Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   "Deutsche Bank wenst geen exotisch personeel" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=95767)

AyneRand 3 oktober 2007 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 2974381)
Het gaat er niet om of het personeel AN moet kennen wel of het waarschijnlijk is dat ze dit met de term exotisch hebben willen benadrukken. En dat lijkt me eerlijk gezegd toch wel zeer onwaarschijnlijk.
Op het eerste zicht en vooral om positief te blijven, denk ik dat aan een individuele fout van een werknemer die bij het woord exotisch idd langharige bimbo's op het oog had.

Er wordt geen personeel aangenomen bij de DB dat zich niet perfect in correct AN, zoals het hoort trouwens, kan uitdrukken. Dat de DB daarenboven van het personeel verwacht dat ze de correcte haarsnit en outfit in het acht nemen, lijkt me normaal gezien het clienteel van de bank dat niet behoort tot de lagere echelonen van de maatschappij.

Brandaan 3 oktober 2007 22:44

Zodat we weten waar we het over hebben:

exo·tisch (bn.)
1 uitheems, zoals men vindt in verre landen
2 ongewoon, bijzonder => zonderling

Zolang we niet weten of DB betekenis 1 of betekenis 2 gebruikte kunnen we hier niks over zeggen en iedereen die hier stellig durft te beweren dat het pertinent wel of geen discriminatie is loopt uit zijn/haar nek te zeveren.

lombas 3 oktober 2007 22:46

Ja joh, ze willen echt geen negers. Allez, nu goed?

AyneRand 3 oktober 2007 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2974403)

Ze hebben er in dienst ...

Brandaan 3 oktober 2007 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand (Bericht 2974396)
Er wordt geen personeel aangenomen bij de DB dat zich niet perfect in correct AN, zoals het hoort trouwens, kan uitdrukken. Dat de DB daarenboven van het personeel verwacht dat ze de correcte haarsnit en outfit in het acht nemen, lijkt me normaal gezien het clienteel van de bank dat niet behoort tot de lagere echelonen van de maatschappij.

Nouja, ik ben bij DB weleens geholpen door een Duitse dame die het Nederlands niet helemaal machtig, althans haar uitspraak was bijzonder lachwekkend. :-D Toen heb ik haar vriendelijk verzocht of ze gewoon Duits kon praten, dan zou ik mijzelf wel bij het Nederlands houden.

maarte 3 oktober 2007 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand (Bericht 2974396)

Maar om een verkeerde Dress-code nu uit te drukken met "exotisch":?

lombas 3 oktober 2007 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand (Bericht 2974407)
Ze hebben er in dienst ...

Ik het weet, ik het weet, maar het was gewoon een uitspraak in de kille nevel die rood-opgeblazen-hoofdje heet.

lantjes 4 oktober 2007 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 2974307)
Wel ja. Misschien bedoelen ze met exotisch palmbomen. Of kanaries. :?

Misschien wou men bij DB met "exotisch" gewoon beleefd blijven en niemand tegen de borst stoten... Maar alle mogelijke, gewilde of ongewilde, dubbelzinnigheden worden hier ten lande steevast misbruikt dank zij waninrichtingen als "Het Centrum" die dat mogelijk maken.

Den Ardennees 4 oktober 2007 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 2972857)
Waar staat dat men met "exotisch personeel" vreemdelingen wil viseren? Het kan goed zijn dat de bank in kwestie daarmee wil zeggen dat ze geen kwiebus met groen haar en 20 piercings in 't gezicht aan de balie wil hebben? Wat zijn we weer snel met veroordelen....Kif-Kif:roll: ..

Dat vraag ik me ook af, misschien bedoelen ze wel dat ze mensen met dit soort looks liever niet hebben, hetgeen ik goed kan begrijpen

Anna List 4 oktober 2007 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Laya (Bericht 2973975)
Ben je nu aan't solliciteren? Je mag gerust es afkomen hoor maar niet beginnen zagen over Arabisch op de werkvloer he ;-)

de officiële communicaties van de werkgever naar de werknemer dienen op zijn minst in het Nederlands te zijn (loonbrieven e.d.) ... zo niet ben je volgens mij onwettig bezig ...

AdrianHealey 4 oktober 2007 10:02

Citaat:

de officiële communicaties van de werkgever naar de werknemer dienen op zijn minst in het Nederlands te zijn
Schandalig.

Anna List 4 oktober 2007 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2974818)
Schandalig.

tja idd archaisch taalgebruik, je hebt gelijk :oops:

AdrianHealey 4 oktober 2007 10:21

Het ging mij vooral over het verplichtend karakter dat daaruit zou blijken.

