Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Republiek of Monarchie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=16)

BlueThunder 4 mei 2010 20:55

Koningin Fabiola opnieuw met de dood bedreigd

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...bedreigd.dhtml :-(

fonne 4 mei 2010 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moi (Bericht 127)

Omdat dit een van de laatste ondemocratische instellingen in België is, dient zij dan ook te verdwijnen.

Aangezien Belgïë op zich ondemocratisch is, dient België te verdwijnen. Leve de republiek Vlaanderen. Discuteren over wat België zou moeten zijn is verloren tijd jongens, België zal niet meer zijn.

MaGNiFiCaT 4 mei 2010 23:29

Vóór de monarchie, maar ik denk dat ieder hier dit al weet.;-)
De tegenstanders vd monarchie, zeg:de republiekijnen halen als enig non-argument aan de zogenaamde dotatie's. Dit is een nonargument van jewelste, want een President zou ook een groot inkomen moeten krijgen, en een blijvend pensioen. Als we 50 jaar doen met dezelfde koning, kunnen we indertijd al meer dan 10, ja misch wel 20 presidenten gehad hebben, en die moeten allemaal een pensioen uitbetaald worden. Dus reken maar uit.

Ook wil ik er bij zeggen dat de Koning garant staat voor een goed beleid van Zijn functie,temeer omdat Hij daarvoor al werd opgeleid van in de Koninklijke Wieg, tegenover een president; we weten nooit waar die vandaan komt en wat die heeft uitgespookt en vooral wat die nog zal uitspoken.
Nog iets: als we een President moeten kiezen uit de huidige politici die we hebben,dan zal daar wel niet veel vets uitkomen eh.

Hallebarde 4 mei 2010 23:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 4732009)
De tegenstanders vd monarchie, zeg:de republiekijnen halen als enig non-argument aan de zogenaamde dotatie's. Dit is een nonargument van jewelste, want een President zou ook een groot inkomen moeten krijgen, en een blijvend pensioen. Als we 50 jaar doen met dezelfde koning, kunnen we indertijd al meer dan 10, ja misch wel 20 presidenten gehad hebben, en die moeten allemaal een pensioen uitbetaald worden. Dus reken maar uit.

Ook wil ik er bij zeggen dat de Koning garant staat voor een goed beleid van Zijn functie,temeer omdat Hij daarvoor al werd opgeleid van in de Koninklijke Wieg, tegenover een president; we weten nooit waar die vandaan komt en wat die heeft uitgespookt en vooral wat die nog zal uitspoken.
Nog iets: als we een President moeten kiezen uit de huidige politici die we hebben,dan zal daar wel niet veel vets uitkomen eh.

Dat is bijlange niet het enige of zelfs het belangrijkste argument, en u weet dat.

EddyBal 5 mei 2010 06:35

Citaat:

Hoe kan je zoiets schrijven? ENIGE argument? Lees verdekke de draad voor je iets geks neerpent!

EddyBal 5 mei 2010 06:35

dubbel

Henri1 5 mei 2010 07:01

Kiezen tussen deze 2 mogelijkehden is geen sinicure.

Een president kun je alle zoveel jaar naar huis stemmen.
Een Koning is als hij goed is een zegen, als hij slecht is een ramp.....

Of een president duurder of goedkoper is dan een Koning denk ik niet.

Garry 5 mei 2010 07:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4732126)

Ge moet dat niet gaan vergelijken met een president van Amerika hé Henri. Dat hoeft dus helemaal niet duurder te zijn dan een koning, in tegendeel. Wat onze koning nu doet kan perfect gebeuren in de rol van de premier. Laat ons vooral niet meeslepen in van die toestanden van een presidentieel paleis en dergelijke. 't Kan met veel minder ook.

Bovendien hoeven we die zijn nonkels en tantes neven en nichten ook niet hun bek open te houden en hun decadente levensstijl te financieren.

Dus, of een president goedkoper is? Antwoord hierop is volmondig , JA!!!

