Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Welke religie spreekt jou het meest aan? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=191569)

eno2 23 september 2013 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6813850)
blijkbaar is het ook mystiek gebleven en is er nooit iets zinnigs uit tevoorschijn gekomen.

Vandaar dat je vreselijk jaloers bent op mij die door logisch nadenken wel iets heeft gepresteerd: het raadsel van het heelal en God op te lossen.

Een ernstig geval van trollende megalomanie.

JeeBee 23 september 2013 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 6813824)
Zelfs indien je niet geloofd in reïncarnatie of zelfs er geen reîncarnatie zou zijn, heeft tot gevolg dat Boeddhisten uitermate respect hebben voor alles wat leeft ( in de gedachte dat zelfs een regenworm een gereïncarneerde persoon zou kunnen zijn ) en heeft tot gevolg dat deze aanname de bevolking zeer ecologisch bezig is. Iets wat we hier maar de laatste jaren aangeleerd krijgen dat alle levensvormen hun nut hebben. Misschien is dit ook de achterliggende gedachte.

Zo is dat.

Ik zie het zo: (wat kort door de bocht)

Voor de moslim staat enkel de moslim op zijn hoogte, zijn naaste.

Voor de christen staat elke mens op zijn hoogte, zijn naaste.

Voor de boeddhist is alles binnen de kosmos op zijn hoogte, zijn naaste.

Overigens kan filosofisch binnen het boeddhisme - dat de theorie van de volledige vergankelijkheid, niets is permanent, het niet-zelf aanhangt - niet echt sprake zijn van een reïncarnatie zoals wij dat zien, het 'eigen' terug in het leven komen. Beter zou zijn te spreken van een wedergeboorte, een wezen dat in de grond niet van jou verschilt noch van de rest van de kosmos maar dat 'niets' met jou zelf te maken heeft, zoals het beeld van een kaars die uitgaat en met haar laatste vlammetje - en haar 'karma' een nieuwe kaars aansteekt.

JeeBee 23 september 2013 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6813860)

Lees jij dat nog?

Gewoon doorscrollen en je hebt er geen last van.

eno2 23 september 2013 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee (Bericht 6813880)
Lees jij dat nog?

Gewoon doorscrollen en je hebt er geen last van.

Hij verpest ook sommige van mijn draden.

Ik vind het een verwerpelijk en te verwijderen geval van ernstige en voortdurende forumvervuiling.

harriechristus 23 september 2013 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6813859)
Van forum afgooien is de enige oplossing om dit altijd en overal voortdurend trollend gedaas te stoppen.

Het is zoals altijd dat de duivel de waarheid niet verdragen kan.

harriechristus 23 september 2013 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6813859)
De term morosofie werd in de Nederlandse literatuur bekendgemaakt door Matthijs van Boxsel, in zijn Encyclopedie van de domheid

Ook van Boxsel heeft er nooit iets van begrepen.

Want waarom het zo dom zou zijn wat ik beweer, weet hij nergens te zeggen.

Wat wel vreselijk dom is is het heelal van de wetenschap, een dood mechaniek dat als bij toverslag (hocus pocus dus) uit een zogenaamde Oerknal tevoorschijn zou zijn gekomen.

Waarom, dat wordt nergens verklaard.

Het is gewoon van de Bijbel afgekeken.

harriechristus 23 september 2013 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6813860)

....een ernstig geval van scheldmanie bij gebrek aan denkvermogen.

harriechristus 23 september 2013 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 6813030)
Na enkele dagen ook bruin en rood. :-)

niet te lang in de zon, want dan is het zwart en dood.

R.Verhiest 23 september 2013 12:16

FSM... vanzelfsprekend

harriechristus 23 september 2013 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6813894)
Hij verpest ook sommige van mijn draden.

de enige die jouw kinderlijke draden nog van enige wijsheid voorziet, dat ben ik.
Citaat:

Ik vind het een verwerpelijk en te verwijderen geval van ernstige en voortdurende forumvervuiling.
de enige die de boel vervuilt dat ben jij, dit omdat je zelf niet denken kan en alleen maar schelden en beledigen.

