Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Frans in het derde leerjaar - 20% lessen in vreemde taal (https://forum.politics.be/showthread.php?t=182020)

eno2 24 januari 2013 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem (Bericht 6509928)

En ik blijf erbij dat je een taal niet uit een boek leert.

De Erasmus-uitwisselingen en taalvakanties bevestigen dat.

Alleen uit een boek niet nee. Proficient spreken moet je sprekend leren.

Maar de bagage van de spraakkunst krijg je uit een boek mee, als vreemde taal spreker.

Jantje 24 januari 2013 13:23

Innovatie dreigt stil te vallen

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6509744)
Ook iemand die uit het TSO komt, moet nog zéér veel leren hoor. Als die op de werkvloer komt en je moet zo iemand begeleiden, dan mag je bijna van nul beginnen.

Ook iemand uit het BSO zal een goede basis hebben, maar moet toch ook pas beginnen te leren op het moment dat hij op de werkvloer staat.

Net de gevolgen van deze mentaliteit gevonden in de media.
http://trends.knack.be/economie/nieu...letter-RNBTRKZ
Citaat:

Voor het eerst in de geschiedenis lijkt innovatie niet meer de motor van economische groei. Ondanks alle flatscreenpracht en breedbandkracht ziet het ernaar uit dat de wereld door zijn voorraad ideeën zit.

Smartphones zijn niet meer dan geinige gadgets zonder economische impact. Dat vinden sommige Amerikaanse wetenschappers. Deze innovatiepessimisten zien veeleer een langdurige technologische stagnatie en verwachten geen heil meer van innovatie om de economische groei aan te zwengelen. Dat verklaart volgens Tyler Cowen, econoom aan de George Mason University, waarom de groei van de reële inkomens en de werkgelegenheid in de rijke wereld al geruime tijd vertraagt en sinds 2000 nauwelijks toenam.

In de groeistatistieken doen de opkomende markten het nog wel goed, maar dat komt omdat ze volop profiteren van technologie die elders al lang gebruikt wordt. Zo’n motor heeft de rijke wereld niet meer en dat is duidelijk te merken. In het midden van de 20ste eeuw groeide de reële output per inwoner in de VS nog met een verschroeiende 2,5 procent per jaar, een tempo waarbij de productiviteit en de inkomens één keer in een generatie verdubbelen. Maar nu is het vet van de soep.

Robert Gordon, een econoom aan de Northwestern University, zegt dat die golf van intensieve groei toe te schrijven was aan enkele fundamentele innovaties, bijvoorbeeld de mogelijkheid om energie op grote schaal aan te wenden, huizen te verwarmen, naar eender welke bestemming te reizen, te communiceren met iedereen, enzovoort. Al die veranderingen zijn nu grotendeels doorgevoerd. Er komt allicht nog wel innovatie, maar die zal de wereld niet op dezelfde wijze veranderen als elektriciteit, verbrandingsmotoren, sanitair, chemie en de telefoon.
Innovatie dreigt stil te vallen door gebrek aan inspiratie bij de jongeren en de oudere geraken uitgeblust door de zware druk die ze op hun schouders krijgen om de jongeren eerst alles nog te moeten aanleren.

frank1234 24 januari 2013 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 6510055)
Net de gevolgen van deze mentaliteit gevonden in de media.
http://trends.knack.be/economie/nieu...letter-RNBTRKZ
Innovatie dreigt stil te vallen door gebrek aan inspiratie bij de jongeren en de oudere geraken uitgeblust door de zware druk die ze op hun schouders krijgen om de jongeren eerst alles nog te moeten aanleren.

how how
dat zijn maar enkele ouderen aan wie die innovaties te danken zijn
enkelen voor de verbrandingsmotor, enkelen voor het internet , enz

het is nu niet dat we alle ouderen hiervoor moeten bedanken he

Jantje 24 januari 2013 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door frank1234 (Bericht 6510096)
how how
dat zijn maar enkele ouderen aan wie die innovaties te danken zijn
enkelen voor de verbrandingsmotor, enkelen voor het internet , enz

het is nu niet dat we alle ouderen hiervoor moeten bedanken he

Nee, dat klopt.

