![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Sub A) Artikel 116: Met de dood wordt gestraft hij die voorwerpen, plans, geschriften, bescheiden of inlichtingen die voor de vijand geheim moeten worden gehouden in het belang van de verdediging van het grondgebied of van de veiligheid van de Staat, geheel of ten dele, in origineel of in reproduktie wetens overlevert of meedeelt aan een vijandelijke mogendheid of aan enige persoon die in het belang van een vijandelijke mogendheid handelt. Sub B) Artikel 121bis: Met opsluiting wordt gestraft hij die wetens, door aangifte van een werkelijk of denkbeeldig feit, enige persoon aan opsporingen, vervolgingen of gestrengheden van de vijand blootstelt. Hij wordt gestraft met dwangarbeid van tien tot vijftien jaar, indien de aangifte voor enige persoon vrijheidsberoving van meer dan een maand ten gevolge heeft, en zulks niet veroorzaakt is door een andere aangifte. Hij wordt gestraft met de dood, indien de aangifte voor enige persoon ter oorzake van de ondergane hechtenis of behandeling tengevolge heeft hetzij de dood, hetzij een ongeneeslijk lijkende ziekte, hetzij een blijvende ongeschiktheid tot het verrichten van een persoonlijke arbeid, hetzij een volledig verlies van het gebruik van een orgaan, hetzij een zware verminking, en zulks niet veroorzaakt is door een andere aangifte. |
Ze had haar zoon moeten laten ophangen door die Witte smeerlappen?
|
Citaat:
|
Vraag is: waarom moet ze meer dan 60 jaar na de feiten per se herdacht worden door mensen die haar van haar noch pluimen kennen?
|
Citaat:
De huizen van als Vlaamsgezind staande mensen bekladden met hakenkruizen, etc... Allemaal niet erg eh :roll: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik vraag mij soms af, zouden de reacties hier ook zo hevig gewest zijn moest nazi-Duitsland gewoon "Duitsland" geweest zijn. Dus enkel een imperialistische oorlog zonder het holocaust-staartje eraan..
Ik vermoed van niet. Ik denk dat de grote gevoeligheid als het om deze onderwerpen gaat door de ideologische geladenheid wordt veroorzaakt, niet zozeer om het feit dat "Den Duits" is binnengevallen. Meewerken met een imperialist vind ik ook erg, dat moet bestraft worden. Maar kom aub niet af met idiote conclusies als "zovele miljoenen joden op hun geweten", enz., veel mensen vonden dat ze via de imperialistische aanval van Duitsland gebruik konden maken om zo het Belgische imperialisme te ontwijken, wat uiteraard ook niet gelukt is en wat eigelijk ook logisch is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Gaat het om een burger die de wapens opneemt, dan stipuleren de oorlogswetten dat het gaat om een terrorist die als dusdanig behandeld mag worden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Overigens: nogal wiedes dat het verzet naar nazi-normen "illegaal" was. De Duitse invasie was "eerst illegaal". U vindt blijkbaar van niet.
|
Citaat:
|
Er zijn schandelijkere moorden te bedenken, zoals die van Borms.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat zijn de gewone oorlogswetten. |
Citaat:
|
Citaat:
Er is voor de oorlogswetten ook het Verdrag van Den Haag waarin heel duidelijk staat dat wanneer burgers de wapens opnemen tegen de vijand, de vijand hen mag beschouwen als deel van het reguliere leger als ze de oorlogswetten opvolgen (het verzet deed dat niet, daar het de officiële wapenstilstand negeerde en de vijandelijkheden opende). Er is in dat Verdrag artikel 41 dat voorschrijft dat wanneer een burger, na het afsluiten van de wapenstilstand, de wapens opneemt tegen de bezetter die laatste het volste recht heeft op genoegdoening en de volle vrijheid heeft over te gaan tot bestraffing. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik vroeg u naar uw morele standpunt in de strijd tussen de nazi-bezetter en het verzet, ongeacht de wetten. |
Citaat:
Ik vroeg u naar uw morele standpunt in de strijd tussen de nazi-bezetter en het verzet, ongeacht de wetten. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:00. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be