Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Noodregering, tripartite, verkiezingen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=152257)

BWarrior 9 maart 2011 03:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 5346810)
Ik heb destijds gelezen dat in het kartel van CD&V en N-VA die laatste goed zou geweest zijn (op dat ogenblik weliswaar) voor 7% van het electoraat, dus ongeveer 1/4 van alle kartelstemmen, en dat niet alleen in BHV maar in heel Vlaanderen. Toch werd het verbroken.

En CD&V zit nu op een historisch dieptepunt, waarom zou MR dat doen?

djimi 9 maart 2011 07:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5347645)
Ge vergeet nog trefwoorden zoals Frankrijk, Rogier, illegaal, artificieel en anti-Hollands.

Wat mij betreft volstaan de trefwoorden 'historische blunder', 'gewelddadig separatisme' en 'anti-democratische schurken-staat' voor de omschrijving van het probleem "la Belgique/België".

Maar als u daar écht nog 'illegaal', 'artificieel' en 'anti-Hollands' aan toe wilt voegen:

be my guest.

Pelgrim 9 maart 2011 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5347802)
De S.G. is ouder dan België. Met België is niets mis, met het systeem wel, daar zijn weinigen het over oneens.

Het is nogal logisch dat de heersende klasse die de staat uitvindt op zich daarvoor al bestond. Net zoals de burgerij al bestond voor 1789, net zoals het proletariaat al bestond voor 1848, net zoals dictators al leefden voor ze dictator werden.
België is het systeem.

Vito 9 maart 2011 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5347804)

Komt het historische dieptepunt van CD&V door de breuk met N-VA? U moet leren dat feitjes naast elkaar opsommen niet per se betekent dat er een oorzakelijk verband is ertussen.

Xenophon 9 maart 2011 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 5347838)
Wat mij betreft volstaan de trefwoorden 'historische blunder', 'gewelddadig separatisme' en 'anti-democratische schurken-staat' voor de omschrijving van het probleem "la Belgique/België".

Maar als u daar écht nog 'illegaal', 'artificieel' en 'anti-Hollands' aan toe wilt voegen:

be my guest.

Zoals altijd, zeer beheerst en to the point.

Pelgrim 9 maart 2011 15:24

Vergeet die partijpolitiek, het Egyptische scenario kruipt dichterbij, nu ook in Londen.

Brussel zal volgen en dan zal het ineens met heel Europa zijn: de mars van een miljoen op het Schumanplein :)

vlijmscherp 9 maart 2011 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5348601)
Vergeet die partijpolitiek, het Egyptische scenario kruipt dichterbij, nu ook in Londen.

Brussel zal volgen en dan zal het ineens met heel Europa zijn: de mars van een miljoen op het Schumanplein :)

sorry Pelgrim, maar daar geloof ik niets van. de mensen zijn absoluut niet radeloos genoeg en zolang de armoede niet boven de 30-40% gaat, zal het ook nooit zo zijn. Het volk zal morren dat hij geen 3e auto meer kan veroorloven, maar hij gaat er niet voor vechten.

Pelgrim 9 maart 2011 15:44

Enkele maanden geleden stonden ze al 'off with their heads' te roepen in Londen.

BWarrior 9 maart 2011 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 5348132)
Komt het historische dieptepunt van CD&V door de breuk met N-VA? U moet leren dat feitjes naast elkaar opsommen niet per se betekent dat er een oorzakelijk verband is ertussen.

De enige keer de laatste 30 jaar dat CD&V er procentueel op vooruitging in federale verkiezingen was in 2007.

BWarrior 9 maart 2011 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 5347838)

be my guest.

België is niet "ontstaan" in 1830.

fonne 9 maart 2011 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5349526)

Nee, het is in elkaar geflanst.

fonne 9 maart 2011 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5347804)

De MR zit met 22% ook op een historisch dieptepunt (9% kwijt t.o.v. 2007), en dat door het vasthouden aan het kartel met het rexistische FDF.

Vito 10 maart 2011 08:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5349519)
De enige keer de laatste 30 jaar dat CD&V er procentueel op vooruitging in federale verkiezingen was in 2007.

Nogmaals: u moet leren dat feitjes naast elkaar opsommen niet per se betekent dat er een oorzakelijk verband is ertussen.

