Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   wetstraat 16 op vtm (https://forum.politics.be/showthread.php?t=90265)

Jantje 1 juni 2007 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro (Bericht 2699022)
Dirupo moet mss premier worden.;-) :twisted:

Daar hij volgens de laatste peilingen zelfs niet eens meer in de grootste partij van wallonië zit, is die kans heel klein geworden.

Trouwens moest de PS werkelijk buiten de regering kunnen gehouden worden, zou het wel eens snel kunnen gaan veranderen in Wallonië en dus heel België.

Het zou best kunnen dat dan de economie van Wallonie in een stroomversnelling geraakt en er terug boven op komt.

Als deze peiligen kloppen, wel dan zou er in Belgie een grote politieke en economische aardverschuiving kunnen plaatsvinden.

brother paul 1 juni 2007 15:23

die programma's zijn ook maar sloganeske marketing om het voor de mensen eenvoudig te houden.
Het is zoals vlak taks, het is één woord, en je wil daarmee een heel concept verkopen. De andere zegt daartegenover het andere toverwoord: progressieve belastingen en hop dat is een samenvatting van een gans pak werk in een paar slogans...

En dan moet je zogezegd democratisch kiezen tussen die slogans, terwijl niemand zicht heeft op het gevolg van een slogan

Elke slogan zou in principe een BUDGET impact, SOCIAAL impact, ECONOMISCHE impact , moeten samenvatten in een RATING systeem.
Het zou alles veel objectiever en transparanter maken. Enook vergelijkbaar.

Voorbeeld: de kleine arme mens die 5 jaar werkloos is, die moet kunnen gerehabiliteerd worden... Dan hoor je die zin en dan zit ik te denken, gaat dat nu over 1000 mensen of minder ???

Wat is de IMpact BUDGET 0/10, Sociaal 1/10, Economisch 0/10

Dus metwavoornezever houdegij mij nu bezig is het geen je zou begrijpen

Elke slogan zou een

franke fritz 1 juni 2007 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2699009)
Volgens mij kijkt hij helemaal niet door een rode bril, maar staat hij op de zijkant en kijkt hij met een open geest naar de zaken.

Voor elke grondwetswijziging is er idd een 2/3 meerderheid van biede landsdelen nodig.
Hoe gaat het VB die 2/3de meerderheid bekomen langs Waalse kant, zonder er voor te betalen.
Dus blijven er slechts een paar mogelijkheden over.
Of het land in een burgeroorlog brengen, of een enorme prijs betalen.
In beide gevallen is het Vlaamse volk de grote verliezer.

België opdelen in twee landen is een nog moeilijkere oplossing, want daarvoor moet er een referendum gehouden worden onder alle inwoners van Vlaanderen en Wallonie en moet er meer dan de helft van de bewoners van één van beide landsdelen zich uitspreken voor splitsing van het land. Wat bij het grootste deel van de bevolking helemaal niet leeft en wat hen eigenlijk ook weinig kan schelen. De meerderheid zal voor het behoud van België stemmen, dit enkel al omdat ze dit kennen en gewend zijn. Veranderingen en vernieuwingen schikken de mensen af.

Maar tegelijk moet er een nieuwe grondwet door het volk gekozen worden.
Dus de vraag hoe het VB deze zaken wil verwezelijken en concreet wil uitwerken is helemaal niet door een rode bril kijken, maar nuchter over de zaken nadenken en zien wat wel en wat niet mogelijk is.

dat is exact wat ik mij afvraag. Met dank.

franke fritz 1 juni 2007 17:20

En toen werd het hier enorm stil...

Ik denk dat ik een paar moeilijke vragen heb gesteld. als zelfs doorwinterde VB'ers mij het antwoord schuldig moeten blijven, wat moet ik dan als simpele burger het antwoord weten?

