Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   "huur" vragen aan partner (https://forum.politics.be/showthread.php?t=243386)

bembem 29 april 2018 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 8702440)
Deze draad is wschl letterlijk het eerste sociale contact dat je had vandaag...

en?

Zeus 29 april 2018 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander (Bericht 8702420)
En dat is niet goed genoeg voor u?

nee

Eyjafjallajökull 29 april 2018 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 8702450)
en?

Je shrink kan trots op je zijn.

The Paulus Experience 29 april 2018 20:27

2 master diploma's, wil zijn vriendin huur doen betalen om ze te kunnen neuken.

Wtf leren ze u daar op die school?

bembem 29 april 2018 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 8702459)
Je shrink kan trots op je zijn.

ja hoor :roll:

bembem 29 april 2018 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8702463)

MBA :rofl:

Thuleander 29 april 2018 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8702451)
nee

Het is nog veel te goed voor u.

Eyjafjallajökull 29 april 2018 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 8702465)
ja hoor :roll:

Ziet jou ook als een gevalletje easy money (gemeenschapsgeld) dus.

bembem 29 april 2018 20:36

hou eens uw kop mr volcano none of your bisniz
back on topic pls

kojak 29 april 2018 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8702463)

Neuken ? :lol:

Guinevere 29 april 2018 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 8702425)
i love this thread :rofl:

2. :lol:

Guinevere 29 april 2018 20:58

Er is zoveel mis met de situatie in deze draad:
1 Het schijnbare klasseverschil tussen Zeus en z'n partner. Maar dit is wel het minst erge.
2. Hij heeft al een afbetaald huis, en zij mag nu afdragen -> precies een vader kind relatie zo :?
3. Een man die zich bekocht zou kunnen voelen?? Dit is heel erg. Zou de relatie het je in dat geval nog steeds niet waard zij geweest? Je wil een relatie zonder risico's of kleerscheuren... dat bestaat niet. Overigens is het voor een man, zeker met 2 masters, veel makkelijker om "verloren geld" weer bij elkaar te verdienen.

In ieder geval, een relatie bouw je met twee. Dus eigenlijk moeten jullie samen tot de juiste oplossing voor beide komen, wat de rest er ook van moge vinden.

Pandareus 29 april 2018 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8702392)
Ik reken zelfs niet meer in mijn loon en haar loon.

Wat we gezamelijk binnen krijgen is wat telt.

Zo evolueert het inderdaad, en dat is (denk ik toch ) een goede zaak. Ik doe het ook zo. Dat mijn madam minder doekoes binnenrijft per maand speelt wat mij betreft niet de minste rol.

Men neemt een start, maakt afspraken, bekijkt de financiële evolutie en past aan. Maar draai het even om : stel je voor dat je partner plots haar inkomen kan verdubbelen, ga je dan ook de afspraken aanpassen ?

Uiteraard niet, in de echte wereld.

XenApp 29 april 2018 23:38

Toen ik mijn 1e appartement heb gekocht is mijn vriendin komen inwonen bij mij. Ik heb haar geen huur gevraagd maar alle kosten hebben we samen betaald. (telecom, elektriciteit, water, eten, vaste kost appartementsblok, ...)

Ik vond dat zij niet moest bijdragen aan het afbetalen van mijn eigendom.

Later hebben wij samen een huis gekocht. Ik kon het allemaal cash betalen na de verkoop van mijn zaak, maar we hebben het toch 50/50 gedaan (wou ze zelf). Dit maakt het later gemakkelijk en duidelijk om alle kosten te financieren.

Anna List 30 april 2018 08:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 8702074)
Als ze nog geen 300 euro meer huishoudgeld wil betalen, terwijl in ruil haar huur totaal wegvalt, smijt ze dan buiten want dan is het for the monny.

²

maddox 30 april 2018 08:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8702020)
Een korte situatieschets:

Ik heb al een tijdje een eigen woning, hypotheekvrij. Mijn partner huurt.
Nu we willen gaan samenwonen (feitelijk), trekt ze logischerwijze bij mij in. Het lijkt me billijk dat zij aan mij een bijdrage betaalt voor het gebruik van mijn woning. De markthuurwaarde van de woning bedraagt ongeveer 1000 euro. Ik zou willen voorstellen dat zij mij maandelijks 300 euro betaalt onder de vorm van een hogere bijdrage aan het huishoudbudget (voedsel, nutsvoorzieningen, ...). Om problemen bij een eventuele breuk te vermijden, blijf ik alle kosten eigen aan de woning (onderhoud, renovatie, belasting) rechtstreeks op mij nemen.

