Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Vlaamse Wooncode definitief goedgekeurd (https://forum.politics.be/showthread.php?t=71128)

kelt 11 december 2006 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2236250)
Deze wooncode is gewoon regelrecht in strijd met het Europees recht dat discriminaties op vlak van nationaliteit en afgeleiden (zoals taal) verbiedt.

Misschien wel....

Maar waarom bemoeien Waalse politici zich dan met deze zaak?

Er zijn vermoedelijk enkele tienduizenden stemgerechtigde Franstaligen in Vlaanderen.Waarom wordt hun stem steeds maar overschreeuwt door Waalse en Brusselse politici?

DAT is het probleem,het is een INTERNE Vlaamse zaak,en er wordt niemand uitgedreven of weggepest,en vooralsnog zelfs niemand GEDWONGEN een eindterm te bewijzen.

Van Europa hoeven we niet "bang" te zijn.....zelfs bij "veroordeling" doen we wat we willen!
(het ganse Koninkrijk Belgie doet dat al decennia met tientallen "Europese decreten waar we al evenzovele "veroordelingen" en "waarschuwingen" voor gekregen hebben....who cares!)

Bad Attila 11 december 2006 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2234131)
Wanneer je een sociale woning huurt, hangen daar ook een aantal verplichtingen aan vast: je moet die woning onderhouden. Voor een flatgebouw kan dat bijvoorbeeld inhouden dat er een beurtrol opgesteld wordt om de gangen en trappen te kuisen.
Hoe kan je dat doen als je de taal WEIGERT te spreken.

Juist, en iemand die zo'n verplichtingen niet naleeft, kan zijn/haar woning verliezen. Dat is het gevolg van het niet-naleven van een aantal contractuele verplichtingen.
Maar iemand die geen Nederlands kan, maar die zijn gangen en trappen wel kuist, die mens moet men met rust laten.

Citaat:

Moet de Vlaamse overheid dat tolken inhuren omdat u weigert Nederlands te spreken met uw buren?
Neen, waarom? Hoe dat buren met elkaar omgaan is hun probleem, niet de onze, en zeker niet die van de overheid.

Citaat:

Het gaat hier ten slotte over een sociale woning, en geen privé woning.
Het enig verschil is dat de overheid verhuurder is van de woning ipv een privé-persoon. Het blijft wel een privé-contract...

Bad Attila 11 december 2006 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster (Bericht 2235217)
Aha, mijnheer is anarchist? Bon, zeg dat dan meteen, dan hadden we heel deze discussie kunnen vermijden...

Mijnheer is een liberaal en ziet nog wanneer iets een flagrante inmenging van de overheid betekend in de privé-levensfeer van burgers, zonder dat daar een legitieme reden voor bestaat.

Jaani_Dushman 11 december 2006 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 2237363)
Het enig verschil is dat de overheid verhuurder is van de woning ipv een privé-persoon. Het blijft wel een privé-contract...

De mensen die zich te goed voelen voor Nederlands, kunnen zich nog altijd tot de privé-markt richten.

Bad Attila 11 december 2006 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2237642)
De mensen die zich te goed voelen voor Nederlands, kunnen zich nog altijd tot de privé-markt richten.

Dus mag de overheid discrimineren tussen diegenen die bereid zijn Nederlands te leren en de anderen, want daar komt het op neer als ik u lees?

Zullen we de redenering doortrekken naar alle andere sociale voorzieningen? Geen Nederlands, dus geen dop, geen gezondheidszorg, geen OCMW-steun, geen onderwijs (oei, jawel, taallessen), enz? OF zelfs geen toegang tot het openbaar vervoer, de openbare weg, de kinderparken, enz. Want dat wordt allemaal met Vlaams belastingsgeld betaald, dus waarom zouden mensen die zich te goed voelen voor Nederlands er gebruikt van mogen maken?

evilbu 11 december 2006 23:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 2236983)
Misschien wel....

Maar waarom bemoeien Waalse politici zich dan met deze zaak?

Er zijn vermoedelijk enkele tienduizenden stemgerechtigde Franstaligen in Vlaanderen.Waarom wordt hun stem steeds maar overschreeuwt door Waalse en Brusselse politici?

DAT is het probleem,het is een INTERNE Vlaamse zaak,en er wordt niemand uitgedreven of weggepest,en vooralsnog zelfs niemand GEDWONGEN een eindterm te bewijzen.

Van Europa hoeven we niet "bang" te zijn.....zelfs bij "veroordeling" doen we wat we willen!
(het ganse Koninkrijk Belgie doet dat al decennia met tientallen "Europese decreten waar we al evenzovele "veroordelingen" en "waarschuwingen" voor gekregen hebben....who cares!)

Alles in Wallonië gaat goed. En dan zoek je als politicus natuurlijk elders wat werk.;-)

Jaani_Dushman 11 december 2006 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 2237661)
Dus mag de overheid discrimineren tussen diegenen die bereid zijn Nederlands te leren en de anderen, want daar komt het op neer als ik u lees?