Ach, een domme dwaas kan blijkbaar meer vragen stellen dan 1000 "wijzen" bij elkaar kunnen beantwoorden. Ben ik blij dat ik deze domme dwaas mag zijn.

franke fritz 1 juni 2007 17:38

Bon, blijkbaar weet iedereen wel wat VB wil, maar niemand weet HOE ze dat gaan realiseren. Politiek gaat bij mij over INHOUD en niet over loze slogans. Nochtans gingen mijn vragen over de fundamenten van het VB. over hun 3V's waar ze al een aantal jaar mee dwepen. IK herhaal de vragen en ik verwacht een antwoord. Kan mij niet schelen of je daarvoor eerst naar FDW moet mailen/bellen.

Vlaanderen: Hoe gaan ze, op een democratische wijze, de onafhankelijkheid van België realiseren??

Veiligheid: Vanwaar gaan ze het geld halen om meer blauw op straat en meer gevangenissen te bouwen? is dat ondertussen al begroot en hoeveel?

Vreemdelingen: ze moeten assimileren met de Vlaamse cultuur. Maar wat is de Vlaamse cultuur??? Wat maakt, ons Vlamingen, verschillend van eender welk volk? Hoe kunnen vreemdelingen zich aan passen als ze niet weten waaraan ze zich moeten aanpassen??

*Franke Fritz is een beetje ongeduldig aan het worden*

circe 1 juni 2007 17:44

Welpje, ik vrees dat de antwoorden hier al twintigmaal gepost werden.

zoals iemand hierboven al zei: LEES even wat draadjes, ipv de mensen te vragen telkens alles voor je op te zoeken, het voor te kauwen en het dan met de paplepel binnen te gieten.

al je antwoorden werden al netjes op een rijtje gezet ten tijde van de RTBF uitzending over de splitsing trouwens.

En over die vlaamse cultuur? ook daar is al twintigmaal op geantwoord. Het eenvoudigste voor jou om yhet misschien te begrijpen: de vlaamse cultuur is NIET de marokkaanse cultuur (die je weldegelijk wenst te aanvaarden in je multicultureel paradijs), het is ook niet de turkse, de chinese, de indische, de zuidamerikaanse de noordamerikaanse etc... je mag verder aanvullen.

als je d�*t allemaal gedan hebt, dan weet je misschien wat de vlaamse cultuur inhoudt, dan heb je tenminste een idee wat cultuur betekent.

Marlboro 1 juni 2007 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2699389)
Welpje, ik vrees dat de antwoorden hier al twintigmaal gepost werden.

zoals iemand hierboven al zei: LEES even wat draadjes, ipv de mensen te vragen telkens alles voor je op te zoeken, het voor te kauwen en het dan met de paplepel binnen te gieten.

al je antwoorden werden al netjes op een rijtje gezet ten tijde van de RTBF uitzending over de splitsing trouwens.

En over die vlaamse cultuur? ook daar is al twintigmaal op geantwoord. Het eenvoudigste voor jou om yhet misschien te begrijpen: de vlaamse cultuur is NIET de marokkaanse cultuur (die je weldegelijk wenst te aanvaarden in je multicultureel paradijs), het is ook niet de turkse, de chinese, de indische, de zuidamerikaanse de noordamerikaanse etc... je mag verder aanvullen.

als je d�*t allemaal gedan hebt, dan weet je misschien wat de vlaamse cultuur inhoudt, dan heb je tenminste een idee wat cultuur betekent.

A,ge weet het,alsof ik zin heb om telkens hier opnieuw al m'n tijd en energie te steken om alles nog eens te gaan posten,pf.
Verspil ik m'n tijd niet meer aan.

Als ik iets niet weet dan zal ik meestal zelf zoeken en meestal vind ik het ook al kruipt er soms ruime tijd in eer ik het gevonden heb.

Sommige mensen beweren dit en dat maar zijn te lui om zelf eens grondig op onderzoek te gaan.

En mag ik er op wijzen franke fritz dat je in een debat de tijd niet hebt om zomaar eventjes volledig alles te gaan uitleggen;je bent met 2 of meer personen en je hebt bitter weinig tijd en men wil het steeds over meerdere zaken hebben.

franke fritz 2 juni 2007 04:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro (Bericht 2699523)
A,ge weet het,alsof ik zin heb om telkens hier opnieuw al m'n tijd en energie te steken om alles nog eens te gaan posten,pf.
Verspil ik m'n tijd niet meer aan.

