Den Ardennees |
12 november 2007 20:32 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel
(Bericht 3067266)
Wie maakte je dat wijs jongen.Er zit dorie nog genoeg steenkool in het Waalse bekken voor 100 jaar.Maar het boeltje moest toe.Kan het dorie goed weten.;-)
En in de oude gangen,weet je wat er nu inzit?Aardgas ! ! !
Ze spreken zelfs van alle steenkool te vergassen om te winnen.Maar de huidige technologie kost nog een beetje teveel.
Voor alle duidelijkheid.Dat gas kwam er niet zomaar hé,ze pompen dat erin,is werkje geweest van jaren om alles in orde te brengen.1/4de van Henegouwen zit op die bom
|
Hierin moet ik u tegenspreken, ontginning in Henegouwen was onrendabel tot bijna onmogelijk geworden, de lagen zaten veel te diep, maar waren ook veel te dun (soms slechts 30cm, in Limburg begonnen ze daar nog niet aan, daar hadden ze lagen tot meer dan 2meter!). Bovendien waren de lagen ook veel te geaccidenteerd (breuken, verschuivingen) zodat ze zeer moeilijk te ontginnen waren.
Dat gas waarover u het heeft is mijngas (CH4), en zit daar van nature, maar ontploffingsgevaar is er alleen als er vuur aankomt, en die kans is onbestaande, gezien de gangen onder water staan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel
(Bericht 3067279)
Aan de bron van de armoede in Wallonië zit vooral het rood syndicaat.De afgevaardigden werden ouder,en wilden absoluut de sluitingspremie van de grote bedrijven opstrijken,daar zijn ze dan ook zeer goed in geslaagd.
Onlangs kon ik trouwens iets lezen,de laatste mijnwerker kwam naar boven eind jaren '80.Man man man,de laatste mijn is gesloten geweest jaren '60 in het Henegouwse bekken.Die vent heeft nooit een mijn gezien,was wel weerom een Italiaan,die bleven er ook hoop en al maar 5 jaar in.Trokken wel 5x meer pensioen dankzij de kamaraden, dan de vlamingen en walen die er 30 jaar en meer inzaten.Men eigen kozijn van 52 jaar hebben we letterlijk zien kreperen met zuurstofflessen aan de mond,die was boûte fêu,als je dat kent.
|
De laatste Waalse mijn ging dicht in 1984 (Le Roton, in Farciennes), op het einde was de personeelsbezetting daar wel een chaos, 82% van de mijnwerkers waren Noord-Afrikanen, die bvb tijdens de zomervakanties vaak een maand langer in hun thuisland bleven met zeer bedenkelijke ziekenbriefjes. Het boeltje draaide daar in werkelijkheid op zeer weinig volk.
Nu is het wel zo dat men rond die tijd met 25 jaar op pensioen kon, misschien is uw neef mijnwerker geweest in de periode dat men nog langer moest werken, maar naar nationaliteit werd geen onderscheid gemaakt hoor voor pensioen.
|