Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Jezus is uit zonde geboren. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=241520)

harriechristus 29 december 2017 06:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kreydt (Bericht 8609696)
Ik heb ' hoer ' geschreven om de boel wat te jennen.
....uw raad gevolgd en dus de eerste zin die ik las;
Bij Tempelprostitutie stelt een vrouw/man zich in een tempel ter beschikking voor seks met een vreemdeling tegen betaling, als heilige dienstplicht aan een godin of god.
Hoe omschrijft onze ' dikke Van Dale ' dat weer?... even beter bekijken.

Nu, dat lijkt me niet zo moeilijk: de vreemdeling moet betalen net als bij onze hoeren.
Maar ik meen dat de vreemdeling een meisje ook nog kon trouwen en de lelijke meisjes daar hun hele leven lang bleven zitten.
En ik kan me zo voorstellen dat de mooie het er eerst van namen door flink wat geld te vragen en zich niet zo gemakkelijk lieten trouwen.

kreydt 29 december 2017 06:59

Moest religie een exacte wetenschap zijn, zou de wereld gespaard zijn van de gruwelijke moorden, die in de naam van het grote gelijk, zijn gepleegd. ( bij nader inzicht; .... moet zijn....worden gepleegd )
Maar helaas, kan iedere fanatieke pipo een theorie verkondigen, waar je van omver valt maar toch niet kan ontkrachten omdat gewoon over fantasie gaat en zeker niet te bewijzen. Sommige zaken klinken waanzinnig in de oren van de modale mens en toch.... zo heb ik, ik verzin dit niet, op een tentamen moeten berekenen hoeveel tijdsverschil twee volledig identieke auto’s hebben bij aankomst als ze dezelfde afstand afleggen. Het enige verschil is dat de ene auto wit is en de andere zwart. Klinkt absurd maar theoretisch is er inderdaad een ( miniem ) verschil.
Het eerste draadje van dit debat stelt dat de Here, himself, met zijn fikken van Maria moest blijven en ook klinkt er verderop, een bezorgdheid over de persoon; Jezus. Door de oogkleppen die ons van jongs af aan zijn opgedrongen door de westerse cultuur, nemen we, zonder enige vragen te stellen, aan dat het over waarheden gaat. nml. God bestaat, Maria en Jezus zijn historische figuren. Is dit zo???
Verder in het debat gaat het in wezen over de vertalingen van Bijbelverhalen. Een moeilijk probleem want de meeste vertalingen moeten in hun tijdsgeest gezien worden en ook hoeveel schrijfsels zijn er, letterlijk, op de brandhoop in vlammen opgegaan?

mijn arrogante mening;

1 tempelprostitutie is een feit.
- de vele joodse documenten tegen deze praktijken
- aan je penis mocht niets schelen want anders mocht je de tempel niet in ( joodse voorschriften )
2 Anna is een hoeren-madam
- ze heeft heel haar leven de tempel trouw gediend ( in het kader van tempelhoeren en haar leeftijd kan het niet anders zijn )
3 Maria werd in de tempel opgeleid ( gezien de ondergeschikte rol van de vrouw; opgeleid voor wat? )
4 Maria werd op 15 jarige leeftijd uitgehuwelijkt aan Jozef
- uit Bethlehem, een boeren gat en niet kapitaal krachtig ( er moet dus iets aan Maria gescheeld hebben... in verwachting ??? )
5 Jozef heeft het huwelijk niet geconsumeerd
- reden om het echt te verbreken ( gebeurd niet )
-impotent???
6 plots is Maria zwanger
- zelfs in die tijd ongeloofwaardig
- reden om gestenigd te worden

conclusie;
Maria is zwanger geworden in de tempel en werd gauw - gauw uitgehuwelijkt aan een impotent boertje van den buiten.

maddox 29 december 2017 07:20

Jullie zoeken het veel te ver. Maria was een jonge gezonde vrouw, gehuwd met een ietsofwat oudere, simpel van geest maar niet onbemiddelde , libidoloze schrijnwerker.
Het "echte verhaal van de Messiah"

