Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2014 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=222)
-   -   Laruelle: "Geen regering met N-VA na verkiezingen" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=199325)

vlijmscherp 10 maart 2014 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 7050985)
Die zaken moeten wel degelijk uit elkaar gehaald worden, hoor.
Het kiesarrondissement BHV was een juridisch probleem geworden sinds de uitspraak van het Grondwettelijk Hof dat opgelost moest worden. En hier hebben de Vlamingen het tactisch goed aangepakt waardoor de splitsing de enige politieke oplossing is geworden. De Franstaligen konden er niet meer onderuit. De prijs voor die splitsing is dan ook minimaal.

Voor het gerechtelijk arrondissement hadden de Vlaamse partijen daarentegen een immens probleem: dat arrondissement was juridisch (grondwettelijk) perfect in orde, de splitsing ervan was dus louter politiek. De Vlaamse partijen hadden geen enkel houvast om die splitsing te eisen. Want niet vergeten: de splitsing van het gerechtelijk arrondissement was een Vlaamse eis.
En daardoor hebben de Vlamingen een zeer zware prijs betaald, een prijs die de splitsing volgens mij zelfs niet waard was.

De enige link dat je kan stellen is dat de Franstalige partijen, na de splitsing van het kiesarrondissement, absoluut niet bereid waren om de splitsing van het gerechtelijk arrondissement "gratis" weg te geven. En de Vlamingen, die wilden dat symbooldossier zo sterk binnenhalen, dat zij zichzelf verblind hebben en dat zij zich hebben laten rollen. De splitsing van het gerechtelijk arrondissement is misschien een feit, maar tegen welke prijs? De remedie is uiteindelijk erger dan de kwaal...

De splitsing van het gerechtelijk arrondissement was helemaal geen Vlaamse eis. Het is Dehaene die in 2006 daar voor het eerst mee afkwam, als compromis voor de splitsing van het kiesarrondissement.

Je moet de zaken historisch juist weergeven hé.

marie daenen 10 maart 2014 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 7050985)
Die zaken moeten wel degelijk uit elkaar gehaald worden, hoor.
Het kiesarrondissement BHV was een juridisch probleem geworden sinds de uitspraak van het Grondwettelijk Hof dat opgelost moest worden. En hier hebben de Vlamingen het tactisch goed aangepakt waardoor de splitsing de enige politieke oplossing is geworden. De Franstaligen konden er niet meer onderuit. De prijs voor die splitsing is dan ook minimaal.

Voor het gerechtelijk arrondissement hadden de Vlaamse partijen daarentegen een immens probleem: dat arrondissement was juridisch (grondwettelijk) perfect in orde, de splitsing ervan was dus louter politiek. De Vlaamse partijen hadden geen enkel houvast om die splitsing te eisen. Want niet vergeten: de splitsing van het gerechtelijk arrondissement was een Vlaamse eis.
En daardoor hebben de Vlamingen een zeer zware prijs betaald, een prijs die de splitsing volgens mij zelfs niet waard was.

De enige link dat je kan stellen is dat de Franstalige partijen, na de splitsing van het kiesarrondissement, absoluut niet bereid waren om de splitsing van het gerechtelijk arrondissement "gratis" weg te geven. En de Vlamingen, die wilden dat symbooldossier zo sterk binnenhalen, dat zij zichzelf verblind hebben en dat zij zich hebben laten rollen. De splitsing van het gerechtelijk arrondissement is misschien een feit, maar tegen welke prijs? De remedie is uiteindelijk erger dan de kwaal...

Bij alle onderhandelingen zal Vlaanderen altijd en steeds weer gerold worden; omdat het gaat over Vlaamse rechten, die de franstaligen kategoriek weigeren te erkennen want ze gaan in tegen hun franstalige voorrechten, welke laatste de franstaligen aan hun eigen burgers en aan de wereld willen verkopen als elementaire mensenrechten.

De franstaligen zien alleen hun eigen rechten die ze over heel la Belgique willen ingevoerd hebben, de Vlamingen zijn voor hen enkel spelbrekers die zo veel en zo lang mogelijk buiten spel moeten gezet en gehouden worden.

