tomm |
2 september 2007 23:47 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra
(Bericht 2899416)
Nochtans was wel een weliswaar kleine meerderheid (volgens mijn gegevens ongeveer 51%)van de Nederlandse bevolking voor Nederlandse deelname aan de oorlog in Irak. Een verkiezingsoverwinning van de SP afschilderen als een gegeven dat Nederlanders geen AngloSaxen zijn is de waarheid verdraaien. Amerikaanse producten hebben in NL altijd al een grotere aftzetmarkt gehad als in landen als bv. België en Frankrijk. Dat men tolerant is t.a.v vreemdelingen is dan ook een typisch gegeven dat ook in de liberale AngloSaxische wereld voorkomt nml. verzet tegen groepsdenken en collectivisme. Nederland heeft van alle Europese landen buiten Denemarken en het Verenigd Koninkrijk de beste relaties met de USA en Israël en dat laatste is idd te danken aan de protestants-Christelijke macht binnen de gevestigde politieke partijen in Den Haag en daar ben ik God nog steeds dankbaar voor.
|
Volgens mijn gegevens was de meerderheid der Nederlanders volgens de peilingen altijd tegen de oorlog gekant, zij het iets minder dan in BelgiË of Frankrijk. Ook Duitse producten en de Duitse cultuur in het algemeen is veel beter vertegenwoordigd in Nederland dan in België of Frankrijk. Het is een feit dat Nederland traditioneel tolerant is tegenover vreemdelingen, zoals de Angelsaxische landen, maar in Nederland worden migranten ook echt in de maatschappij geïntegreerd en als gelijke aanzien, wat in de VS zeker niet altijd het geval is. Daar, alsook in GB, heerst het getrapt systeem, een echte klassemaatschappij, Nederland is veel egalitairder, zelfs meer dan België. Wat betreft groepsdenken en collectivisme ben ik nog minder met U akkoord, Belgen zijn net veel individualistischer dan Nederlanders, die op dat vlak meer met Duitsers gemeen hebben. Alleen al in de bouwstijl komt dat sterk tot uiting, ook op veel andere vlakken. De goede relaties met Israel hebben niets met protestantisme te zien, want landen als Zweden en noorwegen hebben veel betere relaties met de Palestijnen dan met Israël. Het heeft alles te maken met de nogal sterke Joodse lobby in Nederland en het schuldgevoel over de oorlog, dat in Nederland sterker leeft dan in België.
De ethische voorsprong van Nederland (liberale drugswetten, tolerantie t.ov. homosexualiteit, etc. ) heeft ook niets met protestantisme te zien, want ingevoerd door politici en mensen die niet gelovig waren, wel in tegendeel. De VS zelf zijn trouwens helemaal niet zo progressief op ethisch vlak.
Ik zie ook niet goed in hoe je als gelovige een land kunt aanbidden dat systematisch een heel volk onderdrukt, hun gronden afpakt, tientallen VN-resoluties aan z'n laars lapt, en een puur racistische politiek voert.
|