Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Waar blijven die vlaggen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=188974)

Skobelev 12 juli 2013 06:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6714672)
Allez kom, vertel ons dan iets over die mooie vlag van u.

Die zwarte aan mijn huis dezer dagen of die van mijn schermafbeelding? Google eens op die laatste, 't zal u niet bevallen.

Jan van den Berghe 12 juli 2013 06:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 6715011)
En om dit te verklaren, zegt de monnik en historiograaf Iperius dat dit gebeurde toen de graaf van Vlaanderen tijdens de kruistochten een standaard buitmaakte op een Saraceense vorst en het symbool van die standaard (een zwarte leeuw) zelf ging gebruiken.

De leeuw is in de Europese heraldiek al aanwezig voor de kruistochten. Daarnaast zou het wel heel vreemd zijn dat een islamitisch vorst de afbeelding van een levend wezen als standaard gebruikt, daar de vroege islam die afbeeldingen verbood.

Supe®Staaf 12 juli 2013 06:44

Berg de leeuwvlaggen nu maar weer op voor een jaar, 't is mooi geweest.
Opnieuw plaats voor tricolores.
't Zal 't een en 't ander zijn, met de kroning van onze Nieuwe Vorst.

Txiki 12 juli 2013 06:52

:cheer: fantastisch feest gisteren in Brussel :cheer:

Klojo eerste klas 12 juli 2013 07:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 6715067)
Ik maak me daar ook niet druk over. Maar geschiedkundig lijkt het me wel de moeite te weten hoe men nu aan de zwarte Vlaamse leeuw komt.

Het is natuurlijk het gemakkelijkste en het goedkoopste om alles weg te wuiven als 'een leugen', wanneer het niet in uw politieke kraam past.

Een leugen was nu pas het Vlaams-nationalistisch fabeltje van de gebroeders Van Raemdonck. Vele generaties lang hebben de Vlaams-nationalistische kopstukken de IJzerbedevaarders belogen -met Clemens de Lantsheer, als toenmalig voorzitter van het IJzerbedevaartcomité- voorop.

Wat kan mij schelen wanneer en hoe die leeuw ooit op die vlag is verzeild geraakt ? Of dat nu een leugen is of niet, op mijn 'politieke kraam' heeft dat geen enkele invloed...... Maar die 'relatie' tussen 'Islam' en 'afbeelding van een levend iets'... dat is ook een leugen van mijnentwege ?

En dat 'de zonden van de vader-gedoe' zou nu toch wel eens mogen stoppen...of we kunnen ook weer beginnen vertellen over Léopold III en den Duits.... :twisted:

Txiki 12 juli 2013 07:58

Citaat:

Ik maak me daar ook niet druk over. Maar geschiedkundig lijkt het me wel de moeite te weten hoe men nu aan de zwarte Vlaamse leeuw komt.

Het is natuurlijk het gemakkelijkste en het goedkoopste om alles weg te wuiven als 'een leugen', wanneer het niet in uw politieke kraam past.

Een leugen was nu pas het Vlaams-nationalistisch fabeltje van de gebroeders Van Raemdonck. Vele generaties lang hebben de Vlaams-nationalistische kopstukken de IJzerbedevaarders belogen -met Clemens de Lantsheer, als toenmalig voorzitter van het IJzerbedevaartcomité- voorop.

Dat geldt voor iedereen en alleman. Who cares, eigenlijk.

pajoske 12 juli 2013 08:27

Citaat:

Maar geschiedkundig lijkt het me wel de moeite te weten hoe men nu aan de zwarte Vlaamse leeuw komt.

Dat is een vraag die mij ook al een tijdje bezighoudt. In 1302 noemde men de Vlaamse strijders Liebaerts (luipaard). Het symbool van de graven zou een luipaard geweest zijn. Ik vond op internet een afbeelding van het zegel van Gwijde van Dampière:

Op deze kopie is de afbeelding beter te zien.

