![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Natuurlijk niet, net zoals er ook geen rechters zijn die eisen dat een moslima haar hoofddoek afdoet. |
Citaat:
De rechter oordeelt op basis van de wet. Hij is gehouden tot een objectief oordeel waarbij hij zich niet laat leiden door zijn persoonlijke opvattingen over religie, politiek of wat dan ook. |
Citaat:
Als diezelfde moslima met een advocaat naar de rechtbank gaat, mag ze eveneens een hoofddoek dragen. Alleen is de advocaat steeds gehouden door zijn of haar beroepsregels. O.m. de kleding die erbij hoort. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk niet dat dat in België het geval is. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar het gebeurt zelden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als ze zich in België willen uitspreken over het kerkelijk huwelijk, mij niet gelaten. Dat staat op het zelfde niveau als een rechtszaak tussen Doornroosje en Sneeuwwitje. |
Citaat:
Dat zou dan onder volgende wrakingsgrond moeten vallen: Citaat:
|
Citaat:
Napoleon is daar nooit op de thee gekomen... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/va1mt0pr |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Die persrechter mag zich daar eigenlijk niet over uitspreken. |
Citaat:
Anderzijds moeten rechters toch ook wel in staat zijn om te oordelen over de actualiteitswaarde van reglementeringen. In het veldwetboek staat er bijvoorbeeld ook nog steeds een bepaling dat enkel vrouwen en kinderen vruchten mogen oprapen van een geoogst veld. Doen mannen dat, dan maken ze zich schuldig aan een moeskopperij. Dat is strafbaar. |
Citaat:
Anderzijds moeten rechters toch ook wel in staat zijn om te oordelen over de actualiteitswaarde van reglementeringen. In het veldwetboek staat er bijvoorbeeld ook nog steeds een bepaling dat enkel vrouwen en kinderen vruchten mogen oprapen van een geoogst veld. Doen mannen dat, dan maken ze zich schuldig aan een moeskopperij. Dat is strafbaar. |
Citaat:
Ten aanzien van partijen zie ik niet in waarom enige beperking zou moeten gelden. Die mensen komen zoals ze zijn. Waarom zouden zij verplicht moeten worden welke overtuiging ook te verbergen? En een advocaat wordt door één van de partijen gekozen om zijn belangen te vertegenwoordigen. Als je dan een orthodoxe jood, een moslima met hoofddoek of een priester kiest, wat is daar verkeerd aan? Niemand wordt verplicht een welbepaalde advocaat te kiezen en kan dus voor om het even wat kiezen: een gladjakker met te veel haargel, een arrogante kerel, een rabiate logeman, een femelaar, een goedkope dorpsadvocaat, een pas afgestudeerd blondje, een krasse tachtiger. Trouwens: niet weinig advocaten zijn politiek actief. Als een hoofddoek niet kan, kan een lidmaatschap van een politieke partij zeker niet. |
Citaat:
Uiteraard blijft een advocaat vrij van recht op politieke vereniging. Het zou enkel fout zijn moest hij tijdens de uitoefening van zijn beroep met een sticker van zijn partij op het voorhoofd zou pleiten. Hoofddoeken en stickers van politieke partijen zijn veruitwendigingen van ideologie. Dat neemt niet weg dat je een ideologie mag aanhangen. |
Citaat:
. |
We moeten van een aantal ernstige zaken in onze maatschappij geen kermis maken. Want als je dat wel doet, weet je wel waaraan je begint, maar niet waar je zult eindigen.
Dus zijn beleefdheidsvormen en aanverwanten, tot soms kledijvoorschriften, nodig. Naast de nodige plichten voor de gewone burgers, kunnen we in eenzelfde adem nog spreken over andere rare zaken: waarom moeten rechters in deze tijd nog altijd zo'n rare kledij aandoen? En advocaten ? Ik vind dat zelfs van militairen. Ze hebben natuurlijk hun werkkledij die ze behoren aan te doen als ze gaan vechten, maar waarom moeten zij (anders dan "traditie") een militair kostuum voor dagelijks werk hebben ? . |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Daarnaast kan de werkgever de kledij gebruiken om de functie van de drager herkenbaar te maken. Zo zijn binnen de haven van Antwerpen de functies reeds te herkennen aan de helm. Binnen justitie kan je aan de kledij zien welke taak wie heeft. Ook binnen de medische wereld kan je enkel aan de kledij zien of je een verpleegster, kuisvrouw of verzorgende tegenover je hebt staan. In veel ziekenhuizen kan je zelfs aan de kledij zien tot welke afdeling ze behoren. |
Citaat:
Voor advocaten staat deze symbool voor gelijkheid onder confraters, niet-onderdanigheid t.o.v. de rechter (de partijen leiden het geding, niet de rechter) en hij dient om te vermijden dat de rechter onbewust beïnvloed zou worden door uiterlijkheden. |
Als het functioneel is, dan lijkt het me dik ok te zijn. Voor kledij of andere zaken, tot en met beleefdheid en vormelijk respect.
Als het is om zich wat verheven te kunnen voelen, lijkt het me niet meer van deze tijd te zijn. . |
Citaat:
Maar er is ook tegelijk ook niets mis met een beetje gezag uitstralen, vind ik. Afhankelijk van de situatie. Bij de vrederechtbanken die niet zijn gevestigd in een gebouw waar ook andere rechtbanken zetelen, is het trouwens ongebruikelijk dat er nog een toga wordt gedragen door advocaten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
We mogen hier dus gerust spreken van discriminatie. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Net wat we nodig hebben. Achterlijkheid tegen achterlijkheid |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be