Zullen we de redenering doortrekken naar alle andere sociale voorzieningen? Geen Nederlands, dus geen dop, geen gezondheidszorg, geen OCMW-steun, geen onderwijs (oei, jawel, taallessen), enz? OF zelfs geen toegang tot het openbaar vervoer, de openbare weg, de kinderparken, enz. Want dat wordt allemaal met Vlaams belastingsgeld betaald, dus waarom zouden mensen die zich te goed voelen voor Nederlands er gebruikt van mogen maken?

Als DeLijn vraagt dat je op de bussen niet eet, is dat dan ook een vorm van discriminatie tegenover mensen die graag barbecque'en op de bus?

zorroaster 12 december 2006 05:56

Citaat:

Deze wooncode is gewoon regelrecht in strijd met het Europees recht dat discriminaties op vlak van nationaliteit en afgeleiden (zoals taal) verbiedt.

En hebben jullie nu NOG ALTIJD geen klacht ingediend? Hans, je wordt oud man! :twisted:

zorroaster 12 december 2006 06:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 2237661)

Belachelijke redenering! Ik begin hier stilaan mijn geduld te verliezen, want je hebt het "kronkelstadium" nu wel finaal bereikt met deze stelling. Wanneer je discriminatie tot in het belachelijke doortrekt, mag de overheid niets meer verbieden aangezien ze daarmee voortdurend "discrimineert" door een norm op te leggen waarmee ze een aantal mensen die niet bereid zijn zich daaraan te houden, penaliseert? Discrimineert de overheid dan mensen die graag 150 km/u rijden in dorspkernen? Discrimineert de overheid dan mensen die graag vuurtjes stoken in openbare gebouwen? Worden mensen die niet bereid zijn een rood licht te respecteren gediscrimineerd? :lol:

Kom nu niet af met het argument "maar daarmee schaad je mensen, Nederlands weigeren te leren is iets anders"! Wie geen Nederlands wenst te leren schaadt het sociale weefsel van zijn wijk en maakt zichzelf onmogelijk binnen een Vlaamse samenleving, zowel menselijk als bestuurlijk. Dat is even asociaal als hard rijden in dorpskernen, dat kan je evengoed als een individuele vrijheid beschouwen...

Zwartengeel 12 december 2006 07:02

Laat dit nu net die 'individuele vrijheden' zijn waarop de Franstaligen zich in de rand rond Brussel steeds beroepen. Of in Voeren, 'Retour Aux Libertés', weetjewel.

Knuppel 12 december 2006 07:45

Citaat:

Deze wooncode is enkel in strijd met de idee van Hans dat wat Vlaemsch is valsch is.

Belgique-is-gelijk-aan-Franse cultuur. Tot in Vlaanderen toe, nietwaar Hans?

http://forum.politics.be/showthread....71#post2236971

Knuppel 12 december 2006 07:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2238071)
Laat dit nu net die 'individuele vrijheden' zijn waarop de Franstaligen zich in de rand rond Brussel steeds beroepen. Of in Voeren, 'Retour Aux Libertés', weetjewel.

...en waarop de franstaligen zich al sinds 1830 beroepen: de vrijheid om altijd en overal in Belgique Frans te kunnen spreken en in het Frans te worden toegesproken.

van Maerlant 12 december 2006 11:35

Citaat:

Klacht indienen!! Snel!! Eer het te laat is!!

Pelgrim 12 december 2006 11:38

Er is helemaal geen discriminatie. Niemand houdt mensen tegenom thuis in hun gezin frans, arabisch, swahili of zulu te spreken. Wat wel gevraagd wordt is dat men ook Nederlands kan, of wil leren.

van Maerlant 12 december 2006 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 2238486)
Er is helemaal geen discriminatie. Niemand houdt mensen tegenom thuis in hun gezin frans, arabisch, swahili of zulu te spreken. Wat wel gevraagd wordt is dat men ook Nederlands kan, of wil leren.

Niks mee te maken!! Racist!! Klacht!!

Bad Attila 12 december 2006 18:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster (Bericht 2238053)
Belachelijke redenering! Ik begin hier stilaan mijn geduld te verliezen, want je hebt het "kronkelstadium" nu wel finaal bereikt met deze stelling. Wanneer je discriminatie tot in het belachelijke doortrekt, mag de overheid niets meer verbieden aangezien ze daarmee voortdurend "discrimineert" door een norm op te leggen waarmee ze een aantal mensen die niet bereid zijn zich daaraan te houden, penaliseert? Discrimineert de overheid dan mensen die graag 150 km/u rijden in dorspkernen? Discrimineert de overheid dan mensen die graag vuurtjes stoken in openbare gebouwen? Worden mensen die niet bereid zijn een rood licht te respecteren gediscrimineerd? :lol:

Kom nu niet af met het argument "maar daarmee schaad je mensen, Nederlands weigeren te leren is iets anders"! Wie geen Nederlands wenst te leren schaadt het sociale weefsel van zijn wijk en maakt zichzelf onmogelijk binnen een Vlaamse samenleving, zowel menselijk als bestuurlijk. Dat is even asociaal als hard rijden in dorpskernen, dat kan je evengoed als een individuele vrijheid beschouwen...