Alles dank zij Zen waar nooit iets zinnigs uit tevoorschijn is gekomen dan zoiets absurds en kinderlijks als: wat voor geluid maakt één klappende hand?

Daar zitten ze nu al duizenden jaren over na te denken........:rofl:

harriechristus 23 september 2013 12:23

De enig ware religie is die van de atoomtheorie die het bestaan van God bewijzen kan.

De rest is allemaal verleden tijd en waar geen zinnig mens nog in geloven kan.

Maar de massa is nu eenmaal traag van begrip en verdrinkt tussen wal en schip.

Het laatste oordeel geheten.

eno2 23 september 2013 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6813977)
de enige die jouw kinderlijke draden nog van enige wijsheid voorziet, dat ben ik.
de enige die de boel vervuilt dat ben jij, dit omdat je zelf niet denken kan en alleen maar schelden en beledigen.

Alles dank zij Zen waar nooit iets zinnigs uit tevoorschijn is gekomen dan zoiets absurds en kinderlijks als: wat voor geluid maakt één klappende hand?

Daar zitten ze nu al duizenden jaren over na te denken........:rofl:

Omdat dit forum virtueel is, kan ik jou helaas het geluid van een klappende hand niet demonstreren :rofl: Jammer, want dat zou je oorverdovende forumvervuilingsmanie zeker genezen hebben.

harriechristus 23 september 2013 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6814116)
Omdat dit forum virtueel is, kan ik jou helaas het geluid van een klappende hand niet demonstreren :rofl:

Holle hoofden maken het meeste geluid, vooral als het om schelden gaat, dus wat dat betreft zou ik me geen zorgen maken.
Citaat:

Jammer, want dat zou je oorverdovende forumvervuilingsmanie zeker genezen hebben.
De Heilige Geest maakt geen oorverdovend geluid.

Dat lijkt alleen maar zo voor degenen die de waarheid niet kunnen verdragen en zich eraan ergeren.

Maar wie met één klappende hand geluid wil maken, die is nog niet wijs, maar een dwaas.

De Wijze gebruikt het Woord om zich te laten horen.

harriechristus 23 september 2013 15:14

De hoogste waarheid voor het Zen-Boeddhisme is de Leegte.

Terwijl de Leegte niet het hoogste is, maar juist het Laagste.

Dus hoe hebben ze zich daarin vergist......:rofl:

eno2 23 september 2013 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6814149)
Holle hoofden maken het meeste geluid, vooral als het om schelden gaat, dus wat dat betreft zou ik me geen zorgen maken.
De Heilige Geest maakt geen oorverdovend geluid.

Dat lijkt alleen maar zo voor degenen die de waarheid niet kunnen verdragen en zich eraan ergeren.

Maar wie met één klappende hand geluid wil maken, die is nog niet wijs, maar een dwaas.

Ja zever maar door, vul deze draad en het forum maar verder met je narcistisch gekwijl.

eno2 23 september 2013 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6814149)

Zelfverklaarde wijze die lijdt aan een narcistische woorddiarree en niets dan megalomane fantasieën uitkraamt.
In feite iemand die in betreurenswaardige en beklagenswaardige diepste stupiditeit vervallen is.

harriechristus 23 september 2013 17:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6814164)
Ja zever maar door, vul deze draad en het forum maar verder met je narcistisch gekwijl.

God als collectief zelfbewustzijn........:-):-):-)

harriechristus 23 september 2013 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6814168)
Zelfverklaarde wijze die lijdt aan een narcistische woorddiarree en niets dan megalomane fantasieën uitkraamt.
In feite iemand die in betreurenswaardige en beklagenswaardige diepste stupiditeit vervallen is.

De heilige drie eenheid........:-):-):-)

harriechristus 23 september 2013 17:48

Boeddha was zo erg verwend als kind en prins in zijn ouderlijk paleis, dat toen hij eindelijk eens een keer in de werkelijke wereld kwam en daar voor het eerst het lijden zag, hij tot de mening kwam dat het leven alleen maar ellende zou zijn.