Ik heb al eens gepolst bij anderen, maar 10 personen leveren mij 11 meningen op. De ene vindt me Ebenezer Scrooge omdat dat ik "huur" vraag aan mijn partner, de andere vindt mij een goedzak.

Wat vinden jullie billijk?

Ik zou het geen huur noemen. Gewoon delen in de leefkosten.

Als het over verwerving van middelen gaat, dan moet er vanaf moment 1 duidelijk zijn van wie de goederen zijn, en is de bijdrage van de niet-eigenaar totaal vrijwillig.

Wat ik in dit geval van de partner zou verwachten is dat deze het dagelijkse leven zou betalen, terwijl u de kosten die te maken hebben met de woning (instandhouding, water, elektriciteit, modernisering, kadastraal inkomen en dergelijke) betaald met de duidelijke afspraak (desnoods in contractvorm) dat de partner bij ontbinding van de relatie geen enkele aanspraak kan maken op de woning.

Grotere "plezieruitgaven" zonder de verwerving van materiele middelen zijn/kunnen gezamenlijk.

geertvdb 30 april 2018 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8702115)
Het is iets dat jullie onderling moeten overeenkomen, maar omdat je't toch vraagt. Een huis heeft altijd onkosten. Die betaal je nu alleen, als je partner zou komen inwonen zijn die kosten nog maar de helft voor jou. Maar dat wil je niet want :
En dus lijkt die "huur" een verholen manier om te delen in de onkosten maar zodanig dat je haar elk moment op de keien kan gooien, alsof ze er nooit geweest is. Misschien heb je het wat ongelukkig uitgedrukt, maar zo komt het toch over. Als je echt zo onzeker bent over haar motieven is het misschien toch niet zo'n goed idee om al te gaan samenwonen.

Mee eens.

geertvdb 30 april 2018 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 8702343)
Ik zal wel ouderwets zijn. Wij hebben 1 gedeelde bankrekening. En dat is de enige afspraak. Al 25 jaar. Als't op is, is't op. En zolang het niet op is, doet elke ermee wat hij/zij wil. Uiteraard wordt de partner geconsulteerd als er grote uitgaven gedaan worden, maar die zegt standaard altijd "ja".
Kan dat misbruikt worden ? Uiteraard. Maar zij kent mijn wensen, ik ken haar wensen. En daar houden we rekening mee. Zonder dat af te spreken. Werkt goed hoor. Naïef als we zijn gaan we ervan uit dat we nooit zullen moeten beslissen wat van wie is.

Zo moet het.

Anna List 30 april 2018 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8702115)
Het is iets dat jullie onderling moeten overeenkomen, maar omdat je't toch vraagt. Een huis heeft altijd onkosten. Die betaal je nu alleen, als je partner zou komen inwonen zijn die kosten nog maar de helft voor jou. Maar dat wil je niet want :
En dus lijkt die "huur" een verholen manier om te delen in de onkosten maar zodanig dat je haar elk moment op de keien kan gooien, alsof ze er nooit geweest is. Misschien heb je het wat ongelukkig uitgedrukt, maar zo komt het toch over. Als je echt zo onzeker bent over haar motieven is het misschien toch niet zo'n goed idee om al te gaan samenwonen.

nee, dat denk ik niet.

in een eerlijke relatie haal je dat financiële eruit.

geen billijke bijdrage in de kosten vragen verstoort net het evenwicht.

The Paulus Experience 30 april 2018 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 8702074)
Als ze nog geen 300 euro meer huishoudgeld wil betalen, terwijl in ruil haar huur totaal wegvalt, smijt ze dan buiten want dan is het for the monny.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8702790)
²

Volgens mij zitten jullie liever op jullie geld dan op een vrouw :lol:
Neo liberalen hahaha zie onderschrift

The Paulus Experience 30 april 2018 09:30

Netto liberalen :rofl:

Anna List 30 april 2018 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8702873)

denken dat je een vrouw kan kopen door de financiën in je relatie te trekken, lijkt me nogal vrouwonvriendelijk en naief.

doe mij maar een vrouw die financieel onafhankelijk is en die het zonder meer gewoon kan afbollen als de relatie haar niet meer zint.