Ik kan er niet veel aan doen dat u enkel selectief leest en quote hé...
En ik kan er ook niet veel aan doen dat u niet beseft dat er een verschil is tussen iemand verbieden 150 km/u in een bebouwde kom te rijden, en iemand dwingen taallessen te volgen.

Maar ja, nuancering is blijkbaar niet iedereen gegeven. :roll:

Bad Attila 12 december 2006 19:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 2238486)

Twee vraagjes:
- indien iemand die taallessen volgt, maar geen enkel interesse toont, en daarna flagrant verder weigert Nederlands te spreken ... Wat dan?
- als het dan toch om een "sociale" maatregel gaat, waarom hebben onze politici er geen voorwaarden aan verbonden ivm het kunnen lezen of schrijven? Wat doe je met analfabeten (en er zijn er meer dan men denkt, ik zie er elke dag)? Die kunnen het contract niet eens lezen, maar dat is blijkbaar geen erg om een woning te krijgen...
Maar ja, het leren lezen en schrijven is nu eenmaal geen Vlaamsgezinde maatregel.

Ter verduidelijking: ik ben het ook oneens om mensen te dwingen te leren lezen of schrijven...

Pelgrim 12 december 2006 22:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 2239701)
Twee vraagjes:
- indien iemand die taallessen volgt, maar geen enkel interesse toont, en daarna flagrant verder weigert Nederlands te spreken ... Wat dan?
- als het dan toch om een "sociale" maatregel gaat, waarom hebben onze politici er geen voorwaarden aan verbonden ivm het kunnen lezen of schrijven? Wat doe je met analfabeten (en er zijn er meer dan men denkt, ik zie er elke dag)? Die kunnen het contract niet eens lezen, maar dat is blijkbaar geen erg om een woning te krijgen...
Maar ja, het leren lezen en schrijven is nu eenmaal geen Vlaamsgezinde maatregel.

Ter verduidelijking: ik ben het ook oneens om mensen te dwingen te leren lezen of schrijven...

een liberaal als jij laat mensen inderdaad liever voor eeuwig in de miserie zitten.
- iemand die geen Nederlands wil spreken in een voor de rest geheel Nederlandstalige omgeving verdient het niet om van de collectieve voorzieningen gebruik te maken. Arrogantie vanwege een paar anderstalige (zeg maar gerust franstalige) dikke nekken hoeven wij niet te pikken.
- dit is niet echt een 'sociale' maatregel. Het ware beter geweest als de Vlaamse overheid ook effectief geld voorziet om ten eerste massaal veel sociale woningen te bouwen en ten tweede die cursussen ook massaal te voorzien. Een voldoende investering op één jaar tijd kan een grote stap vooruit zijn in de inburgering. Deze maatregel schiet dus ferm te kort, al is ze in de kern van de zaak wel een goede zet tegen de verfransing.

zorroaster 13 december 2006 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 2239603)
Ik kan er niet veel aan doen dat u enkel selectief leest en quote hé...
En ik kan er ook niet veel aan doen dat u niet beseft dat er een verschil is tussen iemand verbieden 150 km/u in een bebouwde kom te rijden, en iemand dwingen taallessen te volgen.

Maar ja, nuancering is blijkbaar niet iedereen gegeven. :roll:

Kijk jongen, moet ik het voor u uitspellen? Hoe omschrijf jij het? Wanneer de Vlaamse regering een verplichting om Nederlands te willen leren invoert vooraleer men een woning kan krijgen, noem jij dat "discriminatie tegenover diegenen die dat niet willen". Jij stelt bijgevolg elke wettelijke inperking, gebod of verbod gelijk aan "discriminatie" van diegenen die zich er niet aan wensen te houden. Trek die lijn logisch door en je komt uit bij de chauffeur die zich niet aan snelheidsbeperkingen wenst te houden en zich gediscrimineerd mag voelen volgens u. Klopt dat of niet?

janPieter 13 december 2006 22:17

Vlaemsche mentaliteit anno 2006

Stap 1: Sociale woningen verbieden aan anderstalige sukkelaars
Stap 2: Lessen nederlands opdwingen aan anderstalige sukkelaars
Stap 3: Massaal en regionaal verschillend een onverstaanbaar dialekt brauwelen zodat de mensen die lessen Nederlands gevolgd hebben er gewoonweg geen letter van verstaan

En dan beweren er sommigen dat dit geen diskriminatie is???
Echt hilarisch

Ik schaam mij diep om anno 2006 Vlaming te zijn
en verontschuldig mij bij de rest van de wereldbevolking

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be