Wie zegt dat de reden tot het kartel en de reden tot opheffing ervan niet afhingen van het te verwachte electorale succes. Na het debacle in 2003 moest N-VA over de kiesdrempel gelicht worden, na 2007 was daar geen reden meer toe.

Lijkt me veel aannemelijker.

Vito 10 maart 2011 08:54

Citaat:

Als onafhankelijke staat uiteraard wel.

Hollander 10 maart 2011 09:35

Citaat:

U heeft gelijk, Julius Caesar is de de aartsvader van het duizendjarig Rijk der Belgen.

Vito 10 maart 2011 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 5350286)
U heeft gelijk, Julius Caesar is de de aartsvader van het duizendjarig Rijk der Belgen.

Niet overdrijven door clichés te gaan gebruiken. Als er een moment in de geschiedenis is geweest waarop je zegt: hier is de splitsing tussen Nederlands en Belgisch, dan is het de val van Antwerpen in 1585. Dat wil niet zeggen dat de Nederlanders en de "Belgen" (tussen aanhalingstekens want die terminologie was nog niet in zwang) al in 1586 twee totaal andere volkeren waren. Het is een moeilijke geschiedenis met veel grijstinten en ik ben er zelfs nu niet 100% zeker dat het verschil tussen een Belg en een Nederlander onoverkomelijk is om in hetzelfde staatsverband te zitten.

Hollander 10 maart 2011 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 5350310)
Niet overdrijven door clichés te gaan gebruiken. Als er een moment in de geschiedenis is geweest waarop je zegt: hier is de splitsing tussen Nederlands en Belgisch, dan is het de val van Antwerpen in 1585. Dat wil niet zeggen dat de Nederlanders en de "Belgen" (tussen aanhalingstekens want die terminologie was nog niet in zwang) al in 1586 twee totaal andere volkeren waren. Het is een moeilijke geschiedenis met veel grijstinten en ik ben er zelfs nu niet 100% zeker dat het verschil tussen een Belg en een Nederlander onoverkomelijk is om in hetzelfde staatsverband te zitten.

Natuurlijk is dat niet onoverkomelijk, maar zo wordt het door sommigen wel voorgesteld.

Hoe dan ook, het is inderdaad aan te bevelen de val van Antwerpen dan aan te duiden als de scheiding tussen de noordelijke en zuidelijke Nederlanden, maar niet als scheiding van Nederland en België, want dat is onjuist en verwarrend.

ViveLaBelgique 10 maart 2011 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5349693)
De MR zit met 22% ook op een historisch dieptepunt (9% kwijt t.o.v. 2007), en dat door het vasthouden aan het kartel met het rexistische FDF.

Die redenering begrijp ik totaal niet. FDF is toch de grootste partij in BHV ?

k9 10 maart 2011 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 5350354)

Nee hoor, waar haal je dat?

En wat hij bedoelt is dat MR links nationalistisch is, dit terwijl de MR een rechts liberale partij is. Dit zorgt in de praktijk voor dat de MR amper verschillende geworden is van PS,cdh en ecolo.

ViveLaBelgique 10 maart 2011 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door k9 (Bericht 5350364)
Nee hoor, waar haal je dat?

En wat hij bedoelt is dat MR links nationalistisch is, dit terwijl de MR een rechts liberale partij is. Dit zorgt in de praktijk voor dat de MR amper verschillende geworden is van PS,cdh en ecolo.

Welke partij is dan wel de grootste in BHV ?

k9 10 maart 2011 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 5350379)
Welke partij is dan wel de grootste in BHV ?

Kan je dat zelf niet opzoeken?

MR:19% (en dus FDF+PRL+MCC) PS 16% NVA 12%.

In de kamer en senaat heeft het FDF 2 zetels in BHV . PS 4 MR en NVA 3 .

FDF is dus de 4e partij naast cd&v, cdh en ecolo.

ViveLaBelgique 10 maart 2011 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door k9 (Bericht 5350404)
Kan je dat zelf niet opzoeken?

MR:19% (en dus FDF+PRL+MCC) PS 16% NVA 12%.

In de kamer en senaat heeft het FDF 2 zetels in BHV . PS 4 MR en NVA 3 .

FDF is dus de 4e partij naast cd&v, cdh en ecolo.

