Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   'High-level' werkgroep: een akkoord tegen volgende week? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=143973)

solidarnosc 30 september 2010 16:00

Tja we kunnen geen regering vormen en we kunnen geen geen regering vormen. NVA is te sterk om er één te vormen en te zwak om er geen te vormen.

fredo2008 30 september 2010 16:03

"Verwacht wordt dat de bemiddelaars politieke knopen zullen doorhakken, en dat de high level groep daarna kan verderwerken", is te lezen...

Gaat dat olijke duo knopen doorhakken?? Gaat die HL werkgroep nog verder aanmodderen, waarover? Hoe lang nog?

Xenophon 30 september 2010 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 (Bericht 5008489)
"Verwacht wordt dat de bemiddelaars politieke knopen zullen doorhakken, en dat de high level groep daarna kan verderwerken", is te lezen...

Gaat dat olijke duo knopen doorhakken?? Gaat die HL werkgroep nog verder aanmodderen, waarover? Hoe lang nog?

Zolang als nodig is om Belgie veilig te stellen.

solidarnosc 30 september 2010 16:28

Citaat:

Wat stel je voor. Dewever die in het Vlaams parlement een voorstel voorlegt om de onafhankelijkheid uit te roepen, wetende dat als ie het al haalt dit nooit met een grote meerderheid zal gebeuren en dat ie dan met (meer) dan de helft van de Vlamingen tegen hem mag gaan onderhandelen met de Franstaligen die als één man achter Di Rupo gaan staan gesteund door de internationale gemeenschap, die allergisch al de pest zijn voor seperatisten.

Jan Meuleman 30 september 2010 16:37

Citaat:

Die knoop is dit "Wallonië mag niet verarmen, Brussel moet meer hebben, en de Vlaming moet zwijgen en betalen"?

Rapture 30 september 2010 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5008563)
Wat stel je voor. Dewever die in het Vlaams parlement een voorstel voorlegt om de onafhankelijkheid uit te roepen, wetende dat als ie het al haalt dit nooit met een grote meerderheid zal gebeuren en dat ie dan met (meer) dan de helft van de Vlamingen tegen hem mag gaan onderhandelen met de Franstaligen die als één man achter Di Rupo gaan staan gesteund door de internationale gemeenschap, die allergisch al de pest zijn voor seperatisten.

Alsof de internationale gemeenschap daar iets aan te zeggen heeft.

Wat gaan ze doen? VN-troepen sturen? Een boycot tegen Vlaamse producten?

Zie maar naar Israel, die krijgen iedere week klachten van de internationale gemeenschap en ze kuisen daar gewoon hun gat mee af.

BWarrior 30 september 2010 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rapture (Bericht 5008598)
Alsof de internationale gemeenschap daar iets aan te zeggen heeft.

Zie maar naar Israel, die krijgen iedere week klachten van de internationale gemeenschap en ze kuisen daar gewoon hun gat mee af.

Israël is wel een onafhankelijke staat die internationaal erkend is, de steun van de VSA geniet en zelfs een nucleair arsenaal heeft. De Vlamingen kunnen nog niet eens BHV splitsen, laat staan het land.;-)

Julianus 30 september 2010 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rapture (Bericht 5008598)

Die kans is klein. De kans is echter veel groter dat de EU de Europese commissie, het Europees Parlement etc. weg zal halen uit Brussel, idem voor de NAVO. Verder zouden zowel EU als NAVO (en OVSE, wie weet zelfs VN) Vlaanderen niet als lid kunnen toelaten. Hebt u een idee welke gevolgen dit zou hebben?

Ik heb het eerder al gezegd: als Vlaanderen zich eenzijdig onafhankelijk verklaart, blijft België bestaan in de vorm van het huidige Waalse gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Jan Meuleman 30 september 2010 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5008666)
Israël is wel een onafhankelijke staat die internationaal erkend is, de steun van de VSA geniet en zelfs een nucleair arsenaal heeft. De Vlamingen kunnen nog niet eens BHV splitsen, laat staan het land.;-)

Onze belgicist is zich weer moed aan het inspreken.

Rapture 30 september 2010 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Julianus (Bericht 5008667)
Die kans is klein. De kans is echter veel groter dat de EU de Europese commissie, het Europees Parlement etc. weg zal halen uit Brussel, idem voor de NAVO. Verder zouden zowel EU als NAVO (en OVSE, wie weet zelfs VN) Vlaanderen niet als lid kunnen toelaten. Hebt u een idee welke gevolgen dit zou hebben?