Na een passioneel nachtje mompelde de bedpartner van Maria: "mare, ik ben in je klaargekomen, je kan zwanger worden. Je man kan dat niet. Krijg je daar geen problemen mee? "
Maria, meer ervaren in de situatie: "niet ongerust zijn, mijn man is niet de helderste van de sterren, als ik zwanger zou blijken, wat ik hoop, 'k heb al te veel abortussen bij mezelf gestart, dan heb ik wel een verhaaltje klaar, en zorg ik dat een zoon naar jou genoemd wordt, Jezus."

harriechristus 29 december 2017 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kreydt (Bericht 8610009)
Moest religie een exacte wetenschap zijn, zou de wereld gespaard zijn van de gruwelijke moorden, die in de naam van het grote gelijk, zijn gepleegd. ( bij nader inzicht; .... moet zijn....worden gepleegd )

Alsof de exacte wetenschap de atoombom niet heeft uitgevonden...:-P

harriechristus 29 december 2017 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8610016)
Jullie zoeken het veel te ver. Maria was een jonge gezonde vrouw, gehuwd met een ietsofwat oudere, simpel van geest maar niet onbemiddelde , libidoloze schrijnwerker.
Het "echte verhaal van de Messiah"

Na een passioneel nachtje mompelde de bedpartner van Maria: "mare, ik ben in je klaargekomen, je kan zwanger worden. Je man kan dat niet. Krijg je daar geen problemen mee? "
Maria, meer ervaren in de situatie: "niet ongerust zijn, mijn man is niet de helderste van de sterren, als ik zwanger zou blijken, wat ik hoop, 'k heb al te veel abortussen bij mezelf gestart, dan heb ik wel een verhaaltje klaar, en zorg ik dat een zoon naar jou genoemd wordt, Jezus."

:-D

harriechristus 29 december 2017 09:40

Citaat:

Maar helaas, kan iedere fanatieke pipo een theorie verkondigen, waar je van omver valt maar toch niet kan ontkrachten omdat gewoon over fantasie gaat en zeker niet te bewijzen.

Godsdiensten worden niet zo maar door elke willekeurige pipo verkondigd.

En wat mijn atoomtheorie betreft, die kan ik zeer goed bewijzen, maar als niemand zich daarin wil verdiepen, dan houdt het op.

Aton 29 december 2017 10:32

Citaat:

Maar helaas, kan iedere fanatieke pipo een theorie verkondigen, waar je van omver valt maar toch niet kan ontkrachten omdat gewoon over fantasie gaat en zeker niet te bewijzen. Sommige zaken klinken waanzinnig in de oren van de modale mens en toch.... zo heb ik, ik verzin dit niet, op een tentamen moeten berekenen hoeveel tijdsverschil twee volledig identieke auto’s hebben bij aankomst als ze dezelfde afstand afleggen. Het enige verschil is dat de ene auto wit is en de andere zwart. Klinkt absurd maar theoretisch is er inderdaad een ( miniem ) verschil.
Het eerste draadje van dit debat stelt dat de Here, himself, met zijn fikken van Maria moest blijven en ook klinkt er verderop, een bezorgdheid over de persoon; Jezus. Door de oogkleppen die ons van jongs af aan zijn opgedrongen door de westerse cultuur, nemen we, zonder enige vragen te stellen, aan dat het over waarheden gaat. nml. God bestaat, Maria en Jezus zijn historische figuren. Is dit zo???
Verder in het debat gaat het in wezen over de vertalingen van Bijbelverhalen. Een moeilijk probleem want de meeste vertalingen moeten in hun tijdsgeest gezien worden en ook hoeveel schrijfsels zijn er, letterlijk, op de brandhoop in vlammen opgegaan?

mijn arrogante mening;

- aan je penis mocht niets schelen want anders mocht je de tempel niet in ( joodse voorschriften )
- ze heeft heel haar leven de tempel trouw gediend ( in het kader van tempelhoeren en haar leeftijd kan het niet anders zijn )
3 Maria werd in de tempel opgeleid ( gezien de ondergeschikte rol van de vrouw; opgeleid voor wat? )
- uit Bethlehem, een boeren gat en niet kapitaal krachtig ( er moet dus iets aan Maria gescheeld hebben... in verwachting ??? )
-impotent???
6 plots is Maria zwanger

conclusie;
Maria is zwanger geworden in de tempel en werd gauw - gauw uitgehuwelijkt aan een impotent boertje van den buiten.