Als een Vlaming zegt dat hij voor de Vlaamse belangen opkomt is het een regelrechte racist terwijl een franstalige nog nooit verder gekomen is dan het opkomen voor zijn franstalige belangen en als een grote franstalige democraat geprezen wordt. Zij zijn per definitie wereldburgers want iedereen is Welkom... toch iedereen die de supprematie van hun franse taal erkent...
In la Belgique is de strijd gestreden, wij franstaligen, punt.
De Vlamingen mogen nog zolang betalen als ze het volhouden, anders worden ze met het gros van de Belgische schuldenberg, totaal blut, wandelen gestuurd.
Met dank aan EDR en C° die enorm prachtig werk geleverd hebben om die franstalige droom dichter en dichter bij te brengen.
Dat en niets anders is nog la Belgique.

ViveLaBelgique 10 maart 2014 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 7050763)
Van 35 gemeenten naar 6. Van een gebied met 530 duizend inwoners naar een gebied met 70 duizend inwoners. Dat kan je toch niet afdoen als een schijnmaatregel?

Het gebeurt zelden in politiek, in België en in eender welk ander land, dat een ideaalbeeld van een onderhandelende partij zo dicht benaderd wordt.

Het zijn de Vlaamse partijen CD&V, Open VLD, Groen en Sp.a die 100% hun ideaalbeeld van de splitsing en ontdubbeling van BHV hebben binnengehaald. Dit mede dankzij de jarenlange onderhandelingen van Bart De Wever.

Dat er politieke partijen 100% van hun eisen binnenhalen is niet uitzonderlijk in de wereld. Evenmin is het uitzonderlijk dat de communisten 0% van hun eisen binnenhalen.

ViveLaBelgique 10 maart 2014 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 7050913)
Men kan geen 100% gelijk krijgen; sorry de Vlamingen kunnen zelfs niet 1%gelijk krijgen, zonder er een verschrikkelijke prijs voor te moeten betalen. Scheid de hoofdzaken van de bijzaken en we kunnen zeggen dat het alleen maar te maken heeft gehad met de verder afbouw van de Vlaamse rechten tegenover de verdere legalisering van franstalige voordelen. En dat noemt Jantje geen 100% gelijk kunnen krijgen; wel Peterke, ik noem dat 100% ongelijk krijgen en daar is la Belgique heel sterk in en Peterke is een aanhanger; een voorstander van dat Belgique.

Het is juist dat je in politieke onderhandelingen geen 100% gelijk kan halen. Wat BHV betreft hebben de Vlaamse partijen echter wel een spreekwoordelijke 100% gelijk gehaald.

ViveLaBelgique 10 maart 2014 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 7050918)
Ik lees om zeggens nooit de NVa berichten, nog minder de berichten van de klassieke Vlaamse partijen want die zwijgen in alle talen over wat ze allemaal boven onze onwetende hoofden beslist hebben.

Waarop baseer jij jezelf dan wel ?

ViveLaBelgique 10 maart 2014 10:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 7051005)
Bij alle onderhandelingen zal Vlaanderen altijd en steeds weer gerold worden; omdat het gaat over Vlaamse rechten, die de franstaligen kategoriek weigeren te erkennen want ze gaan in tegen hun franstalige voorrechten, welke laatste de franstaligen aan hun eigen burgers en aan de wereld willen verkopen als elementaire mensenrechten.

Van waar haal jij al die fantasie eigenlijk ? Ik ken geen enkele politieke partij die de term "Vlaamse rechten" gebruikt. Ik vind jou verhalen die je hier op dit forum wereldkundig maakt uitermate integrerend. Wat is jouw bron van inspiratie ?

quercus 10 maart 2014 10:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7050968)
had die regeling voor de 6 het compromis geweest, goed, het was nog niet perfect, maar men kon er mee leven.

Maar je mag het akkoord ivm het gerechtelijk arrondissement en de metropolitane gemeenschap echt niet appart beschouwen. Dat zijn de echte toegevingen van de Nederlandstaligen voor de splitsing van het kiesarrondissement. En die toegevingen zijn grotesk, compleet buiten proportie.

ik geef toe, het is goed aangepakt, in de perceptie zijn dat zaken die niets te maken hebben met het kiesarrondissement en daarom lijkt het allemaal niet zo erg.

Maar het toont volgens mij een enorm dédain en wantrouwen van de Franstaligen tov de Nederlandstaligen.

