Supe®Staaf |
20 juli 2006 15:13 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leeuwenhart
(Bericht 1828626)
Roeien met de belgische riemen die je hebt om Belgie samen te houden?
|
Nope: om conclusies aangaande het democratische gehalte van bestuur te trekken, moeten we ons beperken tot de alhier gangbare systemen.
Citaat:
Dat je nu vlucht naar de particratie om dit te bekomen zegt veel over U.
|
Ik vlucht niet in de particratie: ik bevind er mij middenin.
Als ik dus conclusies wil trekken over het bestuur, dan dien ik die te toetsen aan de realiteit van onze particratie.
Het is het enige nauwelijks democratische instrument dat we hebben: met onze stemmen bepalen we enkel een klein beetje de zetelverdeling per partij, meer niet.
Binnen dit particratische stelsel en onder onze particratische bestuurders, is er absoluut geen tendens om België te splitsen, alvast niet bij een meerderheid. Dat is al wat ik kan zeggen. Dat houdt geen appreciatie van het systeem in, hoewel ik hun niet-separatisme uiteraard opportuun acht.
Abstract gezegd:
Een beslissing kan goed of slecht zijn. Dat staat los van het feit of het een democratisch gedragen beslissing is.
Meer zelfs: eenzelfde beslissing kan zowel via democratische weg genomen worden als tyranniek door één persoon gedecreteerd worden. De beslissing zelf verandert daardoor niet intrinsiek van waarde.
Ik blijf er wel van overtuigd dat democratisch genomen beslissingen, meer kans hebben goed uit uit te draaien. Maar dat is dus een andere kwestie, die hier niet echt relevant is.
|