Als ik iets niet weet dan zal ik meestal zelf zoeken en meestal vind ik het ook al kruipt er soms ruime tijd in eer ik het gevonden heb.

Sommige mensen beweren dit en dat maar zijn te lui om zelf eens grondig op onderzoek te gaan.

En mag ik er op wijzen franke fritz dat je in een debat de tijd niet hebt om zomaar eventjes volledig alles te gaan uitleggen;je bent met 2 of meer personen en je hebt bitter weinig tijd en men wil het steeds over meerdere zaken hebben.

de VB-slogans ken ik ondertussen, maar die herhalen jullie toch ook tot in den treure? ondertussen heeft Marlboro al veel tijd verspilt met een 5 tal, niets zeggende quotes. op die tijd had je al lang een afdoende antwoord kunnen geven. het is volgens mij geen kwestie van een te kort aan tijd, maar een te kort aan kennis.

ik heb het hele VB-programma nagelezen en er staat geen antwoord in op mijn vraag. is dat dan zoveel te veel gevraagd om mij een antwoord te geven? geef gewoon toe dat je het niet weet, dat is geen schande. Niemand weet dat.

Weet je het wel?? bewijs het. en verklaar mij nu niet dat ik de moeite niet doe om te zoeken. het zijn jullie die mij moeten overtuigen van jullie groot gelijk, niet ik.

born2bewild 2 juni 2007 07:30

"noem een succesvolle multiculturele maatschappij"

Van Belligen: "Rome"

:-) :-) :-)

stab 2 juni 2007 08:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2698054)
Ik heb ooit eens persoonlijk met hem een debat gevoerd over wat er eigenlijk zou moeten veranderen in België en waardoor de problemen hier nu eigenlijk echt onstaan zijn.

Buiten zijn vaste zinnetjes kwam hij echt niet verder hoor.
Gelukkig voor hem, waren er toen nog een paar VB-mandatarisen aanwezig die het van hem konden overnemen.
Want we hadden hem zovast gedraaid, dat hij zelfs zou hebben toegegeven dat het VB voor de snel-Belgwet was en de PS en Sp.a tegen deze wet.

Als we toen hadden gewillen, hadden we het VB zelfs onze voorstellen van veranderingen die nodig zijn voor België door hem als VB programma laten aannemen.

We hadden FDW toen zo zot als een voordeur gemaakt.

:silly:

Jantje 2 juni 2007 09:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 2700321)
:silly:

De politici moeten anders maar eens eerst de moeite doen om zich te informeren welke mensen er om hun voordrachten komen en voor welke verenigingen zijn een voordracht gaan houden.
En met welke mensen zij in debat gaan.

De groep die deze grap met hem en andere politici hebben uitgehaald, waren allemaal mensen die geslaag waren in de testen van Mensa en sommige zelfs voor de vereniging binnen Mensa voor de superbegaafden.

Dus mensen met een minimum IQ van 132 en een bijna fotografische geheugen. Eigenlijk dus geen mensen om tegen een FDW(VB) of VD(Groen!) en MV(Groen!) te zetten als tegenstanders in een debat.
We hebben ook GVH(VLD) eens uitgenodingd voor een voordracht en debat, maar hij heeft zijn kat zelfs niet eens gestuurd gehad.

Jantje 2 juni 2007 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 2700254)
"noem een succesvolle multiculturele maatschappij"

Van Belligen: "Rome"

:-) :-) :-)

Wereldwijd bestaat er maar 1 succesvolle multiculturele samenleving en dat is Suriname.

En voor het succesvol was hebben er eerst een paar bloederige confrontaties plaats gevonden tussen de bevolkingen van dit land.

Kortaf 2 juni 2007 09:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door franke fritz (Bericht 2699373)
Vlaanderen: Hoe gaan ze, op een democratische wijze, de onafhankelijkheid van België realiseren??

Leuke typo...

Het antwoord op deze vraag is vrij simpel: tijdens de komende regeringsonderhandelingen geen enkele beslissing meer aanvaarden die strijdig is met de vijf resoluties van het Vlaamse parlement.