Verkeerd natuurlijk, want het leven is zowel lijden als geluk, dus allebei.

Lees daarom de nieuwe bijbel van harriechristus om tot betere gedachten te komen over hoe het leven werkelijk is.

:-):-):-)

eno2 23 september 2013 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6814370)
Boeddha was zo erg verwend als kind en prins in zijn ouderlijk paleis, dat toen hij eindelijk eens een keer in de werkelijke wereld kwam en daar voor het eerst het lijden zag, hij tot de mening kwam dat het leven alleen maar ellende zou zijn.

Verkeerd natuurlijk, want het leven is zowel lijden als geluk, dus allebei.

Lees daarom de nieuwe bijbel van harriechristus om tot betere gedachten te komen over hoe het leven werkelijk is.

Megalomanie is ook een vorm van lijden, en niet van de minste.

harriechristus 24 september 2013 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6814741)
Megalomanie is ook een vorm van lijden, en niet van de minste.

Dat zal jij zelf wel het beste weten, want jij moet wel ontzaglijk lijden mij zoveel groter te weten als dat je zelf bent.

Dat valt niet mee.

Ik heb daar nooit aan geleden, maar integendeel heb ik daar altijd veel plezier in gehad mijzelf als de ware Christus te weten.

Groot ben ik daarentegen ook in bescheidenheid de microwezentjes als veel hogere goden te erkennen.

harriechristus 24 september 2013 11:01

Boeddha: zalig zij die op hunne navel kunnen staren, want zij zullen hunne geboorte zien......:-):-):-)

eno2 24 september 2013 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6815102)
Dat zal jij zelf wel het beste weten, want jij moet wel ontzaglijk lijden mij zoveel groter te weten als dat je zelf bent.

Dat valt niet mee.

Ik heb daar nooit aan geleden, maar integendeel heb ik daar altijd veel plezier in gehad mijzelf als de ware Christus te weten.

Groot ben ik daarentegen ook in bescheidenheid de microwezentjes als veel hogere goden te erkennen.

Dradenverpester met je baarlijke ziekelijke onzin.
Het enige wat je mij kan antwoorden is de hele tijd "wat je zegt, dat ben je zelf".
Kinderlijke onmacht.

De "bescheidenheid" van zichzelf tot God uit te roepen ja. :rofl: :lol:

En daar iedereen op fora mee lastig te vallen.:evil::twisted::roll:

harriechristus 24 september 2013 11:21

Een echte Zen boeddhist maakt zich niet zo boos, maar weet zich ten alle tijden te beheersen.

Ja, hij zal blij zijn eindelijk de ware Christus te hebben ontmoet.

Het is daarentegen de Duivel die het licht niet kan verdragen en van pure nijd en ellende niet weet hoe hij Mij nu weer beledigen moet.

Maar het doet allemaal niets af aan de eeuwige en oneindige waarheid van mijn atoomtheorie ook al gaat iedereen daar tegen te keer.

Aldus zal de mens in duisternis blijven dwalen.

een microwezentje in een privé ruimteschip (een echte Zen-boeddhist....:-):-):-))

eno2 24 september 2013 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6815129)
Een echte Zen boeddhist maakt zich niet zo boos, maar weet zich ten alle tijden te beheersen.

Ja, hij zal blij zijn eindelijk de ware Christus te hebben ontmoet.

Het is daarentegen de Duivel die het licht niet kan verdragen en van pure nijd en ellende niet weet hoe hij Mij nu weer beledigen moet.

Maar het doet allemaal niets af aan de eeuwige en oneindige waarheid van mijn atoomtheorie ook al gaat iedereen daar tegen te keer.

