Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Samen met Nederland? Nee, maar samenwerkingsverdrag, dat wel. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=251502)

Garry 6 januari 2020 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9216126)
Vlamingen trouwen ook veel meer met Nederlanders dan met Walen.

Ik ben nochtans met een Francofone getrouwd geweest hoor, eentje die geen woord Nederlands, maar eens getrouwd heb ik daar heel snel verandering in gebracht.

Garry 6 januari 2020 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9216127)
Ik heb ooit een Waals lief gehad en ook al eens een Hollands. Heb van geen van beiden spijt gehad, denk niet dat je daar veralgemenende conclusies uit kan trekken. :-P

Jawel, wie bij den hond slaapt krijgt zijn vlooien.

Jan van den Berghe 6 januari 2020 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216377)
Jawel, wie bij den hond slaapt krijgt zijn vlooien.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216374)
Ik ben nochtans met een Francofone getrouwd geweest hoor, eentje die geen woord Nederlands, maar eens getrouwd heb ik daar heel snel verandering in gebracht.

pajoske 6 januari 2020 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9216373)
Maar toch... die aan de overkant zijn niet te vertrouwen. Aldus uw eigen woorden.

Limburgers zijn geen echte Nederlanders. Dat onderscheid is voor iemand uit uw streek waarschijnlijk moeilijk te begrijpen.

Jan van den Berghe 6 januari 2020 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9216379)
Limburgers zijn geen echte Nederlanders. Dat onderscheid is voor iemand uit uw streek waarschijnlijk moeilijk te begrijpen.

Geen enkele Nederlands-Limburger stelt zijn Nederlandse identiteit in vraag. Ze voelen zich daar heel goed als Nederlander.

Mij moet u bijgevolg maar eens vertellen hoe u tot dat goedkoop besluit komt dat de Nederlands-Limburger "geen echte Limburger" zou zijn.

Garry 6 januari 2020 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aenigma (Bericht 9216142)
Limburg heeft niets gemeen met Nederlands Limburg op de naam na.
voor 1815 was Belgisch Limburg niet eens Limburg
dat is gewoon een samengestelde provincie waarvan ze de naam blijven gebruiken ook al ligt Limburg oorspronkelijk in het huidige provincie luik.

ze hadden beter de oude naam loon terug gebruikt toen belgie hier onafhankelijk werd

bedankt, weer iets bijgeleerd.:thumbsup:

Garry 6 januari 2020 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aenigma (Bericht 9216154)
Misschien
maar ik heb ervaring met Hollandse, daar heb ik geen spijt van en die versta ik tenminste ;)

Als je die andere niet verstaat ligt dat toch maar aan uw eigen hoor.

Garry 6 januari 2020 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9216174)
Och, ik eens een Duitse en eens een Française uit de omgeving van Parijs. Die laatste was wel een streken-madame...;-)

Maar daarom wil ik met Vlaanderen niet meteen bij Duitsland of Frankrijk.

Voila, dat is gesproken se.

pajoske 6 januari 2020 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9216381)
Geen enkele Nederlands-Limburger stelt zijn Nederlandse identiteit in vraag. Ze voelen zich daar heel goed als Nederlander.

Mij moet u bijgevolg maar eens vertellen hoe u tot dat goedkoop besluit komt dat de Nederlands-Limburger "geen echte Limburger" zou zijn.

Jaja, gij weet dat. Gij voelt dat aan vanop 200km. Gij weet het natuurlijk beter dan ikzelf wat mijn vele vrienden en kennissen van over de grens mij zelf vertellen.
Ik woon al meer dan 60 jaar op een paar km van de grensmaas. En gij gaat mij eens vertellen hoe de mensen daar denken. Niet erg geloofwaardig hé.

quercus 6 januari 2020 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9216358)
Altijd vreemd gevonden dat GG ogenschijnlijk niet wist dat een groot deel van Nederland door en door katholiek was...