Ze wantrouwen ons blijkbaar zo erg dat ze hun taalgenoten enkel berecht willen zien door Franstalige Brusselaars. het mogen zelf geen Franstalige Vlamingen zijn hé, neen, het moeten Brusselaars zijn.

ze wantrouwen ons blijkbaar zo erg dat er een vehikel moet opgestart worden dat kan opgevuld worden telkens er een vraag uit Vlaanderen komt ivm een volgende communautaire ronde (en die komt er, dat staat al vast).

maar toch gaat het goed in België hoor!

Met het vorige BHV-regime kon er gesproken worden over een electoraal-apartheidssysteem. Dat is nu vervangen door een rechtspraak-apartheidssysteem. Ik vind die bewoordingen helemaal niet overdreven. Het is toch zonneklaar dat die Francofonen met Nederlandstaligen niets willen te maken hebben. "On ne fréquente pas ces gens l�* monsieur"

Everytime 10 maart 2014 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 7050920)
We leven in la Belgique, wat heel iets anders is dan leven in België. Face it.

In het Nederlands zegt men België. Misschien was u niet op de hoogte.

Everytime 10 maart 2014 11:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 7051048)
Met het vorige BHV-regime kon er gesproken worden over een electoraal-apartheidssysteem. Dat is nu vervangen door een rechtspraak-apartheidssysteem. Ik vind die bewoordingen helemaal niet overdreven. Het is toch zonneklaar dat die Francofonen met Nederlandstaligen niets willen te maken hebben. "On ne fréquente pas ces gens l�* monsieur"

Ga dat zeggen tegen de Franstaligen die in Vlaanderen werken en/of leven tegen de Franstaligen die dit weekend naar de Kust zijn gegaan omdat het prachtig weer was : ze zullen met u lachen. De meeste Franstaligen hebben juist geen probleem met de Nederlandstaligen.

quercus 10 maart 2014 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 7051107)
Ga dat zeggen tegen de Franstaligen die in Vlaanderen werken en/of leven tegen de Franstaligen die dit weekend naar de Kust zijn gegaan omdat het prachtig weer was : ze zullen met u lachen. De meeste Franstaligen hebben juist geen probleem met de Nederlandstaligen.

Als ze "geen probleem" hebben met Nederlandstaligen, waarom wilden ze (onder het vorig BHV-regime) dan per se kunnen stemmen voor francofone politici uit Brussel? En waarom willen ze (onder het huidig BHV-regime) niet onderworpen worden aan het vonnis van een Nederlandstalige rechter?

vlijmscherp 10 maart 2014 11:15

Citaat:

zo lang ze in het Frans worden bediend, is er idd geen probleem.

ViveLaBelgique 10 maart 2014 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 7051110)
Als ze "geen probleem" hebben met Nederlandstaligen, waarom wilden ze (onder het vorig BHV-regime) dan per se kunnen stemmen voor francofone politici uit Brussel? En waarom willen ze (onder het huidig BHV-regime) niet onderworpen worden aan het vonnis van een Nederlandstalige rechter?

Er zijn 1.1 miljoen mensen in de kieskring Brussel. Kijk en luister eens hoe de Vlaamse politici over Brusselaars en Brussel praten. Ik denk dat ze nog eerder voor de Marc Dutroux gaan stemmen dan voor Vlaamse politici.

Het gerechtelijk arrondissement BHV is ontdubbeld. Hiermee hebben de Vlaamse partijen 100% van hun eis binnengehaald.

ViveLaBelgique 10 maart 2014 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7051111)

Heb jij er een probleem mee dat klanten in hun eigen taal bediend worden ?

Witte Kaproen 10 maart 2014 11:24

[quote=peter1962;7050705]
Citaat:

Hoofdzaken moet je kunnen scheiden van details. De kieskring is gesplitst. De troostprijs voor de franstaligen was dat de burgers van de zes mogen op de brusselse lijsten stemmen. A small price to pay. Peanuts eigenlijk.

En in hoeveel Waals Brabantse gemeenten mogen de Nederlandstalige kiezers nu stemmen op de Brusselse lijsten?
Juist in geen enkele ,zéro,nul.

Daar was het plots geen peanuts meer voor de Franstaligen maar "onbespreekbaar".

De Vlamingen moeten prijzen betalen ,
de Walen moeten enkel prijzen ontvangen.

Als U zo verder wil leven als eeuwige melkkoe
,dan moet u dat maar weten ,
maar de groeiënde meerderheid der Vlamingen is dit beu aan het worden.

