![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Nog over Colombia uit Le Monde Diplomatique: mondediplo.com/2000/05/13colombia?var_recherche=farc
|
Citaat:
Kan het mij een bal schelen? Blijkbaar niet. Wat ik gevraagd heb is bewijzen voor je stellingen over de FARC. Ik wacht. |
De militanten van die PCC worden trouwens met de regelmaat van de klok neergeknald.
Wat moet je dan doen, zeiken over de oorlog of zelf de wapens opnemen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zeer veel revoltes en volksopstanden zijn trouwens gekomen nadat eerst een kleine guerillagroep (tegenwoordig heet dat terroristen) in actie is geschoten. En de verzetsdaden van in WO2 hadden wellicht ook niet gemogen zeker? Nee, eerst moest een grote massabeweging worden op poten gezet... en dan hadden we zo tegen 1960 misschien Hitler kunnen omvergooien... |
Citaat:
De guerilla die tot een overwinning leidt is legitiem, de andere niet? Zeer onmarxistische benadering. Zou het niet kunnen dat de overwinning ook afhangt van de kracht van de tegenstander? Is het zo simpel dat men altijd op voorhand weet dat men zal overwinnen? Wat zijn je vragen over het marxistisch gehalte van sommige van die bewegingen? Benieuwd? Volksverzet en gewapende strijd is niet a priori marxistisch. Er is antikoloniaal verzet, guerilla, nationalistisch verzet... zelfs contra-revolutionair verzet. Ik heb echter nog nooit gehoord van succesvol trotskistisch verzet. Wat de maoisten van Nepal betreft: je denkt er van wat je wil, maar ze hebben blijkbaar wel grote lagen van de bevolking achter zich. |
Citaat:
|
Citaat:
Colombia ligt niet in Rusland. De situatie is er nogal vrij verschillend van de Russische. Andere methodes zijn dus vereist. |
Veel van die Colombiaanse paramilitairen zijn trouwens getraind door Israël.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat ik lees is dat ze wel middelen putten uit een tax op cocateelt (of op productie, of op uitvoer) maar zeker niet in staat zijn om zelf een drugstraffieknetwerk op te zetten en daar ook helemaal niet op uit zijn. De zogezegde war on drugs is in die context eigenlijk gewoon een wapen tegen de FARC daar ze de kleine cocaboeren aanpakt (zij die dus voor een deel van de inkomsten van de FARC zorgen via een soort belasting) en verder een hele paramilitaire en institutionele structuur heeft om alles van verzet (vnl. de FARC dus) de kop in te drukken.
Wat ik op de PVDA-site las omtrent 'gijzelingen' is dan weer dat de FARC 'moeiallen' (al dan niet met opzet) in hun territorium wel eens gevangen neemt (zij het zeker niet in erbarmelijke omstandigheden) en deze gevangengenomen militairen, politiekers, burgers, ... 'nodig heeft' om gevangenruil te bekomen maar dat de anti-verzetsprovocateurs van de regering e.d. daar toch nooit op ingaan. (Dit zijn louter mijn indrukken, ik kan er natuurlijk compleet naast zitten want ik baseer me enkel op het diagonaal lezen van enkele snel gevonden artikels.) |
Die kleine cocatelers zijn overigens van hetzelfde soort als die van Morales in bolivië. De cocaplant doet wel meer dan alleen maar cocaïne voor drugstraffiek produceren.
|
Inderdaad.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:13. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be