Jantje 2 juni 2007 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 2700369)
Leuke typo...

Het antwoord op deze vraag is vrij simpel: tijdens de komende regeringsonderhandelingen geen enkele beslissing meer aanvaarden die strijdig is met de vijf resoluties van het Vlaamse parlement.

België splitsen of zelfs de grondwet veranderen heeft niet te maken met deze resoluties.

Maar alles met de regel die in de grondwet staat dat er een 2/3 meerderheid nodig is van beide landsdelen om de grondwet te veranderen.

De vraag is dus heel simpel, welke prijs denkt het VB of de NV.a te betalen voor de veranderingen die zijn willen in de grondwet.

De reden waarom de CD&V minder hard voor de splitsingen van sommige zaken ijvert is juist omdat ze deze willen verkrijgen zonder er nog eens een prijs voor te betalen.

De transfers van de SZ stoppen en er een deel belastingen meer voor aan de federale overheid betalen is dus enkel een broekzak-vestzak operatie.
Een operatie waar naar gewoonte de Vlamingen het gelag van mogen betalen. De vraag die dus moet beantwoord worden, is enkel en alleen hoe hoog deze prijs zal zijn en of wij Vlamingen er wel voordeel uit zullen halen bij die splitsing van de SZ.

Hoe ver gaat deze splitsing invloed hebben op mijn recht om te wonen waar ik wil in Europa en België.
Hoe veel ga ik verliezen als ik als Vlaming besluit om na mijn 65ste in Wallonie te gaan wonen.
Hoe veel brengt het voor een Waal op om te verhuizen van Wallonië naar Vlaanderen.

Gaat deze splitsing niet tot gevolg hebben dat de immigraten die nu naar België komen, allemaal naar Vlaanderen alleen gaan komen en zich niet meer over heel België gaan versprijden.

Ja, allemaal zaken waar je wel eens even bij moet gaan stilstaan, voor de SZ gesplitst word.

De splitsing van de SZ, arbeidsbeleid en het economische beleid, zou wel eens kunnen leiden tot een volksverhuizing binnen België.

Het zijn niet alleen de transfers die dan veranderen, de splisting van deze zaken gaat gewoon een kettingreactie veroorzaken binnen de bevolkingsgroei en economie voor Vlaanderen.

Vlaanderen zou wel eens een pak meer kunnen gaan betalen dan enkel die 12 miljard die het nu betaald aan transfers.

jOOSt 2 juni 2007 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2699009)
België opdelen in twee landen is een nog moeilijkere oplossing, want daarvoor moet er een referendum gehouden worden onder alle inwoners van Vlaanderen en Wallonie en moet er meer dan de helft van de bewoners van één van beide landsdelen zich uitspreken voor splitsing van het land. Wat bij het grootste deel van de bevolking helemaal niet leeft en wat hen eigenlijk ook weinig kan schelen. De meerderheid zal voor het behoud van België stemmen, dit enkel al omdat ze dit kennen en gewend zijn. Veranderingen en vernieuwingen schikken de mensen af.

Tiens, waarom hebben wij de Walen nodig om ons te zeggen of we onafhankelijk mogen zijn. Hadden de Belgen de Nederlanders nodig om de onafhankelijkheid uit te roepen? Op de dag dat de Vlaamsnationalisten 2/3 halen en België onwettig verklaren is de onafhankelijkheid er. Het kan maar zo simpel zijn.

Jantje 2 juni 2007 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt (Bericht 2700572)
Tiens, waarom hebben wij de Walen nodig om ons te zeggen of we onafhankelijk mogen zijn. Hadden de Belgen de Nederlanders nodig om de onafhankelijkheid uit te roepen? Op de dag dat de Vlaamsnationalisten 2/3 halen en België onwettig verklaren is de onafhankelijkheid er. Het kan maar zo simpel zijn.

Om als land herkent te worden, moet je wel even via de internationale politieke instellingen.
We hebben dus niet enkel de Walen hun goedkeurig nodig, maar die van de ganse wereld, of Vlaanderen word een geisoleerd stukje grond afgesloten en verstoten door de rest van de wereld.