Enkel tientallen jaren na de guldensporenslag zou men de Vlamingen Klauwaerts (klauwende leeuw)zijn gaan noemen. Een mogelijke verklaring is te vinden in de leeuwenvlag (zie de gelijkenis met de Vlaamse leeuwevlag) van de graven van Gulik (Jullich). Willem van Gulik, kleinzoon langs moederskant van Gwijde was met zijn huurlingenleger de graaf ter hulp gesneld (volgens sommige bronnen omdat hij veel schulden had bij de graaf). Deze Willem, met zijn krijgservaring, werd al snel bevelhebber van de Vlamingen, samen met Pieter de Coninck. (Breydel zou enkel voor worsten gezorgd hebben). De Vlamingen vochten toen dus onder de Gulikse leeuwenvlag.

Another Jack 12 juli 2013 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 6715346)
Die zwarte aan mijn huis dezer dagen of die van mijn schermafbeelding? Google eens op die laatste, 't zal u niet bevallen.

Ik moet er nog moeite voor doen ook?

Skobelev 12 juli 2013 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6715496)
Ik moet er nog moeite voor doen ook?

Van mij moet jij niets.

Another Jack 12 juli 2013 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 6715623)
Van mij moet jij niets.

Brave man, mooie vlag.

Everytime 12 juli 2013 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6715362)
:cheer: fantastisch feest gisteren in Brussel :cheer:

Dansen is altijd heel tof.

Het Oosten 12 juli 2013 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6715355)
De leeuw is in de Europese heraldiek al aanwezig voor de kruistochten. Daarnaast zou het wel heel vreemd zijn dat een islamitisch vorst de afbeelding van een levend wezen als standaard gebruikt, daar de vroege islam die afbeeldingen verbood.

U zou hier inderdaad een punt hebben indien toevallig niet...

of

Het wapenteken van Sultan Baibars (1223 - 1 juli 1277).

Het Oosten 12 juli 2013 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 6715669)

of

Volgens sommigen:

"Uit de Arabische Kalligrafie komt de afbeelding “In de naam van de leeuw van God, het gezicht van God, de zegevierende Ali”. (figuur2) Sultan Baybars (13e eeuw) voerde de leeuw in zijn vlag en sloeg hem in zijn muntstukken. (figuur 3) De leeuw stond ook op het wapenschil van de Assasijnen (11-13e eeuw). De kruisvaarders importeerden de gewoonte om heraldische symbolen te gebruiken. Ook de Duitse Adelaar komt van de Arabieren. Hij was oorspronkelijk het heraldisch symbool van Saladin."

"In de BBC-reeks "The Crusades" van regisseur Terry Jones zien we (in de vierde aflevering) beelden uit een veldslag tussen de kruisvaarders en Baybars. Hier zien we hoe een Arabische strijder een vlag in de hoogte steekt met hierop een zwarte leeuw op een gouden achtergrond. Het verhaal van de herkomst van de leeuw als heraldisch symbool wordt door E. Warlob (rijksarchivaris Kortrijk) genuanceerd. Hij suggereert dat Graaf Filips van de Elzas het wapenschild reeds in 1162 gebruikte en het vermoedelijk ontleend had aan zijn Britse oom en kruisvaarder Godfried Plantagenet. Naar alle waarschijnlijkheid bracht deze de leeuw als heraldisch symbool mee vanuit het oosten."

http://www.youtube.com/watch?v=UiHyTHQb1y8
Minuut 44,12

Het Oosten 12 juli 2013 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door radijsje (Bericht 6715708)
Waar steken die belgicistjes toch hun tijd in?!

Straks verdenkt u de makers van het BBC-programma ook nog van 'belgicisme'.

Het Oosten 12 juli 2013 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 6715669)

of

Eerlijkheidshalve moet ik toch een voorbehoud maken voor de afbeelding van de ruiters. Want ik meen me te herinneren dat ik deze afbeelding ooit nog heb gezien. En als ik me goed herinner, zou dat geen afbeelding zijn van moslimruiters, maar wel van kruisvaarders, maar dan geschilderd naar de voorstelling van iemand uit het Midden-Oosten uit die tijd of wat later. Maar ik ben er niet zeker van. Ik zal het nog eens checken.

Echte Waal 12 juli 2013 20:04

De haan is tenminste geen dier uit... Afrika. :-)

ZION 12 juli 2013 21:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal (Bericht 6716189)

Voila.De Walen zijn altijd iets meer bij geweest.

