![]() |
Citaat:
http://www.vvb.org/extra/37646/2012_11_landstaal.pdf |
Citaat:
|
Citaat:
Uit een onderzoek van de belgegevens bij operatoren blijkt dat de taalgrens ook een "telefoongrens" blijkt te zijn. In verhouding tot het aantal gesprekken binnen de gewestgrenzen, blijkt het grensoverschrijdend telefoonverkeer tussen het Vlaams en Waals Gewest heel beperkt. De enige uitzondering vormt Brussel - Vlaamse Rand - Waals-Brabant. De zogenaamde telefoonbassins volgen daarbuiten vrij sterk de taalgrens. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
De hoofdreden om N-VB te stemmen was de hoop op verandering ("afrit Vlaanderen, uitweg crisis", één van de meest leugenachtige verkiezingsslogans van de laatste decennia). Zoals men dit kan vaststellen in de gemeentes waar de de N-VB-mandatarissen al kibbelend over de vloer rollen en coalities doen uiteenspatten. |
Citaat:
Je kan onmogelijk vanuit sociologisch oogpunt de flux N/Z vergelijken met de flux Z/N. |
Citaat:
3. Een ieder tegen wie een vervolging is ingesteld, heeft in het bijzonder de volgende rechten: a. onverwijld, in een taal die hij verstaat en in bijzonderheden, op de hoogte te worden gesteld van de aard en de reden van de tegen hem ingebrachte beschuldiging; In een consensuele, pacificerende democratie wordt met die Europese spelregels meestal rekening gehouden. Behalve door de Vlaams-nationalisten, blijkbaar. (P.S. De eentaligheid van de gewesten is soms een fictie, zie de faciliteitengemeenten) |
Citaat:
Buiten west vlaanderen is er haast niemand die hun taal begrijpt. |
Citaat:
|
Citaat:
Hebt u al beslist welke van uw vorige nicknamen u gaat prijsgeven ? |
Citaat:
Ik ben hier voor het eerst. Jammer dat dit voor u geen bevredigend antwoord is. Maar dit wil ik wel prijsgeven, ... als het mij ooit zou overkomen, dat ik iets te hard trap op een paar "linkse" tenen, ... en een ban daarvan het gevolg zou zijn, dan kom ik terug als 'The Blackadder' ... |
Citaat:
We zullen het u nog maar eens flink inpeperen met het volgende artikel dat een paar dagen terug is verschenen in [i]De Tijd[i]: http://forum.politics.be/showthread....49#post6965749 |
Citaat:
Daarnaast is dat eigenlijk een slag in het water. Ook bij andere partijen hebben mensen hun beweegredenen voor een bepaalde partij te stemmen. En ook daar kan er flink wat verschil in zitten. |
Citaat:
|
Citaat:
Dus, waar zit u dan met uw leugenachtige beschuldiging richting Vlaams-nationalisten? Niemand stelt trouwens dat onze gewesten in haar inwoners eentalig zijn, net zo min is Frankrijk in haar bevolking eentalig. Wel is er daar maar één ambtelijke taal: het Frans. |
Citaat:
Dus, waarover gaat uw opmerking eigenlijk? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De francofone aanwezigheid in Vlaanderen kent een totaal andere origine en is van tweeërlei aard. Er is de Franstalige inwijking in de Vlaamse Rand, inherent aan de sociologische druk die uitgaat van de Brusselse metropool (een universele wetmatigheid). Daarnaast is er een diffuse spreiding van Franstalige (meestal tweetalige) Vlamingen die cultureel tot de francofonie behoren van de kuststreek over Brugge, Gent en Antwerpen. Daar kan geen enkele taalwet iets aan veranderen vermits het taalgebruik vrij is in België (tenzij in contacten met de overheid). Die Franstalige Vlamingen (aantallen onbekend maar geschat op een 250000!) hebben decennialang het Frans gebruikt als familiale en sociale omgangstaal. Geen geïmmigreerde Walen zoals van den Berghe het verkeerdelijk voorheeft maar authentieke Vlamingen die van oudsher Frans spreken. Sinds de laatste talentelling van 1947 is er geen duidelijk beeld meer van het aantal Franstalige Vlamingen dat in Vlaanderen woont. Men schat dat er tegenwoordig 150 �* 300.000 Franstaligen in het Vlaams Gewest wonen (3 �* 5,9% van de bevolking van het Vlaams Gewest)(Wikipedia). |
