Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vlaamse kust volzet,ondanks boycot Franstaligen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=201117)

Raf 22 april 2014 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7109909)
Heeft U dan zelf beslist Nederlands te leren ? U kon het al spreken alvorens U iets kon beslissen ?

Natuurlijk. Dat valt immers onder "hoogbegaafdheid"... :lol:

Xenophon 22 april 2014 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 7109907)
:rofl:

Ik heb het op papier staan in het eindverslag van de gerechtsdeskundige.

Dat kan je niet hebben he middelmatige vriend?

fred vanhove 22 april 2014 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7109918)

Dat kan je niet hebben he middelmatige vriend?

Ah ok dat werpt dan al een heel ander licht op de zaak ...:roll::-)

Raf 22 april 2014 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7109918)

Jaja, 't zal wel... En als we d�*t niet geloven, maak je ons wel iets anders wijs zeker? :lol:

Zipper 22 april 2014 19:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7109785)
Dat is een van die punten waarop ik iets voorsta op de gemiddelde mens, ik was als 12 jarige reeds viertalig. Door te luisteren naar Radio/TV/platen en dergelijke.
Bijvoorbeeld het Duits leerde ik door een tweetal maanden naar de "Didi Hallervoordenshow" te kijken op ZDF.

Toen ik als zeventienjarige soldaat in Duitsland lag waren er daar (Duitse) burgers die, toen ze begrepen dat ik geen Duitser was, het niet eens geloofden. Ik ben in staat van op een paar weken tijd het plaatselijke accent foutloos te leren spreken.

Het is een van die zaken die onder de noemer "hoogbegaafdheid" vallen.

wees toch zo bescheiden niet.

stuyckp 22 april 2014 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 7109938)
Jaja, 't zal wel... En als we d�*t niet geloven, maak je ons wel iets anders wijs zeker? :lol:

Mijn account is gehackt, geloof je dat ?
:rofl:

Xenophon 22 april 2014 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 7109940)
wees toch zo bescheiden niet.

Oh, het heeft niets met bescheidenheid te maken. Je kan misschien wel denken dat het syndroom van Asperger leuk is om te hebben, maar dat is niet zo. En voor elke hoogbegaafd aspect dat dit met zich meebrengt zijn er een aantal kanten aan waar ik de normale mens niet in kan volgen.

Ik zou liever normaal zijn zoals jullie, de middelmatigheid zou ik er met graagte bijnemen.

Xenophon 22 april 2014 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7109922)
Ah ok dat werpt dan al een heel ander licht op de zaak ...:roll::-)

Duim maar morgen, mijn beroep wordt behandeld.

Johan Bollen 22 april 2014 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7110093)
Oh, het heeft niets met bescheidenheid te maken. Je kan misschien wel denken dat het syndroom van Asperger leuk is om te hebben, maar dat is niet zo. En voor elke hoogbegaafd aspect dat dit met zich meebrengt zijn er een aantal kanten aan waar ik de normale mens niet in kan volgen.

Ik zou liever normaal zijn zoals jullie, de middelmatigheid zou ik er met graagte bijnemen.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat u intellectuele superioriteit ziet waar er geen is. Ik zou het gewoon bij 'anders' houden.

Zipper 22 april 2014 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7110102)
Duim maar morgen, mijn beroep wordt behandeld.

allez, "break a leg"

Xenophon 22 april 2014 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7110108)
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat u intellectuele superioriteit ziet waar er geen is. Ik zou het gewoon bij 'anders' houden.

Ik ben beter met talen dan de gemiddelde mens, dat is gewoon een feit.

Verder zou ik mezelf, als autist, niet bepaald een intellectuele superioriteit toemeten, eerder het tegendeel. Misschien moet je meer precies aanduiden waar u die indruk hebt opgedaan
Hetgene waar mijn kracht wel om draait is mijn geheugen, ik vergeet raar of zelden iets.

Supe®Staaf 22 april 2014 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7108367)
De Franstaligen verklaarden al herhaaldelijk dat ze zich sinds de opmars van de N-VA niet langer welkom voelden aan de Vlaamse kust.
De Franstaligen riepen hun taalgenoten op om de Vlaamse Kust links te laten liggen en om liever naar de Franse Opaalkust te gaan.
Het zou er beter zijn en ze zouden er overal en altijd ongestoord Frans kunnen spreken.
De leden van de Vlaamse Kust-middenstand zaten reeds met hun handen in hun haar.
Spookbeelden van lege hotels en verlaten winkels doemden op.