Aldus zal de mens in duisternis blijven dwalen.

een microwezentje in een privé ruimteschip (een echte Zen-boeddhist....:-):-):-))

Je kan bazelen over Zen zoveel je wil, het triestige is

dat je van Zen niets in praktijk weet te brengen, anders zou je je niet gedragen als een forumvervuilende morosoof en je met al je onbewijsbare beweringen en speculaties en fantasieën onsterfelijk belachelijk maken en de onophoudelijke risée zijn van iedereen..

eno2 24 september 2013 13:20

Ik ben niet echt een Zen -boeddhist. Ik had daartoe de noodzakelijke contacten niet met bona fide Zenmeesters van de directe tak. Ik geloof niet, dat die er zijn in België. Ik heb mijn eigen spiritualiteit ontwikkeld. Maar die is zwaar beïnvloed door Zen. Ook door Tao. Maar onwillekeurig willens nillens ook door mijn katholieke opvoeding (en door het humanisme en de ecologie en door bepaalde filosofieën, zoals de stoa). Zo heb ik een aartsvijandin NIET vermoord vanwege het gebod: "Gij zult niet doden". Maar het is Zen die mij de overmatige zelfbetrokkenheid en de hardnekkige moordlust heeft helpen uitroeien met wortel en tak, voornamelijk door meditatie. .. Niet het katholieke geloof. Dat verbiedt alleen, maar helpt je niet die en andere soorten (schadelijke) lusten met wortel en tak uit te roeien. We zien dat ook met de golf pedofilie in de Kerk. De (schadelijke) lusten laten zich door een louter geloof niet met wortel en tak uitroeien maar blijven binnen de persoon hun eigen leven leiden. Heel pijnlijk is dat, ook al ga je niet tot daden over en ook al weet je, dat je dat nooit gaat doen. Zen daarentegen helpt effectief loslaten. Tao ook. Ascese ook. Je moet je niet vergissen: Het zijn de personen met een heftig gevoelsleven en trauma's die spiritualiteit het meeste nodig hebben. Een van nature kalm en onbeschadigd persoon heeft niet veel spiritualiteit vandoen. Het zijn dikwijls dramatische gebeurtenissen in de levens van mensen die ze naar de spiritualiteit toewenden. En sommigen
vinden daar baat bij.

eno2 24 september 2013 13:41

Een goeie meditatie is geen navelstaarderij (en moet ook geen zittende meditatie zijn), maar een versmelten met het geheel van het zijnde.
Maar je moet eerst het op hol geslagen paard dat het gedachtenproces is, het ratiocineren, aan banden weten te leggen (het vat leegmaken). Liefst en best in langdurige stilte en afzondering. Als je geluk hebt, kom je dan tot de ontdekking dat het absolute geen bibliotheek vol boeken over hoogdravende begrippen is maar iets uiterst concreet.

Citaat:

Webster:

Definition of RATIOCINATION
1
: the process of exact thinking : reasoning
2
: a reasoned train of thought
— ra·ti·o·ci·na·tive adjective
Examples of RATIOCINATION

<as an expert in ratiocination, the detective Sherlock Holmes has few rivals>

harriechristus 24 september 2013 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6815268)
Een goeie meditatie is geen navelstaarderij (en moet ook geen zittende meditatie zijn), maar een versmelten met het geheel van het zijnde.

Bewustzijn en zelfbewustzijn van het eeuwige en oneindige.
Een vredig gevoel dat de mens zomaar kan overkomen bij het horen van schone muziek of door de harmonie van de natuur.
Citaat:

Maar je moet eerst het op hol geslagen paard dat het gedachtenproces is,
Waarom zou het denken een op hol geslagen paard moeten zijn?
Je kunt ook rustig nadenken.
Geen probleem.

harriechristus 24 september 2013 14:36

De term morosofie werd in de Nederlandse literatuur bekendgemaakt door Matthijs van Boxsel, in zijn Encyclopedie van de domheid

Als er iemand dom is dan is het Matthijs van Boxsel zelf wel, met name wat mijn atoomtheorie betreft.