Pericles 30 april 2018 09:30

Citaat:

Gij betaalt liever voor seks of wat? :lol:

The Paulus Experience 30 april 2018 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8702877)
denken dat je een vrouw kan kopen door de financiën in je relatie te trekken, lijkt me nogal vrouwonvriendelijk en naief.

doe mij maar een vrouw die financieel onafhankelijk is en die het zonder meer gewoon kan afbollen als de relatie haar niet meer zint.

Compleet naast de kwestie

The Paulus Experience 30 april 2018 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 8702878)
Gij betaalt liever voor seks of wat? :lol:

?

Anna List 30 april 2018 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8702879)

neen, compleet on topic.

alleen door de financiën eerlijk 50/50 te houden blijft het financiële uit de relatie. Anders riskeer je dat je partner blijft vanwege t financiële voordeel.

en dan zeg ik niet dat je op café of restaurant de rekening moet gaan uitpluizen, maar een maandelijks significante kost als wonen, die hou je 50/50.

The Paulus Experience 30 april 2018 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8702884)
neen, compleet on topic.

alleen door de financiën eerlijk 50/50 te houden blijft het financiële uit de relatie. Anders riskeer je dat je partner blijft vanwege t financiële voordeel.

en dan zeg ik niet dat je op café of restaurant de rekening moet gaan uitpluizen, maar een maandelijks significante kost als wonen, die hou je 50/50.

Ik verwijs u toch echt naar de dsm5 ALS je dat van overtuigd bent :lol:

Royalty denkt zo misschien

Pericles 30 april 2018 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8702879)

Waarom zou ze geen bijdrage moeten leveren? Haar huur valt weg.
Er is geen sprake van een samenlevingscontrakt of een huwelijk, morgen is ze weg als ze wil, zonder gevolgen.
Wat zijn haar motieven trouwens om die kleine bijdrage dan niet te leveren?
Dat ze blijft waar dat ze zit dan hé en we doen voort zoals het was, zou ik zeggen.
En anders daaaaag, next.

The Paulus Experience 30 april 2018 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 8702887)
Waarom zou ze geen bijdrage moeten leveren? Haar huur valt weg.
Er is geen sprake van een samenlevingscontrakt of een huwelijk, morgen is ze weg als ze wil, zonder gevolgen.
Wat zijn haar motieven trouwens om die kleine bijdrage dan niet te leveren?
Dat ze blijft waar dat ze zit dan hé en we doen voort zoals het was, zou ik zeggen.
En anders daaaaag, next.

Ik denk niet dat jij weet wat liefde is.

Pericles 30 april 2018 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8702891)
Ik denk niet dat jij weet wat liefde is.

Wat heeft dat daarmee te maken. Ik ben al 25 jaar getrouwd maar ik ga niet als een Candide door het leven. Iedereen weet dat meer dan 50 procent van de relaties op de klippen loopt en nog veel meer dan dat als er geen huwelijk of geen samenlevingscontrakt is.
Al die mensen die doen wat dat gij zegt (niets voorzien, madam gratis laten wonen enz...) hebben, achteraf spijt dat ze niets gevraagd hebben.

En in zijn geval, niets vragen en gewoon gaan samenhokken waardoor zij 700 euro of meer extra kan opzij leggen per maand . Wat is dat dan ? Kost en inwoon in ruil voor seks? :lol: Is dat dan liefde? :lol:

The Paulus Experience 30 april 2018 10:02

Dsm5 jong, zoek het daar op wat het is, want van iemand anders neem je toch niets aan wellicht.

Marie van de koster 30 april 2018 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8702320)
Wie zegt dat de draadstarter niet heeft zitten zagen dat ze hij hem zou intrekken ?

Ze heeft toch haar vrije wil? Als ze niet bij hem wil wonen, moet ze dat zeggen. Als ze wel bij hem wil wonen moet zij een deel van de financiële kant op zich nemen. Dat is niet meer dan logisch.
Bedenk eens hoeveel geld ze uitspaart door niet meer alleen te wonen!

Marie van de koster 30 april 2018 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8702323)
Hij betaalt niets meer, tis betaald.

Of dat huis betaald is of niet, heeft er eigenlijk niets mee te maken.
Zij komt daar wonen en eist dus een deel op van iemand anders' eigendom.
Als u een huis / appartement deelt met iemand anders, wilt u dan voor alles alleen opdraaien?