Maar je zou er verstelt van staan, hoeveel die te danken hebben aan hun ouderen.
Want zonder die hun inzet, kennis en ervaringen, zouden zij nergens geraakt zijn.

Ik ontwerp en bouw zelf machines voor de industrie en daarvoor gebruik ik meer an enkele miljoenen levensjaren beroepservaringen. Ervaringen die ik enkel kon bekomen door ze van andere over te nemen. En die kennis en ervaringen komen niet steeds van oudere mensen, maar komen ook van jonge mensen, soms zelf heel jong. Soms zitten er zelfs ervaringen tussen die ik zelf onmogelijk kan opdoen, gewoon omdat er zaken zijn die nog niet bestonden toen ik tijd had om ervaringen op te doen.
Wat ik beroepsmatig dus veel doe, is ervaringen en kennis bundelen tot ééngeheel. Iets dat tegenwoordig in onze scholen veel word tegengewerkt en afgeleerd aan de leerlingen.

parsprototem 24 januari 2013 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6510016)
Alleen uit een boek niet nee. Proficient spreken moet je sprekend leren.

Maar de bagage van de spraakkunst krijg je uit een boek mee, als vreemde taal spreker.

Volledig mee eens. Vooral als de taal geschreven dient te worden.

Vrolijk op Vrijdag 24 januari 2013 17:03

Lees en geniet.
Beste site wat betreft humoristische zelfkritiek (maar vooral met veel waarheid!).

http://stuffwhitepeoplelike.com/2008...-new-language/
http://stuffwhitepeoplelike.com/2008...gual-children/

Everytime 24 januari 2013 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6503615)
Voor mijn part beginnen ze in de kleuterklas.
Een taal kennen kan nooit kwaad.

Inderdaad en dit ook op de Franstalige kant tegenover het Nederlands.

Everytime 24 januari 2013 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6503746)
Worden er in Frankrijk lessen in het Duits of Engels gegeven? Nee toch. Dus, dikke zever.

In Elzas zal u de mogelijkheid hebben Duits te leren.

mvd 24 januari 2013 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis (Bericht 6503630)
Inderdaad! In België krijgt iedereen Frans vanaf het vijfde leerjaar en het niveau dat ze op het einde van het middelbaar hebben bereikt is bij de overgrote meerderheid erbarmelijk.

Ook het niveau van het Engels vind ik bij velen niet goed genoeg.

Ik ben wel tegen immersiescholen, daar kan niets goeds uit voortkomen.

Het is maar wat je erbarmelijk noemt zeker.. :roll: Is het Nederlands in het FR onderwijs nog altijd optioneel? Als de gemiddelde Vlaming 'erbarmelijk' Frans spreekt, dan vraag ik mij af hoe je het niveau NL van de gemiddelde FR-Belg noemt..

Everytime 24 januari 2013 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 6508657)
Dat heeft ook voor een groot deel te maken met, zoals ik al schreef, het gegeven dat Vlamingen het Frans steeds minder en minder gebruiken. Je mag nog zo vroeg beginnen met een vreemde taal aan te leren en die verplicht als tweede taal aan de studenten opleggen, zolang men die taal enkel in een schoolse omgeving gebruikt en daar verder niet of nauwelijks mee in contact komt, zal het niveau daarvan altijd ondermaats blijven. Je kan nu eenmaal niet ontkennen dat de Franse cultuur heden ten dage nauwelijks nog tot in Vlaanderen doordringt. Hoeveel jongeren lezen nog uit eigen beweging Franstalige boeken, luisteren naar de Franstalige radio, kijken naar de Franstalige televisie? Het procentuele aandeel van Frans in het lessenpakket in verhouding met het nut en de algehele return van een verplichting als tweede taal is gewoon compleet uit elkaar gegroeid en daardoor in wezen eigenlijk niet langer gerechtvaardigd. Ofwel verplicht je dus de Vlaamse jeugd om meer Frans in het dagelijkse leven te gebruiken, ofwel pas je de verhoudingen aan aan de werkelijkheid. Aangezien het eerste zich moeilijk laat dwingen, lijkt de tweede oplossing dan ook de verstandigste.

