Sundancer |
22 januari 2007 07:17 |
Uit: Het Nieuwsblad op Zondag van 21 januari 2007 blz. 11
“Professor Thevissen stopt met ‘Stemmenkampioen’
“Ik ben politieke intimidaties beu”
VUB-prof Frank Thevissen wil stoppen met zijn politieke internetpeiling De Stemmenkampioen. “Moegetergd door de VLD-top”
Geschreven door : Frans De Smet
Thevissen is samen met zijn VUB-collega’s Jef Vuchelen en Herman Matthijs de architect van De Stemmenkampioen. Dat is een internetpeiling waarbij een ruim maar wisselend panel van vrijwilligers wordt bevraagd over hun kiesintenties. In de aanloop naar de regionale verkiezingen van 2004 leverde De Stemmenkampioen een minstens even degelijke prognose op als de klassieke opiniepeilingen, maar de gemeenteraadsverkiezingen van oktober vorig jaar waren minder succesvol. Dat deed de kritiek van de klassieke peilers en de sociologen of politicologen van andere universiteiten op de methode-Thevissen aanzwellen: een zelfbenoemd panel via het internet kan geen representatief staal opleveren.
“Zolang de discussie verliep in een academische sfeer nam ik daar geen aanstoot aan”, zegt Thevissen. “In de verenigde Staten is het belang van internetpeilingen al lang bewezen. Het grote voordeel van mijn aanpak is dat ik ook verklaringen aanreik voor de verschuivingen van de kiesintenties. Maar toen de degelijkheid van mijn methode bleek, werd ik kennelijk een probleem voor de VLD-top.”
Tegenvallende peilingen
Thevissen voelt zich de spreekwoordelijke pianist op wie wordt geschoten omdat hij een onaangenaam deuntje speelt. “Tal van mensen uit het VLD-bestuur vertellen mij dat er op het VLD-hoofdkwartier week na week geklaagd wordt over mijn tegenvallende peilingen. VLD-spindoctor Noël Slangen en minister Karel De Gucht kregen bij herhaling een tribune om mij onderuit te halen in De Morgen. Joernalisten van die krant gingen ook voluit in de aanval tegen mij, zonder dat ze zich ooit verwaardigden om naar een presentatie over mijn methode te komen luisteren.”
Zijn Stemmenkampioen verschijnt in Het Laatste Nieuws, net als De Morgen een uitgave van Christian Van Thillo van De Persgroep. Thevissen: “De controverse deert hem helemaal niet. Hij denkt: hoe meer herrie over De Stemmenkampioen, hoe meer reclame. Maar ik ben de aanhoudende aanvallen en intimidaties moe”.
Thevissen geeft straks een boek uit over zijn ervaringen. In Doorbraak , het blad van de Vlaamse Volksbeweging, kondigt hij aan dat hij ermee stopt. Of niet? “Mijn twee collega’s en ik hebben een contract tot en met de federale verkiezingen. Of zij ermee doorgaan, weet ik niet. Ikzelf zou wel willen want ik sta nog steeds voor 200 procent achter mijn concept. Maar ik kan het niet langer aan”.
Einde artikel.
Voil�* se, pure politieke intimidatie van de VLD en dat van een partij die zich democratisch noemt.
|