Garry 5 mei 2010 07:43

Citaat:

Dat is nu weer typisch iets voor jou om dergelijke onzin uit te kramen.

Het is niet omdat er in de plaats van een koning presidenten zouden zijn, die hun pensioen moeten trekken, dat er meer mensen zijn dan nu. Die zelfde ex presidenten lopen hier nu ook rond en hebben hier nu ook vooraanstaande privilege baantjes waar ze een dik pensioen voor trekken. Financieel maakt dat dus geen moer verschil uit.

lombas 5 mei 2010 12:21

Citaat:

Wie zegt dat er een president moet komen? Waarom het staatshoofd en het regeringshoofd niet één en dezelfde jongen maken?

EddyBal 5 mei 2010 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 4732712)
Wie zegt dat er een president moet komen? Waarom het staatshoofd en het regeringshoofd niet één en dezelfde jongen maken?

Dé oplossing voor alle partijen, zowel de koningsgezinden als de republikeinen:

We kiezen om de 5 jaar een andere koning!!:twisted:

grievous 5 mei 2010 13:37

Vanzelfsrpekend een republiek vlaanderen.De Koning mag Koning van Walloniê worden.

turnavies 5 mei 2010 13:45

Citaat:

Je mag niet stemmen in deze enquête
Bij dezen dus: republiek. Daar hoeft niet onnodig moeilijk over gedaan te worden, de eerste minister vervult die rol.

Henri1 5 mei 2010 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door grievous (Bericht 4732876)
Vanzelfsrpekend een republiek vlaanderen.De Koning mag Koning van Walloniê worden.

U hebt daar niet over te beslissen, dus "schoenmeker" blijf bij uw leest.

forzaflandria 5 mei 2010 16:50

Een Republiek Vlaanderen.

En met een president moet de belastingbetaler tenminste niet opdraaien voor het onderhoud van gans zijn familie en hun Porsches en helikopters.

Garry 5 mei 2010 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria (Bericht 4733335)
Een Republiek Vlaanderen.

En met een president moet de belastingbetaler tenminste niet opdraaien voor het onderhoud van gans zijn familie en hun Porsches en helikopters.

en jachten , niet te vergeten

Wisord 6 mei 2010 02:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BlueThunder (Bericht 4731717)
Koningin Fabiola opnieuw met de dood bedreigd

Keek ze in de spiegel ? :lol:

Wisord 6 mei 2010 02:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria (Bericht 4733335)
Een Republiek

2

Wisord 6 mei 2010 02:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4732997)

:lol:

Garry 9 mei 2010 00:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 4734196)

Maar nee. Ieder mens op die leeftijd is toch met de dood bedreigd zeker. Zou abnormaal zijn moet dat niet zo het geval zijn.

Eerlijk gezegd verdenk ik ze er van van al een aantal jaren dood te zijn maar dat ze ze opgezet hebben met een ingebouwde robot om nog een tijd lang haar dotaties op hun bil te kunnen slaan. Al eens goed gekeken wat voor rare bokkensprongen dat creatuur maakt?

den dinges 9 mei 2010 00:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4732126)

Een koning die geen echte leidersfunctie heeft, zoals een president, is totaal overbodig en kost heel duur. Buiten met die handel dus.

den dinges 9 mei 2010 00:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 4732712)

Die door inteelt gedegenereerde familie, niet eens afkomstig uit Vlaanderen noch Wallonië , moet afgezet worden, hun bezittingen ( toch die waar we nog de hand op kunnen leggen ) in beslag genomen, en ze mogen gaan werken voor de kost, zoals jan en alleman.
Meer moet dat niet zijn. Gedood moeten ze niet worden van mij.

den dinges 9 mei 2010 00:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4732997)

Dat is ook geldig voor jou !

Svennies 9 mei 2010 00:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 4734196)

Nee hoor, duracell heeft beslist om voortaan géén batterijen meer te leveren aan het koninklijk hof...