Wat blijkt nu .
Ondanks de Franstalige boycot zat de Vlaams Kust proppensvol tijdens de Paasvakantie, :-)
zoals de Franstalige pers zelf moet toegeven.

"La côte belge a fait le plein de touristes durant les vacances de Pâques, a indiqué lundi l'organisation touristique Westtoer.
"Pendant les vacances, nous avons comptabilisé 1,3 million de touristes d'un jour, dont 350.000 au cours du seul week-end de Pâques", a détaillé Westtoer."

En wat zijn uw conclusies?

Het zogezegde Waaltje pesten aan de kust is onzin?
De zogezegde boycot door de Walen is onzin?

Meer dan concluderen dat je met bullshit komt aandraven valt er blijkbaar niet uit te puren.

Johan Bollen 22 april 2014 22:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7110115)
Ik ben beter met talen dan de gemiddelde mens, dat is gewoon een feit.

Verder zou ik mezelf, als autist, niet bepaald een intellectuele superioriteit toemeten, eerder het tegendeel. Misschien moet je meer precies aanduiden waar u die indruk hebt opgedaan
Hetgene waar mijn kracht wel om draait is mijn geheugen, ik vergeet raar of zelden iets.

Laat maar Xenophon. Dit is niets voor dit forum. Ik ken je niet genoeg.

Toch dit. Je stelt dat je zelf hoogbegaafd bent en je gesprekspartners op dit forum noem je 'middelmatig'. Dat lijkt me een 'ongelukkige' manier om de situatie samen te vatten. Je kan dat best anders formuleren. Correcter ook. Niet alle mensen ontwikkelen zich in dezelfde richting. En je hebt breedspectrum antibiotica en gerichte antibiotica. Als je de beeldspraak begrijpt.

fbpolitics 23 april 2014 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 7108372)
Wie zijn dat, die "DE Franstaligen"?
Nogmaals het bewijs dat de Belgen dat communautaire gezever - dat overigens alleen in politieke middens bestaat - spuugzat zijn.

Ook u mag een poging wagen aan het beantwoorden van mijn stellingen:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics (Bericht 6054661)
1) Als alle Belgen bij (grond)wet gelijk zijn, waarom hebben de Walen extra faciliteiten/(grond)wetten nodig rondom Brussel?
Ter verduidelijking: bij de regeringsvorming spraken de Walen altijd over de bescherming van de franstalige rechten in en rondom Brussel. Welke rechten, en waarom?? Of is iedereen dan toch niet zo gelijk voor de Belgische (grond)wet... ?
2) Hoe verklaar je de verdere verfransing, want het zal toch niet zijn omdat de Walen Nederlands willen/kunnen spreken... Laat staan respecteren

De Waal heeft zich NIET aangepast en zijn (grond)wettelijke discriminerende en minachtende superioriteit zonder scrupules arrogant uitgebuit met Vlaams geld.
Vlaanderen zou naar het Europees hof moeten gaan wegens discriminatie.

Doorheen de regels meen ik tevens ook nog te lezen dat de Walen zeker tevreden waren toen ze hun (grond)wettelijke superioriteit als minderheid kregen, en nu als "dank" hun meerderheid gebruiken om de Vlaming nog verder te onderdrukken en grond (lees: Brussel) op te eisen -om nog verder zich aan te passen/uit te breiden...

Kortom Raf: laten we dit "communautaire gezever - dat overigens alleen in politieke middens bestaat - & het spuugzat zijn" snel oplossen, en alles, maar dan ook alles schrappen en terugzetten naar de jaren stilletjes voordat er ook maar 1 woord werd gesproken, neen nog vroeger, voordat er ook maar 1 woord werd gedacht over de Waalse faciliteiten. OK?

Dit soort discussies draait zogoed als altijd uit op het communautaire.

Verder on topic.
Dat een Vlaming talen kan, wil en zal spreken, is algemeen geweten. Dat een Waal dit niet doet, is ook algemeen geweten.
Onlangs is er gezegd dat, ik meende zelfs door politici, dat het aanpassen van de Vlaming nadelig is voor zijn cultuur en voor de gesprekspartner. Kortom: blijf Nederlands praten. Geen NL, geen bier !
In Brussel is het zelfs erger: geen NL, geen medische verzorging !!

