Vergeef mij indien mijn antwoord ergens leemtes zou bevatten, maar ik was net klaar met het typen van mijn ganse reply toen mijn PC crashte en de zin om helemaal opnieuw te beginnen, is niet bijster groot.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
hoewel ook dat gevoelsleven dan weer het onderwerp van wetenschappelijke studie gaat uitmaken;
|
U bespraart mij wel werk anders door uw eigen ideeën tegelijk van commentaar te voorzien. :wink:
Citaat:
Chronisch gebrek aan respect (zelfs een heel kritisch respect) voor gezag is niet louter een probleem dat ik aanvoel.
|
Korte samenvatting: vroeger was de situatie zo dat de vader niet enkel een opvoedende taak had, maar eveneens economische macht bezat omdat hij in de meeste gevallen de (toekomstige) werkgever van de kinderen was. Aldus was het vrij eenvoudig om gezag af te dwingen en te verkrijgen. Vandaag de dag is als gevolg van differentiatie van het gezin de situatie compleet anders: de afdwingbaarheid van gezag is voor de ouders zo goed als volledig verdwenen en ouders dienen vandaag de dag op basis van vertrouwen een relatie op te bouwen met hun kinderen. Een logisch gevolg van een (niet om te keren) sociologische evolutie, waarmee ouders vandaag en in de toekomst mee zullen moeten leren leven. Ouders hebben niet langer het alleenrecht op het opvoeden van hun kinderen, er zal aanvaard moeten worden dat deze rol gedeeld wordt met 'experts'. Het is zo dat onze generatie het daar eigenlijk zeer moeilijk mee heeft, de volgende generatie hebben het daar al veel minder moeilijk mee en dit probleem lost zich uiteindelijk na verloop van tijd gewoon zelf op.
Citaat:
"Alles moet kunnen" Voorbeeldje? OK. Ook de briljante series "In de Gloria" gezien? Ook de sketch gezien met Opa die dringend moest ge-eutanaseerd worden omdat er een familiefeestje was? Geschokt geweest?
|
Niet gezien, maar geschokt zou ik er zeker niet door zijn geweest. Humor placht men dat te noemen, geloof ik. Ik heb daar geen probleem mee, u wel?
Citaat:
Of die andere sketch waar een gladjakker zijn diensten aanbood om bejaarden te bezoeken zodat zoon of dochter tijd vrij konden maken voor interessanter zaken? Die situaties zijn zo uit het leven gegrepen.
|
Tgho, zoals u ook wel zal weten, doen zulke sketchen niet meer dan die zaken uitvergroten en in het belachelijke overdrijven zodat het grappig wordt hé. Euthanasie is wat mij betreft perfect aanvaardbaar en ik ben zeker niet van mening dat er op dit ogenblik al te vaak naar toe wordt gegrepen hoor.
Dat mensen niet of slecht overweg kunnen met hun eigen familie kan je betreuren, anderzijds kan je je afvragen of het wel zo vanzelfsprekend is dat je goed overweg zou kunnen met je eigen familie als algemeen wordt aangenomen. Beter 10goede vrienden dan slechte familie ofzoiets zeker?
Citaat:
Voorwaar, we gaan er écht op vooruit hoor.
|
Gho, zijn situaties waar men tegen heug en meug overeenkomt met iemand louter omwille van het feit dat het familie is dan gezonder en te prefereren? Ik had hier niet zo lang geleden nog een kleine discussie over:
http://forum.politics.be/viewtopic.p...t=gezin#338739
Het gezin is inderdaad niet meer wat het vroeger was, maar dat hoeft geen slechte evolutie te zijn. Integendeel. Het is wel niet op u van toepassing, maar het kan interessant zijn om dit eens te lezen:
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=9203
Citaat:
Het gaat me hier niet om "verboden", maar om een aanvoelen van wat je beter wel of niet doet. Spontaan, zonder dat je overal verkeersbordjes moet gaan hangen.
|
Daar zijn we het dan al over eens. Ik hoop dat u het ook met mij eens bent dat dit sterk persoonlijk gebonden is en iedereen er andere opvattingen op na houdt of toch minimaal kan op na houden van wat beter wel of niet te doen is? Het lijkt mij niet te prefereren om het ene of het andere moreel oordeel zomaar aan een ander op te leggen.
Citaat:
D�*n heb ik meer respect voor pakweg een prof. Bouckaert die daar heel consistent in is. Wat niet wil zeggen dat ik zijn fundamentele standpunten deel; verre van. Maar ik heb wel respect voor rechtlijnigheid.
|
We zijn het hier dus plusminus eens over, al deel ik zijn standpunt waarschijnlijk wel net iets meer.
Citaat:
ben meer, veel meer van jou gewoon, Dies. En uit onze vorige "treffens" zou je beter moeten weten dan me te labelen als een intolerant persoon.
|
Mja, mijn excuses, ik denk dat het toen de 1ste maal was dat ik iets van uw las en dat het een beetje de irritatie van het moment was. Van dat laatste hebben we helaas de laatste tijd wel vaker last als we op dit forum vertoeven. Onverdraagzaam kan ik u inderdaad niet noemen na wat ik ondertussen van u gelezen heb. Anderzijds heb ik net een stukje van jouw hand gelezen over het gezin als bouwsteen van onze samenleving en dan dien ik toch te zeggen dat ik blij ben dat ik hierboven die 2linkjes heb meegegeven. :wink:
Ik denk eigenlijk niet dat er iemand is die vindt dat 'alles moet kunnen', maar ik ben wel van mening dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat mijn waardeoordeel meer of minder 'juist/goed' zou zijn dan dat van eender welk ander persoon. Alleen al daarom vind ik niet dat ik het recht heb om mijn mening op te leggen aan een ander.
Als iemand bijvoorbeeld van mening is dat God niet bestaat en bidden daarom niet hoeft dan zal ik dat moreel verwerpen, maar ik zal die persoon niet dwingen om wel in God te geloven en ik zal hem niet straffen of niet ijveren om die persoon gestraft te zien worden zolang hij weigert om in God te geloven. [/quote]