![]() |
Citaat:
|
^^Zoals eerder gezegd: Vlaanderen bestaat. Op vrijwel alle gebieden fungeert het als 1 geheel: de media, de politiek, de taal, ... West-Vlaanderen en Limburg zijn slechts onderdeel van die éénheid. Als er geen noodzaak is naar verdere autonomie moet je dat ook niet toestaan. Anders krijg je hinderlijke versnippering van het bestuur. Drie bestuurlijke niveaus zou voor mij het maximum mogen zijn: dit zijn de gemeente, Vlaanderen en Europa.
|
Citaat:
Vlaanderen: dat zie ik niet zitten. Het lijkt me nuttiger dat niveau te laten vallen en een flexibel niveau te maken tussen gemeente en Europa afhankelijk van het onderwerp. Bij rampen in Zuid-Oost Limburg kan hulp veel sneller ter plaatse zijn vanuit Nederland, Duitsland of Wallonië dan dat ze uit Vlaanderen (Antwerpen) moet komen. |
Citaat:
opt platteland wordt er nog vééél dialect gesproken! overal! |
Citaat:
ook zijn er verschillen tussen de brabanders en de vlamingen. maw vlaanderen is geen eenheidsworst. weer typisch kleinflamingantisch. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
enkel politici (die leven immers op de kas van de inwoners) benoemen vlaanderen als 1 geheel. |
Citaat:
Omdat die samenwerking niet altijd hetzelfde moet zijn stel ik dan ook een flexibel tussen-niveau voor. Al naargelang het (grond)gebied waarover een beslissing dient genomen te worden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Waaruit moet trouwens blijken dat Limburgers geen band met de rest van Vlaanderen hebben? |
Flaminganten zijn wel de grootste verdedigers van het opdoeken van de provincies.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Als het om België gaat zijn flamiganten de grootste anti-unitaristen. Als het om Vlaanderen gaat zijn het plots de grootste unitaristen. Nogmaals een bewijs dat flamingantisme gewoon klein-belgicisme is. Citaat:
Voor mijn part mag West-Vlaanderen een federatie van stads- en streekgewesten worden, en die stads- en streekgewesten federaties van gemeenten, dorpen, wijken. Provincies en stads- en streekgewesten hoeven elkaar niet uit te sluiten. Daar waar de bevolking een van beide nivo's overbodig vindt kan ze een van beiden afschaffen. In de Vlaamse Ruit kunnen ze bijvoorbeeld de provincies afschaffen, terwijl men ze in Limburg en West-Vlaanderen laart bestaan. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Verder is er een bloeiende Westvlaamse hiphop-scene met Westvlaamse hiphoppers die bijna uitsluitend in het Westvlaams en bijna nooit in het Nederlands zingen omdat men Nederlands niet als een "eigen taal" aanvoelt. Westvlaamse jongeren schrijven in chat- en SMS-berichten en op Facebook is het Westvlaams. Ze herontdekken hun streektaal. Het Westvlaams is dus springlevend in West-Vlaanderen. De manier waarop een Vlaamse elite neerbuigend doet over "de dialekten" is dezelfde als de manier waarop de voormalige franstalige boergeoisie dit in het unitaire België deed. Alleen is het Frans nu door het Nederlands vervangen. Nogmaals een bewijs dat flamingantisme klein-belgicisme is. |
Citaat:
|
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterschap http://nl.wikipedia.org/wiki/Watersc...kiezingen_2008 Zo zou je bijvoorbeeld ook van interkommunales of sociale zekerheid funktionele overheden kunnen maken. In België zijn de OCMW's zo'n gemeentelijke funktionele overheden. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Hoeveel West-Vlaamse rapgroepen zijn er trouwens? Ik ken er een vijftal, niet echt een supergrote invloed. Op de radio zijn ze amper te horen, ook in West-Vlaanderen niet. Bovendien is het taaltje dat die rapgroepen gebruiken ook vaak maar wat Verkavelingsvlaams met West-Vlaamse invloeden. Ik begrijp bv bijna alles wat 't Hof van Commerce 'zingt'. Citaat:
Citaat:
Vrijwel alle Vlamingen kennen ook de standaardtaal waardoor ik niet echt inzie waarom je een stap terug moet zetten in de logische evolutie dat streektalen nu eenmaal gedoemd te verdwijnen. In de Frans-Belgische tijd sprak 99% van de Vlamingen Nederlands toch was de officiële taal Frans. Je kan nu niet echt zeggen dat de Vlamingen hun officiële taal niet begrijpen. Citaat:
In België is die eenheid totaal afwezig. Daarom vind ik de vergelijking dat flamingantisme een soort klein-belgicisme is totale onzin. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
dit kan jij waarschijnlijk goed verstaan. http://www.l1.nl/popups/plat-eweg_ra...refpage/1_5213. Zoals ik Duits goed kan verstaan zonder dat ik ooit één uur Duitse les had. nochtans spreekt men dan wel van een andere taal. En dit kan je perfect lezen? http://li.wikipedia.org/wiki/Limburgs "Een taal is een dialect met een leger en een vloot". |
Citaat:
|
Citaat:
Het klopt dat een taal niets meer is dan een dialect met een leger en een vlot. Maar twee opmerkingen: ten eerste, we hebben nu een standaardtaal die iedereen begrijpt en iedereen als zijn moedertaal beschouwd. Waarom dat deels inruilen voor een lokaal dialect? Ik zie er het toegevoegde nut niet van in. Ten tweede is er natuurlijk verwantschap tussen die verschillende dialecten: het dialect dat men in Limburg spreekt is véél nauwer verwant met de Nederlandse standaardtaal dan de Luikse dialecten om nu maar een voorbeeld te geven. Grappig dat je Duits noemt: eigenlijk is het een schande dat er twee standaardtalen ontstaan zijn in ons dialectcontinuüm. Hetzelfde wat betreft Afrikaans. Het moge duidelijk zijn dat dit slechts varianten van hetzelfde thema zijn. Eigenlijk is deze hele discussie vrij surreëel. We wonen op een kluit van elkaar maar sommigen willen hier blijkbaar onafhankelijk omdat twee letters anders uitgesproken worden. In veel landen (Italië, Duitsland, Frankrijk, VK) is de interne variatie oneindig veel groter dan hier. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:42. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be