Dus laat de Walen maar naar FR gaan, en dat ze al de wannabe pseudo-Walen ook maar meenemen, zodat deze eens lekker op hun plaats worden gezet door echte Fransen en dat ze hun echte afkomst misschien willen erkennen ipv te verloochenen om zich beter te voelen.

.

Bad Attila 23 april 2014 06:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7109879)
Gewoon, zoals elke leerling moet kiezen welke godsdienstles - of moraal of hoe noemen ze het tegenwoordig - ze volgen, ze laten kiezen welke taal ze willen leren.

Dat dit uiteraard een taal moet zijn uit het basispakket Duits, Engels, Spaans of Frans, spreekt vanzelf.

Een beperkte vrijheid dus, terwijl uw argumenten op een totale vrijheid steunen. Nuance.

Dit gezegd zijnde, in Wallonië hebben de leerlingen die beperkte vrijheid wel. Niks belet Vlaanderen om een soortgelijke keuze te maken, al lijkt mij een systeem met verplichte taallessen (de drie nationale + Engels) beter.

pajoske 23 april 2014 07:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7109846)
Laat ons eerst beginnen met de Vlaming wat talen betreft vrije keuze te geven, zoals de normale vrije mensen dat doen.

Heb je rationele argumenten daartegen?

U pleit dus om het voorbeeld van de Franstalige gemeenschap te volgen?

1- Vrije keuze van 2e taal.
2- Vrije keuze om een beperkt aantal lessen in een andere dan de officiële taal te volgen.

Alhoewel ik redenen heb om in Vlaanderen voor Frans als tweede taal te kiezen zou ik mij toch ook kunnen vinden in dat voorstel.

fred vanhove 23 april 2014 08:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 7110235)
Een beperkte vrijheid dus, terwijl uw argumenten op een totale vrijheid steunen. Nuance.

Dit gezegd zijnde, in Wallonië hebben de leerlingen die beperkte vrijheid wel. Niks belet Vlaanderen om een soortgelijke keuze te maken, al lijkt mij een systeem met verplichte taallessen (de drie nationale + Engels) beter.

Ik ben ook voorstander voor vrije keuzes allerhande echter sommige dingen zijn noodzakelijk...Engels als tweede taal wereldwijd bijvoorbeeld.....Trouwens als je vandaag de dag nu al geen Engels kent ben je heel beperkt in je gaan en staan...

fred vanhove 23 april 2014 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7110275)
U pleit dus om het voorbeeld van de Franstalige gemeenschap te volgen?

1- Vrije keuze van 2e taal.
2- Vrije keuze om een beperkt aantal lessen in een andere dan de officiële taal te volgen.

Alhoewel ik redenen heb om in Vlaanderen voor Frans als tweede taal te kiezen zou ik mij toch ook kunnen vinden in dat voorstel.

Frans als tweede taal....? En de Walen ? Duits of Italiaans als tweede taal en sommigen Nederlands ? Allemaal tijd en veel energie voor niets....Waar kan je nog terecht met Frans behalve dan in Frankrijk ? Zelfs een jonge Spanjaard begrijpt geen woord Frans meer en een jonge Duitser al helemaal niet.....Een jonge Chinees Rus of japanner kent hoogstwaarschijnlijk ...Inderdaad Engels....

Garry 23 april 2014 08:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7110287)
Frans als tweede taal....? En de Walen ? Duits of Italiaans als tweede taal en sommigen Nederlands ? Allemaal tijd en veel energie voor niets....Waar kan je nog terecht met Frans behalve dan in Frankrijk ? Zelfs een jonge Spanjaard begrijpt geen woord Frans meer en een jonge Duitser al helemaal niet.....Een jonge Chinees Rus of japanner kent hoogstwaarschijnlijk ...Inderdaad Engels....

ook geen jota engels buiten
yes en no

Daar lopen ze nu allemaal heel hoog mee op maar ze vergeten dat het destijds slechts twee stemmen gescheeld heeft of men sprak vandaag Nederlands in Amerika in plaats van Engels.