Citaat:
(Trouwens, ik voel me bv meer cultureel en sociologisch verwant met een Luikse leraar Nederlands dan met een Vlaamse vendelzwaaier of juwelier of enz...) Er is m.i. een groter verschil tussen Noord-Frankrijk en de Pacastreek in het zuiden dan tussen ons Noorden en Zuiden. Jouw postulaat over de zogezegde vastgestelde fundamentele verschillen tussen N en Z zijn geïnspireerd door clichématig denken, perfect in 'l'air du temps'. De absolute meerderheid in beide landsdelen lacht die mantra van de Vlaams-nationalisten weg. http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GF213G745 |
Citaat:
|
Citaat:
Dus bij Nederland horen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Die schatting is nergens op gebaseerd, tenzij een natte vinger. |
Citaat:
|
Citaat:
Waar stel ik strouwens dat er sprake is van "fundamentele verschillen tussen Noord en Zuid"? Zijn er bijvoorbeeld "fundamentele verschillen" tussen Oostenrijkers en Beiers? Laat het nu toevallig zijn dat ik de streek daar heel goed ken. Dus, u kunt mij ongetwijfeld wel wat vertellen dat ik kan toetsen. |
Mauste, waarom steekt u een beschuldigende vinger uit naar "de Vlaams-nationalisten", terwijl in heel Europa de rechtsgang in de taal van de staat of de deelstaat gebeurt waarbij er wel een tolk kan voorzien worden?
Citaat:
|
Citaat:
Dat er bij ons weinig of geen adel betrokken was heeft ook te maken dat veel adel gevlucht was toen de Fransen ettelijke jaren voordien onze streken binnenvielen en hun goederen confisceerden. Priesters echter waren maar al te zeer betrokken bij Boerenkrijg in onze gewesten. Wat er ook van zij, men kan de Boerenkrijg zeker beschouwen als een van de laatste pogingen tot de restauratie (van het Ançien Régime). De Boerenkrijg in onze streken kan men beschouwen als 'revolutionair' omdat ze een bestaand regime wilden omverwerpen. De eerste symbolische daad die 'brigands' (*) dan ook deden wanneer ze een dorp binnenvielen, was de de 'Boom van de Vrijheid' (symbool van de vernieuwde maatschappij van en door de Franse Revolutie) omhakken. Hoe paradoxaal ook, een 'revolutionaire' daad. _________________ (*) De term 'brigand' moet men hier dan ook verstaan als 'ordeverstoorders'. Niet in de betekenis van 'rovers' of 'bandieten' zoals de term later nogal eens werd gebezigd. |
Citaat:
Hoe kan ik nu argumenteren met iemand die zijn eigen moedertaal niet kent?... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wie zich vragen stelt over 'l'art de vivre' in Wallonië, kent onze zuiderse provincies niet, zoveel is duidelijk. |
Citaat:
|
Citaat:
Je mag wat mij betreft je "Waalse levenskwaliteit" hebben! Heb je nog nooit iets gehoord of gelezen omtrent het aanzienlijk welvaartsverschil tussen Vlaanderen en Wallonië? Toegegeven, als recreatiegebied zijn de Ardennen best leuk. Wel te verstaan, doorgaans uitgebaat door Vlamingen of Nederlanders. Maar de gemiddelde Waal moet het met een flink stuk inkomen minder stellen dat de Vlaming. Op financieel vlak: het leeuwendeel van het spaargeld en de beleggingen komen uit Vlaanderen. Uw Walloonië hoort veeleer thuis bij de PIGS-landen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be