Politiek-Filosofisch Konvent zat voor de ALS, stemde ik altijd dogmatisch tegen voorstellen om linkse organisaties uit te sluiten. Even dogmatisch stemde ik altijd tegen de mogelijke erkenning van de NSV en tegen rechtse groepen als het KVHV. Als dat dogmatisch is, ben ik er trots op dat je me dogmatisch noemt ;-)

Het valt verder op dat de enige argumenten die hier reeds naar voor gebracht zijn ivm ALS-VUB betrekking hebben op het plakken van affiches. Voor het overige wordt de ALS een "gebrek aan respect" verweten tegenover de grote verlichte geesten die het voor het zeggen hebben. Is dat nu ook al een criterium om erkend te worden?

Ik heb het over je dogmatische reproducties van lenin bij het minste wat je gevraagd wordt.

Ik ben geen verlichte geest die iets te zeggen heeft aan de VUB, maar ik heb ook geen goesting om hier een proces te starten omdat jij ergens niet van overtuigd bent, terwijl je van toeten nog blazen afweet wat hier in Brussel gebeurt.

GC 24 juli 2003 09:35

Ik volg de situatie aan de VUB momenteel op de voet. Die toeten en blazen kloppen niet.

En waarom is het dogmatisch indien af en toe teruggevallen wordt op hetgeen naar voor gebracht werd door belangrijke revolutionairen? Zoals Lenin zei, moeten marxisten het collectieve geheugen van de klasse vormen en daar bijgevolg uit putten. Trotsky voegde er, volledig terecht, aan toe dat het langetermijngeheugen immers één van de gevaarlijkste
wapens kan zijn :lol:

[size=2]die laatste paragraaf is enkel sarcastisch bedoeld, ik weet niet als Lenin en Trotsky dat effectief gezegd hebben[/size]

Lorens 24 juli 2003 09:53

Dit is het laatste wat ik daarover zeg. Je geeft kritiek op het feit dat je geen erkenning gekregen hebt, maar je weet niet hoe dat in z'n werk gaat. En de dag erna volg je de situatie op de voet? Veelbetekenend, vooral in het academisch verlof.

Klaas 24 juli 2003 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
We bestaan niet aan de VUB. Hoe zouden we dan affiches kunnen overplakken en andere studentenverenigingen ambeteren? Er waart een spook door de VUB. Het spook van de ALS. :lol:

NSV bestond ook niet aan de VUB. Toch zijn ze erin geslaagd om op 1 nacht alle affiches te overplakken, inclusief de ramen van de cafetaria. (en kom mij niet vertellen dat het niet waar is, ik ben moeten gaan lopen van hun knokploeg omdat ik er mijn afficheke aan het overplakken was)

De linkse rakkers zouden zoiets niet durven zeker? ;)

Tomb, de NSV!-Brussel is sinds 2 academiejaren weer opgestart en ook aan de VUB met succes!

Klaas 24 juli 2003 10:19

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door H. Guderian
Citaat:

Ik vind het eerder een compliment voor mijn Brusselse kameraden. Ze zouden eens moeten zeggen dat ze even mak en plooibaar zijn als de andere. Ik weet niet wie of wat er die beslissingen genomen heeft maar ze zijn zeker niet van ons af, integendeel.

:lol: :lol: :lol:
Kortom, u geeft een compliment aan de NSV, want de NSV wordt aan geen enkele unief erkend. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Het zou er nog aan mankeren dat DIE stomme koppen aan onze unif voet aan wal krijgen. :roll:

Elle, dan zal ik u moeten teleur stellen. Reeds 6 schachten die hun studies aan de VUB starten, zullen volgend academiejaar tot de NSV!-Brussel toetreden.

Klaas 24 juli 2003 11:46

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lorens
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dus de Sociale Raad Studenten is gewoon een soort medezeggenschapsraad, waarmee studenten inspraak krijgen in de universiteit?

Maar waar zijn die kringen dan voor en waarom moeten ze erkend worden?

Sociale Raad heeft inpraak, maar moet volgens mij nog altijd aanvaard worden door het bestuur van de VUB zelf. Ze zetelen wel ook mee in het bestuur, als ik me niet vergis.

Kringen zijn studentenverenigingen, ze krijgen lokalen, subsidies, moeten zorgen voor het bevoorraden van de cursussen, houden td's, dopen... organiseren vanalles, wat bedoel je eigenlijk met waar dienen die voor?

