Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Het meest gevaarlijke (bij)geloof. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=248976)

marie daenen 19 juni 2019 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9048766)
U hapt naar de eigen staart: geloven is zijnstoestand, en zijnstoestand is geloven.

Wat is "zijnstoestand"?

Ik zie trouwens nog steeds geen verband met "eten".

Ik zie trouwens nog steeds geen verband met "eten" ?

De mens evolueert, leert, ziet en weet meer...
Wij vatten de realiteit niet echt; wij denken te leven ipv te leven...
Kijk achterom en soms voel je dat alles voorbij is gevlogen en dat je zelf er niet deel aan genomen hebt...
Soms kan een enorme schok in je leven je daar attent op maken...

Ik ben de weg, de waarheid en het leven...
Is één van de grootste lessen die Jezus ons meegegeven heeft...

Ga de weg, wordt de waarheid en je leeft...

Jan van den Berghe 19 juni 2019 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9048784)
Ik zie trouwens nog steeds geen verband met "eten" ?

De mens evolueert, leert, ziet en weet meer...
Wij vatten de realiteit niet echt; wij denken te leven ipv te leven...
Kijk achterom en soms voel je dat alles voorbij is gevlogen en dat je zelf er niet deel aan genomen hebt...
Soms kan een enorme schok in je leven je daar attent op maken...

Bij herhaling: kunt u eens omschrijven wat u bedoelt met "zijnstoestand"?

Aton 19 juni 2019 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9048784)

Weet je wel wat met de Weg bedoeld werd ?

Jan van den Berghe 19 juni 2019 18:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9048661)
neen, Pandareus, jijzelf bepaalt niets... Jij groeit, door steeds weer en opnieuw het onkruid te wieden en op een bepaald moment, als je alle dwaasheten hebt weten uit te wissen, weet je...

Lijkt veel op zweverige New Age.

Tavek 19 juni 2019 19:19

marie daenen 19 juni 2019 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9048786)
Bij herhaling: kunt u eens omschrijven wat u bedoelt met "zijnstoestand"?

Heb je ooit al het gevoel gehad dat de woorden 'ik ben', geen iota, geen komma, geen letter meer, alles omvatten???

Jan van den Berghe 19 juni 2019 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9049038)
Heb je ooit al het gevoel gehad dat de woorden 'ik ben', geen iota, geen komma, geen letter meer, alles omvatten???

We blijven dus bij zweverige New Age.

marie daenen 19 juni 2019 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 9048813)
Weet je wel wat met de Weg bedoeld werd ?

Voor mij is de Weg, de weg die iedere mens moet gaan om tot inzicht, waarheid, Leven te komen...

marie daenen 19 juni 2019 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9049042)
We blijven dus bij zweverige New Age.

Ik ken het woord New Age niet en dat interesseert mij geen snars...
Ik zie een beetje die gewaarwording van 'ik ben', die mij overvallen heeft op een moment dat ik totaal niet met godsdienstige zaken of hogere waarden bezig was; ik was gewoon aan het kuisen, als een deur die open is gegaan.

Aton 19 juni 2019 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9049044)
Voor mij is de Weg, de weg die iedere mens moet gaan om tot inzicht, waarheid, Leven te komen...

Dat werd er niet mee bedoeld. De Weg is en was voor de vrome joden het strikt naleven van Mozes' wet en dat was de waarheid voor hen en hun leven. Dit slaat dus niet op inzicht en waarheid wat christenen daar onder verstaan.

marie daenen 19 juni 2019 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 9049064)
Dat werd er niet mee bedoeld. De Weg is en was voor de vrome joden het strikt naleven van Mozes' wet en dat was de waarheid voor hen en hun leven. Dit slaat dus niet op inzicht en waarheid wat christenen daar onder verstaan.

Waarom zei Jezus dan 'ik ben de Weg' als het om Mozes wet ging???

Jan van den Berghe 19 juni 2019 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9049075)

Daar ging het ook niet over, want Jezus onderstreepte de centrale rol van Hem in de heilsorde.

Elio di Supo 19 juni 2019 20:23

Over wat voor bijgeloof hebben we het? Zoiets als niet onder ladders lopen en op je stappen terugkeren als een zwarte kat je pad kruist? Of verlamd van angst zijn op een vrijdag de 13e?

Het lijkt me tamelijk lastig als je gelooft in die dingen.

marie daenen 19 juni 2019 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9049077)
Daar ging het ook niet over, want Jezus onderstreepte de centrale rol van Hem in de heilsorde.

En ik zie daarin dat wat voor hem (Jezus) geldt dat dat voor iedere persoon geldt indien hij erin slaagt zijn persoonlijke 'weg' te volgen...
Hij zal de waarheid vinden en het Leven kennen...

Jan van den Berghe 19 juni 2019 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9049096)
En ik zie daarin dat wat voor hem (Jezus) geldt dat dat voor iedere persoon geldt indien hij erin slaagt zijn persoonlijke 'weg' te volgen...