Daarom dat wij na 25 Mei onze eigen staat gaan oprichten
waar dit systeem van twee maten en twee gewichten niet langer meer gehanteerd zal worden .

vlijmscherp 10 maart 2014 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 7051117)
Heb jij er een probleem mee dat klanten in hun eigen taal bediend worden ?

neen, zeker niet. wel als ze dat recht opeisen en wel als ze dat doen op het gemeentehuis.

Everytime 10 maart 2014 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 7051110)

U hebt het over een situatie in een bepaalde deel van Vlaanderen waar faciliteiten een realiteit is. Dat ik weet, stopt de Franstalige aanwezigheid in Vlaanderen niet tot de Rand rond Brussel.

Everytime 10 maart 2014 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7051111)

Zet u in de plaats van een handelaar aan de Kust. Zolang hij verkoopt, is het alles wat voor hem telt. Ik spreek altijd Nederlands als ik iets in pakweg een winkel aan de Kust koop en het is toch al gebeurd dat de verkoper mij in het Frans antwoordt. Hoe komt het? "Klant is koning". De verkoper wil niet zijn klanten verliezen, wat logisch is.

quercus 10 maart 2014 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 7051124)
U hebt het over een situatie in een bepaalde deel van Vlaanderen waar faciliteiten een realiteit is. Dat ik weet, stopt de Franstalige aanwezigheid in Vlaanderen niet tot de Rand rond Brussel.

Je vermijdt mijn vraag te beantwoorden. Net zoals er zowat overal in Vlaanderen anderstaligen wonen, is dat ook het geval voor de Francofonen. Dat weet ik ook wel.

vlijmscherp 10 maart 2014 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 7051129)
Zet u in de plaats van een handelaar aan de Kust. Zolang hij verkoopt, is het alles wat voor hem telt. Ik spreek altijd Nederlands als ik iets in pakweg een winkel aan de Kust koop en het is toch al gebeurd dat de verkoper mij in het Frans antwoordt. Hoe komt het? "Klant is koning". De verkoper wil niet zijn klanten verliezen, wat logisch is.

ik heb het niet over klanten in een winkel. dat ligt ook aan de verkoper natuurlijk. Als ik in Frankrijk naar de winkel ga, moet ik ook niet afkomen met Engels, laat staan Nederlands.

ik heb het over de gemeenteadministratie en het gerecht.

ViveLaBelgique 10 maart 2014 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7051140)
ik heb het niet over klanten in een winkel. dat ligt ook aan de verkoper natuurlijk. Als ik in Frankrijk naar de winkel ga, moet ik ook niet afkomen met Engels, laat staan Nederlands.

ik heb het over de gemeenteadministratie en het gerecht.

In Frankrijk kan je beroep doen op een tolk als je daar in aanraking komt met het gerecht. Hetzelfde voor de gemeenteadministratie, weliswaar ten uwer laste.

vlijmscherp 10 maart 2014 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 7051145)
In Frankrijk kan je beroep doen op een tolk als je daar in aanraking komt met het gerecht. Hetzelfde voor de gemeenteadministratie, weliswaar ten uwer laste.

wat de normale procedure is.

Hier is dat blijkbaar in sommige regio's in Vlaanderen een belediging voor Franstaligen.

Witte Kaproen 10 maart 2014 11:50

Citaat:

De Franstaligen hadden toch gezegd dat ze de Vlaamse Kust ging mijden omdat ze zich er niet meer welgekomen voelden.

Ze zouden in plaats van naar de Vlaamse Kust naar de Opaal kust in Frankrijk rijden.

En nu staan ze daar weer terug aan de Vlaamse Kust.

Blijkbaar voelden de Franstaligen zich dus nog minder welgekomen aan de Opaal Kust in Frankrijk dan aan de Vlaamse Kust :roll:

Witte Kaproen 10 maart 2014 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 7051145)

Wat belet de Nederlandsonkundige Franstaligen dan om hier ook een tolk te betalen als ze naar het gemeentehuis gaan in Vlaanderen.
Frankrijk geeft hen immers het goede voorbeeld.

peter1962 10 maart 2014 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7050981)
de splitsing van de kieskring was geen doel hé, het was een middel. Een middel om de grenzen van Vlaanderen definitief vast te leggen. Die grenzen zijn nu nog meer flou gemaakt, maw de essentie is niet aangepakt, integendeel zelf;

