| BWarrior |
7 december 2014 23:35 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol
(Bericht 7442500)
Hebt u historische bronnen die aantonen dat de Walen voorstander van die staatsgreep waren?
|
Alle bronnen waarover we beschikken (petities, dagbladen, boeken manuscripten ...) tonen aan dat vanaf 1828 de grieven tegen Koning Willem I zeer wijd verspreid waren. De inslag daarvan was natuurlijk van velerlei aard, maar wanneer je bv. de dagbladen doorbladert komen steeds dezelfde thema's terug: de Belgen worden miskend, er is geen ministeriele verantwoordelijkheid, we zijn religieus achtergesteld (en religieus = cultureel in die tijd), er is geen persvrijheid, we zijn paria's, slaven etc. etc. Vooral: we voelen ons als Belgen zwaar benadeeld.
In alle contemporaine geschriften die ik tot nu toe las, heb ik nooit iets gevonden van Franse agenten. Blijkens een verklaring van 4 september 1830 van de Kroonprins der Nederlanden, was er toen nog bv. nog geen Fransman in Brussel (de statenvergadering beloofde hem zich niét bij de Fransen te voegen als zij in Belgie oprukten...).
Uiteraard kan wat ik supra schetste uitlopen in een revolte, aanvankelijk niet gericht op de splitsing van het Verenigd Koninkrijk, maar daar liep het wel op uit. Ja, er waren na de revolutie nog orangisten (die vervolgd werden zoals met elke contrarevolutionaire groep), maar nee: het VKN was niet het aards paradijs (u moet eens de Nederlandse geschriften over de "misdadige Belgen" etc na 1830 lezen, het duurde 40 jaar eer ze de situatie daar objectiveerden). Toch merk je ook al bij sommige Nederlandse historiografen dat zij toén, in 1830 al loochenden dat er Fransen in het spel waren.
Hoe is dit misverstand dan ontstaan? Simpelweg omdat Nederland zich in de invloedssfeer van de Duitse romantiek bevond. Frans = liberaal = goddeloos = klerikaal = anti-Nederlands.
Maar er is nog iets. We kunnen op dat moment niet spreken van Vlamingen en Walen in de huidige zin van het woord, dat is retroprojectie.
|