Wanneer ge boven Parijs vliegt en je roept de verkeerstoren op kun je, ook al is de radiocommunicatie-taal Engels, dat ook maart beter in het Frans doen. De kans is anders zeer groot dat ze zich van kromme haas houden. Na dat ge antwoord ontvangen hebt en ze niet meer kunnen doen alsof ze u niet ontvangen hebben kan je dan verder gaan in het Engels. Meermaals zelf meegemaakt toen ik nog mijn vliegbrevet had.

pajoske 23 april 2014 08:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7110287)

Frans als tweede taal in het Nederlandstalig onderwijs, en Nederlands in het Franstalig onderwijs heeft in België het voordeel dat je de taal van een groot deel van de landgenoten waarmee handel gedreven wordt kent.
Een tweede voordeel is dat de een een Germaanse en de andere een Romaanse taal is. Wie zoals in het Waalse immersieonderwijs Nederlands als tweede taal koos kan daardoor zijn achterstand van de kennis van de Engelse taal op zeer korte tijd inhalen.
Voor een Nederlandstalige is de link met andere Romaanse talen gelegd, en vice versa voor de Franstalige.

Maar omdat niet alle leerlingen de bekwaamheid hebben om (de basis) van meerdere talen te leren, of omdat voor sommigen het niet nuttig is meer dan een tweede taal te kennen, kan ik mij dan ook vinden in de argumentatie die pleit voor keuzevrijheid.

Garry 23 april 2014 08:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7110284)
Ik ben ook voorstander voor vrije keuzes allerhande echter sommige dingen zijn noodzakelijk...Engels als tweede taal wereldwijd bijvoorbeeld.....Trouwens als je vandaag de dag nu al geen Engels kent ben je heel beperkt in je gaan en staan...

Zou ik niet durven zeggen. Ik denk dat ga wanneer ge Spaans kunt niet beperkter bent dan met Engels.

Garry 23 april 2014 08:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7110303)
Frans als tweede taal in het Nederlandstalig onderwijs, en Nederlands in het Franstalig onderwijs heeft in België het voordeel dat je de taal van een groot deel van de landgenoten waarmee handel gedreven wordt kent.
Een tweede voordeel is dat de een een Germaanse en de andere een Romaanse taal is. Wie zoals in het Waalse immersieonderwijs Nederlands als tweede taal koos kan daardoor zijn achterstand van de kennis van de Engelse taal op zeer korte tijd inhalen.
Voor een Nederlandstalige is de link met andere Romaanse talen gelegd, en vice versa voor de Franstalige.

Maar omdat niet alle leerlingen de bekwaamheid hebben om (de basis) van meerdere talen te leren, of omdat voor sommigen het niet nuttig is meer dan een tweede taal te kennen, kan ik mij dan ook vinden in de argumentatie die pleit voor keuzevrijheid.

volledig mee akkoord

Jay-P. 23 april 2014 09:00

@GARRY:
IFR commercial flight niet vergelijken met VFR sportvliegtuig flights aub.

In het laatste geval helpt het wel uw franstalige luchtvaart phraseologie te beheersen.
Maar dan weer niet in Spanje waar ze naast hun spaans gelul geen "testikel" begrijpen van uw Engelse lingo, speciaal "op den buiten" daar. En ze hebben wel een heel grote "buiten".

SMI94 23 april 2014 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7109202)
En hoe idioot moet men zijn om de naakt cijfers te ontkennen?

De laatste jaren is het aandeel van de Franstalige toeristen aan de Vlaamse Kust inderdaad gezakt met een vijfde .
Van ongeveer 25% tot 20%.

Tja, mensen als jij snappen waarschijnlijk nog niet eens dat ondanks dat hun aandeel met 5% gezakt is, er mogelijks zelfs nog meer Waalse toeristen naar de kust gaan dan vroeger. :roll:

Witte Kaproen 23 april 2014 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 7110122)
En wat zijn uw conclusies?

Het zogezegde Waaltje pesten aan de kust is onzin?
De zogezegde boycot door de Walen is onzin?

Meer dan concluderen dat je met bullshit komt aandraven valt er blijkbaar niet uit te puren.

De conclusie is duidelijk voor al wie 5 minuten doordenkt;

Ondanks de boycot van de Franstalige Belgen van de Vlaamse kust
( van 25% naar 20 %Franstalige Belgen aan de Vlaamse Kust)
zat de Vlaamse Kust reeds vol tijdens de Paasvakantie.
Dit in tegenstelling met vroeger ,toen de Vlaamse Kust pas volzet was tijdens hittegolven in Juli of Augustus.

De Vlaamse Kust heeft de Franstalige Belgen dus niet nodig om te floreren.