Ik ken in de belgische politiek geen enkel ander dossier waar het middel in zulke erge mate een doelstelling op zich was geworden. Dat is enkel zo maar kunnen verworden omdat men het veel te lang voor zich uit had geschoven, en dan kom je op een punt dat het raderwerk blokkeert, dat elke rationaliteit weg is en dat kon je dan ook duidelijk zien in die discussies.
Maar over het principe heb je natuurlijk volledig gelijk : dit had nooit een doel mogen worden.
Voor die grenzen maak ik me niet teveel zorgen. Aan de taalwetgeving noch aan de faciliteitenregeling is er verandering, noch aan territorium van het gewest. Merk op dat er zelfs in deze crisis waar we toch écht diep waren gegaan geen vierkante millimeter grond verschoven is. Er zijn enkel politieke rechten verschoven van 29 van een totaal van 35 gemeentes richting vlaanderen. En in 6 gemeentes is dat niet gelukt. Dat was de prijs.

peter1962 10 maart 2014 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 7050984)
Zo is dat. En de burgemeesters van de Rand beseffen dat ook. En daarom betogen zij ook niet meer.

Maar ik vrees dat al wat ge ook doet of schrijft boter aan de galg is. De Vlaams-nationalisten zijn gewoon nijdig omdat ze er niet bij waren. Omdat zij BHV niet mee hebben helpen splitsen. Daar zit de knoop gebonden.

Of anders gezegd: de traditionele partijen handelen; de Vlaams-nationalisten janken!

Dat is inderdaad een opvallende conclusie. En die mensen leven in die realiteit, en becommentariëren het niet vanachter hun PC in limburg of antwerpen.

Vrijheideerst 10 maart 2014 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 7051172)
Dat is inderdaad een opvallende conclusie. En die mensen leven in die realiteit, en becommentariëren het niet vanachter hun PC in limburg of antwerpen.

Limburg, de knalrode provincie waar de werkgelegenheid naar de kloten is gegaan?

De mensen kunnen daar geen pc meer kopen, Petercam. :magniet:

quercus 10 maart 2014 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 7050984)
Zo is dat. En de burgemeesters van de Rand beseffen dat ook. En daarom betogen zij ook niet meer.

Maar ik vrees dat al wat ge ook doet of schrijft boter aan de galg is. De Vlaams-nationalisten zijn gewoon nijdig omdat ze er niet bij waren. Omdat zij BHV niet mee hebben helpen splitsen. Daar zit de knoop gebonden.

Of anders gezegd: de traditionele partijen handelen; de Vlaams-nationalisten janken!

Als de Vlaams-nationalisten "janken" dan is het omdat over zes gemeenten weer een stuk Vlaamse bevoegdheid werd gestolen. En verder dat in het vroegere kiesarrondissement BHV een electoraal-apartheidssysteem werd vervangen door een rechtsspraak-apartheid (deze maal over gans Vlaams-Brabant).

Another Jack 10 maart 2014 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 7051175)
Als de Vlaams-nationalisten "janken" dan is het omdat over zes gemeenten weer een stuk Vlaamse bevoegdheid werd gestolen. En verder dat in het vroegere kiesarrondissement BHV een electoraal-apartheidssysteem werd vervangen door een rechtsspraak-apartheid (deze maal over gans Vlaams-Brabant).

Als Vlaams-nationalisten janken, dan is dat omdat ze graag janken.

Witte Kaproen 10 maart 2014 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7051177)

Was Patje Janssens dan ook een Vlaams-Nationalist :roll:

Dat zullen we eens aan Gene Berrevoets moeten vragen.

quercus 10 maart 2014 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7051177)

Tja, PVVers janken natuurlijk nooit. Die slikken alles.

Another Jack 10 maart 2014 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 7051186)
Tja, PVVers janken natuurlijk nooit. Die slikken alles.

Zoals het elftal van Nottingham forrest?

Vrijheideerst 10 maart 2014 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7051190)
Zoals het elftal van Nottingham forrest?

Ja

peter1962 10 maart 2014 12:40

[quote][quote=Witte Kaproen;7051120]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 7050705)

En in hoeveel Waals Brabantse gemeenten mogen de Nederlandstalige kiezers nu stemmen op de Brusselse lijsten?
Juist in geen enkele ,zéro,nul.

Daar was het plots geen peanuts meer voor de Franstaligen maar "onbespreekbaar".