Als ik met mijn werkgever in het Swahili wil praten, laat mij eens. Verdorie.

forumspook 4 oktober 2007 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2974403)

Er werken wél zwarten bij de Deutsche Bank...Maar geen "exotisch "uitziende.Lees= deftige negers,in kostuum-kravat, zonder rastalock's & bijhorende joint;-)
Exit racisme-klacht.

forumspook 4 oktober 2007 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 2974377)
En "waar forumspook aan denkt" zou de rechter wél als maatstaf moeten nemen? :lol:
Wat een schertsfiguur bent u toch.

De rechter hoeft mijn ideeën niet als maatstaf aan te nemen, maar die van u zeker en vast ook niet.Of denkt u nu écht dat uw mening meer waard is als die van iemand anders?:lol:
Feit is en blijft, dat die Deutsche Bank nergens uitdrukkellijk vermeld heeft dat ze van geen kleurlingen moeten weten.Dus uw racisme klacht is ongegrond.En DAT zal de rechter waarschijnlijk wél besluiten.

forumspook 4 oktober 2007 10:44

schaakmat

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 2974385)
Mijn logica inderdaad, en die van o.m. het verklarend woordenboek der Nederlandse taal. Maar daar hoeft u zich niet aan te storen. Noemt u een konijn gerust 'giraf' als u daar zin in heeft.

exotisch:1).m.b.t.vreemde landen:uitheems
2) ongewoon, vreemd
bron:kleine Larousse
Twee betekenissen dus:-) Nu, als de rechter de vraag stelt aan D.B, dan zullen die hun avokaten zeggen: "onze klanten wilden ongewoon, vreemd, zeggen.Met betrekking op het uiterlijk van de personen in kwestie. Hun haarsnit, kleding, eventuele uiterlijke kenmerken zoals opvallende piercings, tatouages en dergelijke".En weet u wat de rechter dan zal zeggen: "oh, natuurlijk, een misverstand."...De Deutsche Bank, dat is geen zatte volksmens, die in een fritkot "vuile makak" roept tegen een arabier die net voor zijn voeten gespuugd heeft. Die mensen hebben avokaten, die kan men niet zomaar aan de schandpaal nagelen.
En hou nu maar op met leuteren. Van uw klacht komt niets in huis.Zoek maar al iets anders om over te komen zagen.

Laya 4 oktober 2007 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2974796)
de officiële communicaties van de werkgever naar de werknemer dienen op zijn minst in het Nederlands te zijn (loonbrieven e.d.) ... zo niet ben je volgens mij onwettig bezig ...

Daar zeg je zoiets... zo gaat het idd, contracten, loonfiches... zijn in het Nederlands.
Maar wat bij problemen? Is het wettelijk om iemand iets te laten ondertekenen zuiver op vertrouwen? Niemand van ons personeel kan Nederlands lezen.

Anna List 4 oktober 2007 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Laya (Bericht 2975147)
Daar zeg je zoiets... zo gaat het idd, contracten, loonfiches... zijn in het Nederlands.
Maar wat bij problemen? Is het wettelijk om iemand iets te laten ondertekenen zuiver op vertrouwen? Niemand van ons personeel kan Nederlands lezen.

wettelijk moet jij die communicatie in t Nederlands doen, en terecht natuurlijk.

Niets staat jou als werkgever in de weg om die documenten voor handtekening ook door een beëdigd vertaler te laten omzetten natuurlijk ;-) maar de handtekening moet wel op de NL versie.

maar dit is geen nieuw probleem hé, je bent immers ook nooit verplicht geweest werknemers aan te nemen die ueberhaupt kunnen lezen ...

er stelt zich wel een probleem qua veiligheid me dunkt, de verplichte veiligheidswaarschuwingen (niet roken, veiligheidsbril/schoenen,nooduitgang, ... )zijn verplicht in t Nederlands (ps de Antwerpse Zwembaden zondigen hier allemaal met Engelstalige waarschuwingen voor natte pas gekuiste vloeren- wie doet daar iets aan ?) ... maar wellicht zorg je zelf best voor een vertaling ...

lombas 4 oktober 2007 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door forumspook (Bericht 2974854)
Er werken wél zwarten bij de Deutsche Bank...Maar geen "exotisch "uitziende.Lees= deftige negers,in kostuum-kravat, zonder rastalock's & bijhorende joint;-)
Exit racisme-klacht.

Kunnen ze die nu ook al een kostuum en een kravat aan doen? Sjonge jonge, de vooruitgang verbleekt ook bij het zien van haar eigen verwezenlijkingen eh.

forumspook 5 oktober 2007 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Laya (Bericht 2975147)

Dan moeten ze dat leren.Of op eigen kosten een vertaler huren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be