![]() |
Citaat:
|
Citaat:
De "Belgicistjes" ontkennen dat niet, sterker nog, de Belgicisten vragen eveneens om een splitsing van B-H-V (zie dossier B Plus voor meer informatie). |
Bij mij hangt de Vlaamse leeuw 24u/24u aan het raam, samen met een affiche "België Barst" die duidelijk te zien is vanop de straat 8)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Mijn vlag hangt sinds vanavond buiten. Een zonder Belzieke klauwen van drie bij drie meter.
En blij wapperen dat ze doet in de felle wind! |
Citaat:
|
De belgische driekleur ook :D
1830, weet u. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Zal jij nu dinsdag(11 juli) een vlagske uithangen
Nee! Interesseert mij helemaal niet.
|
Ik heb deze avond mijn leeuwenvlag uitgehangen (de verfijnde separatistische zwartgele strijdvlag van de Vlaamse Beweging) met daaronder, ter verduidelijking de poster van "11 juli Vlaanderens Nationale feestdag". En ze blijft er nog een aantal dagen hangen, misschien wel tot de 21ste!
|
Moest ik niet beter weten, ik zou nog gaan denken dan 11 juli niet meer het feest van de Vlamingen is maar dat het een feest van de Vlaams-nationalisten is geworden.
|
Citaat:
;-) |
leer uw buurt kennen:
![]() ![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De officiële leeuwenvlag is niet zomaar uit de lucht komen vallen, maar is er nu eenmaal gekomen onder impuls van een steeds groter wordende basis van de Vlaamse Beweging. Men heeft daarbij dan de latere vorm van de leeuwenbanier gekozen, juist omdat de zwart geklauwde die van de Vlaamse Beweging verwees. Indien u nu geen respect toont voor de laatste vlag, wil dat eigenlijk zeggen dat u geen respect heeft voor de waardevolle en belangrijke verdiensten die deze Vlaamse Beweging heeft kunnen verwezenlijken. U vindt dus dat er geen respect moet worden opgebracht voor de vernederlandsing van ons bedrijfsleven, van ons onderwijs, van onze administratie, van het gerecht, geen respect voor de verkregen zelfstandige rechten van Vlaanderen. U vindt dit alles geen respect waard, daar u het symbool van deze verwezenlijkingen verwerpt. De belgicisten tonen eens te meer hun ware gelaat! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Grootnederlandse en Platduitse bewegingen vinden we al in de 19e eeuw, maar konden niet echt wortel schieten bij de grote volksmassa. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik leer hier nog elke dag bij :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als ik me niet vergis, bestond er evenwel een aparte vlag van het graafschap zelf. Ik weet echter niet precies in welke tijd die ontstond en hoe zich die verhoudt tot de grafelijke banier en vlag. |
Citaat:
|
Citaat:
De "filologische kringen" waarnaar u verwijst, waren in het begin overduidelijk orangistisch en zeker niet belgicistisch. Jan Frans Willems - de vader van de Vlaamse Beweging en belangrijkste figuur van de "taalminnaars" (zoals ze corect worden genoemdn en niet "filologische kringen") - was een overtuigd orangist die slechts met veel tegenpruttelen het bestaan van de Belgische staat zal aanvaarden. In zijn tijdschrift - dat toen als het belangrijkste gold onder de taalminnaars - schrijft hij in een bepaald nummers dat we allen Nederlander zijn naar het bloed, maar Belg en Hollander naar de nationaliteit. Aldus een onderscheid makend tussen de volkskundige identiteit en staatsaanhorigheid. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Vlag!
Als Vlaming met een nederlands paspoort de volgende mening aangaande het vlaggen op 11 juli.
Natuurlijk de Leeuwevlag aan ieder echt Vlaams huis! Ooit reed ik eens op 11 juli door Vlaanderen. Zag bijna geen vlaggen....:-( In Nederland wordt er op 30 april ("Koninginnedag") uitbundig gevlagt! Ik heb dat belgisch nationalisme nooit begrepen. Onbegrijpelijk , dat sommige Vlamingen zich zo door het frans imperialisme en die cultuur hebben laten inpalmen. Neemt een voorbeeld aan Friesland! Een sportieve natie ( denk aan het schaatsen). Trots op hun vlag en taal! Belgicisten zie toch eindelijk eens in , dat jullie een speelbal zijn van franse belangen, maar jullie zijn zo hardnekkig......... 40% van de bevolking van Leiden was afkomstig uit de Wallonie in 1740. Dordrecht,Middelburg en Amsterdam ongeveer evenzo! Deze Walen zijn wel echte Nederlanders geworden! Het kan dus wel :-) Dus Vlamingen die vlag buiten hangen!!! En belgie ach..... Vivre la Wallonie libre en Leve Vlaanderen, Vlaanderen de Leeuw!!! |
Friesland heeft wèl een vrij mooie vlag (alleszins mooier dan die van Vlaanderen, en België, en Nederland).
|
Ik vind de friese vlag niet bijster mooi.
|
Friese Vlag
Over smaak valt niet te twisten ;-)
|
Dat hier te lande nooit problemen zijn opgelost en dat ze zich reeds lang stellen vertelt ons het volgende gedicht van Jan Van Rijswyck , geschreven op 24 juni 1848 :
Drie Duizend Landvreters. Drie duizend ratten uit chez - nous, Voor schand en schuld gaan lopen, die smeren hier aan het budget, En worden van de centen vet, die ‘t volk zich af laat stroopen. Men houdt het vreemd gepuchel aan, O Vlamingen, wat schande! En voor die van den lande wordt nimmer iets gedaan. duizend ratten van chez - nous, Meest bankroetiers en dieven, Verblijven hier op onzen kost, En krijgen geld en goed en post, Of wat hun zou believen. Die rapsodie komt, arm en kaal, Ons werk en brood ontrooven. Wie kan het toch gelooven, Wat zijn wij nationaal! Drie duizend ratten van chez - nous, Al roovers en bandieten, Zijn daadlijk in een post gezet, En wij betalen het budget Voor vreemde deugenieten. Een man van ‘t land stoot men op zij, Wen hij een post komt vragen; O, vaderlandsche dagen! Hoe nationaal zijn wij. Drie duizend ratten van chez- nous, Die uit de staatskas trekken! ] En de arme Vlaming krimpt van nood; Hij vraagt om werk en smeekt om brood, om zijn bestaan te rekken. Maar niets ter wereld voor een kind, op Neerlands grond geboren; Men wil geen Vlaming hooren, Zoolang men Franschen vindt. Drie duizend ratten van chez - nous, die hun fortuin hier maken ! Men tergt, o Vlaming, u te zeer. Ligt gij in slaap, of zeg, wanneer Zal eens de Leeuw ontwaken ? Of denkt gij nooit meer op te staan, Te zeer verplet door schande ? O kindren van den Lande ! Laat het zoover niet gaan. Meer van deze pareltjes vind je terug in “ Dichtwerken van Jan Van Rijswijck” uitgegeven door Jan Van Rijswijck Jansz. , 2 delen, Antwerpen 1892. |
Citaat:
Ik heb echter geen respect voor een vlag die het symbool is geworden van Vlaams-nationalisten. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:16. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be