Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Paus tegen islam? PDW binnenkort heilig verklaard? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=59623)

born2bewild 16 september 2006 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans;1992290

De aanslagen van de Islamisten streven hebben tot doel héél andere motieven: [B
democratie [/b]in hun eigen land, belangen, sociale strijd en zijn veel beter door deze motieven te verklaren dan enkel maar het soort verhaaltje waar deze godsdiensten zich op beroepen. Laat ons eerlijk blijven

kirrekirrewiet.

born2bewild 16 september 2006 14:09

ik heb van de randdebielen die een probleem hebben met de uitspraak van de paus nog geen enkel argument gehoord waarom godsdienst dan wel met het zwaard zou moeten opgelegd worden

Piet Hein 16 september 2006 14:15

De paus is niet tegen de islam maat tegen de extremisten van de islam.

born2bewild 16 september 2006 14:18

goed nieuws

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art....bron=homeArt1

Paus gaat zich niet excuseren

"Er zijn immers nog altijd de feiten, voegde zijn woordvoerder er fijntjes aan toe op het einde van de verklaring."

:lol::lol::lol:

eat your heart out!

born2bewild 16 september 2006 14:29

Wel grappig

http://www.demorgen.be/telex/?news=B343133

Paus "betreurt" moslims te hebben beledigd

het gesubsidieerde WC-papier vindt het nodig om aanhalingstekens te hanteren.

gm10 16 september 2006 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ERLICH (Bericht 1992401)
En dan nog gezwegen over die zogenaamde intellectuele die zich boven een geloof verheven voelen, aangezien dat ze dan met het gedacht moeten leven "er moest eens iets zijn dat meer intelligenter is dan zij" een gedacht dat voor zulke types niet leefbaar is.

hoh dat zou fantastisch zijn, ik sluit het niet uit trouwens, maar religie dwaas vinden is nog iets anders dan niet geloven

Gorefest 16 september 2006 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 1991258)
Kunt u a.u.b. cijfermateriaal geven (graag met bronvermelding) van het aantal slachtoffers van o.a.

- moslimfundamentalisme

www.thereligionofpeace.com

Op deze site wordt dagelijks het dodental onder het islamitisch geweld netjes geupdated in een tabel..

ago 16 september 2006 15:23

Ministerie VS bekritiseert geloofsvrijheid in Iran

Ayatollah Khamati.

In Iran staat de vrijheid van geloofsbelijdenis voor vrijwel alle minderheden onder grote druk. Dat stelt het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken in zijn jaarlijkse rapport over de wereldwijde vrijheid van religie.

Behalve Iran tikt het ministerie nog zeven andere landen op de vingers omdat gelovigen daar het leven moeilijk of onmogelijk wordt gemaakt. Het gaat de Amerikanen vooral ook om China, Birma, Eritrea, Noord-Korea, Saudi-Arabië, Sudan en Vietnam, maar ook in andere landen is nog het een en ander te verbeteren.

In Iran, zo wordt geschreven, hebben vooral de bahai en aanhangers van het soefisme het zwaar te verduren. Geloofsgroepen die er niet worden erkend mogen bovendien hun geloof niet openlijk belijden. Vijf van de 270 parlementszetels zijn gereserveerd voor minderheden in de islamitische republiek, maar verder mogen zij niet in een vertegenwoordigend lichaam worden verkozen, noch hoge functies bij de overheid of in het leger bekleden. (novum/ap) </STRONG></EM></U></I></B>

Aanval op kerken Jordaanoever na uitspraken paus

Twee kerken op de westelijke Jordaanoever zijn zaterdagochtend getroffen door molotovcocktails. De aanslagen zijn opgeëist door een groep die zichzelf de 'leeuwen van monotheïsme' noemt. Die zou de kerken hebben aangevallen vanwege recente uitspraken van paus Benedictus XVI. Er zijn geen slachtoffers gevallen en de schade aan de kerken is gering.

De molotovcocktails troffen een Grieks-orthodoxe kerk en een Anglicaanse kerk in de stad Nablus. Volgens de priester van de Anglicaanse kerk raakten de projectielen alleen de buitenmuren van de kerk. Overigens staan zowel de Grieks-orthodoxe als de Anglicaanse kerk los van het Vaticaan.