Dat is op geen enkel moment een vlaamse eis geweest, dus moet je ook niet beginnen te fantaseren over "onbespreekbaar".
Citaat:

De Vlamingen moeten prijzen betalen ,
de Walen moeten enkel prijzen ontvangen.
Wij wilden de splitsing, zij niet. Zij hebben toegegeven, wij hebben een kleine prijs hiervoor moeten betalen. Not a bad deal.
Citaat:

Als U zo verder wil leven als eeuwige melkkoe
,dan moet u dat maar weten ,
maar de groeiënde meerderheid der Vlamingen is dit beu aan het worden.
Een grote meerderheid van de mensen was dat gezeik over bhv beu. Nu is het gesplitst. Probleem opgelost en dat heeft niets met melkkoeien te maken.

Citaat:

Daarom dat wij na 25 Mei onze eigen staat gaan oprichten
waar dit systeem van twee maten en twee gewichten niet langer meer gehanteerd zal worden .
Volgens mij ga je best nu al bij de dokter een voorschrift voor een anti depressivum gaan halen, je gaat het nodig hebben als de volgende regeringen zullen van start gaan zonder dat het woord onafhankelijkheid zelfs maar zal gevallen zijn.

ViveLaBelgique 10 maart 2014 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7051147)
wat de normale procedure is.

Hier is dat blijkbaar in sommige regio's in Vlaanderen een belediging voor Franstaligen.

Bron ?

ViveLaBelgique 10 maart 2014 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7051149)
Wat belet de Nederlandsonkundige Franstaligen dan om hier ook een tolk te betalen als ze naar het gemeentehuis gaan in Vlaanderen.
Frankrijk geeft hen immers het goede voorbeeld.

De meeste Nederlandsonkundigen nemen iemand van de familie of kennissen mee als tolk bij het gemeentehuis. Dat is hier niet anders dan in de rest van Europa.

ViveLaBelgique 10 maart 2014 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 7051175)
Als de Vlaams-nationalisten "janken" dan is het omdat over zes gemeenten weer een stuk Vlaamse bevoegdheid werd gestolen.

Welke stuk bevoegdheid ?

ViveLaBelgique 10 maart 2014 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7051183)
Was Patje Janssens dan ook een Vlaams-Nationalist :roll:

Dat zullen we eens aan Gene Berrevoets moeten vragen.

Patrick Janssens is een linkse net zoals mening Vlaams-nationalist. Linksen janken graag. Ze verwachten van de maatschappij een oplossing.

Nyquist 10 maart 2014 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 7050705)
Hoofdzaken moet je kunnen scheiden van details. De kieskring is gesplitst. De troostprijs voor de franstaligen was dat de burgers van de zes mogen op de brusselse lijsten stemmen.

Inderdaad, dat moet je kunnen. De hoofdzaak was het opheffen van de discriminatie tussen Nederlandstaligen en Franstaligen. Dat is niet gebeurd. Een discriminatie los je namelijik niet op door dan maar wat minder mensen te gaan discrimineren, dat los je op door niet te discrimineren.

Dat is als het homohuwelijk goedkeuren, maar enkel voor rechthandige homos. Voor de linkshandigen is dat net even erg, en jij die zou zeggen dat ze maar niet flauw moeten doen omdat de rechthandigen nu beter af zijn is perfide, en allesbehalve progressief.

Een tweede objectief was het duidelijk stellen van de grenzen van Vlaanderen om communautaire rust te bekomen en een einde te stellen aan de territoriale eisen van Brusselse expansionisten genre FDF. Denk je dat dat gelukt is door de meest betwiste gemeenten nog eens expliciet bij Brussel te rekenen?

Citaat:

A small price to pay. Peanuts eigenlijk.
Voor gelijkheid een prijs betalen is altijd fout. Zeker als de prijs een nieuwe, nog ergere discriminatie in het leven roept.

Citaat:

Heeft niets te zien met de splitsing van de kieskring.
Natuurlijk wel, het was (een deel van) de prijs die ervoor betaald werd.

quercus 10 maart 2014 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 7051214)
Welke stuk bevoegdheid ?

Lees wat er staat in de zesde zogezegde "staatshervorming".

quercus 10 maart 2014 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 7051214)
Welke stuk bevoegdheid ?

Lees wat er staat in de zesde zogezegde "staatshervorming".

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be