En dan? Ons land is België en het lijkt me dus logisch dat de tweede taal de andere landstaal is. In Wallonië zou Nederlands de verplichte tweede taal moeten worden.

mvd 24 januari 2013 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6510792)
En dan? Ons land is België en het lijkt me dus logisch dat de tweede taal de andere landstaal is. In Wallonië zou Nederlands de verplichte tweede taal moeten worden.

De franstaligen hebben wel nog maar iets meer dan 180 jaar de tijd gehad om Nederlands te leren.. Geduld is op zijn plaats.

Everytime 24 januari 2013 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrolijk op Vrijdag (Bericht 6509853)
Francofielen kunnen het ontkennen en hun kop in het zand steken zoveel ze willen.
Alles wordt Engels.

Een andere taal leren is puur tijdverlies.

Als u pakweg naar Duitsland verhuist, zal u wel Duits leren, neem ik aan! Waarom zou het een tijdverlies zijn?

Everytime 24 januari 2013 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mvd (Bericht 6510787)
Het is maar wat je erbarmelijk noemt zeker.. :roll: Is het Nederlands in het FR onderwijs nog altijd optioneel? Als de gemiddelde Vlaming 'erbarmelijk' Frans spreekt, dan vraag ik mij af hoe je het niveau NL van de gemiddelde FR-Belg noemt..

In Brussel is het verplicht.
In Wallonië kunnen ze tussen Nederlands en Engels kiezen, wat ik totaal belachelijk vind.

Paultje 24 januari 2013 21:56

Citaat:

Zou !!!
velen schijnen wel te vergeten dat wij 3 landstalen hebben geef ze dan alle 3 op school

Everytime 24 januari 2013 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mvd (Bericht 6510796)
De franstaligen hebben wel nog maar iets meer dan 180 jaar de tijd gehad om Nederlands te leren.. Geduld is op zijn plaats.

Meer Franstaligen dan u denkt, kunnen Nederlands spreken. Het beste manier een taal te leren is zowiezo naar de regio/het land in kwestie te gaan leven. We moeten dus de Franstaligen aanmoedigen naar Vlaanderen te gaan leven. En daarmee bedoel ik niet alleen de Rand maar gewoon heel Vlaanderen.

Everytime 24 januari 2013 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paultje (Bericht 6510801)
Zou !!!
velen schijnen wel te vergeten dat wij 3 landstalen hebben geef ze dan alle 3 op school

Voor mij geen probleem daarmee en ik ga totaal akkoord met u!

Vrolijk op Vrijdag 24 januari 2013 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6510799)
Als u pakweg naar Duitsland verhuist, zal u wel Duits leren, neem ik aan! Waarom zou het een tijdverlies zijn?

Precies wat ik bedoel. Een vreemde taal moet je leren als daar een goede praktische reden voor is (zoals een verhuis, een specifieke job waar talenkennis vereist is). Other than that: tijdverlies.
Overigens spreekt de Duitse jeugd tegenwoordig al veel beter Engels dan 15 jaar geleden, en dat gaat alleen nog maar beter worden.
The internetz weet je wel.

mvd 24 januari 2013 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6510800)
In Brussel is het verplicht.
In Wallonië kunnen ze tussen Nederlands en Engels kiezen, wat ik totaal belachelijk vind.

bron?

mvd 24 januari 2013 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6510805)
Meer Franstaligen dan u denkt, kunnen Nederlands spreken. Het beste manier een taal te leren is zowiezo naar de regio/het land in kwestie te gaan leven. We moeten dus de Franstaligen aanmoedigen naar Vlaanderen te gaan leven. En daarmee bedoel ik niet alleen de Rand maar gewoon heel Vlaanderen.

