Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Vlaming krijgt zijn formulieren in het Frans en weigert hieraan gevolg te geven... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=54119)

Burry 7 augustus 2006 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 1856818)
WIJ slikken niet.
Het zijn onze 'vertegenwoordigers' die slikken.

't Zal wel een beetje van beide kanten komen.

schaveiger 11 augustus 2006 12:26

Voor elk wat wils ....

Een paar vraagjes:

1. Als inwoner van Wallonië rij je door Vlaanderen en je begaat een verkeersovertreding. In welke taal krijg je de PV in je bus ?

2. Als Vlaming moet je je voor een of andere reden in Wallonië vestigen. In welke taal krijg je je (federale) belastingsaangifte ?

Jaani_Dushman 11 augustus 2006 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger (Bericht 1864893)
1. Als inwoner van Wallonië rij je door Vlaanderen en je begaat een verkeersovertreding. In welke taal krijg je de PV in je bus?

Nederlands.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger (Bericht 1864893)
2. Als Vlaming moet je je voor een of andere reden in Wallonië vestigen. In welke taal krijg je je (federale) belastingsaangifte?

Frans.

schaveiger 11 augustus 2006 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1864963)
Nederlands.

Frans.

1. kent geen nederlands en 2. vertikt het frans te praten !!!

Jaani_Dushman 11 augustus 2006 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger (Bericht 1864990)
1. kent geen nederlands

Je kan moeilijk verwachten dat de politie hier PV's in het Russisch gaat opstellen, voor Russische toeristen die te snel rijden of verkeerd parkeren. Wanneer je in Vlaanderen komt, zal je moeten accepteren dat de taal hier Nederlands is.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger (Bericht 1864990)
2. vertikt het frans te praten !!!

Dan moet je niet naar Wallonië gaan. De officiële taal van Wallonië is Frans.

schaveiger 11 augustus 2006 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1865016)
Je kan moeilijk verwachten dat de politie hier PV's in het Russisch gaat opstellen, voor Russische toeristen die te snel rijden of verkeerd parkeren. Wanneer je in Vlaanderen komt, zal je moeten accepteren dat de taal hier Nederlands is.

Dan moet je niet naar Wallonië gaan. De officiële taal van Wallonië is Frans.

Krijgt een Fransman uit Amiens dan ook een PV in het Nederlands ?

Om nog een beetje verder de absurde toer op te gaan:

1. Terwijl de officiële taal frans is in Wallonië kan de Vlaamse overheid een inwoner uit dit gewest in het nederlands terechtwijzen.

2. Zodra je de taalgrens oversteekt wordt je automatisch de andere taal machtig en verander je van identiteit. Concreet betekend dat dus dat er voor zij die door ons allen worden betaalt in Vlaanderen geen franstaligen en in Wallonië geen nederlandstaligen wonen.

Mijn innige dankbetuiging hiervoor aan zij die zich politiekers in dienst van de burger durven noemen.

Jaani_Dushman 11 augustus 2006 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger (Bericht 1865053)
Krijgt een Fransman uit Amiens dan ook een PV in het Nederlands?

Tuurlijk. Iemand die een wet overtreedt in Vlaanderen, krijgt een PV in het Nederlands.

Citaat:

1. Terwijl de officiële taal frans is in Wallonië kan de Vlaamse overheid een inwoner uit dit gewest in het nederlands terechtwijzen.

Wij discrimineren niet op basis van afkomst. Of u nu uit Vlaanderen, Wallonië of Moskou komt, iedereen die in Vlaanderen verkeerd parkeert krijgt een Nederlandstalige boete onder zijn ruit geschoven.

Citaat:

2. Zodra je de taalgrens oversteekt wordt je automatisch de andere taal machtig en verander je van identiteit. Concreet betekend dat dus dat er voor zij die door ons allen worden betaalt in Vlaanderen geen franstaligen en in Wallonië geen nederlandstaligen wonen.

