Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Brexit-prognose (https://forum.politics.be/showthread.php?t=233039)

Kodo Kodo 23 juni 2016 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Danny430 (Bericht 8147242)
Punt blijft dat de huidige koers van de EU de bevolking van veel lidstaten tot op het bot heeft verdeeld.,(...)

Met andere woorden, het huidige EU beleid is onhoudbaar geworden en moet op de schop. Want de procesvormingen die leidde tot een grootschalig verzet tegen deze EU zal zich blijven door ontwikkelen. De spreekwoordelijke geest is uit de fles en die laat zich er niet meer terug in stoppen.

Daar kan ik me bij aansluiten, maar ik vind iets anders nog veel belangrijker dan de "huidige koers" of het "huidige EU-beleid", en dat is de oorzaak van dat beleid.

In de meest democratische structuren kan een slecht beleid gevoerd worden, maar in de EU-structuur zou een goed beleid neerkomen op een mirakel. De wetgeving wordt voorgesteld en ontworpen door de uitvoerende macht van de Unie; het EU-parlement is het enige parlement in de wereld dat geen eigen wetgeving mag voorstellen. En als het dan ja geknikt heeft naar een voorstel van de Commissie, heeft het ook nog eens het fiat van de uitvoerende machten van de lidstaten nodig!

Met de rechterlijke macht is het zo mogelijk nog erger gesteld. De rechtspraak is grotendeels op jurisprudentie gebaseerd die afkomstig is van het gerecht zelf dat zich erop beroept. Zo wordt het Hof van Justitie een belangrijke wetgever, zonder enige democratische controle of inbreng.

En tenslotte, nee, eigenlijk niet tenslotte, maar het is mooi weer, dus maak ik er een eind aan: de instellingen controleren elkaar. De Rekenkamer beoordeelt de boekhouding van het Hof van Justitie, en het Hof van Justitie de regelmatigheid van de besluiten van de Rekenkamer. Zo gaat dat tussen alle instellingen. De deur staat wagenwijd open voor koehandel, en wederom is er van transparantie of inspraak van de burgers geen sprake.

Allemaal kenmerken van een dictatuur, vooral als je er de details bij neemt, maar dat is een te lang verhaal als de zon schijnt.

Sukkelaar 23 juni 2016 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 8147265)
Daar kan ik me bij aansluiten, maar ik vind iets anders nog veel belangrijker dan de "huidige koers" of het "huidige EU-beleid", en dat is de oorzaak van dat beleid.

In de meest democratische structuren kan een slecht beleid gevoerd worden, maar in de EU-structuur zou een goed beleid neerkomen op een mirakel. De wetgeving wordt voorgesteld en ontworpen door de uitvoerende macht van de Unie; het EU-parlement is het enige parlement in de wereld dat geen eigen wetgeving mag voorstellen. En als het dan ja geknikt heeft naar een voorstel van de Commissie, heeft het ook nog eens het fiat van de uitvoerende machten van de lidstaten nodig!

Met de rechterlijke macht is het zo mogelijk nog erger gesteld. De rechtspraak is grotendeels op jurisprudentie gebaseerd die afkomstig is van het gerecht zelf dat zich erop beroept. Zo wordt het Hof van Justitie een belangrijke wetgever, zonder enige democratische controle of inbreng.

En tenslotte, nee, eigenlijk niet tenslotte, maar het is mooi weer, dus maak ik er een eind aan: de instellingen controleren elkaar. De Rekenkamer beoordeelt de boekhouding van het Hof van Justitie, en het Hof van Justitie de regelmatigheid van de besluiten van de Rekenkamer. Zo gaat dat tussen alle instellingen. De deur staat wagenwijd open voor koehandel, en wederom is er van transparantie of inspraak van de burgers geen sprake.

Allemaal kenmerken van een dictatuur, vooral als je er de details bij neemt, maar dat is een te lang verhaal als de zon schijnt.

Indien de Britse kiezers hiervan op de hoogte zijn dan zou een Brexit mij niet verbazen.