Jouw conclusie laat zien dat je nauwelijks op de hoogte bent van deze geschiedenis. Zo lek als een mandje.

Aton 29 december 2017 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8610016)

Dat is de folklorisch christelijke versie. :lol:

kreydt 29 december 2017 12:42

Harrychristus
Welke atoomtheorie???
Aton
Verklaar me eens waar de lekken zitten.

De nacht, nadat mijn moeder het verhaaltje van Rood Kapje voorlas, ben ik verschillende keren angstig wakker geworden om te kijken of die boze wolf niet onder mijn bedje zat.
Verhaaltjes uitleggen en geschiedenis zijn twee verschillende disciplines.

Aton 29 december 2017 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kreydt (Bericht 8610270)

De nacht, nadat mijn moeder het verhaaltje van Rood Kapje voorlas, ben ik verschillende keren angstig wakker geworden om te kijken of die boze wolf niet onder mijn bedje zat.

Tijd dat je je daar over zet hoor.

Het Oosten 29 december 2017 17:34

Citaat:

mijn arrogante mening;

-impotent???
6 plots is Maria zwanger

conclusie;

Veel van hetgeen u vertelt wordt zowat bevestigd door een apocrief evangelie. Uit dit evangelie blijkt ook dat Jozef een oudere man was die al kinderen had.

Dit evangelie (Proto-evangelie van Jacobus) moet zeer oud zijn, want het wordt reeds geciteerd door Origenes.

Aton 29 december 2017 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8610499)
Veel van hetgeen u vertelt wordt zowat bevestigd door een apocrief evangelie. Uit dit evangelie blijkt ook dat Jozef een oudere man was die al kinderen had.

Dit evangelie (Proto-evangelie van Jacobus) moet zeer oud zijn, want het wordt reeds geciteerd door Origenes.

Allemaal goed en wel, maar dit manuscript heeft nog weinig of niks vandoen met de geschiedenis. Het kan dus niet beschouwd worden als betrouwbare informatiebron.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gospel_of_James

Het Oosten 29 december 2017 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 8610512)
Allemaal goed en wel, maar dit manuscript heeft nog weinig of niks vandoen met de geschiedenis. Het kan dus niet beschouwd worden als betrouwbare informatiebron.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gospel_of_James

Dat is nog maar de vraag. Volgens sommigen is dit proto-evangelie al populair bij de christenen van de eerste eeuw. Hetgeen dus zeer vroeg is. En het zou zeer goed kunnen dat Maria opgevoed werd in en door de Tempel. Een zeer oud gebruik overigens , namelijk dat de Tempel de opvoeding op zich nam van jonge (meestal zeer arme) meisjes.

We hebben meer dan waarschijnlijk de authentieke tekst van dit evangelie niet. Want het werd zeer dikwijls gekopieerd en wat historisch echt is en wat niet, daar hebben we het raden naar.

Maar een historische kern is zeer goed mogelijk: namelijk dat Maria een 'Tempelkind' is geweest. En tevens behoort een bezwangerde Maria -door een van de tempelpriesters- zeker tot de mogelijkheden.

Aton 29 december 2017 18:49

[quote=Het Oosten;8610520]Dat is nog maar de vraag. Volgens sommigen is dit proto-evangelie al populair bij de christenen van de eerste eeuw. Hetgeen dus zeer vroeg is./quote]
145n.C.is niet zo vroeg meer.
Citaat:

En het zou zeer goed kunnen dat Maria opgevoed werd in en door de Tempel. Een zeer oud gebruik overigens , namelijk dat de Tempel de opvoeding op zich nam van jonge (meestal zeer arme) meisjes.
Tja, dan is dit niet op Maria van toepassing.

Citaat:

We hebben meer dan waarschijnlijk de authentieke tekst van dit evangelie niet. Want het werd zeer dikwijls gekopieerd en wat historisch echt is en wat niet, daar hebben we het raden naar.
Mee eens. De auteur was al zeker niet Jacobus.