Ik ervaar bijna dagelijks in Brussel dat dat niet zo is, of moet ik die in de ardennen gaan zoeken?

Waarom moeten franstaligen in Vlaanderen komen wonen en vice versa?

Everytime 24 januari 2013 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrolijk op Vrijdag (Bericht 6510809)
Precies wat ik bedoel. Een vreemde taal moet je leren als daar een goede praktische reden voor is (zoals een verhuis, een specifieke job waar talenkennis vereist is). Other than that: tijdverlies.
Overigens spreekt de Duitse jeugd tegenwoordig al veel beter Engels dan 15 jaar geleden, en dat gaat alleen nog maar beter worden.
The internetz weet je wel.

Waarom een tijdverlies? Men kan door een taal aangetrokken zijn omdat men die taal mooi vindt. Ik ken mensen die Spaans leren terwijl Spaans helemaal niet in hun job aan bod komt en die helemaal niet de bedoeling hebben naar Spanje te gaan leven. Ze willen die taal kennen, zo simpel is het. Wat de Duitse jeugd betreft, juist dat ze beter en beter Engels kennen maar ik trek mijn plan in het Duits. Allez, ik spreek die taal niet even goed als Frans, Nederlands en Engels maar ik trek mijn plan. Als ik met vakantie naar Duitsland ga, zal ik er Duits met Duitsers spreken en ik weet dat ik fouten zal maken - is het "der, die of das", is het "akkusativ of dativ"? - maar dat vind ik niet erg.

Everytime 24 januari 2013 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mvd (Bericht 6510815)
bron?

Ik heb bijna al mijn studies in Brussel gevolgd. En altijd in het Franstalig onderwijs. Alleen twee jaar heb ik mijn studies in Wallonië gevolgd en ik zag er duidelijk het verschil met de situatie in Brussel.

Everytime 24 januari 2013 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mvd (Bericht 6510819)
Ik ervaar bijna dagelijks in Brussel dat dat niet zo is, of moet ik die in de ardennen gaan zoeken?

Waarom moeten franstaligen in Vlaanderen komen wonen en vice versa?

Om de taal beter te leren kennen. U leert beter een taal als u dagelijks in contact met die taal bent. Het is ook de opportuniteit om de regio beter te kennen en om de stereotypes over de andere regio weg te gooien. Vlaanderen is niet alleen "Vlaams-Nationalisten met hun zwaaiende vlaggen" en Wallonië is niet alleen "luie mensen die niet werken".

Jacob Van Artevelde 24 januari 2013 22:52

Citaat:

En dan? Ons land is België en het lijkt me dus logisch dat de tweede taal de andere landstaal is.

Uw land. Velen die hier aktief zijn hebben er enkel administratief iets mee te doen maar identificeren er zich helemaal niet mee...
Citaat:

In Wallonië zou Nederlands de verplichte tweede taal moeten worden.
Eigenlijk kan mij dat niet schelen.

Het pijnpunt is de politieke eis:
- om de Gemeenschappen af te schaffen in Brussel en zo Brussel tot een derde volwaardig gewest te verheffen.
- om territoriale aanspraken in Vlaanderen.

Jacob Van Artevelde 24 januari 2013 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6510827)
Ik heb bijna al mijn studies in Brussel gevolgd. En altijd in het Franstalig onderwijs. Alleen twee jaar heb ik mijn studies in Wallonië gevolgd en ik zag er duidelijk het verschil met de situatie in Brussel.

1° Tiens, vanwaar Uw Nederlands, dan? 8O

2° En dat verschil was?