Inderdaad, dat zal hij toch wel geweten hebben? Want als gerespecteerd literator hield hij regelmatig lezingen, zeker in Vlaanderen. Of hij ook Nederland bezocht weet ik niet.

quercus 6 januari 2020 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9216379)

Ik zou eerder zeggen dat Ned.Limburgers geen Hollanders zijn, maar ze voelen zich wel Nederlander.

Garry 6 januari 2020 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9216192)
Oké, ik ben eens gaan kijken:

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20191223_...aar-30-procent

N-VA + VB volgens de meest recente peiling een absolute meerderheid qua zetels in Limburg.

Blijkbaar moet u van die mensen niets hebben en ruilt u 850.000 Limburgers liever in tegen 100.000 Zeeuwen. Dit zou leiden tot een enorm verlies van Vlaamse zetels in het federaal parlement.

Ruile, ruile,... niets te ruile, we pakken die Zeeuwen er gewoon bij. Zijzelf vragen niet beter.

Jan van den Berghe 6 januari 2020 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 9216386)
Jaja, gij weet dat. Gij voelt dat aan vanop 200km. Gij weet het natuurlijk beter dan ikzelf wat mijn vele vrienden en kennissen van over de grens mij zelf vertellen.
Ik woon al meer dan 60 jaar op een paar km van de grensmaas. En gij gaat mij eens vertellen hoe de mensen daar denken. Niet erg geloofwaardig hé.

Kijk eens aan, we veranderen weer het geweer van schouders. Eerst zijn die "aan de overkant" onbetrouwbaar. Nu hebt u plotseling "vele (!) vrienden en kennissen" onder die "onbetrouwbaren".

U hebt trouwens die vervelende vraag netjes genegeerd. Daarom herhaal ik:
Citaat:

"Waarom zijn Nederlands-Limburgers volgens u geen "echte Nederlanders"?"

Jan van den Berghe 6 januari 2020 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216390)
Ruile, ruile,... niets te ruile, we pakken die Zeeuwen er gewoon bij. Zijzelf vragen niet beter.

Zeeuws-Vlamingen voelen zich nog enigszins verbonden met de andere kant van de grens. De rest van de Zeeuwse bevolking niet. Op de eilanden van Zeeland overheerst heel sterk: "Geloof, Staat en de Oranjes".

Garry 6 januari 2020 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9216240)
ik wil zelfs die latrelatie niet! We hebben Albert Heyn de rest mogen ze houden

Ik heb in Italië wel wat Nederlandse vrienden en eerlijk gezegd, ze vallen wel mee hoor. Buiten dat de meeste zo lomp zijn alst achtereind van een varken kan ik ze best wel hebben. Alleen komen er steeds meer en meer bij ons aandraven. "Nauw, ze hebben ons gezegd dat we bij jullie zijn moeten met onze vragen omdat jullie naar het schijnt hier al zolang zijn en alles weten".

Jan van den Berghe 6 januari 2020 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216397)
Ik heb in Italië wel wat Nederlandse vrienden en eerlijk gezegd, ze vallen wel mee hoor. Buiten dat de meeste zo lomp zijn alst achtereind van een varken kan ik ze best wel hebben. Alleen komen er steeds meer en meer bij ons aandraven. "Nauw, ze hebben ons gezegd dat we bij jullie zijn moeten met onze vragen omdat jullie naar het schijnt hier al zolang zijn en alles weten".

Typisch Vlaamse reactie: de Nederlandse directheid omschrijven als "lompheid". Laat die directheid nu juist de eigenschap zijn die ik het meeste waardeer in onze noorderbuur.

Garry 6 januari 2020 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9216240)
ik wil zelfs die latrelatie niet! We hebben Albert Heyn de rest mogen ze houden

Nauw,... ze hebben wel centen hé, niet te vergeten, en voor de rest kunnen de Vlamingen nog wel wat van hen opsteken. Het zijn commerçanten, ze weten hoe om te gaan met klanten, iets waar wij Vlamingen overduidelijk niet veel kaas van gegeten hebben.

