Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Union Jack moet "britten" "brits" maken. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=92214)

solidarnosc 7 juli 2007 19:33

Misschien heeft het iets met Napoleon te maken die dit oplegde.

An Arkos 7 juli 2007 20:59

Als we dan tog fotos van vlaggen gaan zetten:

Ambiorix 7 juli 2007 21:02

mja ik wou hier eigelijk wat meer gediscussieer zien over het artikel dan een vlaggen tentoonstelling (dat helemaal niet boeiend is). maar goed, tis nu zo:-D

garfield 7 juli 2007 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos (Bericht 2776912)
Als we dan tog fotos van vlaggen gaan zetten:

Hun lang haar zijn ze al kwijt maar werkschuw zijn ze nog steeds

garfield 7 juli 2007 22:26

Vlaggen lijkt me leuk.

Als het aan mij lag en ik een vlaggenmast had vlagde ik elke dag.

Dimitri 7 juli 2007 23:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door garfield (Bericht 2777151)
Vlaggen lijkt me leuk.

Als het aan mij lag en ik een vlaggenmast had vlagde ik elke dag.

Ik vind zelf de traditie van enkel vlaggen op bijzondere dagen 'beter', al was het maar omdat je vlag dan langer mooi blijft. ;-)

In Nederland is er bij particulieren een traditie van 'wimpelen' met een welkomstwimpel op andere dan bijzondere dagen, om de vlaggenmast niet leeg te laten. In het westen wordt daardoor meestal de Nederlandse wimpel gebruikt, in de kleinere provincies vooral de provinciewimpel.

Wiley E Coyote 8 juli 2007 12:41

't is precies nen plastron :lol:

Dimitri 8 juli 2007 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 2777759)
't is precies nen plastron :lol:

:|

-----
plas·tron (het, de ~ (m.), ~s)

1 [scherm.] beschuttende leren borstlap voor schermers
2 [scherm.] stootkussen waarop de schermer het stoten met zijn wapen kan oefenen
3 gesteven front
4 versierd voorstuk in de keurs van een japon [schermen]
5 buikschild van schildpadden
-----

Wat bedoel je precies?

Zwartengeel 8 juli 2007 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2775486)
Hoezo, in België is het toch al gebruikelijk dat er voortdurend gevlagd wordt?

GB heeft / had een traditie van gericht vlaggen: enkel op feestdagen en bij belangrijke gebeurtenissen. Nederland heeft eenzelfde traditie. België heeft een traditie van voortdurend vlaggen, waarmee het de lijn volgt van - hoe kan het ook anders - Frankrijk. Aan elk gemeentehuis in België zie je altijd de Belgische vlag hangen, zoals je in Frankrijk er altijd de Franse vlag aan ziet hangen. In GB, Nederland en bijv. ook Duitsland is dat niet: daar zal hooguit de gemeentelijke vlag voortdurend wapperen. De nationale driekleur wordt bewaard voor feest- en gedenkdagen. Dat heeft twee voordelen: als er gevlagd wordt, weet je meteen dat het een bijzondere dag is en je hoeft niet zoals in Vlaanderen eindeloos te ouwehoeren over de positie van de Belgische en de Vlaamse vlag aan het gemeentehuis (bij samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland zal dat probleem zich in ieder geval niet voordoen). Zeker in minderheidsgebieden kan de voortdurende aanwezigheid van de landsvlag omstreden zijn.

Ik snap dan ook niet wat Brown hiermee wil bereiken. Ik denk dat de maatregel eerder averechts zal werken, zeker in Schotland. Maar ja, als Schot een Britse regering leiden, terwijl de Schotse regering gevormd wordt door separatisten, is ook geen pretje natuurlijk. Je moet wat.

Ik had het natuurlijk over dat ideetje van dat éne, 'ondeelbare' volk.

lomeanor 8 juli 2007 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2777816)
Wat bedoel je precies?

Hier betekent dat een "stropdas."

Ambiorix 8 juli 2007 13:50

of korter: nen "das"

Dimitri 8 juli 2007 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 2777843)
Hier betekent dat een "stropdas."

Oh, okee.

