De Lange Wapper |
19 oktober 2007 23:38 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees
(Bericht 3009027)
Dat vind ik absoluut ook niet, ik zeg gewoon dat sommigen er zich teveel in lijken te berusten. Kijk, het feit dat vier mensen onder hetzelfde dak werkloos zijn doet me toch vermoeden dat ze daar niet naarstig op zoek zijn naar werk. Bon, je kan zeggen dat die vrouwen volop voor het huishouden kiezen en dus niet zoeken naar werk, maar dan mogen ze ook geen uitkering meer krijgen, want daarover zijn de regels duidelijk: wie klaarblijkelijk niet wil werken, zal zijn uitkering verliezen.
|
Dat is idd zo, een jaar of drie, vier geleden is de VDAB/RVA begonnen met het oproepen van mensen die al langer dan een bepaalde periode werkloos waren. Onder hen ook vele huismoeders die al jaaaaaren dop trekken, terwijl ze niet op zoek zijn naar werk. Zij moesten een verplichte cursus van een week volgen in een opleidingscentrum waar werd onderzocht welke mogelijkheden zij hadden, welke jobs zij graag zouden beoefenen, eens dat bepaald was werden ze doorverwezen naar een cursus van de vdab waar je in groepen gebruik kan maken van een sollicitatielokaal onder toezicht, je mag er de telefoon, internet, fax gebruiken om te solliciteren en jobs op te zoeken, en je vindt er gratis enveloppen en postzegels om sollicitatiebrieven te versturen.
Ondertussen krijg je ook een vaste begeleider aangewezen en moet je een trajectcontract ondertekenen waarin je doelstellingen staan, bijvoorbeeld het aantal sollicitaties dat je op een maand minstens moet doen en dergelijke, dit moet je kunnen aantonen met schriftelijke bewijzen.
Doe je niet wat er in je contract staat dan vlieg je naar de rva voor een serieuze verwittiging en voldoe je de maand erna nog niet dan wordt je voor bepaalde tijd van je uitkering geschorst.
Dit wordt heel streng opgevolgd.
Ook wordt je verplicht om op de wachtlijst van kinderdagverblijven en dergelijke te zetten als je daar nog niet opstaat.
Als je dit niet wil doen, je wil je niet op een lijst laten zetten en dergelijke dan ben je werkonwillig en oordelen ze terecht dat je geen recht hebt op een werkloosheidsuitkering.
Zou dit systeem in Wallonië niet gebruikt worden?
|