Ik heb het ondertussen ook wat opgezocht. Wikipedia geeft 5 zetels voor MR en ik dacht dat FDF zowat voor alle zetels zorgden. Mijn fout. Als ik goed begrepen heb dan was Maingain wel de lijsttrekker van MR/FDF in BHV.

De Decker van MR stelt dat FDF 3 zetels heeft. De derde zetel heeft FDF dus waarschijnlijk in Waals-Brabant ?

k9 10 maart 2011 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 5350412)
Ik heb het ondertussen ook wat opgezocht. Wikipedia geeft 5 zetels voor MR en ik dacht dat FDF zowat voor alle zetels zorgden. Mijn fout. Als ik goed begrepen heb dan was Maingain wel de lijsttrekker van MR/FDF in BHV.

Zou kunnen geen idee.

Citaat:

De Decker van MR stelt dat FDF 3 zetels heeft. De derde zetel heeft FDF dus waarschijnlijk in Waals-Brabant ?
Nee :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kamer_v...oorde_.2822.29

Vind die 3e zetel niet terug in de verkiezingen, waarschijnlijk een interne MR afspraak waar er een zetel naar FDF gegaan is.

Vito 10 maart 2011 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 5350325)
Natuurlijk is dat niet onoverkomelijk, maar zo wordt het door sommigen wel voorgesteld.

Hoe dan ook, het is inderdaad aan te bevelen de val van Antwerpen dan aan te duiden als de scheiding tussen de noordelijke en zuidelijke Nederlanden, maar niet als scheiding van Nederland en België, want dat is onjuist en verwarrend.

België of Zuidelijke Nederlanden, wat is het wezenlijke verschil?

Pelgrim 10 maart 2011 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 5350551)
België of Zuidelijke Nederlanden, wat is het wezenlijke verschil?

Het verschil is dat de Brabantse Revolutie, die van de Zuidelijke Nederlanden, de aansluiting met het noorden zocht terwijl de Belgische staatsgreep van bankiers in 1830 de afscheiding wilde.

stropdrager 10 maart 2011 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 5350412)

FDF heeft 3 zetels van de 5 MR-zetels in BHV: Olivier Maingain, Bernard Clerfayt en Damien Thiery. In Waals-Brabant heeft het FDF geen enkele zetel.

AsGardSGO 10 maart 2011 15:18

Het word in ieder geval voor den tiende keer niets en we gaan als lammetjes terug de partijen voor even veelste keer "afstraffen". en dat noemen we inspraak en democratie...

Qab 10 maart 2011 18:44

Niets méér te lappen, allemaal blunders !

fonne 10 maart 2011 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 5350354)

Zelfs dat niet. Reynders heeft FDF een zetel cadeau gedaan in ruil voor de steun bij het behoud van zijn voorzitterspostje. Maar qua kiespubliek is de liberale PRL vleugel binnen het kartel nog altijd groter dan FDF.

Vito 10 maart 2011 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5350613)
Het verschil is dat de Brabantse Revolutie, die van de Zuidelijke Nederlanden, de aansluiting met het noorden zocht terwijl de Belgische staatsgreep van bankiers in 1830 de afscheiding wilde.

Straffe bewering, kun je ze hard maken?

Overigens is er al veel inkt gevloeid over de move van de statisten (de vonckisten wilden dit overigens niet), maar dat had eerder te maken met het consolideren van hun revolutie dan met een nationaal besef. Zo een beetje als een onafhankelijk Vlaanderen deel zou gaan uitmaken van het Koninkrijk der Nederlanden (het fameuze plan N) als er teveel internationale tegenkanting zou komen. En ja hoor, nog geen jaar later had Oostenrijk de touwtjes weer stevig in handen.

