Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Geslaagde meeting in Overijse! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=30894)

Hans1 12 maart 2005 16:19

"Als ze het Blok veroordelen voor racisme dan moeten ze ook de fascisten, racisten en Vlamingenhaters van het franstalige FDF veroordelen voor racisme! " onderschrift "NVA"

U hebt gelijk. Samen met de NVA.;-)

stanislaus 12 maart 2005 16:31

Vandaag gelezen in LLB: een professor aan de UCL heeft de motieven van de Vlaams Belang-stemmers onderzocht:

Citaat:

Le vote Vlaams B. n'est pas nationaliste
ANNICK HOVINE

Mis en ligne le 11/03/2005
- - - - - - - - - - -

Ce qui motive l'électeur du Blok? La lutte contre la criminalité et
l'immigration.
«Il y a un grand écart entre les cadres ultra-nationalistes du parti
et ses électeurs».
Pour le professeur Walgrave, la communication est une clé du succès du Blok.

Johanna de Tessieres

ENTRETIEN

Professeur en sciences politiques �* l'Universiteit Antwerpen, Stefaan
Walgrave est intervenu jeudi soir �* la Chaire Francqui, �* l'UCL, sur
le thème: «La communication politique, clé de la réussite du Vlaams
Blok/Belang».

Un Flamand sur quatre vote pour le Vlaams B. Comment expliquer ce succès?

La première clé pour le comprendre, ce sont les enjeux et l'attention
médiatique qu'on leur accorde. Quand on analyse les programmes
électoraux du parti, deux thèmes s'imposent: la lutte contre la
criminalité, sur le modèle du «law en order» (la loi et l'ordre), et
l'immigration. L'importance qui leur est attribuée est grande et
constante depuis les années 90. C'est aussi vrai pour les motivations
des électeurs du Vlaams Blok: quand, par une question ouverte, on leur
demande pourquoi ils votent pour ce parti, ils mentionnent toujours la
sécurité et l'immigration. Ces deux thèmes sont très clairement la
propriété exclusive du Blok/Belang en Flandre. C'est un cas d'école.

Aucun autre parti belge ne s'identifie de cette manière �* un thème,
même pas les «verts» par rapport �* l'environnement.

Et le nationalisme? Chaque congrès se termine par «België barst», que
la Belgique crève.

Mais le Vlaams Blok n'est pas le propriétaire du thème nationaliste.
Le programme du parti fait beaucoup de place au nationalisme, même
plus que pour l'immigration et la criminalité, mais l'électeur du
Vlaams Blok / Belang ne considère pas qu'il vote nationaliste. Dans
les motivations de l'électorat du Blok, il n'y a presque pas de
références au nationalisme. Il y a donc un grand écart entre les
cadres du parti, clairement ultra-nationalistes, et ses électeurs, qui
ne sont pas poussés par le nationalisme. Les enjeux du Blok sont
typiquement d'extrême droite ou de droite populiste.

Comment la presse s'est-elle comportée face au Blok?

Sur base d'une analyse des médias flamands entre 1991 et 2000, on
constate qu'ils ont accordé graduellement plus d'attention �* ces
thèmes dans les années 90. Il y a donc un lien statistique très fort
entre l'attention médiatique par rapport �* la criminalité et
l'immigration et le succès du Vlaams Blok. Cela nous a surpris.

Le succès du parti serait-il la faute aux médias?

Il faut rester très prudent. On pourrait dire que les médias flamands
ont, en donnant plus d'attention �* ces deux thèmes, propulsé le Vlaams
Blok. Certes, il y a un lien, mais on n'est pas sûr de la direction de
la causalité. Il est bien possible que les médias aient anticipé la
croissance du Blok et les sentiments de la population, au moment même
où le Vlaams Blok, �* cause de ces mêmes sentiments, était en train de
croître. Mais toutes les analyses faites en reprenant les journaux
télévisés, les émissions politiques et les talk-shows le montrent
clairement: le Vlaams Blok est discriminé dans la presse flamande. Il
n'était pas possible de nier tout �* fait le Vlaams Blok, vu que ce
parti représente un quart de l'électorat flamand. Mais, dès le début,
en 1991, le Blok a eu beaucoup moins de place que les autres partis en
comparaison avec son résultat électoral et le traitement de
l'information a été beaucoup plus critique. Il y avait vraiment une
forme de cordon sanitaire.

Il y a tout de même eu des interviews de cadres du Blok.

Oui, mais même quand on leur donne la parole et qu'ils peuvent exposer
leurs arguments, l'interview est systématiquement plus courte. Il faut
aussi noter que dans les programmes d'«infotainment», le cordon
sanitaire médiatique est absolu: aucun membre du Vlaams Blok/Belang
n'a jamais été invité �* «De Laatste show».