Bij een toespraak, die de paus hielt tijdens een bezoek aan Duitsland, citeerde hij een veertiende-eeuwse christelijke Byzantijnse keizer, die zei dat de profeet Mohammed alleen kwaadaardige en onmenselijke dingen heeft voortgebracht. Benedictus noemde de uitlatingen van de keizer weliswaar schofferend, maar uit de islamitische wereld kwamen verontwaardigde reacties. Het Vaticaan kwam donderdag met een verklaring waarin stond dat het niet de bedoeling van de paus was geweest om moslims te beledigen. (novum) </STRONG></EM></U></I></B>

Moslims gooien olie op het vuur

De woede en de verontwaardiging over de uitspraken van paus Benedictus XVI tijdens zijn reis naar Duitsland houden aan. Ook zaterdag kwamen er veel negatieve reacties, voornamelijk uit de moslimwereld. Uiteenlopende organisaties en personen als de gematigde voorzitter van de Organisatie van de Islamitische Conferentie, de hoogste autoriteit van de soennitische moslims en de Taliban eisten excuses van de paus. Zij vinden de verklaring van het Vaticaan over de bedoeling van de paus niet voldoende.

Benedictus suggereerde tijdens zijn rede in Regensburg een verband tussen islam en geweld door een negatieve uitspraak van een byzantijnse keizer aan te halen over het verspreiden van de islam met het zwaard.

Het Vaticaan heeft een verklaring uitgebracht waarin het stelde dat het nooit de bedoeling van de paus is geweest de islam te beledigen. Volgens zijn woordvoerder wilde de kerkvorst juist het belang van de dialoog tussen de religies onderstrepen en wilde hij duidelijk maken dat hij religieuze motieven voor geweld absoluut verwerpt.

De hoogste leider van soennitische moslims, sjeik Mohammed Sayyed Tantawi, zei zaterdag dat de uitspraak van de paus „een duidelijk gebrek aan kennis van de islam verraadt en het geloof koppelt aan zaken die er niets mee te maken hebben”. De paus heeft volgens hem met zijn uitlatingen niets bijgedragen aan de dialoog tussen de religies en de culturen in de wereld.

De gematigde Maleisische premier Abdullah Ahmad Badawi, voorzitter van de 57 lidstaten tellende Organisatie van de Islamitische Conferentie (OIC), wil dat de paus zijn excuses aanbiedt. Abdullah wil ook dat de paus de uitspraken terugneemt waarmee hij „de gevoelens van moslims in de hele wereld heeft gekwetst”.

„De paus moet de uitbarsting van woede die is ontstaan niet licht opnemen”, citeerde het Maleisische persbureau Bernama de premier, die in Cuba de top van niet-gebonden landen bijwoont. „Het Vaticaan moet de volledige verantwoordelijkheid nemen voor de zaak en de stappen nemen die nodig zijn om de fout recht te zetten. Het is ongelukkig dat zo'n eminent persoon als de paus geen leiderschap heeft getoond door goede betrekkingen tussen religies te bevorderen.”

De radicale Afghaanse Taliban-militie, die tijdens haar bewind het terreurnetwerk al-Qaeda onderdak bood, liet via een woordvoerder weten dat de uitspraak van de paus „duidelijk maakt dat het christelijke westen in oorlog is met de moslims”. „Wij veroordelen het en wij willen dat de paus zijn excuses aanbiedt.”

In India zei de voorzitter van de Nationale Commissie voor de Minderheden, Hamid Ansari, dat „de taal die de paus gebruikte, deed denken aan die van zijn voorganger uit de 12e eeuw die opriep tot de kruistochten” waarin christenen ten strijde trokken tegen de moslims in het Heilige Land.

Bisschop Mourqos van de Egyptische Koptische kerk liet zaterdag weten de uitspraken van de paus „en elke aanval op het moslimgeloof” te verwerpen. „Het christelijk geloof geeft ons opdracht iedereen lief te hebben, van wat voor geloof ook. En net zoals ik van de aanhangers van Jezus Christus houd, zo respecteer ik ook de profeet van de moslims en de moslimgelovigen. Het is onaanvaardbaar hun religieuze gevoelens te kwetsen.”