En je vergelijking met 1830 gaat helemaal niet op, of de Vlaamsnationalisten zouden Vlaanderen met behulp van een oorlog en krijgsgeweld onafhankelijk moeten willen maken.
Ik betwijfel heel sterk of je daarvoor in Vlaanderen ooit een 2/3 meerderheid gaat vinden, trouwens ook dat men die ooit zal vinden om zonder oorlog en krijgsgeweld de splitsing van België te bekomen.

Men zou beter eens eerst de gevolgen van deze splitsing voor Vlaanderen onderzoeken, inplaats van zich enkel het ideale beeld van een prefecte onafhankelijke staat voor ogen te houden.

De Benelux en EU zijn geen zaken die er gekomen zijn omdat men ze mooie vond hoor, maar omdat er een noodzaak voor was binnen de steeds groter wordende mobiliteit van de mens en economie.

jOOSt 2 juni 2007 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2700636)
Om als land herkent te worden, moet je wel even via de internationale politieke instellingen.
We hebben dus niet enkel de Walen hun goedkeurig nodig, maar die van de ganse wereld, of Vlaanderen word een geisoleerd stukje grond afgesloten en verstoten door de rest van de wereld.

En je vergelijking met 1830 gaat helemaal niet op, of de Vlaamsnationalisten zouden Vlaanderen met behulp van een oorlog en krijgsgeweld onafhankelijk moeten willen maken.
Ik betwijfel heel sterk of je daarvoor in Vlaanderen ooit een 2/3 meerderheid gaat vinden, trouwens ook dat men die ooit zal vinden om zonder oorlog en krijgsgeweld de splitsing van België te bekomen.

Men zou beter eens eerst de gevolgen van deze splitsing voor Vlaanderen onderzoeken, inplaats van zich enkel het ideale beeld van een prefecte onafhankelijke staat voor ogen te houden.

De Benelux en EU zijn geen zaken die er gekomen zijn omdat men ze mooie vond hoor, maar omdat er een noodzaak voor was binnen de steeds groter wordende mobiliteit van de mens en economie.

Ik ben zeker geen expert in wetten, maar België is er in 1830 gekomen door krijgsgeweld, zoals u trouwens zelf zegt, dan is er volgens mij ook een mogelijkheid om het onwettig te verklaren.
Het Vlaamsnationalisme is aan het groeien, niet met vlaggezwaaiers en trommelaars, maar met gewone mensen die beginnen in te zien dat dit circus niet verder kan en die het niet meer verkroppen behandeld te worden als tweederangsburgers.
Een onafhankelijk Vlaanderen zal zeker geen paradijs op aarde zijn, maar waarom zou het slechter zijn dan met de Walen? Zijn de Denen er zo slecht vanaf of de Kroaten?

Marlboro 2 juni 2007 13:31

Ik heb vandaag(eindelijk)debat kunnen zien mee morel en van bellingen en sorry datk het moet zeggen maar die van bellingen is geen snuggere.Werd afgemaakt door morel.
En ik verstond hem soms moeilijk.

circe 2 juni 2007 13:50

Van Bellingen heeft een spraakgebrekje, zal deze zomer worden geopereerd. Heel die mens zijn gezondheidstoestand wordt in het lang en breed uigesmeerd.

Ik heb nog nooit geweten dat iemand omwille van zijn huidskleur zo misbruikt werd in de politiek.

Heb met die jongen te doen!

franke fritz 2 juni 2007 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt (Bericht 2700572)

De nederlanders hebben wij afgewippeld met een revolutie. eentje die wel wat slachtoffers heeft gekend en ik denk niet dat we daar staan op te springen. Ten tweede is belgië vervolgens erkend door internationale instanties (dit vooral omdat wij een monarchie wilden en dat vonden ze na het congres van wenen wel ok).