Wanneer je de grens oversteekt, wordt van u verwacht dat je de plaatselijk taal aanneemt. Ik moet in Duitsland ook niet eisen dat mijn boete in het Nederlands wordt opgesteld.
Als er Franstaligen in Vlaanderen wonen, moet de overheid ervan uitgaan dat zij eveneens de Nederlandse taal machtig zijn, en hen Nederlandstalige documenten opsturen. Analoog met Nederlandstaligen in Wallonië.

FISHERMAN 11 augustus 2006 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1865144)
Wanneer je de grens oversteekt, wordt van u verwacht dat je de plaatselijk taal aanneemt. Ik moet in Duitsland ook niet eisen dat mijn boete in het Nederlands wordt opgesteld..

Er is verschil tussen ergens naar toe verhuizen en bv. toersiten.
Je kan van Duitse, Engelse, Franse, Japanse toeristen toch niet verwachten dat ze Nederlands leren.(Anderzijds kan de Vlaamse administratie ook geen 100 talen leren)
Gewoonweg tweetalige(Nederlands-Engelse) boetes uitschrijven lijkt mij logisch gezien het beste.

Jaani_Dushman 11 augustus 2006 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN (Bericht 1865153)
Je kan van Duitse, Engelse, Franse, Japanse toeristen toch niet verwachten dat ze Nederlands leren.(Anderzijds kan de Vlaamse administratie ook geen 100 talen leren)
Gewoonweg tweetalige(Nederlands-Engelse) boetes uitschrijven lijkt mij logisch gezien het beste.

Wanneer ik mijn auto parkeer vlak voor het Lenin-mausoleum, zal ik een boete onder m'n ruit krijgen in het Russisch. Dat is toch vrij logisch?

FISHERMAN 11 augustus 2006 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1865164)
Wanneer ik mijn auto parkeer vlak voor het Lenin-mausoleum, zal ik een boete onder m'n ruit krijgen in het Russisch. Dat is toch vrij logisch?

Ik heb gezegd dat je rekening moet houden met toeristen.
Of ga jij alleen op reis naar gebieden waar jij de taal van spreekt.

schaveiger 11 augustus 2006 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1865144)
Tuurlijk. Iemand die een wet overtreedt in Vlaanderen, krijgt een PV in het Nederlands.

Wij discrimineren niet op basis van afkomst. Of u nu uit Vlaanderen, Wallonië of Moskou komt, iedereen die in Vlaanderen verkeerd parkeert krijgt een Nederlandstalige boete onder zijn ruit geschoven.

Wanneer je de grens oversteekt, wordt van u verwacht dat je de plaatselijk taal aanneemt. Ik moet in Duitsland ook niet eisen dat mijn boete in het Nederlands wordt opgesteld.
Als er Franstaligen in Vlaanderen wonen, moet de overheid ervan uitgaan dat zij eveneens de Nederlandse taal machtig zijn, en hen Nederlandstalige documenten opsturen. Analoog met Nederlandstaligen in Wallonië.

- Een Fransman met die een PV in een andere taal in zijn bus (ik zeg wel in zijn bus, niet onder zijn ruit) krijgt zal er dan ook zijn achterste mee vegen.
- ditto voor een Waal en een Vlaming.

- een overheid moet de taal/afkomst van de burger respecteren, niet andersom.
In België is het taalgebruik vrij volgens de grondwet en die vrijheid is bedoelt voor de burger, niet voor haar.

schaveiger 11 augustus 2006 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1865164)

Ik heb eens een parkeerboete in mijn bus gekregen uit Breda en die was wel degelijk tweetalig nederlands/frans.

Knuppel 11 augustus 2006 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN (Bericht 1865153)

Wat voor jou logisch lijkt is het dus helemaal niet.

De politie van M�*laga, toch een toeristische Zuid-Spaanse streek bij uitstek en veelbezocht door Engelstaligen, spreekt enkel Castiliaans. Wil je als drietalige Vlaming (maar zonder kennis van de streektaal) door hen geholpen worden, bijv. omdat je geld en papieren gestolen zijn, dan wordt het Belgische consulaat ter hulp geroepen.

Het is trouwens discriminerend tegenover elke ander toerist dan de Engelstalige om deze laatste wél in zijn home-language te bedienen en alle anderen niet.