Het dreigement dat de Franstalige Belgen de Vlaamse Kust zouden mijden na de Vlaamse onafhankelijkheid heeft dan ook geen enkele slagkracht meer en de Vlaamse Kust- Middenstanders kunnen bij de volgende verkiezingen dus ook zonder vrees op de partijën van de Forza Flandria stemmen :-)

Witte Kaproen 23 april 2014 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 (Bericht 7110358)
Tja, mensen als jij snappen waarschijnlijk nog niet eens dat ondanks dat hun aandeel met 5% gezakt is, er mogelijks zelfs nog meer Waalse toeristen naar de kust gaan dan vroeger. :roll:

Hopelijk snap jij volgend voorbeeld beter :roll:

Moest het marktaandeel van Renault,
na de sluiting van hun fabriek in Vilvoorde ,
met 5% gezakt zou zijn ,
denk je dat de vakbonden van de Vilvoordse ex-Renault arbeiders niet triomfantelijk zouden aangekondigd hebben dat hun boycot van Renault geslaagd was?

Als het marktaandeel van de Franstalige Belgen aan de Vlaamse Kust met 5%
zakt de laatste jaren ,dan vind ik dat je wel degelijk ook van een boycot -effect kan spreken.
Gelukkig voor de Vlaamse Kust heeft die Franstalige boycot geen enkel effect gehad daar
er veel meer Vlaamse ,Engelse ,Duitse en Nederlandse toeristen bijgekomen zijn ,dan dat er Franstalige Belgen weggebleven zijn :-)

Witte Kaproen 23 april 2014 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 7110304)
Zou ik niet durven zeggen. Ik denk dat ga wanneer ge Spaans kunt niet beperkter bent dan met Engels.

Op het Amerikaans continent kan dit wel kloppen
,maar in Azië,Afrika ,Europa en Oceanië
ga je zeker verder geraken met Engels dan met Spaans volgens mij.

Xenophon 23 april 2014 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 7110235)

Het lijkt me logisch dat men niet kan kiezen uit alle talen die in de wereld gesproken worden en ooit gesproken werden.
Alle vrijheid is beperkt, al was het alleen nog maar door het beperkte realistisch mogelijke.

Je geloofde toch niet werkelijk dat ik bedoelde dat leerlingen mochten kiezen uit o.a. al de talen die bijvoorbeeld in India gesproken worden?

fred vanhove 23 april 2014 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 7110304)

Ik bevind me op nogal veel plaatsen in de wereld en buiten Engels zou ik echt niet weten welke taal de mensen eventueel begrijpen naast hun moedertaal....En in de 'spaans sprekende landen is ook hun tweede taal Engels ...

fred vanhove 23 april 2014 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 7110295)
ook geen jota engels buiten
yes en no

Daar lopen ze nu allemaal heel hoog mee op maar ze vergeten dat het destijds slechts twee stemmen gescheeld heeft of men sprak vandaag Nederlands in Amerika in plaats van Engels.

Wanneer ge boven Parijs vliegt en je roept de verkeerstoren op kun je, ook al is de radiocommunicatie-taal Engels, dat ook maart beter in het Frans doen. De kans is anders zeer groot dat ze zich van kromme haas houden. Na dat ge antwoord ontvangen hebt en ze niet meer kunnen doen alsof ze u niet ontvangen hebben kan je dan verder gaan in het Engels. Meermaals zelf meegemaakt toen ik nog mijn vliegbrevet had.

Draai of keer het hoe je wilt....ook in Frankrijk zullen jonge mensen buiten hun Franse moedertaal Frans ...het Engels gebruiken bij Internationale contacten ...

fred vanhove 23 april 2014 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7110303)

Handel drijven gaat nu mijlen verder dan met de Walen ......In de tijd van de Benelux zou ik nog zeggen maar heden ten dage oa via internet ....zie ik enkel Engels

fred vanhove 23 april 2014 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7110394)
Het lijkt me logisch dat men niet kan kiezen uit alle talen die in de wereld gesproken worden en ooit gesproken werden.
Alle vrijheid is beperkt, al was het alleen nog maar door het beperkte realistisch mogelijke.

Je geloofde toch niet werkelijk dat ik bedoelde dat leerlingen mochten kiezen uit o.a. al de talen die bijvoorbeeld in India gesproken worden?