Hoe realistisch is het om te stellen dat de vlaams-nationalisten aan een 2/3de meerderheid komen? Hoe gaat het VB de alarmbel-procedure omzijlen? daar al aan gedacht?

largo_w 2 juni 2007 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door franke fritz (Bericht 2700923)
Hoe realistisch is het om te stellen dat de vlaams-nationalisten aan een 2/3de meerderheid komen?

niet

baseballpolitieker 2 juni 2007 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door franke fritz (Bericht 2700923)
Hoe realistisch is het om te stellen dat de vlaams-nationalisten aan een 2/3de meerderheid komen? Hoe gaat het VB de alarmbel-procedure omzijlen? daar al aan gedacht?

Alarmbelprocedure is voor het federaal vlak maar niet voor de Vlaamse regering?...

franke fritz 2 juni 2007 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2700944)
Alarmbelprocedure is voor het federaal vlak maar niet voor de Vlaamse regering?...

mijn beste,
Een staatshervorming (is een grondwetsherziening) is federale materie. evenals elke andere grondwetsherziening. Een 2/3de meerderheid in Kamer én Senaat is dus nodig.

De alarmbelprocedure in het kort: een grondswetherziening kan nooit door één landsdeel worden doorgedrukt ten koste van het andere. Is dat wel het geval dan kan de benadelde taalgroep een motie indienen. ze moeten dan wel door 3/4de van de taalgroep ondersteund worden. http://http://nl.wikipedia.org/wiki/...rmbelprocedure

In concreto: als Vlaanderen op een democratische wijze (want dat is het VB toch) onafhankelijk wil zijn, dan moeten ze aan een 2/3de meerderheid in kamer en senaat raken én dan moeten ze ook nog 25%+1 van de Waalse parlementairen kunnen overtuigen om geen motie te steunen.

Dat, mijn beste, is onze grondwet.

Mijn vraag blijft dus: hoe gaat het VB aan al deze eisen voldoen zonder daar een ongeloofelijke prijs voor te betalen? En dat is blijkbaar een zeer moeilijke vraag.

Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren

Eddy B 2 juni 2007 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door franke fritz (Bericht 2701134)
mijn beste,
Een staatshervorming (is een grondwetsherziening) is federale materie. evenals elke andere grondwetsherziening. Een 2/3de meerderheid in Kamer én Senaat is dus nodig.

De alarmbelprocedure in het kort: een grondswetherziening kan nooit door één landsdeel worden doorgedrukt ten koste van het andere. Is dat wel het geval dan kan de benadelde taalgroep een motie indienen. ze moeten dan wel door 3/4de van de taalgroep ondersteund worden. http://http://nl.wikipedia.org/wiki/...rmbelprocedure

In concreto: als Vlaanderen op een democratische wijze (want dat is het VB toch) onafhankelijk wil zijn, dan moeten ze aan een 2/3de meerderheid in kamer en senaat raken én dan moeten ze ook nog 25%+1 van de Waalse parlementairen kunnen overtuigen om geen motie te steunen.

Dat, mijn beste, is onze grondwet.

Mijn vraag blijft dus: hoe gaat het VB aan al deze eisen voldoen zonder daar een ongeloofelijke prijs voor te betalen? En dat is blijkbaar een zeer moeilijke vraag.

Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren

Laat die (ON)wettelijke bezwaren maar bestaan. Mij deren ze niet in het minste. Temeer daar er ANDERE wetten bestaan die recht geven aan ELK volk op zijn eigenheid en eigen bestuur.

Als we dus in Vlaanderen , binnen 2 jaar bijvoorbeeld, aan 51+% geraken, dan zit de kat op de koord, en zullen we geheid de onafhankelijkheid uitroepen.

WIE in brussel gaat dat tegenhouden? Gaat ze een STAATSGREEP plegen op een neiuw land?? Eentje met een langere geschiedenis dan het misplaatste gedrocht dat BelgIë heet?

En hoe denk je dat Europa zal reageren op zo een "coup"? Gaan ze de democratische meerderheid in een land niet steunen denk je? Als ze dat NIET doen, hoe gaan ze in hemelsnaam nog ooit kunnen reklameren als rusland tjetjenie nog eens binnenvalt? Hoe gaan ze soortgelijke voorvallen DAN beoordelen?

