Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   "Vreemde talen" in de klas? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=241344)

Dadeemelee 2 december 2017 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8585920)
Misschien informatie inwinnen bij de VDAB, daar was het de Turken/vreemdelingen in het algemeen, tijdens opleidingen en cursussen verboden van een andere taal dan Nederlands te spreken.

Alleszins was dat zo toen ik daar een opleiding volgde.

Werd trouwens goed opgevolgd - zij het tegen hun zin, er moet dus wel een serieuze sanctie tegenover gestaan hebben.

Ook op de speelplaats?

Libro 2 december 2017 13:50

Beseffen we eigenlijk wel dat we hier spreken over kinderen uit families die al 3 tot 4 generaties in België wonen. En dan is een basiskennis van het Nederlands blijkbaar nog een probleem. Wat is er de voorbije vijftig jaar dan uitgespookt? Wat mij betreft zijn wij Vlamingen meer dan soepel genoeg geweest: de allochtonen moeten nu hun deel doen ofwel terugkeren naar hun land van oorsprong. Zo eenvoudig staan de zaken.

Dadeemelee 2 december 2017 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 8586080)
Beseffen we eigenlijk wel dat we hier spreken over kinderen uit families die al 3 tot 4 generaties in België wonen. En dan is een basiskennis van het Nederlands blijkbaar nog een probleem. Wat is er de voorbije vijftig jaar dan uitgespookt? Wat mij betreft zijn wij Vlamingen meer dan soepel genoeg geweest: de allochtonen moeten nu hun deel doen ofwel terugkeren naar hun land van oorsprong. Zo eenvoudig staan de zaken.

Deze Marokkaan van de tweede generatie spreekt perfekt Nederlands :)

Elio di Supo 2 december 2017 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8586106)

Cherry picking. Heeft wel iets aardig maar raakt vooral de problematiek niet aan.

Jan van den Berghe 2 december 2017 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8586106)

Geldt dat nu voor alle Marokkanen? En hoe komt het dat het onderwijs in Antwerpen nog steeds geconfronteerd werd met kinderen die worstelen met een enorme taalachterstand als het om het Nederlands gaat?

Dadeemelee 2 december 2017 16:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 8586156)
Cherry picking. Heeft wel iets aardig maar raakt vooral de problematiek niet aan.

Over de kern van de zaak heb ik mijn mening al gegeven:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8585884)
Daar ben ik tegen als het gaat over onderwijs volgen. Als de kinderen onvoldoende Nederlands kennen heeft het geen zin om hen in een gewone school te stoppen.

Ik vind wel dat men soepel moet zijn: als een kind het met sommige begrippen omwille van de taal moeilijk heeft zie ik niet in waarom hij/zij via een beter bespraakt medekind wat uitleg vraagt.

Op de speelplaats moeten kinderen de taal kunnen spreken die ze willen.

Dadeemelee 2 december 2017 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8586164)
Geldt dat nu voor alle Marokkanen? En hoe komt het dat het onderwijs in Antwerpen nog steeds geconfronteerd werd met kinderen die worstelen met een enorme taalachterstand als het om het Nederlands gaat?

Maar door ze op de speelplaats te verplichten om Nederlands te spreken gaat daar niks aan veranderen.

Jan van den Berghe 2 december 2017 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8586165)

Dan krijgen we groepsvorming en uitsluiting. Kinderen kunnen plotseling andere kinderen niet meer verstaan. Dat zorgt zonder enige twijfel voor spanningen. Het is juist de bedoeling in een school dat kinderen met elkaar leren omgaan. Dat kan alleen als je met elkaar spreekt. Daartoe is er een gemeenschappelijke taal nodig.

En, neen, dit gaat niet over twee Turkse leerlingen die aan bushalte met elkaar spreken. Wel wanneer er groepen binnen de school ontstaan louter op basis van taal. Dit is voor niemand goed. Niet voor de allochtonen die zich toch zouden moeten integreren (taalachterstand bevordert dit al zeker niet) en niet voor de autochtonen die zich uitgesloten zullen voelen. Bij die laatste is er immers geen wederkerigheid: de doorsnee Vlaamse leerling heeft meestal geen werkbare kennis van het Turks, omgekeerd wel.

Jan van den Berghe 2 december 2017 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8586167)
Maar door ze op de speelplaats te verplichten om Nederlands te spreken gaat daar niks aan veranderen.

Jawel, het besef dat je nu eenmaal samen gemeenschap vormt en dat die gemeenschap gedragen wordt vanuit communicatie.