De Jordaanse regering noemde de woorden van de paus „uiterst beledigend”. Minister Abdul Fattah Salah van Religieuze Zaken zei dat zij onaanvaardbaar zijn. „Wij zijn er volslagen door overvallen omdat deze verklaring komt na een periode waarin grote vooruitgang is gemaakt in de dialoog tussen de verschillende stromingen in het geloof.” Salah wil dat de paus „onmiddellijk opheldering” verschaft. </STRONG></EM></U></I></B>

WAAR ZIJN DE VERDRAAGZAMEN?:roll:

Ploertendoder 16 september 2006 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ERLICH (Bericht 1992360)
En in 72 maagden als ze zichzelf hebben opgeblazen geloven ze toch in hé, voor dit laatste moest men subsidies geven en groot hek rond die zandbak, daar kunnen ze dan hun nationale sport beoefenen, maar mogen wel niet vergeten hun symphatisanten mee de zandbak in te nemen en dan maar laten knallen naar hartelust moet men eens voorstellen aan zot bertje zal daar wel iets in zien zeker als hij als prominent belzieke politieker eerst mee mag in de zandbak.:-D

Zoiets als "schoonploffen". Een nieuwe discipline waarbij het erop aan komt om zoveel mogelijk lichaamsdelen zoveel mogelijk kunstjes te laten uitvoeren nadat ze afgerukt zijn door een ontploffing, maar voordat ze weer in de zandbak terechtkomen.

Of "scherp-ploffen", waarbij de zichzelfopblazer poogt om met zijn afgerukte hoofd zoveel mogelijk in een bepaalde roos te mikken.

Zou veel volk naar komen zien denk.

Ploertendoder 16 september 2006 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 1992458)

Willen we de doden van de heren A.Hitler, J.Stalin en P.Pot
dan maar op konto van het "goddeloze atheïsme" schrijven ?...

Eerlijk is eerlijk : het doden van de niet-stambroeders, de tegenpartij, de anders gekleurde, de minderwaardige.. is "des mensen". Rationeel gezien is het zelfs evolutionair te verklaren en zou het zelfs nog mogen doorgaan, tegelijk met alle "morele verontwaardiging" erover vooral als de slachtoffers in "het eigen kamp" vallen. De technologische vooruitgang is nu in een zulkdanige stroomversnelling geraakt dat iedere zelfmoordenaar en misantroop in spé de mogelijkheid heeft zijn zelfvernietiging uit te breiden naar alle leven op deze nietige planeet. De speeltijd is dus voorbij ! Wij moeten een consensus vinden , een modus vivendi om het "overleven" mogelijk te maken.

Het is een eigenaardig verschijnsel dat stilaan de focus van
"het werelddeel waar we willen leven" aan het verschuiven is van Noord-Amerika naar Europa. Alsof men werkelijk veracht dat dit twistzieke continent niet alleen in staat is de eigen problemen op te lossen, maar ook nog eens een baken is voor diegenen die vrijheid, verdraagzaamheid zien als een prekwisiet voor vrede en welvaart.

Moet de Paus eerst wat bijlessen volgen ? Schorsen zonder wedde ?

Het zou natuurlijk ook kunnen dat de Paus niet zo erg gecharmeerd is door een langzaam aftakelingsproces zoals dat van zijn voorganger dat hij vanop de eerste rij heeft kunnen meemaken. Hij heeft zichzelf al bestempeld als een "fin de carrière" paus. En misschien wil hij wel met een "klapper" er vandoor gaan?

Dave Brocatus 16 september 2006 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gm10 (Bericht 1992743)
Hoeveel zijn er dat dan? 5%?
en als het aan de kerk lag, was de wetenschap al lang aan banden gelegd!
was galileo nog maar onder ons!

Hoeveel procent precies van de wetenschappers gelovig is, weet ik niet. Volgens mij bestaat daar geen cijfermateriaal over. Maar ik kan u wel een aantal namen geven: Thomas Bradwardine (kinematica), Isaac Newton (zwaartekracht), Carolus Linnaeus (binomiale nomenclatuur), Gregor Mendel (erfelijkheidsleer), Georges Lemaître (oerknal), ...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gm10 (Bericht 1992743)
indoctrinatie start best zo vroeg mogelijk

Wat heeft kinderen leren lezen, schrijven, rekenen, ... te maken met indoctrinatie?

gm10 16 september 2006 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 1993329)
Hoeveel procent precies van de wetenschappers gelovig is, weet ik niet. Volgens mij bestaat daar geen cijfermateriaal over. Maar ik kan u wel een aantal namen geven: Thomas Bradwardine (kinematica), Isaac Newton (zwaartekracht), Carolus Linnaeus (binomiale nomenclatuur), Gregor Mendel (erfelijkheidsleer), Georges Lemaître (oerknal), ...