Everytime 24 januari 2013 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde;6510868[B
]Uw land[/b]. Velen die hier aktief zijn hebben er enkel administratief iets mee te doen maar identificeren er zich helemaal niet mee...
Eigenlijk kan mij dat niet schelen.

Het pijnpunt is de politieke eis:
- om de Gemeenschappen af te schaffen in Brussel en zo Brussel tot een derde volwaardig gewest te verheffen.
- om territoriale aanspraken in Vlaanderen.

ONS land. Officieel woont u nog steeds in België. U bent dus Belg. Hebt u het niet graag Belg genoemd te worden, is dit niet mijn probleem.

Everytime 24 januari 2013 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 6510874)
1° Tiens, vanwaar Uw Nederlands, dan? 8O

2° En dat verschil was?

1. Talen waren altijd mijn favoriete en beste vakken op school. Voor sommigen is het wiskunde, voor mij waren het de talen.

2. Dat men in Wallonië de tweede taal mag kiezen. Het is helemaal niet zo in Brussel.

Jacob Van Artevelde 24 januari 2013 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6510883)
ONS land. Officieel woont u nog steeds in België. U bent dus Belg.

Juist, officieel...
Ons kollektief bewustzijn dat we Nederlanders zijn werd in 1830 gerest.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=204

Maar ook ten tijde van de Boerenkrijg omstreeks 1798 wisten de Vlamingen nog dat ze Nederlanders waren:

Citaat:

Het volk kwam, onder de leuze Voor Outer en Heerd, in opstand tegen het Franse bewind. Er verschenen plakkaten (aanplakbrieven) in de grote steden op kerken en openbare gebouwen met o.a. de tekst:
"Nederlanders ! blyft nu bijeen, wy moeten standvastich wezen".
(Wiki, Boerenkrijg.)

En uitgerekend in die tijd kollaboreerden de Luikenaars met ...de Fransen.

Van een Belgitude gesproken....

Citaat:

Hebt u het niet graag Belg genoemd te worden, is dit niet mijn probleem.

Als het maar geen probleem is voor U dat velen er zich niet mee identificeren...;-)

Jantje 25 januari 2013 09:25

Citaat:

Niet akkoord.
Ik zie geen enkele reden waarom iemand die in de provincie Luxemburg leeft, studeert en werkt Nederlands zou moeten leren en kennen. Als die dat beroepsmatig nodig ga hebben, kan die dat altijd nog leren op het ogenblik dat het nodig is. Correct Nederlands zonder tongval zal die toch nooit spreken. Zelfs als die persoon later een job gaat uitvoeren waarbij communicatie met Vlamingen noodzakelijk is, dan nog is deze persoon beter af met Engels dan met Nederlands. En je lost direct een communautair probleem op, namelijk de verplichting een taal te leren omdat ze een officiële taal van het land is, maar economisch geen nut heeft. Je kan die tijd beter in belangrijkere zaken zoals technisch onderricht steken.
In Belgie kom je toch nergens met een diploma uit het andere taalgebied voor een functie bij de overheden.
Je geraakt zelfs als advocaat niet aan een functie bij de Vlaamse balie met een Waals diploma en omgekeerd.
De mensen die de tweede landstaal echt nodig hebben of er in geïnteresseerd zijn, leren die vanzelf wel.

SDG 25 januari 2013 10:01

Citaat:

Dan leren de mensen die taal niet omdat ze van nut is voor hen, maar gewoon uit landjesfetisjisme. België is op die manier belangrijker dan de Belgen zelf: in plaats van dat de staat er is om de belangen van de mensen te dienen, moeten de mensen maar in dienst gaan staan van de staatsstructuur.