Jan Breydel dacht er nog aan een beer(mannetjeszwijn)in de vlag van de Vlaming te deponeren.Nen beenhouwer,hé.

Hadden ze maar eens naar de Jan geluisterd.

Tommm 12 juli 2013 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6714195)
Komaan fiere Vlamingen, het is 11 juli!!
Waar blijven die vlaggen!
:vlaander:

:lol: Heb het ook gemerkt, zo'n 100 km langs lintbebouwing afgelegd en jawel 1 vlag. Wat leeft dat toch, dat Vlaanderen. :lol:

BonBon 12 juli 2013 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommm (Bericht 6716259)
:lol: Heb het ook gemerkt, zo'n 100 km langs lintbebouwing afgelegd en jawel 1 vlag. Wat leeft dat toch, dat Vlaanderen. :lol:

We sparen onze vlaggen voor tijdens de kroning. :-)

Ik heb het niet zo met vlaggen maar voor die gelegenheid zou ik toch graag een Vlaamse hangen, gewoon om te pesten.

Het Oosten 12 juli 2013 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ZION (Bericht 6716254)
Voila.De Walen zijn altijd iets meer bij geweest.

Jan Breydel dacht er nog aan een beer(mannetjeszwijn)in de vlag van de Vlaming te deponeren.Nen beenhouwer,hé.

Hadden ze maar eens naar de Jan geluisterd.

Jan Breydel heeft vermoedelijk niets meer gedaan dan vlees geleverd aan de strijdtroepen toen. En al de rest is een opgeklopt verhaal.

pajoske 12 juli 2013 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door radijsje (Bericht 6716274)
Ik denk dat vele bewuste Vlamingen het niet aandurven. Wellicht ben je verstandig genoeg om te weten waarom.

Ik meen me toch te herinneren dat ze enkele jaren geleden daar geen schrik voor hadden. Zou het niet eerder zijn dat de Vlaamse bevolking begint te beseffen dat het rijke onafhankelijke Vlaanderen een sprookje is? Dat de realiteit anders is. Namelijk een klein staatje met nog minder macht dan België, volledig afhankelijk van de buurlanden. Van geen of toch heel weinig betekenis in een geglobaliseerde wereld.

BonBon 12 juli 2013 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door radijsje (Bericht 6716297)
Kan zijn. De N-VA schijnt namelijk maar een 5% meer te halen volgens bepaalde polls.

(en ik herinner me niet dat de Vlamingen ooit veel gevlagd hebben. Zelfs de belgicistische Nederlandstaligen hangen de driekleur maar mondjesmaat uit).

Ze hebben de Vlaming geconditioneerd dat de Vlaamse vlag = Vlaams belang, anderzijds is Belgische vlag = Belgisch koningshuis. :-)

Jan van den Berghe 12 juli 2013 23:18

Citaat:

In Vlaanderen heerst er veel onverschilligheid. Elf juli is op dat vlak niet anders dan eenentwintig juli. Zelfs op plaatselijke feestdagen als kermissen e.d. wordt vandaag de dag nauwelijks nog ge- en bevlagd. Vroeger was dat wel heel anders.

Jan van den Berghe 12 juli 2013 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 6716294)
Ik meen me toch te herinneren dat ze enkele jaren geleden daar geen schrik voor hadden. Zou het niet eerder zijn dat de Vlaamse bevolking begint te beseffen dat het rijke onafhankelijke Vlaanderen een sprookje is? Dat de realiteit anders is. Namelijk een klein staatje met nog minder macht dan België, volledig afhankelijk van de buurlanden. Van geen of toch heel weinig betekenis in een geglobaliseerde wereld.

Was u het niet die voor een onafhankelijk, eengemaakt Limburg was?

meneer 12 juli 2013 23:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 8Ѭ8 (Bericht 6714223)
De bar is blijkbaar vroeg opengegaan vandaag? Of stond die nog open van gisteren?

Volgens mij is uw hoofdkussen een grote vlek van vettige uitloopzever en drank.

Uw koleirigheid is aandoenlijk. Allez! Va jouer au °-vld!!!

Zijn drankzucht is spreekwoordelijk op dit forum.

Echte Waal 13 juli 2013 07:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6716370)
Zijn drankzucht is spreekwoordelijk op dit forum.