Jan van den Berghe 6 januari 2020 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216400)
Nauw,... ze hebben wel centen hé, niet te vergeten, en voor de rest kunnen de Vlamingen nog wel wat van hen opsteken. Het zijn commerçanten, ze weten hoe om te gaan met klanten, iets waar wij Vlamingen overduidelijk niet veel kaas van gegeten hebben.

Grotere markt = lagere prijzen. Zo werkt het nu eenmaal in de grootdistributie. Daarom kunnen supermarkten aan de Nederlandse kant van de grens vaak uitpakken met ongelooflijke kortingen. Daarom ook gaan Belgische Vlamingen de grens over.

Everytime 6 januari 2020 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 9216243)
En Jumbo,
Blokker
Action
Kruidvat
HEMA
Zeeman
Wibra
Gamma
Shell
C&A

En Frans Bauer:lol:

Garry 6 januari 2020 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9216398)
Typisch Vlaamse reactie: de Nederlandse directheid omschrijven als "lompheid". Laat die directheid nu juist de eigenschap zijn die ik het meeste waardeer in onze noorderbuur.

Ik heb het eerder over hun taalgebruik. Ze kennen om te beginnen al geen verschil tussen mannelijk en vrouwelijk en voor de rest maken ze de een taalfout na de andere.

Of ze nu dochters hebben waar tegen ze spreken of zonen, het is steeds van," Kom jongens".

Garry 6 januari 2020 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 9216243)
En Jumbo,
Blokker
Action
Kruidvat
HEMA
Zeeman
Wibra
Gamma
Shell
C&A

Ja, Jumbo, daar kom ik ook wel eens. Daar hebben ze tenminste een koffietoestel staan, en als het van de verniet is, ik ben ook als kleinzoon van een Hollandse een beetje....

Weyland 6 januari 2020 22:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216406)
Ja, Jumbo, daar kom ik ook wel eens. Daar hebben ze tenminste een koffietoestel staan, en als het van de verniet is, ik ben ook als kleinzoon van een Hollandse een beetje....

Albert Heijn heeft die ook. Verder bestaat er de keten Coop.

Jan van den Berghe 6 januari 2020 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216405)
Ik heb het eerder over hun taalgebruik. Ze kennen om te beginnen al geen verschil tussen mannelijk en vrouwelijk en voor de rest maken ze de een taalfout na de andere.

Ja, de Vlamingen zijn bekend voor hun feilloos gebruik van onze standaardtaal, het AN...

Garry 6 januari 2020 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9215854)
Niet enkel politiek. Hollanders hebben nu eenmaal een grotere muil dan wij Vlamingen. Trouwens, dan zijn wij weer een duidelijke minderheidsgroep.

Wat me niet zo aantrekt is de autorijtaks en hun vermogensbelasting.

Wie hard gewerkt heeft en wat heeft weten op te bouwen die wordt gepluimd.

Nederland is net zoals Wallonie een pracht land voor profiteurs.

Garry 6 januari 2020 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9216409)
Ja, de Vlamingen zijn bekend voor hun feilloos gebruik van onze standaardtaal, het AN...

Niet beginnen hé Janneke. Het Nederlands dat in Nederland gesproken wordt is al even vol taalfouten dan in het West Vlaams.

Jan van den Berghe 6 januari 2020 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216406)

Daarom dat de Belg de Europese kampioen is in het bonnetjes verzamelen en gebruiken! Voor korting doen we hier in België alles...

En dan maar de "Ollanders" verwijten...

Jan van den Berghe 6 januari 2020 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216411)
Niet beginnen hé Janneke. Het Nederlands dat in Nederland gesproken wordt is al even vol taalfouten dan in het West Vlaams.

Echt West-Vlaams is goed Nederlands. U verwart Nederlands met AN.

U beweert dat Nederlanders zich schuldig maken aan taalfouten, terwijl iedereen weet dat Vlamingen onze standaardtaal veel minder beheersen dan Nederlanders.

Jan van den Berghe 6 januari 2020 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216410)
Wat me niet zo aantrekt is de autorijtaks en hun vermogensbelasting.

Wie hard gewerkt heeft en wat heeft weten op te bouwen die wordt gepluimd.

