| Groentje-18 |
9 februari 2007 00:12 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie
(Bericht 2277198)
Dat is het grote misverstand. Er zijn heel wat mensen werkonbekwaam die niet in de invaliditeit terecht kunnen. Mensen met een lichamelijk aandoening die niet erkend wordt, mensen met psychische problemen die tussen de mazen van het net vallen, mensen die niet kunnen aarden in onze samenleving,....
|
Er zijn dan ook heel wat mensen die wel werkbekwaam zijn maar zichzelf als invaliede laten bestempelen, een invaliditeitsuitkering krijgen om dan te gaan werken in 't zwart. Ik vrees dat je er zelfs hele steden mee kan vullen...
Daarnaast is er ook een groep mensen met psychische problemen zoals je schrijft. Dat doet me eraan denken dat iemand hier zei dat een kennis van hem op de VDAB werkte en dat er een heel aantal werklozen was die wel gingen solliciteren maar zo onverzorgd waren en die zo'n negatief zelfbeeld hadden dan ze wist dat ze nooit aangenomen zouden worden. Als zoiets vastgesteld wordt dan moet je mij ook niet gaan vertellen dat deze mensen gelukkig zijn in hun huidige positie. Door ze een beetje te gaan 'haunten' help je hen ook niet denk ik maar versterk je hun waarschijnlijk enkel in hun beeld van de 'stoute en gevaarlijke maatschappij die het onmogelijk maakt'. Je moet mij niet vertellen dat zo'n mensen gelukkig zijn in ieder geval, en op het gevaar af als paternaliserend bestempeld te worden lijkt me in zo'n geval een gesprek met een sociaal werkster en of eventueel psychische begeleiding veel beter aangewezen?
Bovendien zijn er ook heel wat mensen die het nutteloos vinden om te gaan werken omdat het inkomen volgens hun zo laag ligt. Vaak komt hun visie niet overeen met de realiteit: als dat zo is, nodig zulke mensen uit en informeer hun over de realiteit.
Kortom, voor iedere groep is er wel een gepast antwoord en ik ben er vrij zeker van dat veel mensen gelukkiger zijn indien ze hun steentje kunnen bijdragen aan de maatschappij, ook al is dat maar een klein steentje.
Het grootste probleem zijn allicht de 'werklozen' die eigenlijk nog het hardst werken: maar dit in 't zwart en of degenen die in de criminaliteit verzeild zijn geraakt.
|