Sukkelaar 23 juni 2016 10:37

[quote=Kodo Kodo;8144910
Vandaar dat er een valse vlag nodig was; er moest een populaire figuur uit het ja-kamp worden omgebracht. We weten weliswaar niet of dit de ware toedracht is, maar als je de gebeurtenissen van de afgelopen 15 jaar bekijkt, wordt er een patroon zichtbaar dat geen toeval meer kan zijn.[/QUOTE]

Over welke gebeurtenissen van de laatste 15 jaar heb je het dan Kodo?

Sukkelaar 23 juni 2016 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 8145039)
Ik denk dat men de zaken toch enigszins overdrijft. Als de Britten bijvoorbeeld weer zouden toetreden tot de Europese Vrijhandelsassociatie kunnen ze gewoon weer deel uitmaken van de Europese Economische Ruimte.

Ik vrees dat het tijdperk van de mastodontorganisaties zoals die na de Tweede Wereldoorlog vorm kregen echt wel voorbij is. Als je grote internationale organisaties met elkaar vergelijkt zijn het toch eerder de éénthema-organisaties die naar behoren functioneren (bijv. de Wereldgezondheidsorganisatie) dan de organisaties die verschillende domeinen bestrijken (bijv. EU, VN). Trouwens, de uitzonderingen die o.m. de Britten al op een aantal terreinen hebben bekomen, de eurozone, de partnerschappen met een aantal buurlanden van de EU, de afzonderlijke Raad van Europa, enz. wijzen allemaal in die richting: op verschillende domeinen ontstaan verschillende, elkaars deels overlappende structuren.

Ik denk dat dit een goede analyse is maar is dat een goede reden dat de Britten via een achterpoortje terug zouden kunnen toetreden tot de ekonomische ruimte?

De Amerikanen noemen dit cherry picking, wat voor mij niet kan. Er uit is er uit. Na!

speurneus 23 juni 2016 11:23

Als ik zie hoe de beurskoersen en het pond vandaag in de lift zitten kan het niet anders dat het remain kamp momenteel aan de leiding staat.
Eigenaardig is dat de officiele polls over de Brexit uitgevoerd worden door verschillende hedge funds.:?

Sukkelaar 23 juni 2016 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 8147362)
Eigenaardig is dat de officiele polls over de Brexit uitgevoerd worden door verschillende hedge funds.:?

Door de verschillende hedge funds OF gefinancierd door hen?

speurneus 23 juni 2016 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar (Bericht 8147377)
Door de verschillende hedge funds OF gefinancierd door hen?

Gefinancierd uiteraard

Argusx43 23 juni 2016 13:29

Google heeft zijn eigen opiniepeiling gedaan, een heel andere uitkomst!! Een landverschuiving voor de EU te verlaten.

REVEALED: This map PROVES Britain is set for BREXIT in EU Referendum TOMORROW

Google has revealed how the UK are searching to vote for the upcoming EU referendum on Thursday June 23rd.

And in terms of search traffic, it is a landslide victory for the Leave campaign. And it's not the only data that suggests Leave is on top.

The interactive map breaks down searches for Leave the EU or Stay during the seven days between May 31st and June 7th 2016.

http://www.express.co.uk/life-style/...-EU-Referendum

Dadeemelee 23 juni 2016 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar (Bericht 8147314)
Ik denk dat dit een goede analyse is maar is dat een goede reden dat de Britten via een achterpoortje terug zouden kunnen toetreden tot de ekonomische ruimte?

De Amerikanen noemen dit cherry picking, wat voor mij niet kan. Er uit is er uit. Na!

De Britten zitten te dromen. Eigenlijk gaat het over Vrij Verkeer Van Personen. Ze willen Vrij Handelsverkeer zonder Vrij Verkeer Van Personen.
Dat gaan ze nooit krijgen.

Zwitserland zit met hetzelfde, ze hebben in een referendum het Vrij Verkeer Van Personen zogezegd beperkt (vanaf 2019). Ze gaan dat op hun buik kunnen schrijven. Het is alles of niks.