"Jackouille, on ferme!"
"No, barman! Another... Jack Daniels!" [slecht Engels accent]

robert t 13 juli 2013 08:08

Citaat:

De bevlagging was niet overweldigend, daar heb je gelijk in. Ik heb er in mijn gemeente van 25.000 inwoners een tiental gezien maar heb alleen de voornaamste straten gedaan. We zijn geen volk van vlaggenvertoon. In mijn straat hebben verschillende mensen een belgische vlag. Ze wordt alleen uitgehangen bij een bruiloft. Niet op 21 juli.
Maar wanneer je van mening bent dat het Vlaams-nationalisme niet meer bestaat omdat de meesten het beest niet uithangen zeg ik je : verkeerd gedacht.

En wanneer je nog eens 100 km lintbebouwing afrijdt op 11 juli moet je de volgende keer eens Vlaanderen doen i.p.v. Wallonië!

Distel 13 juli 2013 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 6716294)

Ja, dat zal het zijn. Ik heb ook geen vlag uitgehangen. Wellicht "besef" ik nu ook dat de realiteit anders is.

not.

ZION 13 juli 2013 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door radijsje (Bericht 6716280)
Vandaar waarschijnlijk dat vele Vlamingen vroeger toen ze ginder gingen werken soms tussen de varkens moesten slapen.

Zo ja,en dan? Waar denkt u dat ze in Vlaanderen sliepen?
In een boxspring?
Enne,zeg eens,waarom gingen die Vlamingen dan bij die Waalse smeerlappen werken?

Het Oosten 13 juli 2013 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BonBon (Bericht 6716278)

Ik heb het niet zo met vlaggen maar voor die gelegenheid zou ik toch graag een Vlaamse hangen, gewoon om te pesten.

Het schijnt nochtans de Belgische vlaggen vlot verkocht worden en de winkel uitvliegen. Tenminste volgens de bedrijven die deze vlaggen maken. Maar dat zal wellicht ook te maken hebben met het wereldkampioenschap voetbal.

peter1962 13 juli 2013 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BonBon (Bericht 6716278)

Ik zie dat anders. Wie dat wil mag altijd de vlaamse vlag hangen. We hebben die al sinds 1973 en die hoeft geen anti belgische betekenis te hebben. Ik spreek dan wel over de officiële vlag, niet dat spul waar voorpost vlaams blok mee loopt te zeulen. :twisted:

peter1962 13 juli 2013 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BonBon (Bericht 6716304)
Ze hebben de Vlaming geconditioneerd dat de Vlaamse vlag = Vlaams belang, anderzijds is Belgische vlag = Belgisch koningshuis. :-)

Dat is NIET waar. Niks mis met de vlaamse vlag, die hangt aan elk stadhuis trouwens en roept geen enkele vlaams blok connotatie op. Enkel dat hondsvot waar VB in grossiert is onlosmakelijk met die partij verbonden.
Vreemd genoeg zijn er veel nva fans die dat willen of kunnen inzien.

fernand 13 juli 2013 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6716558)
Dat is NIET waar. Niks mis met de vlaamse vlag, die hangt aan elk stadhuis trouwens en roept geen enkele vlaams blok connotatie op. Enkel dat hondsvot waar VB in grossiert is onlosmakelijk met die partij verbonden.

die gemanicuurde vlag, is van de Vlaams Gemeenschap. dat zijn die mannen en vrouwkens die onze centen naar de Waals gemeenschap overhemelen. dat zijn die m/v die onze Vlaams wegen vol stellen met flitspalen, om zo wat meer geld ui Vlaamse zakken te kloppen, en naar de Waals haan te voeren. en die gemanicuurde vlag is ook de vlag van de m/m die ons die ons altijd maar bestraffen, en langer laten werken, om hun parlementaire wedde te kunnen uitbouwen. liever de Vlag van VL. belang en Voorpost, dan de Vlag van de verraders van de Vlaming.

robert t 13 juli 2013 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fernand (Bericht 6716576)
die gemanicuurde vlag, is van de Vlaams Gemeenschap. dat zijn die mannen en vrouwkens die onze centen naar de Waals gemeenschap overhemelen. dat zijn die m/v die onze Vlaams wegen vol stellen met flitspalen, om zo wat meer geld ui Vlaamse zakken te kloppen, en naar de Waals haan te voeren. en die gemanicuurde vlag is ook de vlag van de m/m die ons die ons altijd maar bestraffen, en langer laten werken, om hun parlementaire wedde te kunnen uitbouwen. liever de Vlag van VL. belang en Voorpost, dan de Vlag van de verraders van de Vlaming.

