![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nou ja, op die plekken in de wereld na waar God nog gehanteerd wordt door de machthebbers. Het feit dat de Kerk echter wel probeert om samen te spannen met fundamentalistische moslims om de hele wereld bepaalde wetten op te leggen aangaande onder andere abortus, vind ik eigenlijk al voldoende ergerlijk. |
Citaat:
Burgelijke wetgeving is in het leven geroepen teneinde een zekere maatschappelijke orde en rust te vrijwaren. Een samenlevingscontract als het ware. Onbewust heb je zelf reeds een voorbeeld gegeven: onder andere de verkeersreglementering. De abortus wetgeving in Belgie is bvb door een democratische meerderheid, na talloze discussies, onderzoeken, aanpassingen en herschrijven van wettektsten goedgekeurd. Het kon evengoed afgekeurd zijn, maar dan wel op basis van onderzoek en discussies. Dit laatste is niet van toepassing op het "woord van god", want dit is niet voor interpretatie vatbaar - aldus de interpretatie van de religieuze leiders... Vandaar mijn bezwaren tegen de inmenging van een theocratie inzake wereldlijke beslissingen. Een discussie is gewoonweg niet mogelijk, want ze pretenderen in naam van hun onfeilbare en enige echte ware godheid te spreken. Het "woord van god" blijft onveranderd, want het is nu eenmaal het "woord van god". PS. Als jij vindt dat de overheid je bepaalde wetten "opdringt", staat het je vrij om af te rekenen bij de eerstvolgende verkiezingen. Wees blij dat je niet in een theocratie leeft, want het voorgaande zou niet eens een optie zijn.... Slikken en zwijgen zou je deel zijn. |
Citaat:
En zo ontstaat een heel handig vacuum dat gretig wordt gevuld door degenen die zichzelf religieuze leiders noemen. Zij maken de wetten en voorschriften volgens hun eigen interpretatie en de meerderheid van de gelovigen volgt hen hierin zonder veel vragen te stellen... Een voorbeeldje : de paus heeft beslist (volgens de krant - of het waar is of niet?) dat de limbo - de plaats alwaar de zielen van gestorven ongedoopte baby's naar toe gaan indien ze (nog) niet zijn gedoopt - niet langer bestaande is. Hij heeft blijkbaar een seintje gekregen van degene die hij pretendeert te vertegenwoordigen? Niemand die zich vragen stelt wie er die plaats heeft uitgevonden, niemand die zich vragen stelt waarom dit nu weer wordt afgeschaft... Dat zijn dan degenen die proberen om zich te mengen in wereldlijke beslissingen inzake ondermeer ethische kwesties. Neen, dank u wel, maar ik hoef het niet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Waarom zouden gelovige groeperingen geen samenwerkingsverbanden mogen sluiten op VN-niveau? Het sluiten van samenwerkingsverbanden is niet ondemocratisch. Als een wet er komt na een discussie betekent dat dat er voor- en tegenstanders zijn. En aangezien een wet voor iedereen geldt, wordt ze dus opgedrongen aan de tegenstanders van die wet. |
Citaat:
Citaat:
En als niemand zich die vraag stelt wie het limbo heeft uitgevonden dan is dat wegens gebrek aan interesse, aangezien de katholieke kerk daar nooit een geheim van gemaakt heeft. |
Citaat:
|
Citaat:
Het gaat niet om personen die een menswaardig bestaan tegemoet gaan, ook al is het nog zo moeilijk om dat precies te omlijnen, vaak zijn het kinderen of ouderen die zonder de moderne technologie al lang een natuurlijke dood waren gestorven. Ik kan mij natuurlijk wel voorstellen dat u ook inzit met die duizenden doden in oorlogen en conflicten over de hele wereld, met al die ongelovigen die niet naar de hemel kunnen. Dus ik zal u niet beschuldigen van het zomaar inzitten met uw medemens als hij naast u woont en niet als hij ver weg woont. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik verleg de discussie helemaal niet. U beweerde dat atheïsme een teken van geestelijke gezondheid was en ik heb nagekeken of de geschiedenis dit bevestigt. Quod non. Zielig is dan beginnen klagen over het gebruik van trucjes en blokkers in de discussie proberen te sleuren. |
Citaat:
Lang geleden heb ik de argumenten pro en contra afgewogen en besloten dat het redelijker is te geloven in het bestaan van God. Tot op heden heb ik geen reden gezien om hierop terug te komen. Anderen komen tot een ander besluit. |
Citaat:
Is een geloof per definitie "blind"? |
Citaat:
Ik ben niet blind, ben heel kritisch en ik respecteer elke mening: atheïst, deïsten, theïsten en agnosticisten. Maar ik hou er wel niet van dat bepaalde atheïsten gelovigen (doch ik besef ook: er zitten meer dumbo's bij bepaalde groeperingen van gelovigen dan bij de athé's, maar aub veralgemeen niet) over dezelfde kam worden geschoren en allemaal worden uitgemaakt voor blind, naïef of dom. "Alle" staat eenmaal niet in mijn woordenboek |
Citaat:
De keuzemogelijkheden worden je niet opgedrongen . Vaticaanstad is dus tot politics doorgedrongen . |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:29. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be