Argusx43 23 juni 2016 15:30

Zijn de brexit opiniepeilingen te vertrouwen ?

http://www.tradersadvocate.com/pages...s#.V2vwpRKxmGl

"The basic problem is unrepresentative sampling by the pollsters….the pollsters are contacting people who are easy and cheap to contact. These people are not representative of the UK population. Their sampling methods have not changed for the Referendum. Furthermore, all three main parties support Remain for the Referendum. The pollsters' weighting assumes that balancing the respondents by party is the most valid way of correcting their samples, yet there is no practical evidence that voters intend to follow Party advice on this one. It's a unique event with no precedents, and there's no variation in Party advice.

Personally I think they’re not asking the grumpy older voters (I included myself in this group) because we don't answer phones or go on social media, but we do go out to vote & will fill out the odd survey online."

Pandareus 23 juni 2016 15:52

De koers van de britse pond blijkt goed stand te houden. Een indicatie dat de hedge fondsen geloven dat het remain kamp zal winnen.

Derk de Tweede 23 juni 2016 16:13

Ze blijven in de EU!!
Wedden ?

edwin2 23 juni 2016 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 8147642)
Ze blijven in de EU!!
Wedden ?

Zou wat moois wezen, indien ze zouden, zodadelijk, nu of over een paar jaar weer gezeur binnen de EU met de Britten. Voor mij liever er uit.
De Gaulle had gelijk, geen Brits lidmaatschap van de EU!!

de vuile muilekoek 23 juni 2016 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 8147642)
Ze blijven in de EU!!
Wedden ?

Tuurlijk ze gaan genoeg fraude of manipulatie plegen met de uitgebrachte stemmen.... allee ge denkt toch niet dat dat eerlijk gaat verlopen...

Gipsy 23 juni 2016 17:55

De teerlingen zijn reeds dagen geworpen anders zou de € en pond zo niet stijgen tegenover de dollar en zouden de markten het niet zo goed doen.

de vuile muilekoek 23 juni 2016 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8147508)
De Britten zitten te dromen. Eigenlijk gaat het over Vrij Verkeer Van Personen. Ze willen Vrij Handelsverkeer zonder Vrij Verkeer Van Personen.

Zwitserland zit met hetzelfde, ze hebben in een referendum het Vrij Verkeer Van Personen zogezegd beperkt (vanaf 2019). Ze gaan dat op hun buik kunnen schrijven.
Citaat:

Het is alles of niks
.

Sommigen panikeren en denken dat de wereld zal vergaan van een Brexit....

fred vanhove 23 juni 2016 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8147508)

Zwitserland zit met hetzelfde, ze hebben in een referendum het Vrij Verkeer Van Personen zogezegd beperkt (vanaf 2019). Ze gaan dat op hun buik kunnen schrijven. Het is alles of niks.

Een paar miljoen euro's en dat wordt wel op maat geregeld.

fred vanhove 23 juni 2016 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 8147766)
De teerlingen zijn reeds dagen geworpen anders zou de € en pond zo niet stijgen tegenover de dollar en zouden de markten het niet zo goed doen.

De euro zo niet stijgen ???:roll::roll: Een paar tiende procentjes (op dit eigenste moment 0.18 %) noem jij stijgen ?:lol: Alle dagen stijgen of zakken munten wel met een paar tiende procentjes en al is meer.....Ken jij eigenlijk iets van valuta ?:roll:

Argusx43 23 juni 2016 22:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek (Bericht 8147767)
Sommigen panikeren en denken dat de wereld zal vergaan van een Brexit....

da's gewoon kiezingszever , bangmakerij . De handel gaat gewoon door . het is feit dat soevereine staten sterker zijn . Punt

cato 23 juni 2016 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 (Bericht 8147940)
da's gewoon kiezingszever , bangmakerij . De handel gaat gewoon door . het is feit dat soevereine staten sterker zijn . Punt

Al dat gezeur over het vertrekken van de Britten, blijkt gezever te zijn.
Ik had wel verwacht dat ze in de EU zouden blijven.
De jeugd heeft de toekomst en niet de nostalgie van de oudjes.