Garry 9 mei 2010 00:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door den dinges (Bericht 4739439)
Die door inteelt gedegenereerde familie, niet eens afkomstig uit Vlaanderen noch Wallonië , moet afgezet worden, hun bezittingen ( toch die waar we nog de hand op kunnen leggen ) in beslag genomen, en ze mogen gaan werken voor de kost, zoals jan en alleman.
Meer moet dat niet zijn. Gedood moeten ze niet worden van mij.

Hun koninklijke schenking krijgen ze van mij nog terug, met aftrek van de kosten voor onderhoud dat dit gedurende al die jaren gekost heeft alsook alle gedurende al die jaren ontdoken successierechten.

Ik vrees dat hij nog gaat moeten bijleggen.

Pol 9 mei 2010 01:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door den dinges (Bericht 4739436)
Een koning die geen echte leidersfunctie heeft, zoals een president, is totaal overbodig en kost heel duur. Buiten met die handel dus.

Als we de koning alleen maar nodig hebben om koninklijke besluiten van ministers te ondertekenen, kunnen we evengoed een zo goed als kosteloze robot (een apparaat dat de wetten automatisch laat verschijnen in het Staatsblad) inschakelen. Anderzijds moet in deze discussie ook de vraag gesteld hoe we in dit land zonder crisis tot de verkiezing van een president kunnen komen. Misschien kan de federale kieskring daarvoor nog dienen...

De Prins van Luik heeft trouwens ook zijn onbekwaamheid en willekeur laten blijken door niet in te grijpen als zijn regeringen en politici 7 jaar lang ondermeer het dwingend BHV-arrest van het Arbitragehof /Grondwettelijk Hof bleven negeren. Hij toonde zich in dit dossier veeleer een aanhanger van de verrottingsstrategie van Reynders/Maingain dan wel een waakhond op het goed functioneren van zijn staat. Nu moet hij maar op de blaren zitten als zijn staat na grondwettelijk ongeldige verkiezingen volledig rot wordt opgedoekt als parlementaire staat.

Garry 11 mei 2010 07:44

Blijkbaar is die meerderheid in Vlaanderen, die (voor) het koningshuis is, toch niet zo groot als dat de vlaggentjes zwaaiers ons tseeds willen doen geloven.

Boduo 12 mei 2010 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 4743346)
Blijkbaar is die meerderheid in Vlaanderen, die (voor) het koningshuis is, toch niet zo groot als dat de vlaggentjes zwaaiers ons tseeds willen doen geloven.

90 % van die vlaggetjeszwaaiers zijn kinderen.

:-)

Robinus V 12 mei 2010 14:44

Ik ben tegen erfelijke troonopvolging en besef ook dat je dat niet kan zijn zonder tegen elke vorm van erfenis te zijn, behalve een erfenis aan de gemeenschap. Schaf de monarchie af, maar vergeet ook geen 100% belasting te heffen op andere erfenissen.

lombas 12 mei 2010 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 4746236)
Ik ben tegen erfelijke troonopvolging en besef ook dat je dat niet kan zijn zonder tegen elke vorm van erfenis te zijn, behalve een erfenis aan de gemeenschap. Schaf de monarchie af, maar vergeet ook geen 100% belasting te heffen op andere erfenissen.

Interessant gedachtegoed, maar waarom stel je het erven van een ambt gelijk aan het erven van verworven materieel goed?

Robinus V 12 mei 2010 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 4746266)
Interessant gedachtegoed, maar waarom stel je het erven van een ambt gelijk aan het erven van verworven materieel goed?

De persoon die een erfenis krijgt, heeft er zelf niets voor moeten doen. Dit geldt zowel bij de erfenis van een ambt als voor de erfenis van materieel goed.

Daarom stel ik het gelijk en stel ik voor om zo'n erfenis van materieel goed en kapitaal via de staat gelijk te verdelen over iedereen, want iedereen heeft er even veel voor moeten doen, niets.

lombas 12 mei 2010 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 4746370)
De persoon die een erfenis krijgt, heeft er zelf niets voor moeten doen. Dit geldt zowel bij de erfenis van een ambt als voor de erfenis van materieel goed.