Ik heb het eerder al gezegd: als Vlaanderen zich eenzijdig onafhankelijk verklaart, blijft België bestaan in de vorm van het huidige Waalse gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

De economie en handel trekt zich niets aan van wat de Europese poppenkast hiervan denkt, kijk maar naar Zwitserland, ook geen lid van de EU maar toch succesvol.

En indien ze hun instellingen weghalen uit Brussel dan zal vooral Brussel zelf hiermee gekloot zijn. En willen ze nu net niet Brussel (en Wallonië natuurlijk) als het grootste slachtoffer afschilderen van die stoute Vlaamse separatisten?

Als ze Vlaanderen niet willen erkennen (wat ik zou betwijfelen) dan brengt dit enkel wat praktische moeilijkheden met zich mee (zoals de euro) maar ze kunnen ons nooit economisch isoleren. Wat de EU dringend moet leren is dat ge eenheid niet kunt dwingen.

Xenophon 30 september 2010 18:20

Citaat:

Maak u geen zorgen B, het land zal splitsen samen met BHV, of BHV zal splitsen samen met het land.

Vlaanderen is het land met een toekomst.
Belgie is het land zonder toekomst.

daiwa 30 september 2010 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 5008592)
Die knoop is dit "Wallonië mag niet verarmen, Brussel moet meer hebben, en de Vlaming moet zwijgen en betalen"?

Daar komt het op neer.

djimi 30 september 2010 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5008479)
Tja we kunnen geen regering vormen en we kunnen geen geen regering vormen. NVA is te sterk om er één te vormen en te zwak om er geen te vormen.

We hebben méér dan genoeg regeringen in dit land.

Ik zit heus niet te wachten op nog ene.

Zelfs al is het een 'nieuwe'.

djimi 30 september 2010 20:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Julianus (Bericht 5008667)

...

Hier bij mij thuis: groot feest !

Als u mee wilt komen vieren: breng zoals alle anderen ook wat snoep & drank mee.

Hulp bij de afwas achteraf is ook welkom.

Er is evenwel maar één DJ: djimi

En néén, ik heb geen 'foute' muziek :-P

EddyBal 30 september 2010 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 5008974)

Als u mee wilt komen vieren: breng zoals alle anderen ook wat snoep & drank mee.

Die "foute" muziek breng ik dan wel mee... "dit is de allereerste keer" ;)RD

Txiki 30 september 2010 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5008315)
"EU's wil is wet" DAT: nog niet BIJNA. Als we morgen een regering hebben, gaan die cht niet wachten tot december zene. Trouwens, het is zware speculatie dat dat EU's wil ZOU ZIJN.

Al eens de indringingsgraad van de EU bekeken in uw dagdagelijkse leven? In de Vlaamse decretering, in de federale wetgeving, in de gemeentelijke besluitvorming enzovoort?

Verder: tja, we zullen wel zien, he. Ik verwacht geen regering voor einde 2010.

Txiki 30 september 2010 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 5008974)

Wat is foute muziek?

EddyBal 30 september 2010 22:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5009078)
Al eens de indringingsgraad van de EU bekeken in uw dagdagelijkse leven? In de Vlaamse decretering, in de federale wetgeving, in de gemeentelijke besluitvorming enzovoort?

Verder: tja, we zullen wel zien, he. Ik verwacht geen regering voor einde 2010.

Dat gaat over europees gestemde wetten. Wensen zijn geen wetten, en ik denk niet dat daar iemand zo onnozel is de wens uit te spreken om te wachten met een regering tot België geen voorzitter meer is.

Txiki 30 september 2010 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5009081)
Dat gaat over europees gestemde wetten. Wensen zijn geen wetten, en ik denk niet dat daar iemand zo onnozel is de wens uit te spreken om te wachten met een regering tot België geen voorzitter meer is.

U vergist zich. Maar goed. Ik heb er geen zin in.

EddyBal 30 september 2010 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5009088)
U vergist zich. Maar goed. Ik heb er geen zin in.

Ik vergis me niet. Trouwens, bij aantreden van een andere regering, blijven dezelfde afgevaardigden hun eurojob doen. Daar hoeft niet per se verandering in te komen. Alleen de premier zal veranderen.