Ik zal uiteraard de talen spreken die ik ken als ik er buitenlandse toeristen mee kan verder helpen. De officiële taal in Vlaanderen is en blijft echter Nederlands. Ook voor de toeristen, zoniet blijven zij met de idee rondlopen dat Belgique eentalig, Franstalig gebied is. Zelfs een Schots officier die ik kende, en die in de Ardennen en in Arnhem meevocht tijdens de oorlog, was er heilig van overtuigd dat Belgique uitsluitend Franstalig was. Het wordt hoogtijd dat deze welbewust veroorzaakte perceptie in het buitenland een einde neemt.

Knuppel 11 augustus 2006 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger (Bericht 1865178)
Ik heb eens een parkeerboete in mijn bus gekregen uit Breda en die was wel degelijk tweetalig nederlands/frans.

Dat was dan zeer discriminerend tegenover alle andere dan Franstalige toeristen.

Jaani_Dushman 11 augustus 2006 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN (Bericht 1865167)
Of ga jij alleen op reis naar gebieden waar jij de taal van spreekt?

Je hebt zoiets als woordenboeken. Als ik in een Italiaans restaurant wil kijken wat er op het menu staat, dan haal ik m'n prisma-woordenboekje boven. Ik ga daar nieteisen dat ze alles in twee talen opzetten.

schaveiger 11 augustus 2006 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 1865214)
Dat was dan zeer discriminerend tegenover alle andere dan Franstalige toeristen.

Een Duitser krijgt ze in't Nederlands/Duits en een engelsman in het Nederlands/Engels.
Ze zijn daar zo kleingeestig niet en zelfs in Malaga spreken ze meer Duits dan Engels.
Maar dat is het punt niet. De Spaanse politie zal geen eentalig spaanse PV sturen naar een Vlaming of eender welke niet Spaanse bestemmeling. Dat is respect hebben voor het individu en voor de lokale schatkist.

Patriot! 11 augustus 2006 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 1848382)
Uit Het Nieuwsblad :

Men vertikt het hier om een Vlaming een Nederlandstalig document toe te sturen.
Je geeft je fout toe, je bent bereid om te betalen, en dan stuurt men een Franstalig document op.
Of hoe de Vlaming door de 'Belziek' nog steeds behandeld wordt :
pour les Flamands la meme chose...

Dit is in 2006 dus nog steeds dagdagelijkse realiteit : van de Vlaming wordt verwacht dat hij Frans kan.
Indien een Fransoze Brusselaar een Nederlandstalig formulier zou toegestuurd krijgen, kan je ervan op aan dat Brussel in al zijn grondvesten reeds daverde, en dat de scheve situatie onmiddelijk zou rechtgetrokken worden.... Tja, zijn Fransoze Belgen dat toch te dom om NL te leren ????:evil: :evil:

Jezus... :roll:

Dit is een spijtige, maar doodgewone administratieve fout. Of denk je dat er een complot achter zit om België te verfransen? :roll: Word eens wakker hé mensen.

Jaani_Dushman 11 augustus 2006 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 1865323)
Jezus... :roll:

Dit is een spijtige, maar doodgewone administratieve fout. Of denk je dat er een complot achter zit om België te verfransen? :roll: Word eens wakker hé mensen.

Dat ze hun administratieve fout dan rechtzetten!

Kim 11 augustus 2006 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1865296)
Je hebt zoiets als woordenboeken. Als ik in een Italiaans restaurant wil kijken wat er op het menu staat, dan haal ik m'n prisma-woordenboekje boven. Ik ga daar nieteisen dat ze alles in twee talen opzetten.

Ik laat me meestal verrassen! :D (al draait dat niet altijd even goed uit...)

Breda 11 augustus 2006 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 1865333)
Ik laat me meestal verrassen! :D (al draait dat niet altijd even goed uit...)

das lekker , bestel je groenten soep , komen ze aanzetten met knoflook soep , das pas een verrasing (niet persoonlijk mee gemaakt hoor :roll: )

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be