Mensen mogen zelf kiezen maar zijn dan weeral beperkt in hun keuze ? Wat is het nu eigenlijk....zou je dan beter niet zeggen ...leer gewoon Engels als tweede taal en leer als je wil zo veel andere talen er maar bij als je dat wil...

vlijmscherp 23 april 2014 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7110410)
Mensen mogen zelf kiezen maar zijn dan weeral beperkt in hun keuze ? Wat is het nu eigenlijk....zou je dan beter niet zeggen ...leer gewoon Engels als tweede taal en leer als je wil zo veel andere talen er maar bij als je dat wil...

waarom Engels als tweede taal?

Dutch_Strawberry 23 april 2014 11:16

Dat er op dit forum nog mensen zitten die niet weten, of liever, niet willen begrijpen dat Engels zowat de wereldtaal is geworden...Daarvan vraag ik mij af onder welke steen die tijdens de laatste decennia hebben geleefd. Ik heb zelf Frans gehad in 't middelbaar onderwijs, en raad eens hoeveel ik die taal heb nodig gehad nadat ik was afgestudeerd? Juist ja: nooit. Engels, daarentegen, gebruik ik zowat elke dag, zowel schriftelijk als mondeling. Frans spreek je enkel in Wallonie en in Frankrijk, daarbuiten schakel je best over op Engels.

Gipsy 23 april 2014 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry (Bericht 7110435)
Dat er op dit forum nog mensen zitten die niet weten, of liever, niet willen begrijpen dat Engels zowat de wereldtaal is geworden...Daarvan vraag ik mij af onder welke steen die tijdens de laatste decennia hebben geleefd. Ik heb zelf Frans gehad in 't middelbaar onderwijs, en raad eens hoeveel ik die taal heb nodig gehad nadat ik was afgestudeerd? Juist ja: nooit. Engels, daarentegen, gebruik ik zowat elke dag, zowel schriftelijk als mondeling. Frans spreek je enkel in Wallonie en in Frankrijk, daarbuiten schakel je best over op Engels.

U moet de wereld niet door uw bril zien. Ik gebruik dagelijks Frans en Engels, soms Spaans. Duits is niet zo evident omdat ik nooit voeling had met Duits, ik versta het en spreek een soort Jean Marie Pfaff Duits. Ik spreek ook beperkt Chinees maar dat is ook niet om naar huis te schrijven.

Mijn Frans daarentegen is perfect en verzorgd (meer dan mijn Nederlands) en dat heeft me op zakelijk gebied geen windeieren gelegd en ik voel me ook meer cultureel verbonden met Frans. Niemand heeft dezelfde voorkeuren of capaciteiten.

SMI94 23 april 2014 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7110381)
Hopelijk snap jij volgend voorbeeld beter :roll:

Moest het marktaandeel van Renault,
na de sluiting van hun fabriek in Vilvoorde ,
met 5% gezakt zou zijn ,
denk je dat de vakbonden van de Vilvoordse ex-Renault arbeiders niet triomfantelijk zouden aangekondigd hebben dat hun boycot van Renault geslaagd was?

Nee. En al zeker niet als zou blijken dat ze ondanks die 5% verlies aan marktaandeel nog meer auto's zouden verkocht hebben dan ervoor.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7110381)
Als het marktaandeel van de Franstalige Belgen aan de Vlaamse Kust met 5%
zakt de laatste jaren ,dan vind ik dat je wel degelijk ook van een boycot -effect kan spreken.
Gelukkig voor de Vlaamse Kust heeft die Franstalige boycot geen enkel effect gehad daar
er veel meer Vlaamse ,Engelse ,Duitse en Nederlandse toeristen bijgekomen zijn ,dan dat er Franstalige Belgen weggebleven zijn :-)

Toon mij nu een keer aan dat er Walen zijn weggebleven! Je spreekt hier verdorie van een geslaagde boycot, en je hebt nog geen énkel absoluut cijfer laten zien. Ja, wat schermen met een daling van 5% op de totale toeristenpopulatie, een cijfer dat absoluut niks zegt over hoeveel walen er effectief naar de kust gaan.

Besef jij eigenlijk wel dat de kans bestaat dat ondanks het feit dat het aandeel waalse toeristen op het totaal aantal toeristen zakt, er mogelijk 2 of 5 of zelfs 37 keer zoveel walen naar de kust gaan in vergelijking met vroeger?! En dan loop jij hier te mekkeren over een 'geslaagde boycot'? Hoe idioot kun je eigenlijk zijn zeg!

Witte Kaproen 23 april 2014 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 (Bericht 7110463)
Nee. En al zeker niet als zou blijken dat ze ondanks die 5% verlies aan marktaandeel nog meer auto's zouden verkocht hebben dan ervoor.