Maar maak je geen zorgen, ze komen er toch niet uit voor dat voorzitterschap voorbij is ;)

EddyBal 30 september 2010 23:01

Citaat:

Gesplitst is het nog niet, maar er loopt toch al een grote barst doorheen. De taalgrens noemen ze dat ;)

Txiki 30 september 2010 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5009098)
Ik vergis me niet. Trouwens, bij aantreden van een andere regering, blijven dezelfde afgevaardigden hun eurojob doen. Daar hoeft niet per se verandering in te komen. Alleen de premier zal veranderen.

Maar maak je geen zorgen, ze komen er toch niet uit voor dat voorzitterschap voorbij is ;)

:lol: Alé, 't is goed, ik merk dat we misschien wel een verschillende analyse maken, maar uiteindelijk wel bij ongeveer hetzelfde uitkomen.

EddyBal 30 september 2010 23:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5009112)
:lol: Alé, 't is goed, ik merk dat we misschien wel een verschillende analyse maken, maar uiteindelijk wel bij ongeveer hetzelfde uitkomen.

Kan je narekenen he. Ze zitten nog lang niet aan een finaal akkoord. Wat op tafel ligt is nog steeds te weinig. Als ze eindelijk een akkoord bereiken, wordt de formatie samengesteld. Dan gaat het over de postjes. Bart zal voor zijn medestanders en zijn partij wel mooie postjes willen, maar wedereom spelen die slechts een bijrol, want eens het algemeen akkoord door kamer en senaat goedgekeurd, en dat ding wet is, zal de regering geen lang leven meer beschoren zijn, denk ik. ;) De franstaligen zullen weer langs alle kanten proberen voordeeltjes binnen te halen, en Bart zal het niet toelaten...

Txiki 30 september 2010 23:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5009168)
Kan je narekenen he. Ze zitten nog lang niet aan een finaal akkoord. Wat op tafel ligt is nog steeds te weinig. Als ze eindelijk een akkoord bereiken, wordt de formatie samengesteld. Dan gaat het over de postjes. Bart zal voor zijn medestanders en zijn partij wel mooie postjes willen, maar wedereom spelen die slechts een bijrol, want eens het algemeen akkoord door kamer en senaat goedgekeurd, en dat ding wet is, zal de regering geen lang leven meer beschoren zijn, denk ik. ;) De franstaligen zullen weer langs alle kanten proberen voordeeltjes binnen te halen, en Bart zal het niet toelaten...

De show zal wel ongeveer zo verlopen, ja. ;-)

djimi 1 oktober 2010 06:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5009079)
Wat is foute muziek?

Alle muziek waar ik het schurft van krijg, hé ;-)

vlijmscherp 1 oktober 2010 07:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5008479)

bij mijn weten is het nog altijd Di Rupo die geen regering kan vormen.

N-VA is gewoon een partij die mee onderhandelt maar die in de voorstellen nauwelijks iets terugvindt van het programma waarmee ze de verkiezingen hebben gewonnen.

vlijmscherp 1 oktober 2010 07:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 5008592)

dat is idd de boodschap van Di Rupo ja.

BWarrior 1 oktober 2010 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5009318)
bij mijn weten is het nog altijd Di Rupo die geen regering kan vormen.

N-VA is gewoon een partij die mee onderhandelt maar die in de voorstellen nauwelijks iets terugvindt van het programma waarmee ze de verkiezingen hebben gewonnen.

Buiten de gehele of gedeeltelijke splitsing van alle federale bevoegdheden, op defensie na.

EddyBal 1 oktober 2010 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5010318)
Buiten de gehele of gedeeltelijke splitsing van alle federale bevoegdheden, op defensie na.

Borrelnootjes. Niets wordt echt gesplitst op dit moment. Piepkleine stukjes, ZONDER de echte bevoegdheden, die men in België wil houden (om te kunnen blijven tegenhouden he).

Het zal dus nog efkes duren, want Bart kan niet met een lege mand naar zijn leden om toestemming te vragen tot de regering toe te treden. DAT is de democratie binnen NVA he ;) ;)

BWarrior 1 oktober 2010 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5010343)
Borrelnootjes. Niets wordt echt gesplitst op dit moment. Piepkleine stukjes, ZONDER de echte bevoegdheden, die men in België wil houden (om te kunnen blijven tegenhouden he).

