![]() |
In feite kunnen de volle 6 jaar middelbaar in 2, hoogstens 3 jaar worden gedoceerd.
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
En bij de grote massa moet je geen testen meer dan over hun algemene kennis eens ze langer dan 2 jaar van de schoolbanken zijn. De meeste kennen dan enkel nog hun job, sex en TV. Bij de grote massa is zelfs Familie en Thuis belangrijker in hun gesprekken dan de schoolrapporten van hun kinderen. Veel arbeiders en bedienden weten zelfs niet eens welke richting hun kinderen op school volgen en laten alles wat de opleiding van hun kinderen aangaat gewoon over aan hun partner. 90% van de bevolking weet zelfs niet eens wie er nu premier is en van welke partij hij is. En je moet hen al helemaal niet vragen in welk continent welk land ligt. Vaak mag je al blij zijn dat ze weten dat Amerika in het westen ligt, Azië in het oosten en Afrika in het zuiden. En je mag al blij zijn dat ze weten dat er in België 3 belangrijke rivieren lopen, maar vraag hun niet waar deze ontspringen en waar uitmonden, want dan krijg je de meest dwaze antwoorden. Doe een rondvraag bij de grote massa waar hun groenten en vlees vandaan komt en je krijgt prompt het antwoord van de winkel of van het fabriek. |
Citaat:
|
Citaat:
Je moet eens zien hoe het is samengesteld. Veel kauwen, veel herhalen, veel herkauwen, veel nutteloze dingen. Zeg eens eerlijk, wat heb je daar zowat geleerd? |
Citaat:
En het lijkt mij beter om de verkiezingen af te schaffen en randomgeneratoren de verkiezingsuitslagen doen bepalen. Bespaart geld. |
Citaat:
|
Citaat:
Als men de lessen in blokken zou geven en minder tijd zou verloren laten gaan met onzin binnen de schoolpoorten, dan kunnen de lessen op 2 �* 3 jaar volledig afgewerkt worden. Binnen de CVO's doet men dit trouwens. Leerlingen krijgen er studieweken van 20 lesuren en behalen vaak hun diploma secundaire onderwijs op 2 �* 3 jaar, wie enige voorkennis heeft door de eerste graad ASO of TSO te hebben gevolgd, kan de 2de en 3de graad zelf in 1 jaar of werken en zijn secundair diploma behalen. Ik heb mij enkele jaren geleden eens bezig gehouden met het aantal lesuren op te schrijven dat mijn kinderen echt lessen kregen op school( hiermee bedoel ik dus ook de testen die tussentijds worden gedaan) Ik sloeg op het einde van het schooljaar stijl achterover, Ik kwam in het totaal voor het basisonderwijs om 33 dagen van 8 lesuren en voor de 1ste en 2de graad secundair onderwijs op 66 dagen van acht lesuren. De uren gespendeerd aan godsdienst, lichamelijke opvoeding, muziekale opvoeding en sociale aciviteiten, heb ik niet als nuttige lesuren beschouwd. Je kan dus stellen dat er slechts 3 maanden echt les word gegeven en men verder in de scholen bezig is met vanals en nogwat, maar niet met onderwijzen. Sportdagen, uitstapjes, toneel, opendeur, feestjes enz... |
Citaat:
Tijdens de verkiezingsperiode krijg je zelfs bijna niets anders te zien dan verkiezingsprogramma's. Veel mensen kijken daar trouwens naar enkel om de politici elkaar belachelijk te zien maken, zonder dat ze er ook maar iets van begrijpen. In Nederland had men bij de laatste verkiezingen zelfs nog geen 45% opkomst van de stemgerechtigden. In Frankrijk had men zelfs amper 40% opkomst van de kiesgerechtigden. Voer in België een stemrecht in,in plaats van een stemplicht en je zal zelfs niet eens aan de 30% opkomst van stemgerechtigden komen. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar vraag hen niet waar deze partij voor staat, want dan zijn hun antwoorden vaak totaal fout of blijven ze het je zelfs verschuldig. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb wiskunde geleerd, van meetkunde tot goniometrie, van continuiteit tot integralen, afgeleiden, functies analytisch bespreken, ... Ik heb andere exacte wetenschappen geleerd: Fysica van optica tot gravitatie, van elektromagnetisme tot kernfysica; Chemie van elementaire begrippen (molariteit) tot 'ingewikkelde' reacties (ivm. SN1 SN2, enz reacties), zowel organische als anorganische chemie, ... Biologie gans het lichaam, elk soort celletje, gans de zwangerschapcyclus, gans de hormooncyclus, begrippen als diffusie en osmose, gans het energieproces, ... Godsdienst: zowat alle soorten godsdiensten besproken, van christendom over islam en jodendom tot boeddhisme, sikkhisme, zoroastrisme, ... L.O. niet onbelangrijk toch 2u op de week beweging (ga je dat wegdoen?) P.O. ik ben er geen voorstander van maar er zijn genoeg mensen (was zowat iedereen behalve ik) die er wel voorstander van was, hoe noemen ze dat 'stille' beelden (of iets in die aard) maken, Cobra kunst, ... Niet mijn dada maar we hebben er in ieder geval veel gemaakt. M.O. leren blokfluit spelen, leren noten spelen, gans de muziekgeschiedenis gestart van bij de Grieken over de Romeinen, middeleeuwen en gans de popmuziek, ook leren muziekstijlen herkennen (dat leer je niet op een uur tijd), ... Esthetica: gans de bouwkunst leren kennen, gelijkaardig met M.O. gestart bij de Grieken en zo tot de hedendaagse gebouwen; ook een film gemaakt (daar werkten we toch gemakkelijk een gans semester aan, inclusief vééééle uren thuis) Geschiedenis. Ook niet mijn dada maar we hebben er toch ook enorm veel gezien, Egypte, Grieken, Romeinen, Middeleeuwen, Ancien Regime, Nieuwe tijden, conflict in midden oosten, ontstaan Amerika, Chinese geschiedenis, Japanse historie, Russiche historie, ontdekkingstochten, .... Aardrijkskunde: zowel over de ruimte als geologie (ontstaan aarde, aardlagen, gesteenten, ...) als geografie (kaarten leren gebruiken, ...); ook over hoe klimaten veroorzaakt worden (waarom op de ene plaats veel regen, andere plaats weinig regen, zelfde noorderbreedte ene plaats vrij kou, andere plaats zeer gematigd, ...), ook allerlei dingen over vulkanen, ... Informatica, voor mij vrij overbodig vak want dat was gewoon met Office leren werken maar ik kan mij inbeelden als niet iedereen een computer thuis heeft, dat wel handig kan zijn. Was overigens maar 2 jaar lang 1 uurtje per week Ik zal zeker en vast wel dingen vergeten zijn, maar ik kan mij niet inbeelden dat je dit alles ten gronde kan begrijpen op 2-3 jaar, velen sukkelen nu al met het huidige tempo (dat mijn inziens al eerder aan de trage kant is). Veel dubbele stukken hebben we niet gezien, soms eens als we toevallig geschiedenis bij Nederlands of Frans tegenkwamen (en dat dan ook (maar minder diepgaand) bij geschiedenis hadden gezien); maar verder gaat dat ook niet. En vergeet niet dat ook testen maken (of ga je voor enkel examens?) ook veel tijd in beslag neemt. Volgens mij gaan gemakkelijk 2 volle lesweken tijd (van het gewone schooljaar, niet van de examenperiode) per schooljaar verloren aan testen. En bij deze ganse opsomming heb ik dan nog geen vaardigheden vermeld (spreekbeurten in allerlei talen (+ wachten op de medeleerlingen hun beurt) ). Daar kruipt OOK veel tijd in, niet alleen lestijd maar ook tijd dat je gewoonweg gewoon moet worden aan een taal. |
Citaat:
Wie anders denkt is bekrompen en localistisch. |
Citaat:
|
Hm.
Ik heb wat Frans geleerd. Klein beetje. Duits? Njah. Een taal spreek je niet als je enkel de weg kan vragen. Een taal spreek je zelfs niet als je een eenvoudig gesprek kunt voeren. Geschiedenis? Als men dat geschiedenis noemt. Pover simplisme. Wiskunde? Dat is zowat het enige. Engels? Hah! Engels sprak ik daarvoor al. Videospelletjes zijn veel beter voor Engels. Nederlands. Ik heb daar niet veel opgestoken. Vooral door te lezen. 't Is niet mijn moedertaal, trouwens. Aardrijkskunde: ik heb geleerd dat er frustrerende, ziekelijk achterlijke papzakken bestaan die geloven dat de Poolster niet in de Melkweg ligt. En dat zulke papzakken leerkracht kunnen worden. Voila. 6 jaar vol niksdoenerij, spieken, jointjes roken, leerkrachten pesten en naar meisjes kijken. Leren? Dat deed men zo om 10 uur s'avonds voor de toets. Dat kan in 2-3 jaar. Wie dan niet meekan, moet een lagere richting doen. Moeten we echt alles afstellen aan de trage? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Compromissen zijn niet goed.