Anna List 30 april 2018 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8702918)
Dsm5 jong, zoek het daar op wat het is, want van iemand anders neem je toch niets aan wellicht.

geef het linkje eens waar in die Dsm5 staat dat je in een relatie de kosten best niet billijk deelt?

Jay-P. 30 april 2018 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 8702117)
Het klinkt misschien cru maar als ze die 300 euro niet wil betalen , terwijl ze daarmee in Leuven nog altijd zeker 400 euro huur uitspaart (en dan heb je nog maar een krot), stuur ze dan naar Mars.
Want dan lijkt het niet alleen op profitariaat maar dan is het dat ook.
De liefde moet wel van twee kanten komen hé. :roll:

In de situatie zoals door Zeus aangebracht in zijn openingspost (zeer logische en niet emotionele benadering van een keihard feit des levens) lijkt jouw benadering en conclusie me de enige juiste.
Ik vraag me wel af wat hun band is: verstandelijk koppeltje accountant versus politieker & vakbonds-'delegay'. ???

Romantiek anno 2018: Such a bliss for mankind :lol:

Marie van de koster 30 april 2018 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 8702430)
maar stel hij verhuurt dat aan 1000 (naar eigen zeggen is het dat waard) en huurt pro rata iets v 1000 met de vriendin, oftewel hij 600, zij 400, dan heeft ie nog steeds 400 in de pocket ipv 300 vd vriendin ^^

Dat is toch te gek. Hij heeft zijn eigen huis waarvoor hij gewerkt heeft en waarin hij tevreden is. En dan zou hij opeens moeten verhuizen en de kuren van een huisbaas verdragen? :roll: Te zot om los te lopen.
Als men samenwoont moet men samen alles delen, punt gedaan.
Er mag rekening gehouden worden met het feit dat zij minder verdient, geen probleem.
Maar verder? Als zij in haar eentje ergens iets huurt is ze gemakkelijk 600 € kwijt, dus is dit voor haar - financieel gezien - sowieso een buitenkans!

Zo is 't!

Henri1 30 april 2018 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 8702946)
Dat is toch te gek. Hij heeft zijn eigen huis waarvoor hij gewerkt heeft en waarin hij tevreden is. En dan zou hij opeens moeten verhuizen en de kuren van een huisbaas verdragen? :roll: Te zot om los te lopen.
Er mag rekening gehouden worden met het feit dat zij minder verdient, geen probleem.
Maar verder? Als zij in haar eentje ergens iets huurt is ze gemakkelijk 600 € kwijt, dus is dit voor haar - financieel gezien - sowieso een buitenkans!

Zo is 't!

Dan kan je best Mormoon worden en er 8 vrouwen op nahouden die elk 300 euro bijdragen.

Tavek 30 april 2018 10:22

Citaat:

Er zijn de incels,waar deze heren niet toe behoren (zeker niet).

Er zijn de monogamen (waaronder een paar anderen zoals ik);

Anna behoort tot de seriemonogamen volgens mij :p

Tavek 30 april 2018 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 8702946)

Zo is 't!

Zeg dat Marie het heeft gezegd, want ze zit er boenk op.

Marie van de koster 30 april 2018 10:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8702837)
Ik zou het geen huur noemen. Gewoon delen in de leefkosten.

Als het over verwerving van middelen gaat, dan moet er vanaf moment 1 duidelijk zijn van wie de goederen zijn, en is de bijdrage van de niet-eigenaar totaal vrijwillig.

Wat ik in dit geval van de partner zou verwachten is dat deze het dagelijkse leven zou betalen, terwijl u de kosten die te maken hebben met de woning (instandhouding, water, elektriciteit, modernisering, kadastraal inkomen en dergelijke) betaald met de duidelijke afspraak (desnoods in contractvorm) dat de partner bij ontbinding van de relatie geen enkele aanspraak kan maken op de woning.

Grotere "plezieruitgaven" zonder de verwerving van materiele middelen zijn/kunnen gezamenlijk.

Dat is ook een mogelijkheid. Al zou ik de nutsvoorzieningen door beiden fifty fifty betalen.
Maar volledig op zijn kosten leven, dat blijft niet duren! En dat is niet rechtvaardig.
Hij is toch haar souteneur niet!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be