Dat was niet de betekenis van Jezus' woorden.

marie daenen 19 juni 2019 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9049123)
Dat was niet de betekenis van Jezus' woorden.

Hewel, ik denk dat dat wel de betekenis is van Jezus woorden. In het beste geval kun je zeggen... doe zoals ik doe...
Maar de kerk heeft ervan gemaakt dat wij braaf de geboden moeten volgen en zonder nadenken moeten geloven wat Jezus zogezegd gezegd heeft...
Het woord gehoorzamen zet al mijn stekels recht omhoog; want het woord gehoorzamen is juist het hek dat ons afscheid van het goddelijke...

Jij kunt alleen je weg vinden en volgen door het zoeken ernaar en men kan alleen zoeken door alle richtingen open te laten... Zelfs als die zo gevonden weg letterlijk zou overeenkomen met wat de Kerk beleidt... Geef het feit dat je hem zelf gevonden jou het inzicht om verder te gaan...
Welk inzicht totaal ontbreekt door braaf te gehoorzamen aan door ander voorgekauwde waarheden...
Het is de kerk zelf die de weg naar God, wat God ook moge zijn, afsluit voor de gelovigen... Het is de kerk zelf die de gelovigen achter gevangenishekken opsluit...

Jan van den Berghe 19 juni 2019 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9049149)
Hewel, ik denk dat dat wel de betekenis is van Jezus woorden.

Op basis van...?

Het evangelie? Alvast niet.

marie daenen 19 juni 2019 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9049154)
Op basis van...?

Het evangelie? Alvast niet.

Door het herlezen van sommige delen van de bijbel, vooral in het verband met Jezus, met andere ogen...
En daar zat inderdaad een enorme grote wijsheid zo gezien...

Het gaat niet over de grote theologische problemen... Ik heb daar lak aan... Het gaat veel meer over de gewone teksten voor schoolkinderen bijvoorbeeld...

Jan van den Berghe 19 juni 2019 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9049160)
Door het herlezen van sommige delen van de bijbel, vooral in het verband met Jezus, met andere ogen...

In welke delen van de bijbel zag u staan dat "Ik ben de Waarheid..." niet gaat over Jezus' rol maar wel over onze eigen weg die aldus onze waarheid wordt?

marie daenen 19 juni 2019 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9049185)
In welke delen van de bijbel zag u staan dat "Ik ben de Waarheid..." niet gaat over Jezus' rol maar wel over onze eigen weg die aldus onze waarheid wordt?

Nergens staat dat regelrecht geschreven, maar door zijn woorden op mijzelf toe te passen heb ik ingezien dat die woorden een heel andere en veel diepere betekenis hadden dan de officiële betekenis...
Ik ging er ook van uit dat de woorden die hij 2000 jaar geleden gezegd had vandaag nog moesten gelden en niet enkel geschiedkundig vastlagen...

vb. het geval dat Jezus ging vissen met zijn leerlingen en in slaap viel... Hij werd gewekt door de leerlingen omdat er een storm was opgestoken en zij doodsbang geworden waren...
Jezus kalmeert de storm en zegt hen 'lichtgelovige...'

Hoe wordt dat door de kerk uitgelegd... Hewel ze zijn daar met Jezus en ze hebben geen enkel vertrouwen in zijn goddelijke grootheid...

Ik woonde in Heist op het ogenblik van de schipbreuk van de 'Free enterprice' en dan zou je moeten zeggen dat al die mensen geen vertrouwen hebben in Jezus of God; want er zijn toen vele doden gevallen...

Oké, hoe leg jij dat nu, aan de hand van de bijbel uit???
Waarom zei Jezus 'lichtgelovige'?

Jan van den Berghe 19 juni 2019 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9049204)
Nergens staat dat regelrecht geschreven, maar door zijn woorden op mijzelf toe te passen heb ik ingezien dat die woorden een heel andere en veel diepere betekenis hadden dan de officiële betekenis...
Ik ging er ook van uit dat de woorden die hij 2000 jaar geleden gezegd had vandaag nog moesten gelden en niet enkel geschiedkundig vastlagen...

vb. het geval dat Jezus ging vissen met zijn leerlingen en in slaap viel... Hij werd gewekt door de leerlingen omdat er een storm was opgestoken en zij doodsbang geworden waren...

Hoe wordt dat door de kerk uitgelegd... Hewel ze zijn daar met Jezus en ze hebben geen enkel vertrouwen in zijn goddelijke grootheid...

Ik woonde in Heist op het ogenblik van de schipbreuk van de 'Free enterprice' en dan zou je moeten zeggen dat al die mensen geen vertrouwen hebben in Jezus of God; want er zijn toen vele doden gevallen...

Raar dat iemand die meent het ware spirituele te hebben ontdekt, hier afkomt met zo'n naturalistische lezing van het verhaal. Dan nog eentje die compleet voorbij gaat aan de context waarbinnen dat ene verhaal staat.

Aton 19 juni 2019 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9049075)

Omdat hij het ultieme voorbeeld was van de Weg tiens. DE fundamentalistische jood bij uitstek.