Goh, we zullen zonder erkenning ook wel een werking aan de dag leggen. Ook op de VUB zelf. Zalen zijn geen probleem en subsidies hebben we niet nodig. Door ons niet te erkennen zorgen ze er ook voor dat we geen rekening hoeven te houden met al hun regels. Niet eens een slechte situatie ;-)

1ste Niet eens een slechte situatie ;-)

2de De Actief Linkse Studenten gaan niet akkoord met deze beslissing die niet gebaseerd is op reële feiten, maar op een veronderstelling.

Het eerste zet je hier in een rectie en het tweede staat in jullie persbericht. Hoe valt dat te rijmen, Geert?

Klaas 24 juli 2003 11:49

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lorens
Citaat:

We bestaan niet aan de VUB. Hoe zouden we dan affiches kunnen overplakken en andere studentenverenigingen ambeteren? Er waart een spook door de VUB. Het spook van de ALS. :lol:

Twee posts geleden had je het nog over je kameraden uit brussel, nu bestaan ze zelfs niet? Ik loop daar toevallig wel genoeg rond en dan vooral aan de ingang van de cafetaria om die van ALS daar met hun internationaal-verzet stickertjes te zien rondhuppelen.

Officieel bestaan we niet voor de VUB. Nu ik vermoed dat mijn Brusselse kameraden eveneen repect tonen als ze krijgen als je begrijpt wat ik bedoel. Niet iedereen wil zich aanpassen aan de heersende mentaliteit van de 'erkende' studentenverenigingen. De situatie in Gent in acht genomen kan ik me wel iets voorstellen wat voor typen het daar voor het zeggen hebben.

De voorbije decennia waren de Actief Linkse Studenten steevast actief aan de VUB en dit zonder enige problemen, verschillende oud-leden van de ALS zijn momenteel als personeelslid verbonden aan de VUB.

Toch raar, bovenstaande tekst (in cursief) staat in het persbericht dat terug te vinden is op de website van de LSP! Hoe rijm je dat met:

Officieel bestaan we niet voor de VUB.

GC 24 juli 2003 11:52

Klaas, zit je ene hersencel in je gat misschien?

Of wil je niets begrijpen?

Verder wens ik u veel plezier met uw nieuwe hobby op poëtisch vlak (het ontwikkeling van rijmen).

Klaas 24 juli 2003 11:55

Citaat:

Verder wens ik u veel plezier met uw nieuwe hobby op poëtisch vlak (het ontwikkeling van rijmen).

Geert, geen antwoord dus!

We gaan uiteraard niet akkoord met deze beslissing en zullen er alles aan doen om het teniet te doen. Staat ook in datzelfde persbericht te lezen!

GC 24 juli 2003 11:57

Citaat:

Citaat:

Omdat je niet durft? Wens je daarom geen commentaar te geven?

Klaas 24 juli 2003 12:00

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Omdat je niet durft? Wens je daarom geen commentaar te geven?

We gaan uiteraard niet akkoord met deze beslissing en zullen er alles aan doen om het teniet te doen. Staat ook in datzelfde persbericht!

Geert, ik doelde er op dat jij weer geen antwoord gaf! Of een antwoord dat volledig naast de kwestie is!

GC 24 juli 2003 12:07

Jij hebt al dezelfde ziekte als ene 'Kris' op dit forum: die zag ook overal persberichten 8)

Voor alle duidelijkheid: er is over deze materie geen enkel persbericht rondgestuurd.

Dat was het wat mij betreft in deze discussie: over naar de hersencel van Klaas om hier verder complete nonsens te plaatsen.

Klaas 24 juli 2003 12:28

Citaat:

Jij hebt al dezelfde ziekte als ene 'Kris' op dit forum: die zag ook overal persberichten 8)

Voor alle duidelijkheid: er is over deze materie geen enkel persbericht rondgestuurd.

Dat was het wat mij betreft in deze discussie: over naar de hersencel van Klaas om hier verder complete nonsens te plaatsen.

De Actief Linkse Studenten gaan niet akkoord met deze beslissing die niet gebaseerd is op reële feiten, maar op een veronderstelling. De voorbije decennia waren de Actief Linkse Studenten steevast actief aan de VUB en dit zonder enige problemen, verschillende oud-leden van de ALS zijn momenteel als personeelslid verbonden aan de VUB. Sinds 1973 was de ALS erkend aan de VUB. Na een onderbreking is nu sprake van een heroprichting. Bovendien dient erop gewezen dat zowel aan de RUG als de KUL er zich geen problemen stellen voor de erkenning van de ALS.