© La Libre Belgique 2005

Jan van den Berghe 12 maart 2005 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
"Als ze het Blok veroordelen voor racisme dan moeten ze ook de fascisten, racisten en Vlamingenhaters van het franstalige FDF veroordelen voor racisme! " onderschrift "NVA"

U hebt gelijk. Samen met de NVA.;-)

Goed dat u dit weer oprakelt, daar me het eens te meer doet denken aan uw klacht die u tegen de N-VA heeft neergelegd. Nu ja, "neergelegd"... Er wordt immers gefluisterd dat u helemaal geen klacht heeft ingediend...

Hoe zit dat nu trouwens in elkaar?

Jan van den Berghe 12 maart 2005 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-VA
De jongens van BUB halen overduidelijk twee zaken door elkaar, de zeer geslaagde betoging voor de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde van 9 mei vorig jaar die bijna 15 000 betogers lokte en de zeer geslaagde meeting in Overijse die op een weekdag meer dan 2500 geinteresseerden lokte. Diep in hun hart weten de BUB'ers ook wel dat beide initiatieven een groot succes waren en dat ze de eis voor de splitsing van de ongrondwettelijke kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde nog eens extra onderstrepen. Dit in schril contrast met de geflopte betoging (in het weekend dan nog) van een honderdtal gekke franstalige extremisten!

Om dan nog te zwijgen over de totaal mislukte "bubbelblitz" in Brussel: acht man... En dan de met veel gedruis aangekondigde "zegerijke" actie in Leuven, waar we nadien niets meer over gehoord hebben...

daiwa 12 maart 2005 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Om dan nog te zwijgen over de totaal mislukte "bubbelblitz" in Brussel: acht man... En dan de met veel gedruis aangekondigde "zegerijke" actie in Leuven, waar we nadien niets meer over gehoord hebben...

Veel volk zal daar niet geweest zijn anders was één van de bubbelkes dit hier wel al met veel trompetgeschal komen verkondigen.
En wat die klacht betreft zal dat ook weer veel geblaas zonder wind zijn geweest zeker? ;-)

Jan van den Berghe 12 maart 2005 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Veel volk zal daar niet geweest zijn anders was één van de bubbelkes dit hier wel al met veel trompetgeschal komen verkondigen.

Ik denk dat alleen Comical Bob en de doorluchtige Voorzitter Hans I le Grand daar met een vlag stonden... Vanaf acht personen spreekt de bubbelclub immers al van een "grote zege voor het unitaire gedachtegoed". :lol:

Patriot! 12 maart 2005 20:51

Vraag het eens aan uw VB-vriendin Govaerts - wedden dat ge niet eens weet wie dat is? :lol: Overigens doet Forza Belgica, de jongeren van de BUB, in Leuven meerdere keren per week kleine, maar uiterst efficiënte acties.

Jan van den Berghe 12 maart 2005 21:01

[quote=Patriot!]Vraag het eens aan uw VB-vriendin Govaerts - wedden dat ge niet eens weet wie dat is? :lol: [quote]

Marleen Govaerts ken ik inderdaad niet persoonlijk en heb ik ook nog nooit ontmoet, maar ik zie niet in wat daar nu toch zo komisch aan is.

Ik ken wel andere minder bekende VB'ers als Jaak van den Broeck, Koen Bultinck en Frieda van Temsche. Maar ik zie echt niet wat daarvan het belang is.

Jan van den Berghe 12 maart 2005 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Overigens doet Forza Belgica, de jongeren van de BUB, in Leuven meerdere keren per week kleine, maar uiterst efficiënte acties.

Merkwaardig dat we daar toch niets over horen en dat we al evenmin ooit een verslag of foto hebben mogen zien over die "uiterste efficiënte acties"... Een beetje zoals die "heel succesvolle" startdag van "Jonge Belgen"... Dat was volgens jullie toen ook een waar succes en er werden ons toen zelfs foto's beloofd. Nooit gezien echter.

Raf 12 maart 2005 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik heb al een hele tijd geleden ingeschreven voor twee personen.

How cute! Vriendje Distel mag ook mee! :-D

Raf 12 maart 2005 21:09

Ik kwam NIET, by the way...

C uit W 12 maart 2005 21:17

Citaat:

:lol: Overigens doet Forza Belgica, de jongeren van de BUB, in Leuven meerdere keren per week kleine, maar uiterst efficiënte acties.

Spreekseccies in't oudemannenhuis?

