Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Groot gat gevonden in ons heelal. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93775)

Jazeker 26 augustus 2007 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door berre (Bericht 2882026)
ge hebt hier zojuist de woorden uit mn mond gehaald. als je de verzameling van bv 3 tot +oneindig hebt, dan bestaat die verzameling uit oneinding getallen. hetzelfde dus met het heelal. het is niet omdat iets een beginpunt heeft, dat het niet eeuwig kan zijn.

bedoel je niet oneindig ipv eeuwig?

berre 26 augustus 2007 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 2880205)
Dat is waar wat u daar zegt.

Maar nu terug naar de zaak waar we over bezig waren, eeuwig bestaat niet zei ik. Eeuwig, oneindig, allemaal hetzelfde, bestaat niet.

We zijn het er toch over eens dat het heelal begonnen is met de big bang? Feit alleen dat de tijd ergens een beginpunt heeft houdt al in dat het een eindig begrip is. Het zelfde geld toch voor oneindig, een uitdijend heelal houdt toch in dat het ergens begonnen is.

ik zal je eens zeggen wat er niet bestaat: "niets", er is nergens "niets", dat is eenvoudigweg niet mogelijk. het begrip "niets" omvat het tegengestelde van het begrip "zijn". in "niets" kan er dus niets zijn. "niets" kan dus ook geen wand of iets dergelijk hebben omdat dat er simpelweg niet kan zijn. "niets" zou dan dus allesomvattend zijn, oneindig, maar dan ook weer niet want er is niets. maar aangezien wij hier nu op onze aardbol leuk aan het spelen en er niet "niets" is hier bestaat dat dus niet.
voila, daarvan kunt ge nu eens zeggen dat het niet bestaat.

berre 26 augustus 2007 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2882029)
bedoel je niet oneindig ipv eeuwig?

wat is eeuwig? oneindig veel tijd...

Bovenbuur 26 augustus 2007 21:21

Er schijnt trouwens een soort google earth voor de sterrenhemel te zijn uitgekomen, google space, en daar hebben ze een plek op geblurred. What the? Militair ruimtestation, aliëns, gat in het universum, u mag het zeggen...

Jazeker 26 augustus 2007 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 2882400)
Er schijnt trouwens een soort google earth voor de sterrenhemel te zijn uitgekomen, google space, en daar hebben ze een plek op geblurred. What the? Militair ruimtestation, aliëns, gat in het universum, u mag het zeggen...

cooooool *koopt zich een kevlar vest en een snelvuurpistool*

Libro 27 augustus 2007 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2877059)
De troon van Allah eindelijk gevonden?

Neen, zijn g*t;-) .

Ambiorix 27 augustus 2007 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door berre (Bericht 2882047)
wat is eeuwig? oneindig veel tijd...

go Bert!:-D

Metternich 27 augustus 2007 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2882405)
cooooool *koopt zich een kevlar vest en een snelvuurpistool*

illwill 27 augustus 2007 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras (Bericht 2876647)
Science Daily
NRAO
Reuters

Wat zou dit zijn, een onvolmaaktheid in de schepping, een "glitch in de matrix", een raakpunt met een andere dimensie, een vergevorderde beschaving die een 'onschuldig' zwart gat wou recreëren (ahem, CERN :twisted: ), gewoon niets? :-D

Ik vind het persoonlijk wel een interessante vondst en ben benieuwd wat ervan gemaakt gaat worden.

Meer en meer dingen vanuit star trek blijken werkelijk te bestaan.
Voyager heeft een aflevering van dergelijk gat waar ze door moeten reizen. Geen sterren, geen stofwolken...niets.

Derk de Tweede 27 augustus 2007 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 2883503)
Meer en meer dingen vanuit star trek blijken werkelijk te bestaan.
Voyager heeft een aflevering van dergelijk gat waar ze door moeten reizen. Geen sterren, geen stofwolken...niets.

Volgen mij kun je niet door niets reizen~.

Zyp 27 augustus 2007 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2877089)
Er is wel ruimte en er is wel tijd. Alleen geen materie. Dronkoers is materie.

just, only just...

illwill 27 augustus 2007 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2883544)

Jama, een ruimte zonder hemellichamen is niet niets é.

De ruimte tussen de aarde en de maan is ook te bevaren zeg maar é.

Dronkoers 27 augustus 2007 15:14

Libro 27 augustus 2007 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 2877516)
Ah, toen ik daarstraks de wc doortrok en eens in de pot keek zag ik zo'n enorm zwart gat, en ik vroeg me af waar het allemaal naartoe ging.

Had jij als kind ook zo'n schrik om er door te vallen?:oops:

Jazeker 27 augustus 2007 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 2884572)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ah, toen ik daarstraks de wc doortrok en eens in de pot keek zag ik zo'n enorm zwart gat, en ik vroeg me af waar het allemaal naartoe ging.
Had jij als kind ook zo'n schrik om er door te vallen?:oops:

Ik voel hier een onverwerkt jeugdtrauma opborrelen. Gooi het in de groep, zou ik zeggen.

HAMC 27 augustus 2007 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2883544)

Straffer nog, niets bestaat zelfs niet. :)

illwill 28 augustus 2007 08:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 2885209)
Straffer nog, niets bestaat zelfs niet. :)

Vandaar dat ik de big bang theorie ook niet geloof of volg. Eerst was er niets en dan bang? Wat zou die ontploffing of big bang dan veroorzaakt hebben? Niets? Jama niets gaat niet iets veroorzaken... een flauwe uitleg voor iets onbekents vind ik dat.

parcifal 28 augustus 2007 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 2885575)
Vandaar dat ik de big bang theorie ook niet geloof of volg. Eerst was er niets en dan bang? Wat zou die ontploffing of big bang dan veroorzaakt hebben? Niets? Jama niets gaat niet iets veroorzaken... een flauwe uitleg voor iets onbekents vind ik dat.

Dit bewijst alleen maar dat je niet weet hoe fysica (en kosmologie in het bijzonder) werkt.
Als de waarnemingen in een bepaalde richting wijzen, dan MOET de komsmologische theorie dat ondersteunen en daarvoor een verklaring pogen te geven.
Je vraag naar wat ervoor de big bang was, en wat die big bang veroorzaakte is irrelevant.
Ruimte en tijd ontstond immers pas een fractie van een seconde ná de big bang. Daarvoor was er dus geen ruimte, geen tijd, geen fysica en dus ook geen wetenschappelijk antwoord. :roll:

Citaat:

Er zijn drie belangrijke argumenten waarom het heelal uit een oerknal moet zijn ontstaan:
  • Spectroscopische waarnemingen van sterrenstelsels duiden erop dat het heelal uitdijt. Dit kan alleen verklaard worden als sterrenstelsels oorspronkelijk in één punt zijn ontstaan. De belangrijkste aanwijzing hiervoor is dat hoe verder sterrenstelsels van ons af staan, hoe sneller ze zich van ons verwijderen. De roodverschuiving is de belangrijkste indicatie hiervan.
  • De kosmische achtergrondstraling die in 1965 door Arno Penzias en Robert Wilson is waargenomen, lijkt van alle kanten te komen. De Big Bangtheorie biedt een consistente verklaring voor deze straling.
  • De Big Bangtheorie voorspelt nauwkeurig de verhouding van lichte elementen als waterstof en helium die tijdens de oerknal zijn ontstaan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be