Dadeemelee 2 december 2017 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8586175)
Jawel, het besef dat je nu eenmaal samen gemeenschap vormt en dat die gemeenschap gedragen wordt vanuit communicatie.

Volgens mij werkt zoiets contraproductief. De kinderen gaan een hekel krijgen aan Nederlands.

Elio di Supo 2 december 2017 16:15

Citaat:

Hoe gaat hen dit concreet helpen? Mijn moeder kreeg het Nederlands onder de knie juist omdat er niemand in haar omgeving was die haar in haar moedertaal kon aanspreken. Moest dit wel het geval zijn geweest dan had ze het moeilijker gehad om Nederlands te leren. Dixit zijzelf.

Dadeemelee 2 december 2017 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 8586183)
Hoe gaat hen dit concreet helpen? Mijn moeder kreeg het Nederlands onder de knie juist omdat er niemand in haar omgeving was die haar in haar moedertaal kon aanspreken. Moest dit wel het geval zijn geweest dan had ze het moeilijker gehad om Nederlands te leren. Dixit zijzelf.

Dat was geen verplichting, ze kon niet anders.

Elio di Supo 2 december 2017 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8586186)
Dat was geen verplichting, ze kon niet anders.

Wat maakt het uit als het haar geholpen heeft?

Dadeemelee 2 december 2017 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 8586192)
Wat maakt het uit als het haar geholpen heeft?

Niets, maar dat is niet hetzelfde als 6 Marokkaanse kinderen in een groep van 20.

Xenophon 2 december 2017 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8586177)
Volgens mij werkt zoiets contraproductief. De kinderen gaan een hekel krijgen aan Nederlands.

Dat zou nog beter zijn.

Er moet natuurlijk later wel iemand zijn die hun taal spreekt, om hen uit te leggen hoe ze het vuile werk moeten doen.

Elio di Supo 2 december 2017 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8586196)
Niets, maar dat is niet hetzelfde als 6 Marokkaanse kinderen in een groep van 20.

Dus als ze met te veel zijn werkt dit contraproductief voor integratie?

Jan van den Berghe 2 december 2017 17:10

Citaat:

En de autochtonen zullen een hekel krijgen aan de allochtonen die zich verschansen in een taal die ze niet begrijpen.

Waarom zou iemand van een minderheidsgroep een hekel krijgen aan de lingua franca? Als de Turk in Gent naar het gemeentehuis moet, zal hij zich ook in het Nederlands moeten uitdrukken. Als we de deur openen in school, waarom dan niet in het gemeentehuis? Of in de rechtbank? Of bij de politie?

marie daenen 2 december 2017 17:52

Citaat:

Neen, in een Nederlandstalige school is voor het goed beleid van die school het meer dan noodzakelijk dat ze ook op de speelplaats Nederlands praten...

marie daenen 2 december 2017 17:57

Citaat:

Oei, nog een hoop francofieltjes in meer... Die hebben ook een hekel aan het Nederlands want er is hen met hand en tand ingepalmd, ook daar waar ze mijlenver woonden van het Nederlandse deel van het land en ze nauwelijks nog met het Nederlands in aanraking kwamen, dat Nederlands leren 'not done' is en was...

Dus uw gewauwel over een afkeer krijgen van het Nederlands omdat ze in een Nederlandse school zouden verplicht zijn om Nederlands te praten op de speelplaats heeft niets en dan ook niets met een natuurlijk verloop te maken maar alles met de plaats die la Belgique het Nederlands opleg in anti-Vlaams racistisch Belgique...

Elke vreemdeling, alvorens hij nog maar een woord Nederlands kent weet wat een 'sale flamin' is en dat voorzeker in Bruxelles en omgeving...

Van zulke individuen die la Belgique in overvloed kweekt hebben de Vlamingen geen enkele les te krijgen over wat wel of niet toegelaten zou zijn en nog minder hebben zij van hen te horen te krijgen dat ze zogezegd de elementaire rechten van de niet-Nederlandstaligen zouden schenden...

marie daenen 2 december 2017 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8586196)

Wat is dan het verschil wat de talenkennis van het Nederlands betreft... Voor die zes Marokkaanse kindjes is het voldoende leren van de Nederlandse taal niet nodig en zou het zelfs, volgens ons open minded individu hier een regelrechte aanval op hun elementaire Marokkaanse rechten zijn???