Citaat:

Maar een historische kern is zeer goed mogelijk: namelijk dat Maria een 'Tempelkind' is geweest. En tevens behoort een bezwangerde Maria -door een van de tempelpriesters- zeker tot de mogelijkheden.
Deze mogelijkheid is even groot als de kans bij een toss, het geldstuk op zijn kant blijft staan. Geen enkel respectabel wetenschapper gaat dit ernstig nemen.

Het Oosten 29 december 2017 19:58

[quote=Aton;8610552]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8610520)
Dat is nog maar de vraag. Volgens sommigen is dit proto-evangelie al populair bij de christenen van de eerste eeuw. Hetgeen dus zeer vroeg is./quote]
145n.C.is niet zo vroeg meer.

Tja, dan is dit niet op Maria van toepassing.

Mee eens. De auteur was al zeker niet Jacobus.

Deze mogelijkheid is even groot als de kans bij een toss, het geldstuk op zijn kant blijft staan. Geen enkel respectabel wetenschapper gaat dit ernstig nemen.

Nochtans suggereert het evangelie dat Jezus en Maria arme mensen waren. Want ze offerden 2 jonge duiven in de Tempel, het offer der armen.

kreydt 29 december 2017 20:34

Beste aton
Hou eens op met je hautine een-regeltjes.
Dr. Jose kerrick , een zeer gerenomeerde historicus, is de zelfde mening toegedaan.... Maar eindigd met Ah, las cosas de leyendas …
Je vindt dit bij google EL TEMPLO DE LAS VÍRGENES, ERAN SACERDOTISAS DEL TEMPLO?

kiko 29 december 2017 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kreydt (Bericht 8610609)
Dr. Jose kerrick , een zeer gerenomeerde historicus, is de zelfde mening toegedaan....

Nog nooit van gehoord. Google kent hem ook niet, en wikipedia nog minder.

Aton 29 december 2017 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8610586)

Nochtans suggereert het evangelie dat Jezus en Maria arme mensen waren. Want ze offerden 2 jonge duiven in de Tempel, het offer der armen.

Ook dit evangelie is ook niet het originele. Is in de eerste eeuwen ook wat aangepast aan de behoeften van de tijd. Ik wil je erop wijzen dat in 2 evangelies men de moeite gedaan heeft om een stamboom neer te schrijven, al dan niet correct. Arme drommels hebben geen stamboom en zeker niet die richting koning David wijzen. Nog sterker, zowel Maria als Jozef hadden dezelfde voorvader. Jezus was de laatste wettelijke erfgenaam van de kroon, de laatste 'tak' zeg maar. Jozef was een tektón en niet een schrijnwerker voor alle duidelijkheid, enfin zo staat het in de Griekse grondtekst.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Architect

Aton 29 december 2017 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kreydt (Bericht 8610609)
Beste aton
Hou eens op met je hautine een-regeltjes.
Dr. Jose kerrick , een zeer gerenomeerde historicus, is de zelfde mening toegedaan.... Maar eindigd met Ah, las cosas de leyendas …
Je vindt dit bij google EL TEMPLO DE LAS VÍRGENES, ERAN SACERDOTISAS DEL TEMPLO?

Ben niet onder de indruk van die " gerenomeerde historicus ". ( ik wou haast " Pipo " schrijven, sorry )

Kristof Piessens 29 december 2017 22:28

Een hele tijd vroeg ik mij deze vraag af;

Waarom interpreteert men originele teksten als een geloofsbelijdenis, in hoeverre is de betrouwbaarheid te checken als het om informatie gaat die de historische grondlegging is van de feiten ?

Ik heb meer de indruk dat informatie interpreteren ook kan gepaard gaan met blinde vlekken, de boodschap als informatie interpreteren is wat anders dan interpreteren als een verhaal...en die twee zaken verleid mensen soms dat samen als hetzelfde te nemen en daar verwarring over te hebben, ga ik er ook vanuit dat de meeste boeken die latere versies van de originelen zijn precies hetgeen doet wat er voor is bedoelt, verwarring brengen !