Raf 12 maart 2005 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Spreekseccies in't oudemannenhuis?

Wat zijn "spreekseccies"?

Luddo 12 maart 2005 21:40

Citaat:

Merkwaardig dat we daar toch niets over horen en dat we al evenmin ooit een verslag of foto hebben mogen zien over die "uiterste efficiënte acties"... Een beetje zoals die "heel succesvolle" startdag van "Jonge Belgen"... Dat was volgens jullie toen ook een waar succes en er werden ons toen zelfs foto's beloofd. Nooit gezien echter.

Zij roepen "BOE!" met twee tegelijk!

C uit W 12 maart 2005 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Wat zijn "spreekseccies"?

spreeksessie.
Zeer gevat hoor, op spelfouten reageren. :roll:

Raf 12 maart 2005 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
spreeksessie.
Zeer gevat hoor, op spelfouten reageren. :roll:

Hoe kan ik weten dat het om een spelfout gaat, beste? Misschien is het gewoon een woord dat ik nog niet ken en aangezien ik een inquisitieve geest heb, vraag ik naar de betekenis van dat voor mij vreemde woord. Zoek toch niet meteen overal kwade bedoelingen achter... De mensen gaan nog denken dat je verzuurd bent! ;-)

Jan van den Berghe 12 maart 2005 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Zij roepen "BOE!" met twee tegelijk!

Correctie: "Bou!" op z'n Frans.

Supe®Staaf 12 maart 2005 22:16

Citaat:

Ik denk dat alleen Comical Bob en de doorluchtige Voorzitter Hans I le Grand daar met een vlag stonden... Vanaf acht personen spreekt de bubbelclub immers al van een "grote zege voor het unitaire gedachtegoed". :lol:

De kwaliteit van een gedachtengoed is niet afhankelijk van het aantal aanhangers.
Eén enkel genie, kan moederziel alleen een uiterst correcte visie vertolken, terwijl de rest van de wereld (nog) niet rijp is voor deze pure waarheid en nog massaal 'mindere goden' en hun ideologie omarmt.
Het nazisme had een kolossale aanhang, maar geen mens haalt het nu nog in zijn hoofd om dit gedachtengoed voor correct te verslijten.

De BuB heeft zo een paar prachtige aandachtspunten.
Ze worden niet Hare-Krishna-gewijs mantrisch door zwervende benden alom gechant.
Electoraal zijn deze ideeën nog niet doorgedrongen in de taaie geesten van andersdenkenden.
Ze zijn nog niet omnipresent in de verpolitiseerde media.
Soms worden ze door hun bedenkers zelve in een vlaag van jeugdige politieke hubris vakkundig de nek omgedraaid.
Maar hun intrinsieke waarde blijft.
Sterk als een (vorsten)huis.
Tot in de eeuwen der eeuwen.
Amen.
8)

daiwa 12 maart 2005 22:20

Citaat:

Vraag het eens aan uw VB-vriendin Govaerts - wedden dat ge niet eens weet wie dat is? :lol: Overigens doet Forza Belgica, de jongeren van de BUB, in Leuven meerdere keren per week kleine, maar uiterst efficiënte acties.

U fietst wederom naast de vraag heen of mogen we het niet weten hoe succesvol die ''actie'' was?

(1) Hoe veel man was in Leuven op die ''actie''?
(2) Hoever staat het met die klacht tegen N-VA?

Dit kan niet moeilijk te beantwoorden zijn dacht ik.

daiwa 12 maart 2005 22:23

Citaat:

Meer een gesprek tussen pot en pint dus. :lol:

Jan van den Berghe 12 maart 2005 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
De kwaliteit van een gedachtengoed is niet afhankelijk van het aantal aanhangers.
Eén enkel genie, kan moederziel alleen een uiterst correcte visie vertolken, terwijl de rest van de wereld (nog) niet rijp is voor deze pure waarheid en nog massaal 'mindere goden' en hun ideologie omarmt.
Het nazisme had een kolossale aanhang, maar geen mens haalt het nu nog in zijn hoofd om dit gedachtengoed voor correct te verslijten.

Wat u verwoordt in de eerste zin klopt natuurlijk, maar dat is hier eigenlijk niet aan de orde. Niet ik meet immers de waarde van een opinie af aan het aantal mensen die ze aanhangt; dit doen de bubbels echter wel. En hun referentiepunt is blijkbaar de deelname aan betogingen en tegenbetogingen (er wordt door Comical Bob en de doorluchtige Hans I le Grand immers gelachen met de tegenbetoging van 500 man waaruit ze onmiddellijk concluderen dat het "flamingantisme" op sterven na dood is).