Daarom stel ik het gelijk en stel ik voor om zo'n erfenis van materieel goed en kapitaal via de staat gelijk te verdelen over iedereen, want iedereen heeft er even veel voor moeten doen, niets.

Het verschil is dat het één een openbaar ambt is dat dus logischerwijze openbaar dient te zijn, terwijl het ander privaat goed is wat logischerwijze privaat is.

Steben 12 mei 2010 19:05

Republiek of monarchie is irrelevant.
Liever een deugdelijke monarchie dan een corrupte republiek.

Renesse 12 mei 2010 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 4746590)
Republiek of monarchie is irrelevant.
Liever een deugdelijke monarchie dan een corrupte republiek.

Al plat op de buik aan het gaan voor de Nederlandse hereniging?

Garry 12 mei 2010 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 4746194)
90 % van die vlaggetjeszwaaiers zijn kinderen.

:-)

en dan nog maar een hand vol die daar staan onder invloed van de schooldirectie.
't Is niet van willen maar van moeten.

Inno 12 mei 2010 22:43

Ik zou het in feite niet weten. Als een monarch veel macht heeft en regeert als een koning filosoof is het helemaal geen probleem. een verkozen president is ook goed voor mij, die kan trouwens ook goed regeren. Wat wel ergerlijk is, is dan in onze huidige 'democratie' alles veel te traag werkt en dat men de voeling verloren is met de realiteit.

Boduo 14 mei 2010 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 4746994)
Ik zou het in feite niet weten. Als een monarch veel macht heeft en regeert als een koning filosoof is het helemaal geen probleem. een verkozen president is ook goed voor mij, die kan trouwens ook goed regeren. Wat wel ergerlijk is, is dan in onze huidige 'democratie' alles veel te traag werkt en dat men de voeling verloren is met de realiteit.

Juist, daarom is het goed te stemmen op jonge kandidaten.

an1958 14 mei 2010 13:04

verkiezingen

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 4749402)
Juist, daarom is het goed te stemmen op jonge kandidaten.

Met ook kandidaten die wat ouder zijn,wegens hunne ervaringen,is een goede mix.Er moeten er van soorten zijn,nietwaar???

dominatrix 15 mei 2010 16:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Moi (Bericht 127)
1) De monarchie is in se ondemocratisch: monarchie (van het Grieks monos: alleen, archein: heersen) bestaat eruit dat 1 persoon macht heeft alleen omwille van het feit dat zijn vader of moeder koning(in) was. Dat de monarch geen macht (meer) heeft, klopt niet: de monarch heeft overal wel degelijk macht: zij het niet expliciet: hij/zij moet de wetten ondertekenen (waar Boudewijn van België schandelijk misbruik van maakte), dan wel impliciet (zo zou Elisabeth II van Engeland Diana hebben laten vermoorden door haar geheime dienst (bewezen is dit niet, het is dan ook impliciete macht)). In een republiek (van het Latijn: res publicae: de zaak des volks) is dit geenszins het geval: de president(e) heeft zijn/haar macht van het volk gekregen en moet die dan ook uitoefenen. Het feit dat hij/zij de zoon/dochter is van de koning(in) is toch geen garantie voor een goed staatsman/vrouw?

2) De dotaties: Weet er iemand waarvan de koninklijke familie leeft? Want echt werken -zoals iedere andere Belg- doet de koninklijke familie niet. Al hun uitgaven worden volledig betaalt met het geld van de belastingbetalers: niet alleen het geld waarvan ze moeten leven, maar ook al hun privé-uitgaven: als Laurent besluit te gaan skiën, dan kunnen wij daarvoor afdokken, af we hem nu moeten of niet.

Omdat dit een van de laatste ondemocratische instellingen in België is, dient zij dan ook te verdwijnen.

De monarchie is niet één van de laatste ondemocratische instellingen van België. België in zijn geheel is ondemocratisch, te beginnen met het federalisme. De meerderheid der meningen der Belgen is onbestaande te wijten aan ons systeem zelf.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be