Piero 30 december 2017 00:14

Piess, het d en t verwisselen heb je aardig onder de knie. Ik vroeg mij al een hele tijd af waarom je dat doet.

harriechristus 30 december 2017 05:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kreydt (Bericht 8610270)
Harrychristus
Welke atoomtheorie???

De waarheid die niemand wil weten.

ATOMEN BESTAAN UIT RUIMTESCHEPEN

Atomen bestaan uit ruimteschepen waarin triljoenen superintelligente microwezens wonen en in de verre toekomst gaan wij ook zelf het heelal volbouwen met ruimteschepen.

ONEINDIGE REEKS VAN STEEDS HOGERE CULTUREN

Atomen bestaan uit ruimteschepen, waarin microwezens wonen, die ook weer uit (hoger ontwikkelde) atomen bestaan, die uit (nog veel hoger ontwikkelde) ruimteschepen bestaan, enz enz enz ... als een oneindige reeks van steeds hogere culturen.

HEELAL UIT LEVENDE WEZENS.

Het hele heelal is dus eigenlijk uit levende wezens opgebouwd.
Het heelal is niet alleen maar een dood mechaniek wat de wetenschap ons wijs wil maken, maar het heelal is in wezen een levend heelal uit levende wezens opgebouwd en ook door levende wezens opgebouwd.

GOD

Het heelal is eigenlijk GOD zelf als de eenheid van een oneindig aantal microwezens.
Een heelal dat veel beter is, waar je veel meer mee kan verklaren, en wat ook zoveel logischer is en waarmee je het bestaan van God kan verklaren.
Lees de nieuwe bijbel over Gods eeuwig en oneindig rijk in de microkosmos.

hartelijke groeten van harriechristus

harriechristus 30 december 2017 05:16

Citaat:

mijn arrogante mening;

wás een feit en niet volgens jouw mening, want is gewoon bekend.

kreydt 30 december 2017 08:47

Bedank harrychristus, voor de uitleg.
Alle elementen zijn aanwezig om er een mondiale godsdienst van te maken. Alleen nu nog de pers inschakelen en heel Europa kan het dan niet meer ontkennen.

Aton 30 december 2017 10:18

Citaat:

Zeker dat de joden tegen prostitutie waren. Vandaar dat er geen prostitutie bestond binnen de Tempel. Wel in de overige Grieks-Romeinse tempels. Vermoedelijk heb je beiden door elkaar gehaald. Aan alle joden hun penis scheelde wat ; de opperhuid. Echter om priester of Tempelpersoneel te zijn mocht je geen fysieke afwijkingen vertonen. De dienaar die zijn oor werd afgehakt door Petrus kon zijn loopbaan wel vergeten.
Citaat:

Weer zo'n uitschuiver. Ik vraag me af waar je dit vandaan haalt ! In de veronderstelling dat Anna werkzaam was binnen de Tempelmuren zal ze zeker een vrouwelijke functie gehad hebben zoals koken, poetsen, wassen en water halen. ( o ja, ook dat, en daarom was het zo ongewoon dat de apostelen een waterdrager moesten volgen voor een geheime locatie. Deze persoon was zo goed herkenbaar ).
Citaat:

Waar ergens in het N.T. staat dat Maria een opleiding heeft genoten in de Tempel ??
Citaat:

Nergens vinden we in het N.T. de leeftijd van Maria of Jozef bij hun huwelijk. Men mag wel verwachten dat ze ongeveer die leeftijd zal gehad hebben, maar het kan ook 14 of 16 jaar geweest zijn. Bethlehem was aan het begin van onze jaartelling een verlaten dorp. Het is pas na de val van Jeruzalem dat daklozen hier opnieuw gezorgd hebben voor bewoning. Idem dito voor Nazareth wat niet bestond voor het jaar 70. En waarom denk je dat Jozef niet kapitaalkrachtig was ? Een tektón uit de stamboom van koning David! Een edelman dus. Deze familie had eigendommen rond Jeruzalem en Kanaän.
Citaat:

-impotent???
O jazeker ! Jezus en Jakobus waren zijn zonen. Jezus als eerstgeborene had het erfrecht op de titel van Davide. Jozef is vermoedelijk omgekomen in de opstand van 4 v.C. en Maria is later hertrouwd met zijn broer volgens de Tora voorschrift, het ' Levitaat-huwelijk ' ( Yibbum ) waar de overige kinderen van afstammen.
Citaat:

6 plots is Maria zwanger
Zwanger is steeds plots hoor. Vraag het maar eens aan je mama. Maria was wel zwanger tussen de 6 maanden van voor-huwelijk ( nog niet samenwonend ) en het definitief huwelijk. Indien bleek dat de bruid in deze tussentijd zwanger bleek, kon dit huwelijk nog steeds worden ontbonden indien de bruidegom de vrucht niet wou erkennen.

Uw beweringen maken duidelijk dat je 0,000 kennis hebt betreft de joodse cultuur en geschiedenis aan het begin van onze jaartelling.

harriechristus 30 december 2017 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kreydt (Bericht 8610794)
Bedank harrychristus, voor de uitleg.
Alle elementen zijn aanwezig om er een mondiale godsdienst van te maken. Alleen nu nog de pers inschakelen en heel Europa kan het dan niet meer ontkennen.

De pers heeft vroeger wel aardig zijn best gedaan, maar niemand heeft wakker willen worden.
Gods Molens malen langzaam en die van de wereld nog langzamer.

kreydt 30 december 2017 17:15

Zo, dat weten we weer.
Het zal je een zorg wezen, maar deze morgen is mijn plaaster verwijderd en kan ik me weer aan mijn normaal sociaal leven wijden.
Ik prijs me gelukkig dat ik mezelf niet al te serieus neem en het kan me geen bal schelen of ik o,ooo weet van de joodse geschiedenis en aanverwanten. Het was alleen te doen om, zoals ik reeds schreef, om de boel te jennen, uit verveling wel-is-waar.
Ik gebruikte ‘arrogant’ , doelend op mezelf maar ik zie dat ik maar een beginneling ben en dat er nog een grootere arrogante klootzak is die anoniem ( natuurlijk ) zit te onaneren bij het kleineren van anderen. Ik heb, zei het al, een normaal sociaal leven en moet dus niet van s ’morgens tot s ’nachts, zitten te googelen om een specialist te worden in godsdienstgeschiedenis.
Gelukkig nieuwjaar en tot ziens bij mijn volgend beenbreuk.

Het Oosten 30 december 2017 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 8610653)
Ook dit evangelie is ook niet het originele. Is in de eerste eeuwen ook wat aangepast aan de behoeften van de tijd. Ik wil je erop wijzen dat in 2 evangelies men de moeite gedaan heeft om een stamboom neer te schrijven, al dan niet correct. Arme drommels hebben geen stamboom en zeker niet die richting koning David wijzen. Nog sterker, zowel Maria als Jozef hadden dezelfde voorvader. Jezus was de laatste wettelijke erfgenaam van de kroon, de laatste 'tak' zeg maar. Jozef was een tektón en niet een schrijnwerker voor alle duidelijkheid, enfin zo staat het in de Griekse grondtekst.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Architect

Welk evangelie is dan het echte? Wij moeten het doen met de evangelies die we hebben. Te weten, de apocriefe en de canonieke. Andere evangelies hebben we niet.

Dat verhaaltje van Jozef als 'tektron' is al oeverloos herhaald en afgezaagd.

Feit blijft dat Eusebius vermeldt dat de familie van Jezus na de val van Jeruzalem voor de Romeinse ambtenaar moest verschijnen. Maar deze laatste liet hen gaan omdat het arme sloebers of boeren waren en totaal ongevaarlijk. Heel rijk zo te zien was de familie van Jezus niet volgens Eusbius.

En wat de stamboom betreft. Natuurlijk moest er een stamboom worden gefingeerd. Immers er moest toch kunnen bewezen worden dat Jezus afstamde van David en zo tegemoet te komen aan de Messias-profetieën. Maar dat wil nog niet zeggen dat er een echte stamboom bestond noch dat die echt was.