Nederland is net zoals Wallonie een pracht land voor profiteurs.

Is werkloosheidsuitkering in Nederland onbeperkt in de tijd zoals bij ons?

Jan van den Berghe 6 januari 2020 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9216408)
Albert Heijn heeft die ook. Verder bestaat er de keten Coop.

Coop is Zwitsers.

Garry 6 januari 2020 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9216415)
Echt West-Vlaams is goed Nederlands. U verwart Nederlands met AN.

U beweert dat Nederlanders zich schuldig maken aan taalfouten, terwijl iedereen weet dat Vlamingen onze standaardtaal veel minder beheersen dan Nederlanders.

Nu sla je de bal toch flink mis hoor.

Garry 6 januari 2020 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9216417)
Coop is Zwitsers.

Kennen we in Italië ook, de Coop.

Jan van den Berghe 6 januari 2020 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216419)
Nu sla je de bal toch flink mis hoor.

Helemaal niet. In Sluis kan je in de meeste winkels bediend worden in vlekkeloos en keurig AN maar ook, door dezelfde winkeljuffrouw, in het platste Vlaams. Veel Vlamingen hebben moeite met die omschakeling. Dan gaan ze iets praten tussen in. Dat verschrikkelijk verkavelingsvlaams...

Garry 6 januari 2020 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9216416)
Is werkloosheidsuitkering in Nederland onbeperkt in de tijd zoals bij ons?

Nee, dat niet. Daar mag je twee keer een job die je voorgesteld krijgt weigeren maar de derde ben je verplicht te aanvaarden. Meestal spelen ze daar dan nog slimmer en geven ze direct drie vacante betrekkingen en daar mag je er dan een uitkiezen.

Henri1 6 januari 2020 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9216421)
Helemaal niet. In Sluis kan je in de meeste winkels bediend worden in vlekkeloos en keurig AN maar ook, door dezelfde winkeljuffrouw, in het platste Vlaams. Veel Vlamingen hebben moeite met die omschakeling. Dan gaan ze iets praten tussen in. Dat verschrikkelijk verkavelingsvlaams...

Allez, het zal nog niet voor morgen zijn.

Jan van den Berghe 6 januari 2020 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9216424)
Nee, dat niet. Daar mag je twee keer een job die je voorgesteld krijgt weigeren maar de derde ben je verplicht te aanvaarden. Meestal spelen ze daar dan nog slimmer en geven ze direct drie vacante betrekkingen en daar mag je er dan een uitkiezen.

Dat spoort alvast niet met uw eerdere uitspraak.

Jan van den Berghe 6 januari 2020 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9216425)
Allez, het zal nog niet voor morgen zijn.

Het samen groeien binnen een eenzelfde staatsverband zal de taal versterken. Dus ook de groei van de Vlamingen naar een keurige beheersing van onze cultuurtaal. Daarom: liever vandaag dan morgen.

Henri1 6 januari 2020 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9216428)
Het samen groeien binnen een eenzelfde staatsverband zal de taal versterken. Dus ook de groei van de Vlamingen naar een keurige beheersing van onze cultuurtaal. Daarom: liever vandaag dan morgen.

U zegt net dat vlamingen slecht Nederlands praten. Een echt domme uitspraak van u.

Jan van den Berghe 6 januari 2020 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9216432)
U zegt net dat vlamingen slecht Nederlands praten. Een echt domme uitspraak van u.

Dat zeg ik helemaal niet.

U weet blijkbaar niet dat Nederlands en AN geen synoniemen zijn.

Weyland 6 januari 2020 22:53

Ik merk toch eerder dat Nederlanders vaak uitstekend Nederlands praten en vooral het AN vaker respecteren. Wel hebben ze hun typische informeelheden zoals wij die hebben. ("Hun hebben dat gedaan").

Dit hangt per individu af. Het is een goede mentaliteit om naargelang de sfeer daar tolerant in te zijn.

Hollander 6 januari 2020 23:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9216437)
("Hun hebben dat gedaan").

hier in leie kennen ze dat ook niet goed zegguh juh

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be