Fernand. Je laatste zin is niet correct. Ik volg de politiek iets meer dan 50 jaar, wanneer het VB niet bestond en Voorpost niets voorstelde. Onze vlag is altijd de zwarte leeuw op gele achtergrond geweest. Geen rode tong en klauwen. Die is er pas rond 1970 gekomen toen de vlag officieel werd maar ook een deel van de betekenis verloren ging. Het regime-Vlaanderen gelooft er zelfs niet meer in. Heeft de minister-president onlangs geen nieuw logo voor Vlaanderen voorgesteld? Vind je daarin een leeuw terug? Zelfs niet wanneer je al je verbeeldingskracht boven haalt. Beschamend!

fernand 13 juli 2013 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door robert t (Bericht 6716631)
Fernand. Je laatste zin is niet correct. Ik volg de politiek iets meer dan 50 jaar, wanneer het VB niet bestond en Voorpost niets voorstelde. Onze vlag is altijd de zwarte leeuw op gele achtergrond geweest. Geen rode tong en klauwen. Die is er pas rond 1970 gekomen toen de vlag officieel werd maar ook een deel van de betekenis verloren ging. Het regime-Vlaanderen gelooft er zelfs niet meer in. Heeft de minister-president onlangs geen nieuw logo voor Vlaanderen voorgesteld? Vind je daarin een leeuw terug? Zelfs niet wanneer je al je verbeeldingskracht boven haalt. Beschamend!

de vlag die Voorpost, en Vlaams Belang gebruiken zijn de originele Vlaamse Vlag, der Vlamingen. de gemanicuurde leeuw is van de verraders der Vlamingen. zo hebben ze de Leeuw een belgisch kleurtje gegeven. geel schild. zwarte leeuw en rode nagelkens. dus de tricolore

robert t 13 juli 2013 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fernand (Bericht 6716650)
de vlag die Voorpost, en Vlaams Belang gebruiken zijn de originele Vlaamse Vlag, der Vlamingen. de gemanicuurde leeuw is van de verraders der Vlamingen. zo hebben ze de Leeuw een belgisch kleurtje gegeven. geel schild. zwarte leeuw en rode nagelkens. dus de tricolore

Ik zeg juist hetzelfde als jij. Herlees mijn post nog eens.

Vlaanderen Boven 13 juli 2013 11:37

Citaat:

Er bestaan verschillende versies van de leeuwenvlag zonder rode klauwen. Buiten die ene versie met de uitgerekte leeuw (en dan nog) hebben die geen van allen specifiek iets met het Vlaams Belang te maken.
De Vlaamse vlag is de Vlaamse vlag, en al de rest is autistisch gezever. Ik heb een vlag zonder rode klauwen uitgehangen, niet om een politiek statement te maken, maar gewoon omdat ik er toevallig zo eentje heb.

(neo)geopolitiek 13 juli 2013 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal (Bericht 6716189)

ter info, de kip en ja ook de haan komen oorspronkelijk uit zuid-oost Azië

de leeuw heeft in bepaalde europese gebieden rondgelopen

SDG 13 juli 2013 12:13

Citaat:

Jij draait de redenering om: die vlag met een volledig zwarte leeuw is helemaal geen VB-vlag. Het is omdat het VB toevallig die vlag voerde als symbool op het moment dat de partij zowat het monopolie had op de Vlaamse gedachte, omdat de meeste anderen toen gaan lopen zijn, dat sommigen hem willens nillens met de partij blijven associëren.

Echte Waal 13 juli 2013 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek (Bericht 6716695)
ter info, de kip en ja ook de haan komen oorspronkelijk uit zuid-oost Azië

de leeuw heeft in bepaalde europese gebieden rondgelopen

De kip en de haan komen oorspronkelijk uit Wallonie. Daarom is de haan ons symbool.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be