Dadeemelee 2 december 2017 18:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 8586296)
Wat is dan het verschil wat de talenkennis van het Nederlands betreft... Voor die zes Marokkaanse kindjes is het voldoende leren van de Nederlandse taal niet nodig en zou het zelfs, volgens ons open minded individu hier een regelrechte aanval op hun elementaire Marokkaanse rechten zijn???

Als er 1 Nederlandstalig kind speelt tussen 19 Franstaligen dan zal het Frans leren (of zeer ongelukkig zijn).

Als er 6 Nederlandstalige kinderen en 14 Franstalige kinderen spelen dan zullen ze elk hun eigen taal spreken.

orfeus5412 2 december 2017 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8586302)
Als er 1 Nederlandstalig kind speelt tussen 19 Franstaligen dan zal het Frans leren (of zeer ongelukkig zijn).

Als er 6 Nederlandstalige kinderen en 14 Franstalige kinderen spelen dan zullen ze elk hun eigen taal spreken.

Die 6 Nederlandstalige kinderen zullen òòk zeer vlug Frans leren, wees gerust.

Jan van den Berghe 2 december 2017 19:13

Citaat:

Met alle gevolgen van dien: groepsvorming en uitsluiting. Daarom is het belangrijk erop toe te zien dat iedereen de lingua franca van de school gebruikt.

Tavek 2 december 2017 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8586349)
Met alle gevolgen van dien: groepsvorming en uitsluiting. Daarom is het belangrijk erop toe te zien dat iedereen de lingua franca van de school gebruikt.

En alweer ga ik met u akkoord.

De eigen taal laten gebruiken zorgt voor segregatie op de speelplaats. Kinderen zullen dan echt helemaal enkel met hun eigen groep omgaan.

Dan kan je evengoed integratie helemaal opgeven.

Dadeemelee 2 december 2017 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8586349)

Ergens anders in deze draad kloeg iemand omdat men een blank kindje dwong met een zwart kindje om te gaan.
Maar een zwart kindje dwingen met een blank kindje om te gaan zou dan wel mogen.

Zo kennen we onze Vlaams-Nationalisten weer.

Jan van den Berghe 2 december 2017 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8586363)
Ergens anders in deze draad kloeg iemand omdat men een blank kindje dwong met een zwart kindje om te gaan.
Maar een zwart kindje dwingen met een blank kindje om te gaan zou dan wel mogen.

Waar wordt in deze draad gesproken over kleurtjes?

Dadeemelee, aan uw intellectuele oneerlijkheid kennen we u weer...

En, trouwens, als het om kleurtjes gaat, vind ik het normaal dat mensen ook op dat vlak met elkaar leren omgaan.

Nog vragen?

Dadeemelee 2 december 2017 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8586367)
Waar wordt in deze draad gesproken over kleurtjes?

Dadeemelee, aan uw intellectuele oneerlijkheid kennen we u weer...

En, trouwens, als het om kleurtjes gaat, vind ik het normaal dat mensen ook op dat vlak met elkaar leren omgaan.

Nog vragen?

Ja zo kennen we onze Vlaams-Nationalisten weer: als ze een discussie verliezen beginnen schelden (beleefd in dit geval ;)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8582920)
Het dochtertje van een vriendin moest, omdat ze zo'n goede leerling was, telkens weer naast een Franssprekend zwartje gaan zitten, om haar te helpen volgens de juf.
Resultaat?
Het dochtertje haar punten kelderden de grond in, ze had geen zin meer om naar school te gaan omdat ze dat zwartje altijd moest helpen.
De vriendin heeft er dan maar bij de juf op aangedrongen om er mee te stoppen haar dochter met dat ongeletterd zwartje op te zadelen.
De vriendin is nu de racist.

Jan van den Berghe 2 december 2017 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8586376)
Ja zo kennen we onze Vlaams-Nationalisten weer: als ze een discussie verliezen beginnen schelden (beleefd in dit geval ;)

Het is ook intellectueel oneerlijk. U suggereert dat ik een bepaald racistisch standpunt zou delen.

Ik heb daar niets van doen mee.

Dadeemelee 2 december 2017 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8586378)
Het is ook intellectueel oneerlijk. U suggereert dat ik een bepaald racistisch standpunt zou delen.

Ik heb daar niets van doen mee.

Ik zeg gewoon dat uw kamp deze redenering aanhaalt. Ik heb er u niet zien tegen protesteren.

marie daenen 2 december 2017 20:13

Citaat:

Wat doen die 19 franstalige kinderen op de Vlaamse school??? Voldoet het franstalige onderwijs misschien niet???

marie daenen 2 december 2017 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8586363)

Waar heb je dat gelezen??? Misschien een nieuwe bril nodig ipv hier rommel te vertellen...