circe 25 januari 2013 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 6511180)
Niet akkoord.
Ik zie geen enkele reden waarom iemand die in de provincie Luxemburg leeft, studeert en werkt Nederlands zou moeten leren en kennen. Als die dat beroepsmatig nodig ga hebben, kan die dat altijd nog leren op het ogenblik dat het nodig is. Correct Nederlands zonder tongval zal die toch nooit spreken. Zelfs als die persoon later een job gaat uitvoeren waarbij communicatie met Vlamingen noodzakelijk is, dan nog is deze persoon beter af met Engels dan met Nederlands. En je lost direct een communautair probleem op, namelijk de verplichting een taal te leren omdat ze een officiële taal van het land is, maar economisch geen nut heeft. Je kan die tijd beter in belangrijkere zaken zoals technisch onderricht steken.
In Belgie kom je toch nergens met een diploma uit het andere taalgebied voor een functie bij de overheden.
Je geraakt zelfs als advocaat niet aan een functie bij de Vlaamse balie met een Waals diploma en omgekeerd.
De mensen die de tweede landstaal echt nodig hebben of er in geïnteresseerd zijn, leren die vanzelf wel.

Het zou ideaal zijn als Vlamingen en Walen met elkaar gewoon in het Engels zouden communiceren. Dit zou onmiddellijk tot gevolg hebben dat Vlamingen uit die underdog positie gehaald worden. Probleem is dat iemand die geen Nederlands heeft geleerd van Vlamingen AUTOMATISCH verwacht dat die hem in zijn eigen taal zal te woord staan, en vooral dat de bedrijven dit als standaard beschouwen.

Maar dan nog pleit ik voor gedegen Engels onderwijs op zo jong mogelijke leeftijd omdat - het werd hier al verschillende malen gezegd - men op jonge leeftijd een taal veel sneller en natuurlijker onder de knie krijgt. Spijtig dat U zulke slechte leerkracht Frans had, de mijn uit het laatste deel van het middelbaar was zuivere tweetalige uit Brussel die super les gaf: tijdens de les Frans werd geen woord Nederlands gesproken. Met haken en ogen desnoods maar we leerden alvast denken in het Frans, dé manier om een taal te spreken.

Ik blijf dan toch nog pleiten voor een zo snel mogelijke start in Engels, want velen die menen Engels te spreken zijn voor een Engelstalige in feite totaal onverstaanbaar.
Op latere leeftijd een taal aanleren is een pak moeilijker en zal veel meer tijd nodig hebben.
Taalbaden blijven in mijn ogen de beste manier om vlot een taal te leren gebruiken, maar dan moet men weldegelijk eerst een basiskennis hebben; Ik heb taalbaden turks gehad, maar versta er dus geen jota van, ook niet na verschillende weken. De woorden die gebaseerd zijn op het Frans daarentegen, die gaan erin als zoete koek: "tuvalet" = toilet bijvoorbeeld.

De schoofzak 25 januari 2013 10:24

Citaat:

ONS land. Officieel woont u nog steeds in België. U bent dus Belg. Hebt u het niet graag Belg genoemd te worden, is dit niet mijn probleem.

b. is mijn land niet, en ik verkondig dat graag. Maar verder heb ik geen probleem.
Net zoals de sos zijn politieke strijd voortgaat, net zoals de groene de vrijheid heeft om aan politiek te doen, de blauwe enz. zo gaat mijn politieke activiteit verder. Dat is voor geen van voornoemden een probleem, maar wel degelijk het gebruik maken van een recht.

Als jij niet kunt weerstaan om te trachten mij tot andere gedachten te brengen omtrent mijn opgedrongen niet-nationiteit, dan is dat jouw probleem niet het mijne.

.

djimi 25 januari 2013 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrolijk op Vrijdag (Bericht 6510809)
Precies wat ik bedoel. Een vreemde taal moet je leren als daar een goede praktische reden voor is (zoals een verhuis, een specifieke job waar talenkennis vereist is). Other than that: tijdverlies...

Mag iemand ook gewoon voor het plezier - dus zonder dat daar een goede praktische reden voor is - een vreemde taal leren en zélf uitmaken waar hij/zij zijn/haar tijd mee verliest?