Savatage 23 juni 2016 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 8147781)
De euro zo niet stijgen ???:roll::roll: Een paar tiende procentjes (op dit eigenste moment 0.18 %) noem jij stijgen ?:lol: Alle dagen stijgen of zakken munten wel met een paar tiende procentjes en al is meer.....Ken jij eigenlijk iets van valuta ?:roll:

Doe uw huiswerk eens fredje. De pond is enorm gestegen deze week sinds de markten een Bremain anticiperen (tgv de moord op Cox).

Savatage 23 juni 2016 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8147947)
Al dat gezeur over het vertrekken van de Britten, blijkt gezever te zijn.
Ik had wel verwacht dat ze in de EU zouden blijven.
De jeugd heeft de toekomst en niet de nostalgie van de oudjes.

BS. De marketingcampagne van de media, Cameron en Obama heeft haar effect niet gemist. Voeg daar de moord op Cox aan toe als kers op de taart en je hebt de reden voor een nipte Bremain.

Anselmo 24 juni 2016 01:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 8147949)
Doe uw huiswerk eens fredje. De pond is enorm gestegen deze week sinds de markten een Bremain anticiperen (tgv de moord op Cox).

Het ziet erna uit dat de Britten voor de exit hebben gekozen.
De eerste berekeningen wijzen op 50,5 % voor de "leaves", de vertrekkers dus, en 49,5% voor de "remains" de blijvers.

Bye, bye, Groot-Brittannië dus.

Het pond stortte ondertussen in elkaar en verloor op een paar minuten 8 dollarcent. Een daling die men enkel in 2008 tijdens de financiële crisis heeft gezien.

Johan Bollen 24 juni 2016 01:56

Lijkt zelfs op een vrij grote overwinning voor brexit op dit moment* Hopelijk geen 'onverklaarbare' veranderingen op het laatste moment. En vooral hopen dat de elite de stem van het volk respecteert en geen nieuw verdrag sluit dat amper te onderscheiden is van een Remain stem.

Europa heeft meer referendums nodig. Brussel dient getoond te worden dat er nog een macht boven hen staat...de mens in de straat.

*Cfr Sunderland en Newcastle resultaten in vergelijking met de peilingen. Veel meer brexit dan voorspeld. (the Telegraph spreekt zelf over een shock in Sunderland waar tweederde brexit stemt terwijl zo iets als een gelijkspel voorspeld was. Deze tendens zien we elders ook. De peilingen lijken brexit serieus onderschat te hebben).

"As Hanretty (politiek wetenschapper) put it, "the closer it is in Sunderland, the better it is for Remain". And this result was not close at all."

SDX 24 juni 2016 02:01

Rond 'n uur of 3 komen de eerste resultaten pas binnen ( nu dus), en als blijkt dat 't 'n nek aan nek is zal de definitieve uitslag pas morgenvroeg bekend zijn.

Anselmo 24 juni 2016 02:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 8148015)
Lijkt zelfs op een vrij grote overwinning voor brexit op dit moment. Hopelijk geen 'onverklaarbare' veranderingen op het laatste moment

Meer dan 10% op dit ogenblik !
En dat bij een zogezegde nek-aan-nek race !
Goed is het echter dat het een duidelijk resultaat wordt.

Anselmo 24 juni 2016 02:05

Ongeveer 1 100 000 tegen 950 000 voor de brexit volgens de BBC "as we speak" lijkt me duidelijk een gelopen race.
Tenzij ...ja...

Jay-P. 24 juni 2016 02:08

Hoe graag ik Anselmo's pennevruchten ook zou willen geloven:
Wat te goed lijkt om waar te zijn is dat meestal ook.

...zeker gezien de bron.