|
Citaat:
|
Citaat:
Niet het "antispijbelonderwijs" , maar echt deftig studeren ... |
Citaat:
Meer een Griekse manier van lesgeven. Dialoog, engagement. "Jamaar het ASO is al opgespl.." Nee. 60+% van alle vakken zijn nog steeds gemeenschappelijk. |
Citaat:
|
Het is normaal dat een deel van de vakken overlopend zijn, men heeft toch een zekere basisopleiding/opvoeding nodig. Daarnaast is onderwijs op maat nodig. Sommigen hebben niks te zoeken in de richting latijn of in aso. Maar anderen hebben ook niks te zoeken in BSO en zouden een hogere richting aankunnen. Jongeren moet gemotiveerd worden om een uitdaging aan te gaan en trachten om zichzelf te overstijgen. School moet niet gemakkelijk zijn, je moet leren om iets te bereiken. Als je ASO met werken aankan, moet je niet in BSO op je gemak zitten.
|
Citaat:
Er zijn nu eenmaal mensen waarbij de interesse ergens totaal anders ligt. Het is niet omdat je een IQ van 140 hebt, dat je verplicht bent om ASO te volgen. Je kan namelijk ook nog een TQ hebben van 140 en meer interesse voor techniek en wetenschappen dan voor talen. En een leven in de landbouw willen opbouwen. Stop nu eindelijk eens met de kinderen studies en opleidingen op te dringen volgens verstandelijk vermogen en laat ze nu eindelijk eens opleidingen volgens volgens interesse, er zijn reeds voldoende levens vernielt en voldoende jongeren ongelukkig gemaakt geweest om eindelijk de zaken eens anders aan te pakken. |
Citaat:
In sommige gevallen is thuisonderwijs aangewezen en soms zelfs noodzakelijk, in andere gevallen is het zelfs een noodzaak dat het kind zoveel mogelijk ver van huis word gehouden en op internaat gaat. |
Citaat:
|
Citaat:
(in mijn middelbaar waren wij gesplitst (wiskundigen) van de anderen ook al hadden we dezelfde leerstof, geval twee dus) |
Citaat:
|
Citaat:
Dáár ging het over. |
Citaat:
Ik bedoelde dat er een basis aan vakken ( nu worden er volgens mijn mening in sommige richtingen te veel vakken gegeven ). In BI 2 uur godsdienst ( en owee bij een tekort als je leraar een 'autoriteit' is ) daar stel ik me vragen bij! Dit jaar 3 leerlingen met C-attest en deïnteresse voor STW zitten er WEER als 3 hartsvriendinnen ( zonder tucht, opvoeding ) al na 2 dagen de boel te verzieken: ook wij staan met de rug tegen de muur en moeten ze minstens tot 2 februari creatief bezig houden! ( liefst uit de klas ) Ouders sturen soms liever hun technisch aangelegd kind naar Humane ( want niet sterk genoeg uit 2 ASO gekomen ) dan naar IW ( hij was sterk in wiskunde ) want TSO is maar marginaal ??????? 'Domme ouders' denk ik dan! Over het één en ander ben ik nu een boek aan het (her)schrijven en vond in deze topic het gevraagde meer stavend materiaal. Momenteel vonden de 2 uitgeverijen waar ik m'n manuscript naar stuurde een zeer krachtige boodschap, maar voor de ene was het niet commercieel genoeg , voor de andere was de boodschap zeer goed maar de verpakking moest nog 'aangepakt' worden. Deze herfstvakantie weet ik dus wat gedaan. Zij die graag nog getuigenissen toesturen of bemerkingen hebben: feel free! Marc Bellinkx -Epo in het onderwijs- |
Citaat:
|
Citaat:
Mensen die in het leven totaal mislukt zijn en in de goot leven door een foute opleiding. Mensen die dankzij een juiste opleiding en aanmoediging zelfs al kwamen ze uit het BUSO, tot de grootste in hun sector behoren. Ik kan je zelfs een email bezorgen van iemand met een IQ van meer dan 140 en lid van Mensa, die eenvoudig verkondingde dat een kind geen toekomst heeft als het geen ASO heeft gevolgd. Als de slimste van onze maatschappij al met dergelijke achterlijke ideeën rondlopen, wat wil je dan van de rest van de maatschappij. Citaat:
Wiskundig en Technisch een krak, maar op taal een ramp. Zij wil binnenhuisarchitectuur gaan volgen en moet van haar moeder 3 humane-talen doen, want anders heeft ze geen toekomst en kan ze volgens haar moeder niet naar de unif om architecte te worden Citaat:
Kijk eenvoudig naar de CVO's die evenwaardige diploma's uitreiken als het regulair onderwijs. Maar waar de slaagkansen veel hoger liggen en het aantal dat de school verlaat zonder diploma veel lager ligt. Goed, de CVO's hebben geen ASO richtingen en geven enkel de noodzakelijke vakken vastgelegd in de eindtermen voor die richting. Maar als je nu even naar de veranderingen kijkt in de hogere opleidingen. Waar de Unif'sstudenten verliezen aan de hoge scholen, dit omdat men zonder verlies van jaren, na het behalen van een graduaat, kan doorgaan voor een bachelor en dan voor een master. Men behaald nu dus reeds na 2 jaar een eerste diploma en blijft niet meer met legen handen achter als men faalt in het 3de jaar bachelor, na 3 jaar heeft men zijn bachelor en doet dan 2 jaar voor een master, faalt men daar dan heeft men wel zijn bachelor en blijft men niet met lege handen zitten na 4 of 5 jaar unif. |
Citaat:
|
Citaat:
Kinderen zitten veel meer uren per week in de scholen dan ze bij hun ouders zijn en zitten veel meer bezig met school dan met het gezin. Trouwens opvoeden is helemaal niet de natuurlijke taak van de ouders. De natuurlijke taak van de ouders is zorgen dat een kind onderdak, bescherming en voedsel heeft. Opvoeden is de natuurlijke taak van de grootouders, die niet meer de kracht hebben om de strijd op de arbeidsmarkt te voeren en vaak op pensioen zijn, samen met de opleidinggevers, die worden betaald om kinderen te sturen in hun opleiding en opvoeding. Dat kinderen de scholen verlaten is trouwens veel vaker de schuld van de overheid dan van de ouders. Toen ik een tiener was kreeg ik van zowel de wijkagent als van de schooldirecteur als van mijn vader een pak op mijn broek als ik niet op de schoolbanken zat, op de dagen dat dit moest. Nu mogen ouders enkel nog zeggen tegen hun kinderen dat ze op de schoolbanken moeten zitten, maar stappen kinderen gewoon naar de politie en zelfs de rechtbank, als aan een dag onwettige afwezigheid een straf voor de tiener word verbonden. De verantwoordelijkheden van de overheden en van de scholen in het opvoeden van jongeren ligt veel hoger dan de meeste mensen denken. Die ligt zelfs hoger dan de verantwoordelijkheid van de ouders. Maar ja wat wil je dat er nog terecht komt van onze jongeren, als men jongeren van amper 25 jaar al als minister aansteld en jongeren van 21 jaar opvoeding laat geven aan 17-18 jarigen. Heb hier een jongen van 18 jaar geweten die tijdens de vakantie samen met een meisje van 23 jaar alle concerten afschuimde. De foto's die ze tijdens hun vakantie gemaakt hadden lieten geen twijfel bestaan over wat er in hun tentjeis gebeurd. Beide hadden elkaar leren kennen op een concert. Toen de jongen zijn laatste jaar secundair onderwijs halverwegen kreeg hij een nieuwe leerkracht wiskunde. En raad eens wie er plots aan die jongen en zijn vrienden moest gaan uitleggen dat ze zich als deftige en volwassen mensen moesten gedragen en dat ze geen drank mochten gebruiken tijdens de pausse. Juist hetzelfde meisje waarvan de leerling zelfs naaktfoto's had gemaakt met haar toestemming en waarvan de leerlingen foto's hadden gezien waarop zij stomdronken bier van een medeleerling stond af te likken. Hetzelfde meisje waarvan de leerlingen foto's hadden te zien gekregen dat ze wiet aan het roken was, moest nu tegen één van haar vakantieminnaars gaan vertellen dat ze zich op een verantwoordelijke en volwassen manier moesten gedragen. |
Citaat:
|
Citaat:
Ouders moeten er in eerste instantie voor zorgen dat hun kinderen opgevoed worden. Een deel van dat pakket, namelijk kennisoverdracht, laten ze over aan het schoolsysteem. Dat impliceert natuurlijk niet dat de ouders die verantwoordelijkheid kwijt zijn. Dus de uren die kinderen op de schoolbanken slijten, noch de "natuurlijke" ouderlijke taken veranderen daar iets aan. De schuld ligt hoe dan ook bij degene die verantwoordelijk is: de ouders. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Dat ze beginnen met overbodige vakken als , plasrtische opvoeding, muziekopvoeding en godsdienst af te schaffen als verplichte vakken.....
Begin dan met correcte geschiedenis te geven, vanuit verschillende standpunten..... En kinderen te leren voor zichzelf te denken ipv onzin vanbuiten leren..... Laat hen zelf kiezen in wat voor vak ze hun creativiteit willen uiten: schilderen, tekenen, muziek, ..... Laat hen hun eigen mening verdedigen bij zedenleer ipv te verplichten die van de leraar te kopiëren bij zedenleer..... enz........ |
Citaat:
Randmarginalen, of heel comperente ouders? |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:00. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be