Aton 30 december 2017 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8611260)
Welk evangelie is dan het echte? Wij moeten het doen met de evangelies die we hebben. Te weten, de apocriefe en de canonieke. Andere evangelies hebben we niet.

Probleem is dat ze allen zijn overgeschreven en overgeschreven, geredigeerd en aan de tijd en de opdrachtgever aangepast. Daar is het elke wetenschapper het mee eens. We moeten dus niet afgaan op wat we nu lezen, maar wat er kan gestaan hebben.

Citaat:

En nog steeds lees ik hier dat Jozef een arme timmerman was.

Citaat:

Feit blijft dat Eusebius vermeldt dat de familie van Jezus na de val van Jeruzalem voor de Romeinse ambtenaar moest verschijnen. Maar deze laatste liet hen gaan omdat het arme sloebers of boeren waren.
Weet ik, maar ook dat is omstreden.

Het Oosten 30 december 2017 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 8611264)
Probleem is dat ze allen zijn overgeschreven en overgeschreven, geredigeerd en aan de tijd en de opdrachtgever aangepast. Daar is het elke wetenschapper het mee eens. We moeten dus niet afgaan op wat we nu lezen, maar wat er kan gestaan hebben.

En nog steeds lees ik hier dat Jozef een arme timmerman was.

Weet ik, maar ook dat is omstreden.

Timmerman is overigens niet helemaal onjuist. Alleen wat onvolledig. Een tektron is een soort aannemer. En daar kwam ook timmerwerk bij te pas natuurlijk. Of dit nu zoveel was, is zeer de vraag want hout in die streken was eerder schaars.

Piero 30 december 2017 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kreydt (Bericht 8611224)
Zo, dat weten we weer.
Het zal je een zorg wezen, maar deze morgen is mijn plaaster verwijderd en kan ik me weer aan mijn normaal sociaal leven wijden.
Ik prijs me gelukkig dat ik mezelf niet al te serieus neem en het kan me geen bal schelen of ik o,ooo weet van de joodse geschiedenis en aanverwanten. Het was alleen te doen om, zoals ik reeds schreef, om de boel te jennen, uit verveling wel-is-waar.
Ik gebruikte ‘arrogant’ , doelend op mezelf maar ik zie dat ik maar een beginneling ben en dat er nog een grootere arrogante klootzak is die anoniem ( natuurlijk ) zit te onaneren bij het kleineren van anderen. Ik heb, zei het al, een normaal sociaal leven en moet dus niet van s ’morgens tot s ’nachts, zitten te googelen om een specialist te worden in godsdienstgeschiedenis.

Die uitleg was overbodig. We zullen uw lollige satire node missen.

Aton 30 december 2017 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8611266)
Timmerman is overigens niet helemaal onjuist. Alleen wat onvolledig. Een tektron is een soort aannemer. En daar kwam ook timmerwerk bij te pas natuurlijk. Of dit nu zoveel was, is zeer de vraag want hout in die streken was eerder schaars.

Je zou het nu een bouwondernemer noemen. Hout was schaars, maar niet voor de rijken. Die lieten hele vrachten komen uit de Libanon. Maar bouwwerken bestonden toen hoofdzakelijk uit steen en daar kwam best wat werkvolk aan te pas.

harriechristus 31 december 2017 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kreydt (Bericht 8611224)
Zo, dat weten we weer.

Zo is het, gewoon doorzetten maar.
Ook de Joden hebben het moeten leren....:-D

harriechristus 31 december 2017 07:56

Citaat:

Er is een nieuwe Bijbel geschreven, dus vergeet al die oude rommel maar, daar valt echt geen eer meer aan te behalen.

Pandareus 1 januari 2018 21:07

Citaat:

Feit blijft dat Eusebius vermeldt dat de familie van Jezus na de val van Jeruzalem voor de Romeinse ambtenaar moest verschijnen. Maar deze laatste liet hen gaan omdat het arme sloebers of boeren waren en totaal ongevaarlijk. Heel rijk zo te zien was de familie van Jezus niet volgens Eusbius.