Aton 19 juni 2019 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9049096)

Je mag er in zien wat je wil, maar dit werd niet zo bedoeld door Jezus de IJveraar bij uitstek.

marie daenen 19 juni 2019 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 9049217)
Omdat hij het ultieme voorbeeld was van de Weg tiens. DE fundamentalistische jood bij uitstek.

Kan zijn, maar dan heeft hij, Jezus, fundamentalistisch of niet, een andere waarheid dan die waarvoor hij stond geopenbaard...
Ik lig daar in ieder geval niet wakker van...

Zo had ik ook niet veel voeling met het brandende braambos waar God zich zelf liet kennen met de woorden 'ik ben, die ben'... Tot de dag dat 'ik ben' mij helemaal doordrong...

Aton 19 juni 2019 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9049149)
Hewel, ik denk dat dat wel de betekenis is van Jezus woorden.

Zoals ik al schreef, je mag denken wat je wil.

Aton 19 juni 2019 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9049160)

Daar ben jij niet onderlegd genoeg voor. Laat het bij naïviteit zo te spreken.
Citaat:

Als je vrome jood was wel ja.

marie daenen 19 juni 2019 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 9049230)
Zoals ik al schreef, je mag denken wat je wil.

Jij zegt dat, maar de officiële religies zeggen dat niet...
En dat is mijn punt...

Aton 19 juni 2019 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9049204)

Wat - een - gezwets ! :roll:

Aton 19 juni 2019 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9049228)
Kan zijn, maar dan heeft hij, Jezus, fundamentalistisch of niet, een andere waarheid dan die waarvoor hij stond geopenbaard...

Wat jij er van gemaakt hebt zal je bedoelen.

marie daenen 19 juni 2019 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 9049236)
Daar ben jij niet onderlegd genoeg voor. Laat het bij naïviteit zo te spreken.

Oké, je spreekt zoals de officiële...
En daar veeg ik mijn voeten aan af...

Citaat:

Als je vrome jood was wel ja.
En dat is opnieuw dwaze taal... Als ik ergens waarheid lees of vind, dan interesseert het mij geen snars van wie dat wel of niet komt...

Aton 19 juni 2019 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9049240)
Jij zegt dat, maar de officiële religies zeggen dat niet...
En dat is mijn punt...

Die officiële religies kunnen van mijn part de pot op. Ik vertel je wat joden bedoelden met de Wet en de rest is geouwehoer.

marie daenen 19 juni 2019 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 9049242)
Wat - een - gezwets ! :roll:

Tuurlijk, want het staat niet in de geleerde boeken...
Geen enkel houvast om zogezegd waarheid van leugen te onderscheiden...
Wie zei : 'zalig de armen van geest'... staat dat ook in de Joodse bijbel???

Aton 19 juni 2019 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9049249)

En dat is opnieuw dwaze taal... Als ik ergens waarheid lees of vind, dan interesseert het mij geen snars van wie dat wel of niet komt...

O, zoals in fortune cookies ? Staan ook veel waarheden in en die krijg je bij de afhaalchinees er gratis bij.

marie daenen 19 juni 2019 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 9049255)
Die officiële religies kunnen van mijn part de pot op. Ik vertel je wat joden bedoelden met de Wet en de rest is geouwehoer.

Tuurlijk is dat geouwehoer, gelijk alles wat je niet snapt, of wat je niet interesseert zuiver geouwehoer is...

Jan van den Berghe 19 juni 2019 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9049249)

U leest waarheid. Ok, en hoe weet u dat u waarheid leest? Door een openbaring?

Aton 19 juni 2019 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9049258)
Tuurlijk, want het staat niet in de geleerde boeken...
Geen enkel houvast om zogezegd waarheid van leugen te onderscheiden...
Wie zei : 'zalig de armen van geest'... staat dat ook in de Joodse bijbel???

Zeer magere respons mijn gedacht. :lol:

Aton 19 juni 2019 22:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9049262)
Tuurlijk is dat geouwehoer, gelijk alles wat je niet snapt, of wat je niet interesseert zuiver geouwehoer is...

Nog meer slappe respons. Morgen lekker weer op.

marie daenen 19 juni 2019 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 9049260)
O, zoals in fortune cookies ? Staan ook veel waarheden in en die krijg je bij de afhaalchinees er gratis bij.

Als je nog niet weet dat de waarheid voor het oprapen ligt, maar de mensen kijken erover heen...

Jan van den Berghe 19 juni 2019 22:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9049268)
Als je nog niet weet dat de waarheid voor het oprapen ligt, maar de mensen kijken erover heen...

Hoe komt het dat u er niet over kijkt?

marie daenen 19 juni 2019 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9049263)
U leest waarheid. Ok, en hoe weet u dat u waarheid leest? Door een openbaring?

Onderzoek jezelf en op de duur zul je het ook weten...
Maar je moet wel de moed, de openheid, de doortastendheid, de wil, de.... hebben om tot op het bot te gaan en je vooral niet te laten afleiden door zogezegde waarheid van anderen...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be