Tja, ik denk niet dat Mendel hoog opliep met het scheppingsverhaal uit de Bijbel ;-). Swat, ik denk dat de grote meerderheid van de wetenschappers niet gelooft, en zeker niet in de Bijbel. Dat de namen die je daar citeert religieus waren, dat kan, ik weet het niet.

Citaat:

Wat heeft kinderen leren lezen, schrijven, rekenen, ... te maken met indoctrinatie?
Godsdienstles?

gm10 16 september 2006 20:42

Hierzie, Nature 1998:

Larson and Witham present the results of a replication of 1913 and 1933 surveys by James H. Leuba. In those surveys, Leuba mailed a questionnaire to leading scientists asking about their belief in "a God in intellectual and affective communication with humankind" and in "personal immortality". Larson and Witham used the same wording [as in the Leuba studies], and sent their questionnaire to 517 members of the [U.S.] National Academy of Sciences from the biological and physical sciences (the latter including mathematicians, physicists and astronomers). The return rate was slightly over 50%.

The results were as follows (figures in %):

BELIEF IN PERSONAL GOD 1914 1933 1998

Personal belief 27.7 15 7.0
Personal disbelief 52.7 68 72.2
Doubt or agnosticism 20.9 17 20.8

Dat zegt genoeg zeker?

born2bewild 16 september 2006 20:42

Naargelang sommige mensen hier "niets weten", hoe meer ze van hun tak menen te moeten maken.

gelukkig is niemand verplicht hun drek te verteren.

Dave Brocatus 16 september 2006 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gm10 (Bericht 1993814)
Tja, ik denk niet dat Mendel hoog opliep met het scheppingsverhaal uit de Bijbel ;-). Swat, ik denk dat de grote meerderheid van de wetenschappers niet gelooft, en zeker niet in de Bijbel. Dat de namen die je daar citeert religieus waren, dat kan, ik weet het niet.

Uiteraard gelooft de grote meerderheid van de wetenschappers niet dat de Bijbel letterlijk gelezen moet worden. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet gelovig zijn.
Er waren in de loop der geschiedenis (en nu nog steeds) genoeg wetenschappers om aan te tonen dat geloof en wetenschap elkaar niet automatisch uitsluiten.

Trouwens, het feit dat de Heilige Stoel een eigen website, radio, televisie, ... heeft is in mijn ogen ook al bewijs dat ze niet tegen de vooruitgang zijn.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gm10 (Bericht 1993814)
Godsdienstles?

Als u de leerplannen r-k godsdienst zou lezen, zou u weten dat er ook in de godsdienstlessen geen sprake is van indoctrinatie.

Dave Brocatus 16 september 2006 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gm10 (Bericht 1993818)
Hierzie, Nature 1998:

Larson and Witham present the results of a replication of 1913 and 1933 surveys by James H. Leuba. In those surveys, Leuba mailed a questionnaire to leading scientists asking about their belief in "a God in intellectual and affective communication with humankind" and in "personal immortality". Larson and Witham used the same wording [as in the Leuba studies], and sent their questionnaire to 517 members of the [U.S.] National Academy of Sciences from the biological and physical sciences (the latter including mathematicians, physicists and astronomers). The return rate was slightly over 50%.

The results were as follows (figures in %):

BELIEF IN PERSONAL GOD 1914 1933 1998

Personal belief 27.7 15 7.0
Personal disbelief 52.7 68 72.2
Doubt or agnosticism 20.9 17 20.8

Dat zegt genoeg zeker?

Het zegt mij dat die percentages betrekking hebben op in totaal iets meer dan 259 wetenschappers.
Het zegt mij dat het hier enkel gaat om wetenschappers van de National Academy of Sciences from the biological and physical sciences.

Alvader 16 september 2006 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder (Bericht 1993253)
Het zou natuurlijk ook kunnen dat de Paus niet zo erg gecharmeerd is door een langzaam aftakelingsproces zoals dat van zijn voorganger dat hij vanop de eerste rij heeft kunnen meemaken. Hij heeft zichzelf al bestempeld als een "fin de carrière" paus. En misschien wil hij wel met een "klapper" er vandoor gaan?