En wat de stamboom betreft. Natuurlijk moest er een stamboom worden gefingeerd. Immers er moest toch kunnen bewezen worden dat Jezus afstamde van David en zo tegemoet te komen aan de Messias-profetieën. Maar dat wil nog niet zeggen dat er een echte stamboom bestond noch dat die echt was.

Eusebius, die heeft 300 jaar na datum zijn groot licht laten schijnen over Jezus...

harriechristus 5 januari 2018 09:04

Maria verkracht.

In het boek van de regisseur Paul Verhoeven: Jezus van Nazareth, wilde hij een film maken waarin Maria door een Romeinse soldaat wordt verkracht bij het neerslaan van een opstand onder Judas in de stad Sepphoris (6 kilometer van Nazareth) door Varus, een gezant uit Syrië, 4 vc na de dood van Herodus de Grote, waaruit Jezus zou zijn geboren.

Dit idee komt ook al voor in joodse bronnen uit het begin van de tweede eeuw,....wordt vervolgd.

harriechristus 8 januari 2018 09:34

Dit idee komt ook al voor in joodse bronnen uit het begin van de tweede eeuw, waarin sprake is van Jeshu Pantera, die gelijk gesteld wordt met Ben Stada, de zoon van de langharige kapster Miriam, die wegens overspel door haar man verstoten was. Haar zoon had in Egypte toveren geleerd, en zou opgehangen zijn aan de vooravond van Pasen.

Later is dit verhaal uitgewerkt in een volksboek, de Toledoth Yeshu, waarin verteld wordt hoe een zekere Joseph Pandera de vrouw van Johanan verkracht zou hebben, die Miriam heette, met als gevolg het kind Yeshu. Yeshu vluchtte naar Galilea en ontdekte de naam van God om die in zijn dij te naaien. Hij verklaarde de Messias te zijn en werd op de avond voor Pasen ter dood gebracht.

En in Duitsland is een standbeeld van de soldaat met de naam Tiberius Julius Abdes Pantera gevonden, en zou de verkrachter van Miriam kunnen zijn. Tiberius Julius is de naam die hij kreeg naar Latijns recht onder keizer Tiberius. Abdes is zijn Phoenicische naam en betekent: dienaar van een godheid. Pantera is zijn militaire bijnaam.
Hij was 62 jaar oud met 40 dienstjaren, soldaat van de eerste cohort boogschutters.
Het eerste cohort boogschutters behoorde tot het leger van Varus in Syrië en Israël, dat de opstand in Judea en in 4 vc naar aanleiding van de dood van Herodus de Grote neersloeg.

(Uit Sceptici over de Schrift blz 25 en 26 - Athos)
En bij Johannes 8:41 zeggen de Farizeeën tegen Hem: Wij zijn niet geboren uit hoererij; wij hebben een Vader, namelijk God.

harriechristus 8 januari 2018 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8613018)
Eusebius, die heeft 300 jaar na datum zijn groot licht laten schijnen over Jezus...

Licht is iets uit de natuurreligie, met name dat van de Perzen die het licht aanbaden.

Piero 13 januari 2018 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 8617945)
Dit idee komt ook al voor in joodse bronnen uit het begin van de tweede eeuw, waarin sprake is van Jeshu Pantera, die gelijk gesteld wordt met Ben Stada, de zoon van de langharige kapster Miriam, die wegens overspel door haar man verstoten was. Haar zoon had in Egypte toveren geleerd, en zou opgehangen zijn aan de vooravond van Pasen.

Later is dit verhaal uitgewerkt in een volksboek, de Toledoth Yeshu, ...

Dit is hier al eerder besproken. Zie ook wikipedia voor een 'Pantera Jesus connection'.

harriechristus 13 januari 2018 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 8621744)
Dit is hier al eerder besproken. Zie ook wikipedia voor een 'Pantera Jesus connection'.

Mooi en dat heeft Aton ook al vermeld en het is volgens mij goed het eens te herhalen al was het maar voor mijn eigen plezier.

En over het algemeen wordt hier het christendom eindeloos herhaalt en daar blijkt men ook niet moe van te worden.

Wil je echt iets nieuws dan beveel ik mijn nieuwe bijbel aan van ene christus die ook werkelijk bestaat en geen mythe is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be