Jacob Van Artevelde 25 januari 2013 10:52

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 6508527)
Gij maakt er dus ook een uitsluitend politieke strijd van. Gij misbruikt onderwijs voor politieke doeleinden. Voor mij moet de vraag "Frans als dan niet verplicht" een opvoedkundige vraag zijn.

:mrgreen:

Jacob Van Artevelde 25 januari 2013 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6510827)

Mij gaat ge niet wijsmaken dat het Nederlands dat ge hier hanteert louter en alleen het gevolg is van Uw schoolse kennis.
Misschien heeft een ouder of grootouder het met U gesproken of ge hebt elders wat opgepikt. Maar dat dat enkel het resultaat is van schoolse kennis: no way!

Van verschil gesproken, is het U ook opgevallen dat men in Wallonië minder afwijzend staat ten opzichte van het Nederlands dan in Brussel....?

Jantje 25 januari 2013 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 6511314)
Mij gaat ge niet wijsmaken dat het Nederlands dat ge hier hanteert louter en alleen het gevolg is van Uw schoolse kennis.
Misschien heeft een ouder of grootouder het met U gesproken of ge hebt elders wat opgepikt. Maar dat dat enkel het resultaat is van schoolse kennis: no way!

Everytime heeft enkele postings vroeger reeds aangegeven dat talen zijn sterkte punt zijn.
Dit wil zeggen dat hij er interesse voor had en zich er dus in heeft verbeterd tegenover zijn schoolse opleidingen.
Hoe hij dit heeft gedaan speelt geen rol, noch waarom hij het heeft gedaan.

Zaak blijft, dat men niemand mag verplichten een vreemde taal aan te leren, gewoon omdat het een tweede landstaal is.

Jantje 25 januari 2013 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6511257)
Het zou ideaal zijn als Vlamingen en Walen met elkaar gewoon in het Engels zouden communiceren. Dit zou onmiddellijk tot gevolg hebben dat Vlamingen uit die underdog positie gehaald worden. Probleem is dat iemand die geen Nederlands heeft geleerd van Vlamingen AUTOMATISCH verwacht dat die hem in zijn eigen taal zal te woord staan, en vooral dat de bedrijven dit als standaard beschouwen.

Maar dan nog pleit ik voor gedegen Engels onderwijs op zo jong mogelijke leeftijd omdat - het werd hier al verschillende malen gezegd - men op jonge leeftijd een taal veel sneller en natuurlijker onder de knie krijgt. Spijtig dat U zulke slechte leerkracht Frans had, de mijn uit het laatste deel van het middelbaar was zuivere tweetalige uit Brussel die super les gaf: tijdens de les Frans werd geen woord Nederlands gesproken. Met haken en ogen desnoods maar we leerden alvast denken in het Frans, dé manier om een taal te spreken.

Ik blijf dan toch nog pleiten voor een zo snel mogelijke start in Engels, want velen die menen Engels te spreken zijn voor een Engelstalige in feite totaal onverstaanbaar.
Op latere leeftijd een taal aanleren is een pak moeilijker en zal veel meer tijd nodig hebben.
Taalbaden blijven in mijn ogen de beste manier om vlot een taal te leren gebruiken, maar dan moet men weldegelijk eerst een basiskennis hebben; Ik heb taalbaden turks gehad, maar versta er dus geen jota van, ook niet na verschillende weken. De woorden die gebaseerd zijn op het Frans daarentegen, die gaan erin als zoete koek: "tuvalet" = toilet bijvoorbeeld.