Welnu, als dat dan echt het ijkpunt is, dan is het wel triestig gesteld met het unitaristische gedachtegoed. Een "blitzbetoging" van acht man... Juist dat kaart ik aan.

Jan van den Berghe 12 maart 2005 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Sterk als een (vorsten)huis.
Tot in de eeuwen der eeuwen.
Amen.
8)

Vorstenhuizen tot de eeuwen der eeuwen?

Mmmm. Even denken.

De Russische tsaren... die zijn niet meer.
De Byzantijnse keizers... die zijn ook al van de aardbodem verdwenen.
De Romeinse keizers... ook opgeruimd.
De Karolingische heersers... verdwenen.
De Merovingische koningen... ten onder gegaan.
De Franse koningstroon... omver geworpen.
De Tudors... uitgestorven.
De Duitse keizers... verjaagd.
Het Oostenrijks-Hongaarse keizerlijk Huis... onttroond en verjaagd.
De Bulgaarse koningen... opgeruimd.
De Griekse koningen... weggestemd en voor eeuwig verbannen.

Slechts in enkele landen hebben de vorstenhuizen zich weten te handhaven, maar of ze daar ook eeuwig aan de dis zullen blijven zitten is nog maar de vraag.

daiwa 12 maart 2005 23:26

Citaat:

Mmmm. Even denken.

Slechts in enkele landen hebben de vorstenhuizen zich weten te handhaven, maar of ze daar ook eeuwig aan de dis zullen blijven zitten is nog maar de vraag.

Wanneer mogen we Belgié aan uw lijstje toevoegen? ;-)

Tavek 12 maart 2005 23:39

En in een enkel geval komen ze via de democratische weg gewoon terug aan de macht ;)

Jan van den Berghe 12 maart 2005 23:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
En in een enkel geval komen ze via de democratische weg gewoon terug aan de macht ;)

Welk vorstenhuis kwam er dan democratisch weer "aan de macht" (kijk eens aan, plotseling hebben ze dan toch weer macht...)?

Tavek 12 maart 2005 23:45

Citaat:

Welk vorstenhuis kwam er dan democratisch weer "aan de macht" (kijk eens aan, plotseling hebben ze dan toch weer macht...)?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Simeon_Sakskoburggotski

Of ben ik verkeerd ? :) Het is wel geen herstel van de monarchie in dit geval, maar toch een terugkeer naar de macht.

daiwa 12 maart 2005 23:47

Citaat:

En nog steeds geen antwoord van de bubbelkes op een paar simpele vragen.
Ze zullen toch weer niet bezig zijn met een ''massa demonstratie'' waardoor ze geen tijd hebben om te antwoorden? :?

Vlaanderen_onafhankelijk 12 maart 2005 23:49

Citaat:

ik laat me de les niet spellen door flaminganten.

Neen, thuis lig je waarschijnlijk al genoeg onder slof...

Jan van den Berghe 12 maart 2005 23:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Of ben ik verkeerd ? :) Het is wel geen herstel van de monarchie in dit geval, maar toch een terugkeer naar de macht.

Slechts een teken dat iemand van adel ook kan functioneren binnen de democratische instellingen.

Wanneer stelt de Taaie zich kandidaat?

stanislaus 13 maart 2005 03:21

Citaat:

Wat u verwoordt in de eerste zin klopt natuurlijk, maar dat is hier eigenlijk niet aan de orde. Niet ik meet immers de waarde van een opinie af aan het aantal mensen die ze aanhangt; dit doen de bubbels echter wel. En hun referentiepunt is blijkbaar de deelname aan betogingen en tegenbetogingen (er wordt door Comical Bob en de doorluchtige Hans I le Grand immers gelachen met de tegenbetoging van 500 man waaruit ze onmiddellijk concluderen dat het "flamingantisme" op sterven na dood is).

Welnu, als dat dan echt het ijkpunt is, dan is het wel triestig gesteld met het unitaristische gedachtegoed. Een "blitzbetoging" van acht man... Juist dat kaart ik aan.

Het enige waarachtige ijkpunt is een referendum om vast te stellen of België moet blijven bestaan of niet. Als blijkt dat de burger wil dat België blijft voortbestaan, verdient deze keuze respect. Zo niet, es sei so. Uiteraard moeten voor- en tegenstanders wel in gelijke mate toegang tot de media hebben, anders is de uitslag op voorhand vervalst, net zoals de resultaten van verkiezingen in onze gestuurde democratie -waar een oligarchie van drie, of vier partijen 99% van de media-aandacht monopoliseert.

ossaert 13 maart 2005 10:47

Citaat:

Mmmm. Even denken.

