![]() |
De overheid is niet iets met een taak. Het heeft geen gezicht, geen ziel en zelfs geen verstand. Overheid is een natuurlijk proces. In een compleet vrije wereld ontstaat vanzelf een overheid.
Ik ben wel van overtuiging dat een overheid net zoals alle natuurlijke en maatschappelijke fenomenen iets is wat in de hand moet gehouden worden. Deconcentratie van de macht. Het tuinmanprincipe. En dat doe je met evenwicht en tegengestelde machten. Vandaag probeert men dat met parlementaire democratie. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En dat beide niet nodig zijn. Zeggen dat 'overheden' zorgen voor een wenselijke en rechtvaardige natuurlijke orde, is zeggen dat dieven, moordenaars en verkrachters zorgen voor een wenselijke, rechtvaaardige natuurlijke orde. |
Citaat:
|
Citaat:
Of ze nodig zijn of niet: ze ontstaan sowieso Citaat:
De overheid IS het recht van de sterkste, daar hebben libertariërs het 100% bij het juiste eind. Maar het recht van de sterkste is gewoon een inherente eigenschap. Overheden dienen dus continu afgebroken te worden nadat ze continu weeral opgebouwd zijn als men ze niet te sterk wil maken. Libertarisme werkt net zoals communisme perfect als je alleen op de wereld bent, omdat er geen enkel mechanisme tegenwringt. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik dacht dat moord binnen een libertarische manier niet echt legaal of illegaal genoemd wordt. Er is enkel het poneren dat het een onrecht is, geweld dus en dat er compensatie moet zijn. fatalisme? :lol: Ik heb bv geen fatalistisch idee over "een overheid", alleen dat het een binnen de perken gehouden geval moet zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Komaan, jochie, ge weet dat ge het wilt. Of dat ge het kunt, da's iets anders. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alé; we zullen opnieuw beginnen.
Zou je 3 statements die een onderdeel zijn van het libertarische gedachtegoed kunnen geven en uitleggen waarom je die 'naïef' vindt? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Gelukkig val ik niet onder die categorie. |
Citaat:
|
Citaat:
Mensen willen gewoon hun vooroordelen bevestigd zijn. |
Overheid is de behartiger van het algemeen belang, de bestuurlijke ema-natie(uitdrukking vd natie of van de politieke gemeenschap)!
Maar hoe definieer je algemeen belang? Hier kan je op blijven gaan een duizende theorieën schrijven. Taken : - Toezien op orde en veiligheid - Bewaken van economische evenwichten - Herverdeling (belastingen, sz, collectieve voorzieningen, transferen, leefloon,...) - Verdienstengoederen of kwasi-collectieve goederen mogelijk en toegankelijk maken : collectief goed maar privaat aanrekenbaar vb: Kwalitatief onderwijs mogelijk maken vb: toegang, kwaliteit, spreiding, verscheidenheid van cultuur verzekeren -Collectieve goederen aanbieden of vrijwaren : iedereen geniet ervan, er is geen geprivatiseerd gebruik vb: wegeninfrastructuur, rechtsbescherming, zuivere lucht, veiligheid(zie hierboven) -Opvoeden? Sensibiliseren? bron : marc maes = dodelijke maar goeie prof aan de khleuven |
Citaat:
Als je overheid zo definieert, dan is het logisch dat een overheid onvermijdbaar is. Maar dat is misschien geen erg relevante definitie. |
Citaat:
Daarom vind ik die definitie nogal wishful thinking, omdat het de overheid definieert op basis van wat we willen dat de overheid is, maar niet de reële uitingen van de overheid zelf. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een definitie waaraan alle overheden voldoet -de huidige, de toekomstige en de overheden uit het verleden- zou zo ruim zijn dat het een onpraktische definitie word. |
Citaat:
De anarchisten van de Duitse APPD zijn daarin tenminste wat eerlijker en consequenter dan jullie soort. Zij eisen tenminste het recht op domheid op, namelijk dat niemand nog naar school zou "moeten" gaan en dit een "vrije keuze" zou moeten zijn. U, beste Rudy, zou niemendal zijn zonder andere mensen. En hetzelfde geldt voor alle andere liberalen, libertairen,... en ook voor alle andere mensen, mezelf uiteraard incluis. Kortom, waarom zou iemand dan het recht mogen hebben om datgene wat hij op materieel vlak voortbrengt, volledig voor zichzelf te mogen houden terwijl hij dit nooit had gekund zonder anderen?!? Juist, daar is helemaal geen reden toe, tenzij egoïsme. En dat is meteen de kern van elk liberaal of libertair verhaaltje. |
Citaat:
|
Citaat:
Er is geen enkele libertariër/liberaal die zegt dat iemand, waaraan anderen hebben meegewerkt, helemaal voor zichzelf zou mogen houden, zonder die anderen te vergoeden of zonder dat die anderen daar vrijwillig af stand van doen. Dus waarover heb jij het? Geef anders eens een voorbeeldje, want wat je hier zegt, is geen onderdeel van het liberalisme. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dus Steben had ergens wel een elementje gelijk, niet? |
Citaat:
Ik zei gewoon dat tot het geheel van die categorie, ik niet behoorde. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:52. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be