![]() |
Oei, Ik ben het eens met Driewerf, ben ik nu een partijslaaf dokter? 8-)
Kijk, mensen worden lid van LSP omdat ze met de grote lijnen van ons programma akkoord gaan uiteraard. Bijgevolg zal je over fundamentele kwesties zoals de kwestie Israël/Palestina bij de grote meerderheid van onze leden eensgezindheid aantreffen. De meesten die bv op de lijn van de PvdA zitten, of nog andere oplossingen hebben, haken in discussies af aangezien dit meestal een indicator is dat er een fundamenteel meningsverschil is. Bovendien is het voor een partij, bv de KP, waar de leden er regelmatig andere meningen op na houden over bepaalde zaken, eerder een indicatie dat het democratisch proces NIET werkt. Een partij is immers een instrument om veranderingen af te dwingen, maar het heeft pas nut wanneer je in staat bent om met je leden duidelijk en eensgezind een programma te verdedigen. Dat vraagt echter een serieuze democratische oefening, een oefening waar je als partij voldoende ruimte voor creëert in je eigen organen zodat je kameraden de discussie niet op een internetforum moeten voeren, want dat is per definitie ondemocratisch. |
Citaat:
"2. De klein-linkse partijen mogen nog zo vaak om zes uur aan piketten staan als ze willen, maar hun krantjes, hun taalgebruik, hun symboliek,... zijn hopeloos voorbijgestreefd. Mede daardoor (en door de socio-economische context) zijn ze quasi totaal het contact met de massa's verloren." Maar daar had je dus niet op gelet. En natuurlijk heb ik Tommy Sheridan al horen spreken. Maar waarom beginnen jullie altijd over Schotland? Ik had het over ons land. Ik pretendeer ook niet de "UG-analyse" te maken, ik gaf enkel opbouwende kritiek, maar daar hebben jullie het dus duidelijk lastig mee. Een beetje lange tenen, vind ik. Ik wens hier geen ruzietje vol persoonlijke verwijten van te maken. Ik wilde het debat stimuleren, en dat lijkt voorlopig toch al een beetje gelukt. |
Citaat:
Maar zoals ik al eerder heb opgemerkt, vind ik persoonlijk dat in de theorieën en de nagelaten partijstructuren van Lenin en Trotsky al reeds de kiem van de stalinistische "ontsporing" vervat zaten. En ja, ik ken mijn geschiedenis, ik weet dat er na 1917 zeven landen de USSR binnenvielen. Maar dat zou geen excuus voor de komende 70 jaar mogen geweest zijn. Hoeveel echte democratische sovjetraden hebben er ooit gefunctioneerd? 2. De discussie op theoretisch vlak is natuurlijk interessant. Ik heb er vaak genoeg aan meegedaan. De twee-stadia-theorie, de opbouw in één land, bijzonder boeiend allemaal. En ik meen dit, ik zeg dit zonder een greintje ironie. Maar het is niet omdat de discussie interessant is, dat ze relevant is. Of een reden voor zo veel gekibbel. Nog een voorbeeld van dit nodeloos getwist. Ten tijde van de commotie rond Roeland Raes kregen wij onafhankelijken in het anti-Roeland Raes-commitee het soms serieus op de heupen van al dat gekibbel. Er zijn momenten voor debat, en er zijn tijden voor eenheid en actie, of vergis ik me? |
Citaat:
En over die interne organen, sorry, maar ik blijf nogal sceptisch. Volgens mij is volledige transparantie een essentiele voorwaarde voor een echt democratisch proces. En wat is er "per definitie ondemocratisch" aan een discussie op een forum? |
Citaat:
1. organisaties die op die manier te werk gaan, zullen niet veel leden aantrekken. zowel lsp als pvda trekken veel leden aan. 2. als ik aan een piket sta, sta ik meestal te zeveren met mijn collega's. |
Citaat:
zo jong, zo onervaren en zo naief. ![]() |
Citaat:
En ook bij de stemmingen over de mogelijkheid een kartel tussen CAP-PVDA in Gent was een groot deel de 'oude leiding' van LSP voor samen met de SAP, terwijl van LSP vooral studenten tegen waren, naast de onafhankelijke aanwezig delegees. Daarbij zie je trouwens dat de 'partijlijn' misschien wat minder strikt is als je had gedacht; Trouwens bij de stemmingen over de naam van de lijsten op de conferentie was er ook een vrij groot deel LSP'ers dat niet meestemde voor de naam CAP. Het feit dat LSP zich ten volle geeft om mee een nieuwe brede linkerzijde (met bijvoorbeeld ex-SPa parlementairs, de ex-voorzitter van ABVV en het EVV, 2 vd 5 stichters van Agalev) op te bouwen tegen het neoliberale beleid in België toont dat we helemaal niet sectair bezig zijn. Dat de PVDA in deze vond dat CAP te min was om mee samen te werken toont dat het wel van beide kanten moet komen. Ik vind het overigens nog steeds straf dat de PVDA niet met ons wilde samenwerken omdat CAP zogenaamd nog niets bewezen had, terwijl groen ons de plaatsen 4 tot 8 op alle lijsten aanbood, een buitenparlementair fractierecht en een deel van de overheidssubsidies... BTW; hierover ben ik het wel eens ;-) ik heb de eindredacteur er zaterdag nog op gewezen...:-) Citaat:
|
Citaat:
|
dat is dan de eerste keer in mijn leven dat ik medelijden krijg met de pvda ;)
|
Citaat:
Leesvoer: Gastarbeid en kapitaal, 1983, SP-programma http://www.devrijegedachte.nl/consta.../flaptekst.htm Een halt aan gastarbeid+oprotpremies+nationale grenscontroles Hopelijk lees ik dat eens bij andere marxistische partijen. |
Welke beslissingen zou er dan genomen worden door de KP? Het overdragen van de partijkas aan CAP? ;)
|
die beslissing kan er niet doorkomen, want prae is tegen. ;)
|
Prae heeft de moeite genomen om aanwezig te zijn tijdens vergaderingen, ik zeg gewoon mijn gedacht over de slaagkansen van de CAP. Dit weekend kon ik niet aanwezig zijn wegens lichamelijke redenen.
De KP wil gerust opgaan in een overkoepelende organisatie, dit is al jaren een officieel standpunt. Alleen moet er een gepaste partij zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Sorry, maar ik kon het niet laten.:-P |
Citaat:
We zouden bij groen trouwens ook onder de naam CAP blijven werken; en dus niet als onafhankelijke kandidaten maar als CAP-kandidaten (en niet voor Groen!) Enfin, er was geen 5% van de aanwezigen die zaterdag dat voorstel van Groen in overweging nam (enkel de SAP en LEEF). De grootste tegenstanders waren de stichters van Agalev... Tot zover de betrouwbaarheid van Groen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:21. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be