Toon mij nu een keer aan dat er Walen zijn weggebleven! Je spreekt hier verdorie van een geslaagde boycot, en je hebt nog geen énkel absoluut cijfer laten zien. Ja, wat schermen met een daling van 5% op de totale toeristenpopulatie, een cijfer dat absoluut niks zegt over hoeveel walen er effectief naar de kust gaan.

Besef jij eigenlijk wel dat de kans bestaat dat ondanks het feit dat het aandeel waalse toeristen op het totaal aantal toeristen zakt, er mogelijk 2 of 5 of zelfs 37 keer zoveel walen naar de kust gaan in vergelijking met vroeger?! En dan loop jij hier te mekkeren over een 'geslaagde boycot'? Hoe idioot kun je eigenlijk zijn zeg!

Waar blijven Uw cijfers die aantonen dat er zogezegd meer Franstalige Belgen naar de Vlaamse Kust gegaan zijn ? :roll:

Bob 23 april 2014 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7110413)
waarom Engels als tweede taal?

Uit economische overwegingen. Niet iedereen is polyglot, Engels is universeel en leert daarbij tamelijk gemakkelijk aan (komt daarbij dat de Engelssprekenden over het algemeen geen taalpuriteinen zijn). Maw men kan zich beter concentreren op onderwijs van techniek, aangevuld met een relatief gemakkelijk aan te leren taal, het Engels.

Raf 23 april 2014 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7110491)
Waar blijven Uw cijfers die aantonen dat er zogezegd meer Franstalige Belgen naar de Vlaamse Kust gegaan zijn ? :roll:

Waar blijven die van u dat het er zogezegd minder zijn?

pajoske 23 april 2014 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7110491)

Citaat:

Een vijfde van alle kusttoeristen zijn Franstalige Belgen. Die cijfers gaf het toeristische provinciebedrijf Westtoer vrijdag mee op een bijeenkomst voor de Franstalige pers in Brussel. Het onderstreept daarmee het strategische belang van de Franstalige toerist.

Doorheen het jaar noteren de badsteden 5,2 miljoen Franstalige bezoekers, goed voor ongeveer 21 procent van alle kusttoeristen. Het zijn zowel dagjestoeristen als langverblijvers. Bij de verblijven in hotels vertegenwoordigen de Franstalige Belgen zelfs bijna een kwart (23 procent) van alle toeristen. Er werd ook uitgerekend dat Walen en Brusselaars ongeveer 63,65 euro per persoon per nacht spenderen aan hun verblijf aan de kust.

De cijfers trekken zich door voor mensen met een tweede verblijf aan de kust. Negentien procent van alle tweedeverblijvers komt uit Franstalig België. Het gaat hierbij om ongeveer 107.000 eigenaars.

Voor Westtoer en alle kustpartners zijn Wallonië en Brussel dan ook een belangrijke strategische markt. Ze genereren meer inkomsten en bezoekers dan Nederland, Duitsland en Luxemburg samen.
bron: http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisni...g-Belgie.dhtml

En verder
Citaat:

Vlaams minister voor Toerisme Geert Bourgeois ontkent dat het aandeel Franstalige Belgen dat onze kust aandoet in de periode 2005-2012 daalde van 26,5 tot 20,9 procent, zoals het weekblad Marianne berichtte.

Bourgeois stelt in antwoord op een schriftelijke vraag van Johan Verstreken (CD&V) dat het percentage overnachtende Franstalige Belgen in de periode 2007-2011 stabiel is en dat er zelfs een stijging valt op te tekenen bij de dagjestoeristen.

Bourgeois verwijst naar het Kustindicatoren Toeristisch-Statistisch (KiTS)-onderzoek van Westtoer. 'Hieruit blijkt dat het aantal aankomsten van Franstalige Belgen in commerciële logies in de periode 2007-2011 stabiliseerde op 600.000 per jaar en in tweede verblijven steeg tot 600.000. Bij de dagjesmensen was er in deze periode een stijging met 1 miljoen tot vier miljoen. Het aandeel Franstalige Belgen in het totale aantal verblijfstoeristen bleef in die periode stabiel, terwijl het onder de dagjesmensen steeg tot twintig procent.'
bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131014_00790074

Het wordt dringend tijd dat ge u eerst informeert voor ge uw flamingante gewauwel neerschrijft.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be