Moet jij de Koran niet gaan lezen ?

gm10 16 september 2006 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 1993883)
Het zegt mij dat die percentages betrekking hebben op in totaal iets meer dan 259 wetenschappers.
Het zegt mij dat het hier enkel gaat om wetenschappers van de National Academy of Sciences from the biological and physical sciences.

en iets zegt mij dat jij altijd wel naar een volgende kamer zal lopen als je nier meer naar buiten kan

Alvader 16 september 2006 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 1993866)
Uiteraard gelooft de grote meerderheid van de wetenschappers niet dat de Bijbel letterlijk gelezen moet worden. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet gelovig zijn.
Er waren in de loop der geschiedenis (en nu nog steeds) genoeg wetenschappers om aan te tonen dat geloof en wetenschap elkaar niet automatisch uitsluiten.

Trouwens, het feit dat de Heilige Stoel een eigen website, radio, televisie, ... heeft is in mijn ogen ook al bewijs dat ze niet tegen de vooruitgang zijn.

Als u de leerplannen r-k godsdienst zou lezen, zou u weten dat er ook in de godsdienstlessen geen sprake is van indoctrinatie.

Geeft gij les in Leuven ?

Kaffer 16 september 2006 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ago (Bericht 1991786)
Den pot verwijt den ketel dat hij zwart ziet.Met een klein fundamenteel verschil en dat is dat het katolisme al lang is afgestapt met het vermoorden van ander gelovigen.Ooit al een imam zien oproepen tot verdraagzaamheid?In turkije mogen de beschadigde kerken zelf niet worden herstelt door de verdraagzame regering!Zelfde geld voor de meeste moslimlanden!Probeer in die landen eens een kerk te bouwen(met eigen fondsen)of moslim te bekeren.Eens zien hoe ver je zult raken voor je bloed aan een van die verdraagzame zal kleven

Ik heb toch niet gezegd dat het katholiscisme nog oproept tot moorden ?
Ze zijn al een station verder , het suicidale gedachtengoed is nu de basis , stel je voor : de dood is een verlossing .
Terwijl de Bijbel duidelijk stelt " wee hen die naar de dood verlangen " .
Al eens een verschil gezien tussen katholieke en bepaalde protestantse misvieringen , dan zal je wel zien waar het doodsverlangen zit .
En is doodsverlangen niet satanistisch misschien ?

Dave Brocatus 16 september 2006 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alvader (Bericht 1993921)
Geeft gij les in Leuven ?

Neen, maar ik ben wel leermeester katholieke godsdienst.
En in de leerplannen r-k godsdienst wordt benadrukt dat "de godsdienstlessen voor de kinderen een appèl zijn, om zelf te groeien naar een eigen en verantwoorde beslissing inzake geloven en leven. Deze beslissing kan zeer verschillend zijn. Het is een keuze die de leerlingen in vrijheid geleidelijk aan zelf zullen maken." Ook tijdens de bijscholingen van de inspectie wordt daar de nadruk op gelegd.

Dave Brocatus 16 september 2006 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer (Bericht 1993928)
Ik heb toch niet gezegd dat het katholiscisme nog oproept tot moorden ?
Ze zijn al een station verder , het suicidale gedachtengoed is nu de basis , stel je voor : de dood is een verlossing .
Terwijl de Bijbel duidelijk stelt " wee hen die naar de dood verlangen " .
Al eens een verschil gezien tussen katholieke en bepaalde protestantse misvieringen , dan zal je wel zien waar het doodsverlangen zit .
En is doodsverlangen niet satanistisch misschien ?

Hoe komt u erbij dat een suicidale gedachtengoed de basis is van het katholicisme? Tijdens iedere misviering wordt er gezegd: "[...] Ik geloof in de Heilige Geest, de heilige katholieke kerk, de gemeenschap van de heiligen, de vergeving van de zonden,de verrijzenis van het lichaam en het eeuwig leven. Amen."

Kaffer 16 september 2006 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 1993942)
Hoe komt u erbij dat een suicidale gedachtengoed de basis is van het katholicisme? Tijdens iedere misviering wordt er gezegd: "[...] Ik geloof in de Heilige Geest, de heilige katholieke kerk, de gemeenschap van de heiligen, de vergeving van de zonden,de verrijzenis van het lichaam en het eeuwig leven. Amen."