Nee, 50+% en ons broodje is gebakken. Blijf maar dromen van je Belgische wetgeving. Voor Vlaanderen zal die NIET meer bestaan, want we zullen onze eigen grondwet hebben. Ons eigen ALLES. Belgïe zal een voetnoot worden in onze geschiedenis. Net zoals de Belgisch gezinde politiekers.

Van die boeren géén eiëren meer. Die kunnen hun carrieres in een donkere plaats steken waar ze het niet graag hebben (sommigen misschien wél? :))

Vlaamse Onafhankelijkheid? Dichterbij dan je denkt!

Jantje 2 juni 2007 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt (Bericht 2700691)
Ik ben zeker geen expert in wetten, maar België is er in 1830 gekomen door krijgsgeweld, zoals u trouwens zelf zegt, dan is er volgens mij ook een mogelijkheid om het onwettig te verklaren.
Het Vlaamsnationalisme is aan het groeien, niet met vlaggezwaaiers en trommelaars, maar met gewone mensen die beginnen in te zien dat dit circus niet verder kan en die het niet meer verkroppen behandeld te worden als tweederangsburgers.
Een onafhankelijk Vlaanderen zal zeker geen paradijs op aarde zijn, maar waarom zou het slechter zijn dan met de Walen? Zijn de Denen er zo slecht vanaf of de Kroaten?

Nederland had de onafhankelijkheid van België idd onwettig kunnen laten verklaren door de internationale gemeenschap, maar deze internaionale gemeenschap zag meer brood in de scheiding van de lage landen, dan in een samenblijven ervan.
de lage landen in één geheel waren immers een te groot economisch en militair blok.
Het was dus voor onze buurlanden beter dat wij gescheiden werden in twee zwakkere landen.
Een splitsing van België heeft geen voordelen voor de internationale gemeenschap, integendeel zelfs. Als Vlaanderen en Wallonnië onafhankelijk van elkaar worden, krijgen de EU en de VN de verantwoordelijkheid om Wallonië er economisch terug boven op te brengen.
De internationale gemeenschappen zullen dus niet zo snel staan te springen om Vlaanderen als een onafhankelijk land te aanvaarden en zelf op te draaien voor de kosten aan Wallonië en de EU kan ook niet aanvaarden dat er door de onafhankelijkheid van Vlaanderen een ontwikkelingsland van het niveau Congo ontstaat binnen de EU.
En Vlaanderen zal dus door de EU verplicht worden om te blijven opdraaien voor de kosten aan Wallonië, enkel zal Vlaanderen dan eerst aan de EU moeten betalen, die dan na haar aftrek de 12 miljard € doorstort aan Wallonnië.
Gevolg, de Vlaming mag nog meer gaan betalen voor Wallonnië en heeft er nog minder zelf controle op.

En stop nu eens eindelijk het zinloze vergelijken met andere landen.
Deze zitten en zaten NOOIT in dezelfde situatie als Vlaanderen en Wallonië.

De internationale instellingen gaan trouwens direct een tegen aanval inzetten op de Vlaamse onafhankelijkheid

baseballpolitieker 2 juni 2007 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2701194)
De internationale gemeenschappen zullen dus niet zo snel staan te springen om Vlaanderen als een onafhankelijk land te aanvaarden en zelf op te draaien voor de kosten aan Wallonië en de EU kan ook niet aanvaarden dat er door de onafhankelijkheid van Vlaanderen een ontwikkelingsland van het niveau Congo ontstaat binnen de EU.
En Vlaanderen zal dus door de EU verplicht worden om te blijven opdraaien voor de kosten aan Wallonië, enkel zal Vlaanderen dan eerst aan de EU moeten betalen, die dan na haar aftrek de 12 miljard € doorstort aan Wallonnië.

De internationale instellingen gaan trouwens direct een tegen aanval inzetten op de Vlaamse onafhankelijkheid

We kunnen toch gewoon uit de EU stappen, laat die internationale instellingen maar mekkeren, ze zullen niets kunnen doen tegen de wil van een volk!