Jan van den Berghe 2 december 2017 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8586400)
Ik zeg gewoon dat uw kamp deze redenering aanhaalt. Ik heb er u niet zien tegen protesteren.

"Mijn kamp" bestaat hier niet.

Er is enkel mezelf en mijn standpunt. Ik kan niet spreken voor anderen. Totaal niet.

Heb ik trouwens deelgenomen aan de discussie in die draad waarnaar u verwees? En meent u dat ik mij moet uitspreken over ieder punt dat hier op dit forum passeert?

Maar goed, u hebt nu mijn mening vernomen: kleurtjes spelen geen rol. Is dit duidelijk?

marie daenen 2 december 2017 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8586400)

Wat wordt er aangeklaagd Dadeemelee???
Dat een Vlaams kind naast een zwartje moest gaan zitten of dat een Vlaams kind het hele jaar door een taalkundig achtergebleven zwartje moest helpen...
Het is niet de taak van om het even welke leerling om om het even welke andere leerling een heel jaar lang te onersteunen... Daarvoor is het onderwijzend personeel er, niet een ander kind dat zijn tijd nodig heeft om zelfs vooruit te komen...
Samenwerking, oké, maar geen slavernij...

Dadeemelee 2 december 2017 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8586434)
"Mijn kamp" bestaat hier niet.

Er is enkel mezelf en mijn standpunt. Ik kan niet spreken voor anderen. Totaal niet.

Heb ik trouwens deelgenomen aan de discussie in die draad waarnaar u verwees? En meent u dat ik mij moet uitspreken over ieder punt dat hier op dit forum passeert?

Maar goed, u hebt nu mijn mening vernomen: kleurtjes spelen geen rol. Is dit duidelijk?

Mijn quote komt uit deze draad en ik dacht dat de poster dezelfde partij aanhangt al jij, maar ik kan mij vergissen.

Jan van den Berghe 2 december 2017 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8586448)
Mijn quote komt uit deze draad en ik dacht dat de poster dezelfde partij aanhangt al jij, maar ik kan mij vergissen.

En dan?

U gaat uit van allerlei veronderstellingen. Intellectueel oneerlijk.

Dadeemelee 2 december 2017 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 8586438)
Wat wordt er aangeklaagd Dadeemelee???
Dat een Vlaams kind naast een zwartje moest gaan zitten of dat een Vlaams kind het hele jaar door een taalkundig achtergebleven zwartje moest helpen...
Het is niet de taak van om het even welke leerling om om het even welke andere leerling een heel jaar lang te onersteunen... Daarvoor is het onderwijzend personeel er, niet een ander kind dat zijn tijd nodig heeft om zelfs vooruit te komen...
Samenwerking, oké, maar geen slavernij...

Je hebt groot gelijk, maar wat dacht je van dit:

Een groepje 10 jarige Marokkaanse kinderen hebben speeltijd.

Die kinderen hun natuurlijke reaktie is dan volgens de Vlaams-Nationalisten op dit forum: we gaan nu Nederlands spreken, want dat is goed voor onze integratie in de Vlaamse gemeenschap.

:crazyeye:

Jan van den Berghe 2 december 2017 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8586546)

Die kinderen hun natuurlijke reaktie is dan volgens de Vlaams-Nationalisten op dit forum: we gaan nu Nederlands spreken, want dat is goed voor onze integratie in de Vlaamse gemeenschap.

Is dit een school met slechts tien kinderen die allemaal Marokkaans zijn? Straf, zo'n school!

Zucht 2 december 2017 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8586546)

Als ze Marokkaans arabisch spreken dan is dat al een soort van "lingua franca", want er zijn er ook heel wat van daar die Amazigh spreken. Dus lijkt het logischer om Nederlands te spreken met elkaar.

Dadeemelee 2 december 2017 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8586553)
Als ze Marokkaans arabisch spreken dan is dat al een soort van "lingua franca", want er zijn er ook heel wat van daar die Amazigh spreken. Dus lijkt het logischer om Nederlands te spreken met elkaar.

Ze zullen 'iets' spreken, maar denk je dat ze bezig zullen zijn met hun 'Integratie in de Vlaamse Gemeenschap'?

Heb jij je zoon of dochter van 10 al wijs weten te maken wat de Vlaamse Gemeenschap is?

Libro 2 december 2017 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8586167)

Wat brengt u ertoe om dat te stellen?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be