Het thema " de dood is een verlossing " is wel degelijk een centraal thema terwijl je daar volgens de Bijbel beter niet aan denkt .
Volgens mij bedoelt de Bijbel daarmee , je moet niet bezig zijn met wat daarna komt , want toegegeven , dat is inderdaad wat opportunistisch .
Om het op zijn dialekt te zeggen : leven om uwen hemel te verdienen is nogal wat plat .
Trouwens de Amerikaans-Anglikaans-Protestantse kerken slagen er wel in de jeugd enthousiast te maken voor geloof , en door die levenslust boeken ze sterke vooruitgang in Latijnsamerika en afrika , niet zelden ten koste van de Katholieke kerk die simpelweg een duf en doods imago heeft .

ericferemans 17 september 2006 01:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer (Bericht 1993969)
Het thema " de dood is een verlossing " is wel degelijk een centraal thema terwijl je daar volgens de Bijbel beter niet aan denkt .
Volgens mij bedoelt de Bijbel daarmee , je moet niet bezig zijn met wat daarna komt , want toegegeven , dat is inderdaad wat opportunistisch .
Om het op zijn dialekt te zeggen : leven om uwen hemel te verdienen is nogal wat plat .
Trouwens de Amerikaans-Anglikaans-Protestantse kerken slagen er wel in de jeugd enthousiast te maken voor geloof , en door die levenslust boeken ze sterke vooruitgang in Latijnsamerika en afrika , niet zelden ten koste van de Katholieke kerk die simpelweg een duf en doods imago heeft .

Maak je niet te druk: de meeste Vlaamse katholieken lopen niet erg hoog op met de katholieke leer en passen die mondjesmaat toe, net zoals de protestanten. Het zijn allemaal geuzen hoor. Behalve Alexandra :(

voicelesscharlie 17 september 2006 01:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans (Bericht 1990298)

Wij zijn paraat, mijn zoon!

Puik plaatje.
Heb je er ook zo eentje van de Mo?

Dave Brocatus 17 september 2006 06:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer (Bericht 1993969)

...

Dat hebt u reeds gezegd. Maar u hebt die bewering nog steeds niet gestaafd. Ik vraag u nogmaals om uit te leggen waarop die uitspraak is gebaseerd.

driewerf 17 september 2006 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier (Bericht 1992223)
Sorry, maar wat je hier zegt getuigt van een schrijnend gebrek aan historische kennis.

de Bankier heeft in deze gelijk.

Kaffer 17 september 2006 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 1994392)
Dat hebt u reeds gezegd. Maar u hebt die bewering nog steeds niet gestaafd. Ik vraag u nogmaals om uit te leggen waarop die uitspraak is gebaseerd.

Ik ga niet meer naar de kerk , maar vroeger moest ik dat wel van mijn ouders .
Naar ik meen heb ik de uitspraak " de dood is een verlossing " een paar honderd keer gehoord in de katholieke kerk .
Deze uitspraak is dus wel degelijk een centraal thema binnen de katholieke kerk .
Vandaar ook , als jongeren permanent met zo'n uitspraken gekonfronterd worden , hoeft het dan verbazing wekken dat ze vrijzinnig worden of een andere richting kiezen ?

ericferemans 17 september 2006 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer (Bericht 1995110)
Naar ik meen heb ik de uitspraak " de dood is een verlossing " een paar honderd keer gehoord in de katholieke kerk .
Deze uitspraak is dus wel degelijk een centraal thema binnen de katholieke kerk .
Vandaar ook , als jongeren permanent met zo'n uitspraken gekonfronterd worden , hoeft het dan verbazing wekken dat ze vrijzinnig worden of een andere richting kiezen ?

Er is helemaal geen reden nodig om NIET te geloven.
En geloven is ook al niet op een reden gebaseerd: het is een overtuiging die niet gebaseerd is dan op zichzelf. Anders is het weten.
Voorlopig bestaat geen toegepaste theologie...:)

Jonas Elossov 17 september 2006 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA (Bericht 1990573)
In 600 NC is het Heilige Land katholiek, dan vallen de moordende benden moslims binnen die de katholieken verplicht bekeren, uitbuiten en als minderwaardigen behandelen (na de meesten van hen af te slachten). De katholieke wereld reageert door de broeders die door moslims verdrukt worden te gaan helpen en zetten de kruistochten op.

Noppes, de moorse samenleving was de enigste waar er een zeer grote tolerantie was tegenover verschillende andere gosdiensten. Christenen en Joden zijn in het Moorse rijk bijna nooit vervolgd geweest... Itt tot wat gebeurde met andersgelovigen in de christelijke rijken van die tijd.

ericferemans 17 september 2006 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 1995155)
Noppes, de moorse samenleving was de enigste waar er een zeer grote tolerantie was tegenover verschillende andere gosdiensten. Christenen en Joden zijn in het Moorse rijk bijna nooit vervolgd geweest... Itt tot wat gebeurde met andersgelovigen in de christelijke rijken van die tijd.

