Burkide |
8 december 2007 13:17 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
(Bericht 3132508)
Ik ga uit van taalhomogene staten.
|
De enige werkelijk taalhomogene staten in Europa die ik op het eerste zicht zie zijn IJsland, San Marino en Liechtenstein (al zullen daar ook wel recente inwijkelingen zijn die een andere taal spreken). Verder is er een land als Frankrijk dat niet taalhomogeen is, maar er wel alles aan doet om dat te worden.
Waarom dus uitgaan van taalhomogene staten wanneer juist die zéér zeldzaam zijn?
Citaat:
Voor Brussel en wijde omgeving is dat onmogelijk: wat historisch gegroeid is, trek je niet zo gauw weer recht. Dat gebied wordt dus gescheiden van Vlaanderen om ten minste Vlaanderen taalhomogeen te houden (maar wel met voldoende garanties voor bestaanssterkte).
|
Hoe zou een staatkundige scheiding tussen een "post-Vlaamsgewestelijke staat" en een "post-Brusselshoofdstedelijkgewestelijke staat" de taalhomogeniteit ervoor kunnen zorgen dat die eerste staat taalhomogeen zou blijven (aangenomen dat zij dat al is, quod non). Het lijkt mij juist waarschijnlijker dat Brussel hierdoor bevestigd wordt als Franstalige staat en dit door de demografisch-ruimtelijke expansie van het Brusselse urbaan gebied juist een verdere aantasting van die taalhomogeniteit zou betekenen.
Citaat:
Zo niet wordt ook Brussel-Vlaanderen een staat �* la België, met alle gezeur en gezever vandien over faciliteiten zus en taalwetten zo.
|
Of �* la Finland, waar er amper gezeur is.
|