Dacht dat stropdas in het Frans "cravate" was. En "cravate" kan inderdaad ook "wimpel" betekenen, dus de gelijkenis klopt wel.

evilbu 8 juli 2007 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2777852)
Oh, okee.

Dacht dat stropdas in het Frans "cravate" was. En "cravate" kan inderdaad ook "wimpel" betekenen, dus de gelijkenis klopt wel.

Ik zeg altijd "das".:| Net zoals ik altijd "schroevendraaier", "fiets", "krant",... zeg.

Wiley E Coyote 8 juli 2007 15:20

Inderdaad plastron is het dialectische woord voor "stropdas" of "das" :lol:

Dimitri 8 juli 2007 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 2777941)
Inderdaad plastron is het dialectische woord voor "stropdas" of "das" :lol:

Tja, als je én uit het Frans leent én de betekenis verandert, is het niet meer te volgen natuurlijk.

Dimitri 8 juli 2007 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2777916)
Ik zeg altijd "das".:| Net zoals ik altijd "schroevendraaier", "fiets", "krant",... zeg.

Geldt dat ook voor begrippen in huis? Ik zat laatst (voor m'n studie) eens wat advertenties van huizen in het Belgisch-Nederlands grensgebied te bekijken, maar daarin is echt de helft van de woorden anders dan in Nederland. Ik heb ze opgeschreven: inkom, living, eetplaats, frigo, spoeltafel, elektrisch vuur (8O knap), dampkap, microgolf, verdiep, lavabo, droogkast, accumulatieverwarming :|, parking, koer, burelen (bij 'handelspand'), terras op de 1e verdieping, etc. En dan heb ik nog niet over spellingsvariaties gehad, zoals 'hall' en 'electrisch'.

Je hebt bijna een woordenboek Vlaams-Nederlands nodig om die advertenties te begrijpen.

evilbu 8 juli 2007 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2778027)
Geldt dat ook voor begrippen in huis? Ik zat laatst (voor m'n studie) eens wat advertenties van huizen in het Belgisch-Nederlands grensgebied te bekijken, maar daarin is echt de helft van de woorden anders dan in Nederland. Ik heb ze opgeschreven: inkom, living, eetplaats, frigo, spoeltafel, elektrisch vuur (8O knap), dampkap, microgolf, verdiep, lavabo, droogkast, accumulatieverwarming :|, parking, koer, burelen (bij 'handelspand'), terras op de 1e verdieping, etc. En dan heb ik nog niet over spellingsvariaties gehad, zoals 'hall' en 'electrisch'.

Je hebt bijna een woordenboek Vlaams-Nederlands nodig om die advertenties te begrijpen.

Wat jij daar schrijft zijn-voor de goede orde- toch de Vlaamse bewoordingen?
Eetplaats, spoeltafel, verdiep (wel verdieping), ...zou ik allemaal niet zeggen.
Maar zoals je ziet, het is allemaal complexer, binnen Vlaanderen heb je ook nog allemaal verschillen.

:oops: Eigenlijk erger ik me wel aan Franse bewoording als "velo" en "tournevis", omdat ik er zelf niet mee ben opgevoed.

Sinistra 8 juli 2007 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2775595)

Ireland united!

Vergeet dat maar ff lekker. Je denkt toch niet dat de protestantse gelovigen het bestuur van Katholieke fascisten gaan aanvaarden. Ulster Brits!!!! 8-)

Metternich 8 juli 2007 20:56

Ze moeten dat niet aanvaarden, ze kunnen gerust verhuizen.

Sinistra 8 juli 2007 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 2778443)
Ze moeten dat niet aanvaarden, ze kunnen gerust verhuizen.

Verhuizen? Ik denk dat de meerderheid van Protestanten die in de provincie Ulster nogal tijd domineert t.a.v de katholieken meer recht van spreken heeft wat er met hun land gebeurt dan een minderheid van katholieken die blijkbaar graag hun wil opleggen in een land waar ze nog niet eens de meerderheid vormen. Het zou hetzelfde zijn of morgen eisen de Walen dat België integraal deel gaat uitmaken van Frankrijk. Doe es ff lekker normaal, man.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be