Kijk, je kan veel zeggen over 1830 en in se was dat een vergissing, maar in feite was het niet meer dan een samenloop van omstandigheden, waarvan de revolutionairen zelf verbaasd waren van hoe ver ze konden gaan. Een ingenieus complot zat daar niet achter. Een beetje onvrede dat wat heeft gesudderd gedurende 15 jaar, het internationale klimaat (of denk je dat in Egypte en Libië het ook zou begonnen zijn als ze niet eerst in Tunesië hun dictator hadden buiten gegooid) met de gebeurtenissen in Griekenland, Frankrijk en later ook Polen, het falen van het wettelijk gezag en de burgerwacht die een machtsvacuüm invulde, radicalisatie, onhandigheidjes van Oranje en dan de feitelijke Belgische staat die ontstaat. Het had heel anders kunnen lopen maar dat deed het niet. Om nu daar een etiket op te plakken van bankiersrevolte vind ik eerder een politiek statement maken dan een correcte geschiedschrijving en even grotesk als te spreken van 15 jaar Hollandse bezetting want dat was het ook niet.

Vito 10 maart 2011 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Qab (Bericht 5351453)
Niets méér te lappen, allemaal blunders !

Is dit forum niet beschermd tegen spambots?

bgf324 10 maart 2011 20:51

Wat zegt uw psychiater van uw mentale toestand? Vind ie het OK dat je hier wat komt troll'en?

Pelgrim 10 maart 2011 21:00

De zoveelste forumtrol die ze hier binnen gooien :? Smijt hem aub allemaal op uw negeerlijst.

bgf324 10 maart 2011 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5351851)
De zoveelste forumtrol die ze hier binnen gooien :? Smijt hem aub allemaal op uw negeerlijst.

Ik heb al een ban aangevraagd voor hem in het desbetreffende topic in K&K ("banmededelingen").
Volg mij en reageer ook. Ik vind dit soort trolls echt niet meer leuk

Vito 11 maart 2011 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5351830)
Wat zegt uw psychiater van uw mentale toestand? Vind ie het OK dat je hier wat komt troll'en?

Ter verduidelijking, bgf324 heeft het niet over mij maar over een tweetal verwijderde berichten waarin een nogal labiel persoon stond te schelden op Bart De Wever.

ViveLaBelgique 11 maart 2011 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5351753)
Zelfs dat niet. Reynders heeft FDF een zetel cadeau gedaan in ruil voor de steun bij het behoud van zijn voorzitterspostje. Maar qua kiespubliek is de liberale PRL vleugel binnen het kartel nog altijd groter dan FDF.

Welke zetel van wie en welk voorzitterspostje ?

Reynders zegt altijd dat MR de grootste partij is in Brussel. Dat klopt dus enkel als je daaronder het kartel MR/PRL/FDF verstaat.

Van het PRL hoor ik nauwelijks iets. Komen zij ook enkel in BHV op zoals het FDF ?

fonne 11 maart 2011 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 5352963)

Reynders zegt altijd dat MR de grootste partij is in Brussel. Dat klopt dus enkel als je daaronder het kartel MR/PRL/FDF verstaat.

Van het PRL hoor ik nauwelijks iets. Komen zij ook enkel in BHV op zoals het FDF ?

PRL is de naam van de liberalen van voor de kartels met MCC en FDF. In Brussel wordt de naam nog vaak gebruikt door mensen van de MR die zich willen profileren als echte liberalen.

fonne 11 maart 2011 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 5352963)

Reynders wou voorzitter blijven, alhoewel de clan rond Louis Michel van hem af wilde (met het argument dat het voorzitterschap niet te verenigen is met de portefeuille van vice-premier). Maingain steunde Reynders in zijn verzet tegen de clan Michel, en werd beloond met zeer goede plaatsen op de Brusselse kieslijsten. Zoniet was Clerfayt waarschijnlijk nooit verkozen geraakt, maar Destexhe in zijn plaats.

BWarrior 12 maart 2011 19:45

Opvallend dat de optie "verkiezingen of iets anders" nog maar 54% van de stemmen haalt.

BWarrior 12 maart 2011 19:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 5350240)
Nogmaals: u moet leren dat feitjes naast elkaar opsommen niet per se betekent dat er een oorzakelijk verband is ertussen.

Wie zegt dat de reden tot het kartel en de reden tot opheffing ervan niet afhingen van het te verwachte electorale succes. Na het debacle in 2003 moest N-VA over de kiesdrempel gelicht worden, na 2007 was daar geen reden meer toe.

Lijkt me veel aannemelijker.

Dat alles neemt toch niet weg dat de enige keer dat CD&V er federaal nog eens op vooruitgegaan is, in 2007 was. Voor het overige gaan ze al 50 jaar achteruit.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be