CLAESSENS Joris 24 september 2013 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster (Bericht 6801846)
Persoonlijk vind ik het Boedhisme heel erg mooi.
Er is nergens sprake van dwang, er wordt op de eigen verantwoordelijkheid geappelleerd, er is geen sprake van een schepper enz...

typische reactie op het boeddhisme.
Misschien toch eens kijken naar de (politieke) acties van boeddhistische monniken over de laatste jaren...
Dat zou wel eens heel leerzaam kunnen zijn...
8-)

eno2 24 september 2013 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6815349)

Als er iemand dom is dan is het Matthijs van Boxsel zelf wel, met name wat mijn atoomtheorie betreft.

Het ratiocineren heeft je kompleet uit je hengsels gelicht. Het beste dat je kan doen is je stante pede naar een erkende Zenmeester begeven en je ervan af laten helpen.

eno2 24 september 2013 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6815347)
Waarom zou het denken een op hol geslagen paard moeten zijn?
Je kunt ook rustig nadenken.
Geen probleem.

Jouw denken is helaas compleet op hol geslagen, daar zullen de meesten het krak over eens zijn.

eno2 24 september 2013 15:28

Citaat:

Eno2:
Het zijn dikwijls dramatische gebeurtenissen in de levens van mensen die ze naar de spiritualiteit toewenden. En sommigen
vinden daar baat bij.
Dat is nu wel voor religie in het algemeen zo. Een soort kruk. Maar bij Zen hoef je niet in gefantaseerde verhaaltjes te geloven. Je moet het allemaal zelf doen. Bij jezelf. Dat is nogal veeleisend.

doremi 24 september 2013 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6815370)
Jouw denken is helaas compleet op hol geslagen, daar zullen de meesten het krak over eens zijn.

Kom kom, je hoeft niet zo grof te zijn. Ik geloof ook in de microgolfwezentjes. Hoe warm ik anders de overschot van mijn afhaalchinees op? Ik zie geen vuur in die oven, het moeten dus wel microgolfwezentjes zijn!

eno2 24 september 2013 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door doremi (Bericht 6815400)
Kom kom, je hoeft niet zo grof te zijn. Ik geloof ook in de microgolfwezentjes. Hoe warm ik anders de overschot van mijn afhaalchinees op? Ik zie geen vuur in die oven, het moeten dus wel microgolfwezentjes zijn!

Tja...
Je verdraait zijn woorden:roll:

harriechristus 24 september 2013 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6815399)
Dat is nu wel voor religie in het algemeen zo. Een soort kruk.

Geen kruk, maar de eeuwige waarheid.
Fout is te menen het allemaal zelf alleen te kunnen doen.
Dat is nog eens pure narcistische waan, ook solipsisme geheten.
Citaat:

Maar bij Zen hoef je niet in gefantaseerde verhaaltjes te geloven. Je moet het allemaal zelf doen. Bij jezelf. Dat is nogal veeleisend.
Ja, ja, dat is je wel aan te zien.

:rofl:

Maar hij die in de microwezentjes gelooft is sociaal, geniet eeuwige hulp en bijstand en heeft vaak plezier en behoeft anderen niet uit te schelden om zich groot te wanen.

harriechristus 24 september 2013 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6815401)
Tja...
Je verdraait zijn woorden:roll:

Hoor wie dat zegt.....:rofl:

harriechristus 24 september 2013 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6815370)

Wat de meesten denken stelt niet veel voor.

De eerste die kan laten zien mijn atoomtheorie te begrijpen, die moet nog geboren worden, maar mij beledigen, ja, dat kunnen ze allemaal.

harriechristus 24 september 2013 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6815367)
Het ratiocineren heeft je kompleet uit je hengsels gelicht. Het beste dat je kan doen is je stante pede naar een erkende Zenmeester begeven en je ervan af laten helpen.

Het is weer opnieuw bagger die je produceert.

Als dat het resultaat is van je vele Zen oefeningen dan stelt het niet veel voor.

Ik dacht dat Zen leerlingen beschaafde en beheerste figuren waren, maar bij jou blijkt het volkomen tegendeel: helemaal door gedraaid.

harriechristus 24 september 2013 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door doremi (Bericht 6815400)

Zo is het: laat je niet in de war brengen door eno2, want hij begrijpt er nog steeds niks van.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be