Het zal dus nog efkes duren, want Bart kan niet met een lege mand naar zijn leden om toestemming te vragen tot de regering toe te treden. DAT is de democratie binnen NVA he ;) ;)

- de ouderenzorg in instellingen (rusthuizen, dagklinieken, geriatrische ziekenhuizen enz.)
- de mobiliteit van personen met een handicap, palliatieve zorgen, thuiszorg, kringen van artsen van wacht
- de Impulseo-fondsen
- het federaal fonds tegen verslavingen
- vaccinaties (uitgezonderd pandemieën)
- campagnes voor een gezonde voeding
- de bouw of renovatie van infrastructuren, een vertegenwoordiging van de deelstaten in het federale Kenniscentrum
- De kinderbijslagen
- Het Fonds voor Collectieve Uitrustingen en Diensten
- De beschikbaarheid van werklozen
- de activatie van sociale toelagen
- het leefloon
- de vermindering van de sociale bijdragen voor doelgroepen
- de betaalde scholingsverloven
- de begeleiding van lokale agentschappen voor tewerkstelling
- de stage-bonussen
- de fondsen voor sociale economie
- de premies voor werkhervatting, outplacement
- de carrière-interrupties voor regionale en communautaire ambten
- de sectoriële aftrekken voor zeevissers
- de justitiehuizen
- de participatie van de deelstaten in de strafuitvoeringsrechtbanken
- hun vertegenwoordiging bij het college van procureur-generaals bij het bepalen van strafmaatregelen
-de toewijzing van een positief injunctierecht van de deelstaten in materies die de hen aanbelangen
- de huurwetgeving
-Het federale wetenschapsbeleid
- de plantentuin van Meise
- de Delcredere Dienst (die de commerciële risico’s verbonden aan de uitvoer verzekert)
- het Belgisch Genootschap voor internationale investeringen
- Finexpo (hulp aan investeringen)
- commerciële panden
- het participatie- en rampenfonds
- het vastleggen van een feestdag voor de deelstaten
- Het Belgisch Agentschap voor Buitenlandse Handel
- het federale ministerie van Ontwikkelingssamenwerking
- de wegcode
- de rijscholen
- de technische controles
- het fonds voor verkeersveiligheid
- het Belgisch Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid.
- de benoeming van regionale bestuurders in de NMBS
- de mogelijkheid tot regionale financiering van het spoorwegennet.
- de Civiele bescherming
- het grootstedenbeleid

Eyjafjallajökull 1 oktober 2010 18:25

Mooie lijst borrelnootjes heb je daar.

Burry 1 oktober 2010 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5010393)
- het grootstedenbeleid

Dit zijn bijvoorbeeld zaken die juridisch al bij de deelstaten zitten. Voor het grootstedenbeleid heeft de Raad van State de federale regering al onder de voeten gegeven omdat ze geld uitgeeft waar ze niet bevoegd is.

E. Gidius 1 oktober 2010 18:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4994892)
Tijd winnen om -- ?

Alles terug in de "Belgische" plooi te doen vallen, dwz dat ze hun dominantie kunnen behouden.

Ze denken nog altijd dat er steeds weer nieuwe truuken mogelijk zijn. Zo schijnt nu het idee opgang te maken dat de N-VA landslide van 13 juni een "accident" was dat misschien ongedaan kan gemaakt worden met nieuwe verkiezingen. :-)

fredo2008 1 oktober 2010 19:14

Allé Jambon en Marcourt zien een mogelijkheid tot oplossing. Tis gewoon een kwestie van het % fiscale autonomie overeen te komen, en daarmee is het opgelost...

Hoe Jambon op Radio 1 de Belgische onderhandelingslogica verdedigt amai, ver van huis :)

Karel Martel B 1 oktober 2010 19:20

Citaat:

Opnieuw?

Dat zal ver de derde keer zijn dat die geregionaliseerd wordt.

BWarrior 1 oktober 2010 19:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 (Bericht 5010440)
Allé Jambon en Marcourt zien een mogelijkheid tot oplossing. Tis gewoon een kwestie van het % fiscale autonomie overeen te komen, en daarmee is het opgelost...