SDX 24 juni 2016 02:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8148020)
Hoe graag ik Anselmo's pennevruchten ook zou willen geloven:
Wat te goed lijkt om waar te zijn is dat meestal ook.

...zeker gezien de bron.

The Telegraph, the Mirror, Bloomberg, the independant, the Guardian...allemaal dezelfde resultaten. Ongeveer 10 % meer Brexit, enkel Schotland & Londen Remain.

Johan Bollen 24 juni 2016 02:19

Pro brexit shock uitslagen in belangrijke districten volgen elkaar op op dit moment:

http://www.telegraph.co.uk/news/2016...and-live-maps/

Johan Bollen 24 juni 2016 03:05

Citaat:

Leave on course for 12-point lead, Sky predicts

Professor Michael Thrasher, the Sky News number cruncher, says that as things stand it looks as if leave is heading for a 12-point lead.

Jay-P. 24 juni 2016 03:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 8148021)
The Telegraph, the Mirror, Bloomberg, the independant, the Guardian...allemaal dezelfde resultaten. Ongeveer 10 % meer Brexit, enkel Schotland & Londen Remain.

Mijn ontbijt begint sunny-side-up te smaken.
Nu nog hopen op een voldane burp later. Onze Thomas behoudt toch een wantrouwige frons.

Johan Bollen 24 juni 2016 04:00

Het pond - 5.7 procent. Meer dan de dag dat Soros de bank van Engeland brak. De 'markt' gaat uit van een Brexit overwinning. De helft van de stemmen geteld momenteel.

Johan Bollen 24 juni 2016 04:07

Citaat:

The 2016 EU referendum is set to the biggest uprising against the people who run the UK since the Peasants Revolt in 1381.

Britain's bosses, politicians, church leaders, sports stars, bankers, economists and celebrities told the people to vote to Remain in the UK.
We hebben meer referendums nodig in Europa. Totdat de ruling class rekening houdt met het volk.

Johan Bollen 24 juni 2016 04:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8148028)
Mijn ontbijt begint sunny-side-up te smaken.
Nu nog hopen op een voldane burp later. Onze Thomas behoudt toch een wantrouwige frons.

U ziet met een Brexit een waterkansje dat de Francofonie het Engels kan verdrijven uit Europa mischien?

Johan Bollen 24 juni 2016 04:25

Pond valt 8 % nu. Nooit eerder gebeurd.

Ondertussen verklaart Farage "independence day"

Johan Bollen 24 juni 2016 04:26

Lijkt me duidelijk dat de elite dit resultaat niet verwacht had.

Jay-P. 24 juni 2016 04:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 8148031)
U ziet met een Brexit een waterkansje dat de Francofonie het Engels kan verdrijven uit Europa mischien?

Gij kunt bullshitten, gij.
Nog altijd het verschil niet gesnopen tussen uw kerktoren dorpspolitiek en belangrijker dingen dan uw taalgeblaf?
Prutser, ik zou zelfs meer zeggen:
Idiot.
(en nu knopje drukken, zeker? :lol: )

Johan Bollen 24 juni 2016 05:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8148034)
Gij kunt bullshitten, gij.
Nog altijd het verschil niet gesnopen tussen uw kerktoren dorpspolitiek en belangrijker dingen dan uw taalgeblaf?
Prutser, ik zou zelfs meer zeggen:
Idiot.
(en nu knopje drukken, zeker? :lol: )

Ik stelde een vraag. Niet eens zo ver gezocht lijkt me. Geen reden om zo agressief te worden denk ik zo. Taalblaffen doet u hier zelf eigenlijk.

Een discussie over de invloed van brexit op de Europese standaardtaal in het licht van de dikwijls aanwezige uitbreidingswensen van de Francofonie "kerktoren dorpspolitiek" noemen is ook vrij wereldvreemd.

HOUZEE ! 24 juni 2016 05:14

Goud +9% (euro) en de Europese markt is nog niet eens open ... onwaarschijnlijk wat we vandaag gaan te zien krijgen op de beurzen ...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be