![]() |
Citaat:
|
Citaat:
De filosofie van Hegel heeft God als grondslag en wel als absolute Geest. Voor hem is dus alle denken in wezen denken over God. Oftewel: zijn filosofie is geheel en al aan God gewijd. Alle denken komt ook uit Gods Geest voort en keert weer (via de mens) in hem terug. Dit zijn dan niet letterlijk zijn woorden, maar wel naar wat ik zelf van Hegel heb leren begrijpen dat hij dat zo ziet. |
Citaat:
Anderzijds mogen we aannemen dat de 10-25% geletterden effectief toegang hadden tot boeken van brede aard (kerkcommentaar tot romances), juist omdat "de privébibliotheek" (in de hedendaagse betekenis) an sich niet bestond buiten de kerkelijke macht. Boeken werden veel meer gedeeld en uitgeleend tussen particulieren. Nu is uiteraard een pakketje met een brief "Hey! Hierbij een goed boek." in het Westen quasi onbestaande: iemand geeft je een referentie en die €20 leg je zelf wel bij. Die mentaliteit ontbrak toen volledig en zette dus ook meer aan tot het delen van kennis. Een notoir filosoof heeft eens gezegd dat je in de late middeleeuwen met het lezen van enkele tientallen werken nog de volledige basis mee kon krijgen van de heersende kennis. Nu moet je daar enkele honderden, duizenden, tienduizenden werken voor doorworstelen. |
Citaat:
|
Citaat:
Gij zult bidden bij dag en bij nacht om de heiligheid Gods te overdenken.....:-D |
Ik heb eens ergens gelezen euh, vanuit God's standpunt bekeken:
De koran 2:21. O gij mensen, aanbidt uw Heer, die u en degenen, die vóór u waren, schiep - opdat gij behouden zult worden. Hieruit kunnen we als mensen dus afleiden dat: a) als je God niet aanbidt, je niet behouden zult worden b) als je God niet aanbidt, je zal vervangen worden (door een "dankbaarder" volk) of helemaal uitgeroeid c) het aanbidden van God een noodzaak is voor elke mens |
Citaat:
Voor zover ik weet, zijn het de eerste christenen geweest die de boekvorm (in papyrus) zoals wij die nu kennen voor het eerst hebben ingang doen vinden. Dus de 'codexen'. |
Citaat:
Blijkbaar is aan God enige tegenstrijdigheid niet vreemd zowel Allah als ook Jehovah te zijn en zichzelf naar de strot te vliegen.....:-D |
Citaat:
En de Iraniers en Israeliers willen daarover zelfs geen strijd voeren, denk ik. ;-) |
Citaat:
|
Citaat:
De "zelfs in Lyon" begrijp ik overigens niet. Het was barbarije niet? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
;-) Fred. |
Citaat:
|
Citaat:
Oops! Iemand schreef 't al: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=133 |
Bidden is concentratie waardoor je je gedachtestroom (die vooral negatieve gedachten bevat) doorbreekt.
|
Citaat:
Fred. |
Citaat:
;-) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:13. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be