De ALS meent dat de beslissing van de Sociale Raad onvoldoende gemotiveerd is en de weinige motivatie die er is, heeft geen basis in de realiteit. Het lijkt eerder een politieke afrekening omdat de ALS in haar campagnes een duidelijk politiek alternatief naar voor brengt. Bovendien vonden sommigen het blijkbaar storend dat de ALS in de verkiezingscampagne campagne voerde om voor de LSP te stemmen. Uiteraard was de Sociale Raad niet bereid om dat openlijk te verkondigen, dus werd maar teruggevallen op een nep-motivatie.

We gaan uiteraard niet akkoord met deze beslissing en zullen er alles aan doen om het teniet te doen. Intussen willen we wel benadrukken dat deze beslissing van de Sociale Raad geen enkele impact zal hebben op het verderzetten van onze politieke activiteiten aan de VUB.

Gevonden op jullie website, Geert! Aaaa nee geen persbericht :roll:

Babeth 24 juli 2003 12:30

Net zoals de maatschappij evolueert evolueert ook de houding van de studenten. Ik werd reeds door iemand via privé-mail erop gewezen dat veel dingen aan de VUB zijn veranderd sinds ik daar in 1993 afgestudeerd ben. Het verbaast me dus niet dat kringen opkomen en kringen verdwijnen.
Maar de Sociale Raad en het Brussels Studenten Genootschap zijn een vaste waarde die nodig zijn om een aantal basisregels in de campus-samenleving te handhaven: respect voor andermans affiches, verdeling van de feestzaal voor fuiven, subsidies voor de werking van de vereniging, lokalen om te vergaderen en de archieven in op te bergen, regeling voor de verkoop van cursussen, strenge reglementering van de dopen. Alle facultaire, regionale, politieke, folkloristische en studiekringen vallen onder het BSG als ze van deze basisdiensten gebruik wensen te maken en door de Sociale Raad erkend werden. Deze raad bestaat uit studenten, academisch personeel en niet-academisch personeel. In theorie is deze raad onpartijdig. In de praktijk is er altijd wel een tendens geweest om meer rechts gedachtengoed te weren. Men baseert zich normaal gezien op een dossier dat door de kring wordt ingediend, en op een evaluatie door andere kringen (meestal klachten).
Kringen die zich niet aan de SR of het BSG wensen te "onderwerpen" kunnen dan ook niet rekenen op subsidies, de feestzaal en andere faciliteiten. Je kan prima zonder. Maar het ALS heeft zich blijkbaar doen opvallen door flagrant overplakken en andere onbeleefdheden en daar plukken ze nu dus de vruchten van.

Citaat:

Trouwens denk ik dat we een goede kans maken zodra het dossier opnieuw op tafel zal liggen. En dat zou wel eens erg binnenkort kunnen zijn ;-)

Wat zou dan de eerste conclusies van de SR kunnen veranderen ? Hoe gaat het ALS haar dossier "sexier" maken ?

GC 24 juli 2003 12:30

Is ieder artikel op een website een persbericht?????

Trouwens, heb jij toelating gevraagd aan LSP om dat artikel hier te reproduceren? Of geldt het auteursrecht niet voor u?

Klaas 24 juli 2003 12:32

Citaat:

Is ieder artikel op een website een persbericht?????

Trouwens, heb jij toelating gevraagd aan LSP om dat artikel hier te reproduceren? Of geldt het auteursrecht niet voor u?

Wat is dan de bedoeling van dat artikel? Pff, wil je weer geld innen, kapitalist!

GC 24 juli 2003 12:42

De LSP-site richt zich niet bepaald naar journalisten. Wel naar arbeiders en jongeren. De onnozelaars die onze site bezoeken, moeten we er jammer genoeg bijnemen.

Op de LSP-site staat volgende opmerking:

[size=2]© Alle artikels op deze site vallen onder de verantwoordelijkheid van LSP/MAS. Reproductie van artikels kan enkel mits toelating via [email protected]. [/size]

Het is voor jou dan ook aangewezen om het artikel uit je bericht te verwijderen.

Klaas 24 juli 2003 12:47

Citaat:

De LSP-site richt zich niet bepaald naar journalisten. Wel naar arbeiders en jongeren. De onnozelaars die onze site bezoeken, moeten we er jammer genoeg bijnemen.

Op de LSP-site staat volgende opmerking:

[size=2]© Alle artikels op deze site vallen onder de verantwoordelijkheid van LSP/MAS. Reproductie van artikels kan enkel mits toelating via [email protected]. [/size]

Het is voor jou dan ook aangewezen om het artikel uit je bericht te verwijderen.

pfff, Geert, jij doet niets anders dan stukken tekst ed. hier te publiceren.

numarx 24 juli 2003 12:50

Zijn stukken tekst.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be