Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich
(Bericht 3136353)
De collaborateurs die deden wat ze deden vanwege hun Vlaams ideaal, zal ik altijd en overal verdedigen. En als zij amnestie wensen, zal ik dat ook verdedigen (al heb ik een andere mening). Zij verdienen immers mijn immens respect en dat zal ik hen ook altijd geven.
|
Indien we nu eens je stelling zouden aanvaarden: mensen gingen met een bezetter meewerken om een politieke reden, de Vlaamse onafhankelijkheid nastreven.
1)Naast het feit dat zelf de leiders van de partijen die collaboreerden na een tijdje inzagen dat dit larie en apenkool was, waardoor de tijd dan rijp was om net die vijand, die bezetter, die hen had bedrogen juist te gaan bestrijden deden de colabo's dit NIET. Maar hier kan je nog zeggen: dat deden vele anderen OOK niet. Het is inderdaad geen reden om hen nadien te gaan veroordelen, op zich.
2)Wat WEL duidelijk was, bijna van in het begin van de oorlog, is dat de bezetter gruwelijke feiten pleegde. Niet enkel de wegvoeringen, het opleggen van arbeidsdienst maar het executeren van gijzelaars.
"Wir haben es nicht gewusst" geldt allicht voor het leeuwendeel van de bevolking VOOR WAT DE CONCENTRATIE KAMPEN BETREFT.
Maar, vermits de Duitse bezetters, de Nazi's, gijzelaars, volledig onschuldige, willekeurig gekozen mensen, executeerden OM EEN VOORBEELD TE STELLEN, was iedereen in Vlaanderen op de hoogte van deze immorele, cirminele en nooit goed te praten staatsterreur verricht door een bezetter.
3) Dat mensen, wel wetende wat het morele niveau, wel wetende wat de gruwelijke handelswijze van deze bezetter was hem steunden was niet minder en niet meer
steun geven aan een moorddadige, gruwelijke organisatie. Dit was niet "politiek" collaboreren: het was collaboreren met een moorddadige organisatie: het nazisme.
Degenen die dus nu nog altijd volhouden dat ze ENKEL politiek aan de verkeerde kant stonden, en dat de winnaars altijd gelijk hebben, dienen in te zien dat veel verliezers, precies om ETHISCHE redenen ook vinden dat ze nooit hadden mogen hun morele integriteit opofferen voor een politiek doel.
- Coloabo's die blijven volhouden dat het enkel ging om politiek zijn pervers of dom. Indien ze zo dom zijn dat ze geen gruwelijke moordenaars kunnen onderscheiden van medestanders in de politiek verdienen ze verzorging.
- In het andere geval verdienen ze vanalles, maar zeker geen amnestie: ze blijven overtuigde criminelen, die georganiseerde wreedheid en moord blijven zien als een gewettigd politiek middel: zij zijn dus staatsgevaarlijk.
4) Degenen die deze tekst willen negeren, hem ridiculiseren geef ik nog een overweging mee: Indien de Taliban, indien Bin Laden binnen vijftig jaar afkomt, en degenen die hem steunden, onderdak verleenden, geld opstuurden, later zeggen dat ze dit deden "om politiek redenen", met de vraag om amnestie: ga je dan mee betogen voor deze amnestie?