[quote=Fieseler;2012184]
Citaat:
Laat ons eens effe de hoofdpunten van het programma van het VB overlopen:
A/1. VLAAMSE STAAT
Het Vlaams Belang is een Vlaams-nationalistische partij. Voor ons is het zelfbeschikkingsrecht der volkeren fundamenteel. De soevereiniteit van een natie moet van het volk zelf uitgaan. Elk volk heeft het recht zijn toekomst in te richten zoals het dat wil, bij voorkeur in een eigen staat. Wij vinden dat de identiteit van ons volk, van élk volk, zo waardevol is dat een nationale identiteit speciale bescherming moet genieten.
Tegen?
Mag hoor...no prob...maar ik ben voor (samen met een democratische meerderheid in Vlaanderen)
B/ 2. DEMOCRATIE
Het Vlaams Belang kiest uitdrukkelijk voor de democratie als politiek model. Het volk beslist. Dat is meteen de kern van het Vlaams-Belangstandpunt terzake.
Het Vlaams Belang wil een overheid die in haar inrichting en dienstverlening neutraal staat ten opzichte van de politieke opvattingen van haar burgers. In een democratische samenleving zijn de rechten van alle burgers, ongeacht hun politieke overtuiging, in het gedrang, indien de overheid - die een zo belangrijke rol speelt in onze complexe samenleving - geen neutrale overheid is of zich ten aanzien van de politieke mening van die burgers niet neutraal opstelt.
Tegen?
Ik ben voor...samen met een overgrote democratische meerderheid...
C/3. HET GEZIN
Het Vlaams Belang is een uitgesproken gezinspartij. Als hoeksteen van de samenleving zorgt het gezin voor zekerheid, geborgenheid en de opvoeding van de kinderen. Gezinnen vormen de band van solidariteit tussen de generaties, tussen het verleden en de toekomst. Zij zijn het beste kader om normen en waarden door te geven. Zij werpen een dam op tegen egoïsme en materialisme, tegen de onverschilligheid en tegen de toenemende agressie in onze maatschappij. Een gezinsvriendelijk klimaat is dan ook de beste voorwaarde en waarborg voor een gezonde samenleving.
Tegen?
Ik ben voor..samen met een overgrote democratische meerderheid..
D/4. RESPECT VOOR HET LEVEN
Voor het Vlaams Belang is de gift van het leven het hoogste goed. Het doorgeven van het leven drukt de band uit tussen de generaties. Het verwekken van leven en het opnemen van zorg voor de zwakste in de samenleving - het ongeboren kind, de mens met een handicap en de terminaal zieke - 'sticht' gemeenschap. Wij bepleiten dan ook de grootst mogelijke terughoudendheid van de mens in alle beslissingen over leven en dood.
Tegen?
Ik ben voor...maar genuanceerder..meer zoals de tjeven...evenals een democratische meerderheid...
D/5. VREEMDELINGENBELEID
Vlaanderen is geen immigratieland en mag geen beleid voeren dat immigranten aantrekt. Wie hier als immigrant aankomt en zich hier definitief wil vestigen, past zich aan onze taal, cultuur en gewoonten aan en is in de eerste plaats loyaal tegenover Vlaanderen, zijn nieuw land. De oplossing is dan niet, zoals het multiculturele dogma predikt, dat allerlei culturen, de Vlaamse en andere, naast elkaar moeten bestaan. De oplossing is natuurlijk dat de inwijkelingen zich aanpassen aan onze cultuur, niet dat wij ons aan hun cultuur aanpassen.
Tegen?
Ik ben voor...zoals een democratische meerderheid in Vlaanderen..
6. VEILIGHEID EN JUSTITIE
7. EEN WELVAREND VLAANDEREN
8. SOCIALE POLITIEK
9. CULTUUR, JEUGDBELEID EN SPORT
10. ONDERWIJS
11. MILIEU, RUIMTELIJKE ORDENING EN MOBILITEIT
12. VLAANDEREN IN DE WERELD
Tegen?
...ik ben daar allemaal ook voor...samen met een democratische meerderheid in Vlaanderen...
Thx bro voor dat gevoel voor humor..wil je ondertussen in die posts van mij, nu je ze toch hebt gelezen, eens een paar voorbeelden van blind extremisme quoten please?...ik zal je voor elke blind-extremistische quote dan uitgebreid mijn excuses aanbieden...I'm eager to learn...
|
Om te beginnen, ik heb niet gezegd dat je een blinde extremist bent, daarom doe ik de moeite om met je in debat te gaan, ondanks onze tegengestelde opinies.