Dit gaat hard aankomen bij de zwartzakjes: onze beschaving, onze cultuur...INFERIEUR aan de Islam :|

constructivist 17 september 2006 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynical Ice (Bericht 1990330)
Hij heeft idd een Byzantijnse keizer geciteerd, dat de islam niets anders dan slechte dingen en zeker geen vooruitgang brengt.
Waarop den een of dan andere reageerde met: jamaar, de paus moet het moslimextremisme en het terrorisme niet aanvallen, want christenen hebben toch ook de kruistochten gevoerd?

En toen viel ik achterover van het lachen. Tenzij het mij ontgaan is, dacht ik dat de kruistochten zoiets 14de eeuws waren?

Vreemd eigenlijk. Moslims schermen vaak met kritiek en verwijten als het gaat om de "kruistochten" etc. Maar als een ander een CITAAT aanhaaltuit min of meer dezefde periode, dan is het ineens niet goed.
:oops:

Dave Brocatus 17 september 2006 16:01

Citaat:

Het is mogelijk dat u die uitspraak in de kerk heb gehoord. Maar het is onjuist om daar uit af te leiden dat het een centraal thema is binnen het katholicisme. Het is immers het tegenovergestelde, nl. het eeuwig leven, dat een belangrijk thema is in de katholieke kerk.

Citaat:

Nochtans zijn het vooral vrijzinnigen die voorstander zijn euthanasie en dus de dood als verlossing zien.

Dave Brocatus 17 september 2006 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 1995155)

Ik heb er geen idee van of christenen en joden door de Moren vervolgd werden of niet. Maar u kunt niet ontkennen dat de Arabieren (en later de Turken) heel wat landen met geweld hebben veroverd.

gm10 17 september 2006 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 1995426)
Ik heb er geen idee van of christenen en joden door de Moren vervolgd werden of niet. Maar u kunt niet ontkennen dat de Arabieren (en later de Turken) heel wat landen met geweld hebben veroverd.

Natuurlijk weet u dat wel. Maar meneer is niet meteen objectief als het over de Rooms-katholieke kerk gaat, niet?

ERLICH 17 september 2006 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 1993942)

Doe geen moeite, "wat baten kaars en bril, dat de uil niet ziene wil". Moet rekening mee houden voor sommige is het zeer gemakkelijk het geloof van alles en nog wat de schuld te geven is zoals in de kleuterschool, ik heb niets misdaan het was iemand anders. Zijn er ook die zich zo intelligent voelen dat ze boven een geloof uit stijgen, want een geloof herinnerd hun aan het beperkt zijn als mens en gaan er vanuit dat alles wat zich rondom hun bevindt rust op niets anders dan toeval en op hun volmaaktheid maar gaan er niet vanuit dat met zulke gedachte van alles is toeval en we zijn perfect volmaakt, zij voor hetzelfde geld gewoon een scheet in een fles hadden kunnen zijn of een peut in een vijver want mens zijn is toch maar toeval.

ERLICH 17 september 2006 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gm10 (Bericht 1995791)
Natuurlijk weet u dat wel. Maar meneer is niet meteen objectief als het over de Rooms-katholieke kerk gaat, niet?

U wel, wat betreft de islam.

Dave Brocatus 17 september 2006 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gm10 (Bericht 1995791)

Neen, ik weet dat echt niet. Maar als u zegt dat de Moren geen christenen en joden vervolgden, wil ik u graag geloven hoor.

Chipie 17 september 2006 19:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans (Bericht 1995225)
Dit gaat hard aankomen bij de zwartzakjes: onze beschaving, onze cultuur...INFERIEUR aan de Islam :|

U moet de gebeurtenissen niet zo lichtzinnig benaderen...

De grootste slachtoffers zullen op korte termijn, in het Westen, ongetwijfeld de moslims zijn... Of wat denkt U?

Ik heb vernomen dat iemand tegen U klacht heeft ingediend bij het CGKR... :-)

gm10 17 september 2006 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ERLICH (Bericht 1995816)
U wel, wat betreft de islam.

ik denk van wel, ja

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be