Hoe Jambon op Radio 1 de Belgische onderhandelingslogica verdedigt amai, ver van huis :)

lol :-D

kelt 1 oktober 2010 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 (Bericht 5010440)

Laat niemand beweren dat er geen loyaliteit betoond wordt aan de afgesproken procedures...Zolang de partijleiding(van in dit geval NVA) verder wil spreken,punt per punt,probleem per probleem,wordt "het systeem" verdedigd....

Nog eens,NVA vertegenwoordigd hoop en al 30% van de Vlaamse kiezers....dat betekent dat er bij de laatste verkiezingen niet TEGEN Belgie gekozen is.

30 dagen,90 dagen,130 dagen desnoods,allemaal op zich geen probleem bij het proberen uit te voeren van de boodschap van de kiezer: STOP MET SPELEN ;-)

....daarmee begin je door nog te weigeren problemen achterin de frigo te stoppen(en u nadien af te vragen wat er nu weer stinkt)

BWarrior 1 oktober 2010 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 5010395)
Mooie lijst borrelnootjes heb je daar.

Zoals kinderbijslagen, het hele federale wetenschaps- en ontwikkelingsbeleid, het grootsteden- en werkgelegenheidsbeleid en mobiliteit?
8O

EddyBal 1 oktober 2010 20:59

Citaat:

- de ouderenzorg in instellingen (rusthuizen, dagklinieken, geriatrische ziekenhuizen enz.)
- de mobiliteit van personen met een handicap, palliatieve zorgen, thuiszorg, kringen van artsen van wacht
- de Impulseo-fondsen
- het federaal fonds tegen verslavingen
- vaccinaties (uitgezonderd pandemieën)
- campagnes voor een gezonde voeding
- de bouw of renovatie van infrastructuren, een vertegenwoordiging van de deelstaten in het federale Kenniscentrum
- De kinderbijslagen
- Het Fonds voor Collectieve Uitrustingen en Diensten
- De beschikbaarheid van werklozen
- de activatie van sociale toelagen
- het leefloon
- de vermindering van de sociale bijdragen voor doelgroepen
- de betaalde scholingsverloven
- de begeleiding van lokale agentschappen voor tewerkstelling
- de stage-bonussen
- de fondsen voor sociale economie
- de premies voor werkhervatting, outplacement
- de carrière-interrupties voor regionale en communautaire ambten
- de sectoriële aftrekken voor zeevissers
- de justitiehuizen
- de participatie van de deelstaten in de strafuitvoeringsrechtbanken
- hun vertegenwoordiging bij het college van procureur-generaals bij het bepalen van strafmaatregelen
-de toewijzing van een positief injunctierecht van de deelstaten in materies die de hen aanbelangen
- de huurwetgeving
-Het federale wetenschapsbeleid
- de Delcredere Dienst (die de commerciële risico’s verbonden aan de uitvoer verzekert)
- het Belgisch Genootschap voor internationale investeringen
- Finexpo (hulp aan investeringen)
- commerciële panden
- het participatie- en rampenfonds
- het vastleggen van een feestdag voor de deelstaten
- Het Belgisch Agentschap voor Buitenlandse Handel
- de wegcode
- de rijscholen
- de technische controles
- het fonds voor verkeersveiligheid
- het Belgisch Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid.
- de benoeming van regionale bestuurders in de NMBS
- de mogelijkheid tot regionale financiering van het spoorwegennet.
- de Civiele bescherming
- het grootstedenbeleid

Ofwel snap je niks van politiek, ofwel probeer je door de veelheid aan IETS te geraken. Borrelnootjes, die zitten ook met velen in een zak, maar het blijven borrelnootjes. Niet één echte bevoegdheid is gesplitst, alles blijft in België, NIKS gaat naar de regios... Jij denkt dat wij achterlijk zijn zeker?

EddyBal 1 oktober 2010 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5010501)
Zoals kinderbijslagen, het hele federale wetenschaps- en ontwikkelingsbeleid, het grootsteden- en werkgelegenheidsbeleid en mobiliteit?
8O

Daar komen er maar stukken van en NIET helemaal. De macht blijft in Brussel. Jij denkt dat wij achterlijk zijn zeker? De cruciale delen die nodig zijn, wil men niet afgeven. Borrelnootjes.

Waar is de staatshervorming die voor 20 jaar communautaire vrede zou zorgen? Met deze borrelnootjes komt er niet eens een regering, laat staan dat de volgende ook weer staatshervorminegn moet gaan doen. Neen EDR, huiswerk opnieuw maken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be