En ja, ik ben tegen de Vlaamse staat, ik verwerp elke vorm van nationalisme. Het Vlaams nationalisme is even kunstmatig en ridicuul als het Belgisch nationalisme. In 1302 bvb vochten de Henegouwers aan de kant van de Vlamingen, terwijl de Brabanders aa de andere kant vochten. Het hele conflct had niets met taal te maken. Een tweede mythe: WOI. In die periode werden de Vlaamse solodaten niet zozeer ondedrukt door de Walen, maar door de bourgeoisie, die Frans sprak. De meeste Walen in die tijd spraken enkel hun plaatselijk dialect, en konden ook moeilijk hun officieen verstaan.
Soevereiniteit is een begrip dat al heel veel ellende heeft veroorzaakt. Ook Putin roept soevereinitiet in om pottenkijkes uit Tsjetsjenië te houden. Ik denk dat we beter afstand doen van dit oubollig begrip, om beter de grensoverschrijdende problemen te kunnen aanpakken: milieu, gezondheid, terrorisme, criminaliteit,...
Het zelfbeschikkingsrecht van volkeren is in theorie een mooi principe, maar er zijn problemen: definieer "volk". De enen vinden taal de belangrijkste breuklijn, anderen baseren zich op pseudo-wetenschappelijke "raciale" theorieën, voor anderen gaat het om "citizenship" of gedeelde geschiedenis,...De mogelijkheden zijn eindeloos, de potentiele conflicten eveneens.
Democratie betekent niet "het volk beslist". Het volk heeft immers niet één mening, dat is een nationalistische mythe. In een democratie beslist de meerderheid. Maar om van een echte democratie te kunnen spreken, moet die meerderheid rekening houden met de rechten van minderheden, zowel politieke minderheden als linguistische, etnische,... Daarom kan de staat nooit "neutraal" zijn: er zijn basiswaarden voor onze democratie die moeten worden gerespecteerd en verankerd in de grondwet en internationale verdragen, zoals de rechten van de mens.
Ik geloof niet dat het (traditioneel) gezin de hoeksteen van de samenleving is. Iedereen heeft het recht om zijn of haar eigen geluk te vinden, op welke manier dan ook. Twee mannen hebben het recht om samen te leven (en tetrouwen als ze zo burgerlijk zijn), éénoudergezinnen moeten worden gesteund in plaats van gediscrimineerd, voor mijn part zou men ook polygamie en polyandrie mogen toelaten, zolang geen van de betrokkenen gedwongen wordt.
Ik ben ook voor "terughoudenheid" als het om euthanasie if abortus gaat, maar ik laat mijn normen en waarden niet bepalen door een boek van 2000 jaar oud. Niemand van de pro-choice-aanhangers doet luchtig over dergelijke zaken, maar soms is het de beste oplossing. Enkel wie het leven als een "geschenk van god" ziet, waarover de mens geen beslissingsecht heeft, vewerpt a priori euthanasie of abortus. Het VB zit vol met dergelijke mensen.
Vlaanderen is wel een immigratieland, in de 19de eeuw was het nog een emigratieland, nu is het omgekeerd. En waarom? Omdat we rijk zijn. Als je de immigratie wil stoppen, zorg dan dat we arm worden, het zal dan vanzelf wel overgaan. Trouwens, stel je even voor dat Europa al zijn emigranten die zich niet hebben aangepast aan de cultuur van de native Americans, de Aboriginals, de Afrikanen, ... moet heropnemen. Mobiliteit mag niet enkel een recht zijn voor rijke mensen, anders ben je toch niet zo democratisch.
En over dat aanpassen aan onze cultuur, welke cultuur bedoel je? Of is het je nog niet opgevallen dat het overgrote deel van de mensen uit de cultuursector (de schrijvers, muzikanten, acteurs, ...) heel andere opinies over cultuur hebben dan het VB. Ook binnen elk "volk" zijn er verschillen tussen steden en platteland, niet-religieuzen en gelovigen, ouderen en jongeren, armen en rijken, hoogopgeleiden en laaggeschoolden,... Concreet bestaan er dus hoedanook allerlei culturen en subculturen naast (en tussen !) elkaar, ik zie niet in hoe men dat zou moeten vermijden, en waarom men dat zou willen. Creativiteit en vernieuwing ontstaat uit de botsing van ideeën. Een "volk" dat zijn cultuur van elke vreemde invloed tracht te vrijwaren, stagneert en degenereert.