Mag ik ook meedoen? Portugal... Polen (voor de verdeling)... Servië / Joegoslavië... Italië (zowel de 'echte', maar ook de Napolitanen)... Albanië... Iran... Egypte... Irak... Ethiopië... Lybië...

Knuppel 13 maart 2005 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stanislaus
Het enige waarachtige ijkpunt is een referendum om vast te stellen of België moet blijven bestaan of niet. Als blijkt dat de burger wil dat België blijft voortbestaan, verdient deze keuze respect. Zo niet, es sei so. Uiteraard moeten voor- en tegenstanders wel in gelijke mate toegang tot de media hebben, anders is de uitslag op voorhand vervalst, net zoals de resultaten van verkiezingen in onze gestuurde democratie -waar een oligarchie van drie, of vier partijen 99% van de media-aandacht monopoliseert.

Heel juist maar die gedachte heeft de machtigste man van België zopas dus naar buiten gebracht én weer afgeschoten.

Patriot! 13 maart 2005 13:32

[quote=Jan van den Berghe][quote=Patriot!]Vraag het eens aan uw VB-vriendin Govaerts - wedden dat ge niet eens weet wie dat is? :lol:
Citaat:

Marleen Govaerts ken ik inderdaad niet persoonlijk en heb ik ook nog nooit ontmoet, maar ik zie niet in wat daar nu toch zo komisch aan is.

Ik ken wel andere minder bekende VB'ers als Jaak van den Broeck, Koen Bultinck en Frieda van Temsche. Maar ik zie echt niet wat daarvan het belang is.
Dat dat wicht intellectueel niets, maar dan ook niets voorstelt. Roepen en schreeuwen, waarna het publiek (met uitzondering van haar massaal opgetrommelde familieleden) collectief in lachen uitbarstte, keer op keer.

Patriot! 13 maart 2005 13:33

Citaat:

Beste,

Je hebt gelijk. Vanaf volgende week zal ik weblog-gewijs verslag uitbrengen van FB-acties. Een digitale camera probeer ik ook vast te krijgen.

Distel 13 maart 2005 13:39

Citaat:

Dat dat wicht intellectueel niets, maar dan ook niets voorstelt. Roepen en schreeuwen, waarna het publiek (met uitzondering van haar massaal opgetrommelde familieleden) collectief in lachen uitbarstte, keer op keer.

Gaat het nu eigenlijk om een VBer of eerder om een BUBer?

Jan van den Berghe 13 maart 2005 13:40

Citaat:

Je hebt gelijk. Vanaf volgende week zal ik weblog-gewijs verslag uitbrengen van FB-acties. Een digitale camera probeer ik ook vast te krijgen.

Doe dat!

Voor de zekerheid zal ik deze aankondiging op m'n harde schijf vastspijkeren. Ondertussen hebben we immers al heel wat bubbelbeloftes hier kunnen lezen die nog nooit werden ingelost.

En wat dat digitaal fototoestel betreft: ook de aldi geeft tegenwoordig op geregelde tijdstippen dergelijke toestelletjes weg aan een spotprijsje... Of mag u daar misschien niet kopen van opperbubbel Hans I le Grand? Dat is tenslotte een Duits bedrijf...

Waar kunnen we die "blog" dan lezen?

Patriot! 13 maart 2005 14:39

www.bobvangeel.info , vanaf volgende actie begin ik met verslagen - beloofd!

Patriot! 13 maart 2005 14:40

Citaat:

En wat dat digitaal fototoestel betreft: ook de aldi geeft tegenwoordig op geregelde tijdstippen dergelijke toestelletjes weg aan een spotprijsje... Of mag u daar misschien niet kopen van opperbubbel Hans I le Grand? Dat is tenslotte een Duits bedrijf...

Misschien wil Jan ons wel sponsoren in ruil voor fotomateriaal uit eerste hand van zijn favoriete partij ;)

Hans1 13 maart 2005 15:20

VDB, wat wil je nu zeggen? De Vlaamse graven bestaan toch ook niet meer?

Pier den Drol 13 maart 2005 15:52

Citaat:

Je bedoelt zoals aan het MSI (Faculteit Letteren) tijdens het debat Dewinter-Dewever? Tof, een viertal man, een tricolore vod en wat flyertjes, die na het uitdelen spoedig - en met een glimlach - werden gedeponeerd op vaderlandsche grond. Trouwens Forza Belgica?? Als het Italiaans voorstelt moet het 'Forza Belgio' zijn. Maar voor bubbels steekt het nooit nauw natuurlijk.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be