Een taal kan je inderdad enkel goed spreken als je in die taal denkt en als je de omgangstaal gebruikt ben je pas verstaanbaar voor hen die de taal als moedertaal hebben.
Een taal leer je trouwens pas echt, als je geen andere mogelijkheid hebt dan de taal te gebruiken voor de kleinste zaken.
Je leert dan pas de spreekwijzen kennen en daar gaan nu veel Vlamingen in de fout, juist omdat ze de taal enkel kennen van school. Voor sommige talen heb je slechts enkele weken nodig, voor andere heb je jaren nodig voor je ze begrijpt.

Jacob Van Artevelde 25 januari 2013 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 6511319)
Everytime heeft enkele postings vroeger reeds aangegeven dat talen zijn sterkte punt zijn.
Dit wil zeggen dat hij er interesse voor had en zich er dus in heeft verbeterd tegenover zijn schoolse opleidingen.
Hoe hij dit heeft gedaan speelt geen rol, noch waarom hij het heeft gedaan.

Persoonlijk vind ik dat sociologisch oogpunt nu net wél interessant.
Het zou misschien het bewijs zijn dat men ondanks de slechte kwailteit van het Nederlandsonderwijs in Franstalig België, het toch mogelijk is van het te leren wat men maar wil.
Ik wil ook mijn ervaring aftoetsen dat de goede tweetalige Franstaligen die ik ken wel Vlaamse roots hebben, wat dan in tegenstelling staat tot het voorgaande...
e.d.

Vrolijk op Vrijdag 25 januari 2013 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6510823)
Waarom een tijdverlies? Men kan door een taal aangetrokken zijn omdat men die taal mooi vindt. Ik ken mensen die Spaans leren terwijl Spaans helemaal niet in hun job aan bod komt en die helemaal niet de bedoeling hebben naar Spanje te gaan leven. Ze willen die taal kennen, zo simpel is het.

Ik weet het, Everytime.
Hier staat dat allemaal haarfijn uitgelegd.
Je begrijpt toch Engels hé?

Vrolijk op Vrijdag 25 januari 2013 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 6511326)
Persoonlijk vind ik dat sociologisch oogpunt nu net wél interessant.
Het zou misschien het bewijs zijn dat men ondanks de slechte kwailteit van het Nederlandsonderwijs in Franstalig België, het toch mogelijk is van het te leren wat men maar wil.
Ik wil ook mijn ervaring aftoetsen dat de goede tweetalige Franstaligen die ik ken wel Vlaamse roots hebben, wat dan in tegenstelling staat tot het voorgaande...
e.d.

Franstaligen kunnen maar beter Engels leren ipv Nederlands, willen ze mee zijn met de wereld van morgen.
De meeste Franstaligen hebben dat begrepen.
Die zijn niet dom hé.

De schoofzak 25 januari 2013 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 6511272)
Mag iemand ook gewoon voor het plezier - dus zonder dat daar een goede praktische reden voor is - een vreemde taal leren en zélf uitmaken waar hij/zij zijn/haar tijd mee verliest?

Dit is een zwakke post, het spijt me erg dat ik dat moet zeggen.

Er is een groot verschil tussen wat men aan beleid wil voeren in een land, op het vlak van het verplicht schools onderwijs;

en wat men in zijn vrije tijd kan doen aan diverse vormen van onderwijs. (en zelfs hier op dit vlak kan de overheid veel betekenen.
Ik ben destijds Spaans in de avondschool gaan volgen, uit pure interesse zonder enige band met het werk.
Na twee jaar een "volle pot" betaald te hebben, kwamen daar ineens opleidingscheques. En ... ik moest ineens maar de helft betalen.
(volle pot is niet volle prijs, want dat volwassenenonderwijs kost heus wel meer dan ze kunnen recupereren van de inschrijvingsgelden ...)
Het idee was: het "kan" dienen voor de werkgelegenheid.
Zelfs voor de kursus 'bloemschikken' kon je zo'n cheques krijgen. Stel je maar eens voor dat een werkloze op die basis zou werk vinden in een bloemenwinkel of tuincentrum ...
Een beetje meer nadenken over doelgerichtheid, mag dus wel.)

.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be