Eddy B 2 juni 2007 16:39

Citaat:

Nederland had de onafhankelijkheid van België idd onwettig kunnen laten verklaren door de internationale gemeenschap, maar deze internaionale gemeenschap zag meer brood in de scheiding van de lage landen, dan in een samenblijven ervan.
de lage landen in één geheel waren immers een te groot economisch en militair blok.
Het was dus voor onze buurlanden beter dat wij gescheiden werden in twee zwakkere landen.
Een splitsing van België heeft geen voordelen voor de internationale gemeenschap, integendeel zelfs. Als Vlaanderen en Wallonnië onafhankelijk van elkaar worden, krijgen de EU en de VN de verantwoordelijkheid om Wallonië er economisch terug boven op te brengen.
Gevolg, de Vlaming mag nog meer gaan betalen voor Wallonnië en heeft er nog minder zelf controle op.

Waar HAAL je die zever toch allemaal? ALLE internationale instellingen zullen ons, wegens hun EIGEN reglementen MOETEN erkennen!

En jij denkt toch ni da Vlaanderen gaat opdraaien voor Wallonie? Waar je zulke fantastische verhalen vandaan haalt, joost mag het weten, maar ze komen waarschijnlijk uit je rijke fantasie. Gestoeld op NIKS.

Internationale verhoudingen zien er wel een beetje anders uit dan JIJ je voorstelt hoor. Maar blijf jij je maar rustig vasthouden aan je belziekske. Je zal mogen zingen als die boot ondergaat. De dag dat Vlaanderen zich ONAFHANKELIJK verklaarty, IS het dat ook. Het is de wil van een volk, en NIEMAND ter wereld zal dat tegen houden.

EN eh, al eens nagedacht dat de EU ons NIKS te commanderen heeft, daar wij een neiuw land zijn, en er dus over toetreding moet onderhandeld worden? Misschien mogen ze de tegenwoordige EU wel voor zichzelf houden en worden we een tweede Zwitserland, om daarna OPNIEUW te beginnen met een sterk centrum europa (met de oorspronkelijke 6?)
te beginnen met Nederland, en misschien Wallonië en Duitsland en Frankrijk? Gaan die RAP zijn om zich aan te sluiten, blij dat ze van die EU af zijn

born2bewild 2 juni 2007 18:06

Citaat:

onzin natuurlijk.
Al sinds zijn ontstaan is Belgie een onbetrouwbare en soms laffe partner.

circe 2 juni 2007 18:36

Voordat ik mijn pensioenkapitaal ontvang ga ik alvast in Frankrijk resideren. Scheelt me een serieuze slok op de borrel qua belastingen.

Have fun you silly Flemings!

Eddy B 2 juni 2007 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 2701364)
onzin natuurlijk.
Al sinds zijn ontstaan is Belgie een onbetrouwbare en soms laffe partner.

Inderdaad. Vooral tegenover de Vlamingen. Weg ermee dus!

born2bewild 2 juni 2007 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 2701444)
Inderdaad. Vooral tegenover de Vlamingen.

Evengoed in het buitenland. In oorlog en in vrede, onbetrouwbaar, opportunistisch en laf.

Knuppel 2 juni 2007 19:36

Citaat:

Als Vlaanderen en Wallonnië onafhankelijk van elkaar worden, krijgen de EU en de VN de verantwoordelijkheid om Wallonië er economisch terug boven op te brengen.
Fraai.

En alvast door Jantje goedgekeurd, zeker?

franke fritz 2 juni 2007 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 2701181)
Laat die (ON)wettelijke bezwaren maar bestaan. Mij deren ze niet in het minste. Temeer daar er ANDERE wetten bestaan die recht geven aan ELK volk op zijn eigenheid en eigen bestuur.

Als we dus in Vlaanderen , binnen 2 jaar bijvoorbeeld, aan 51+% geraken, dan zit de kat op de koord, en zullen we geheid de onafhankelijkheid uitroepen.

WIE in brussel gaat dat tegenhouden? Gaat ze een STAATSGREEP plegen op een neiuw land?? Eentje met een langere geschiedenis dan het misplaatste gedrocht dat BelgIë heet?

En hoe denk je dat Europa zal reageren op zo een "coup"? Gaan ze de democratische meerderheid in een land niet steunen denk je? Als ze dat NIET doen, hoe gaan ze in hemelsnaam nog ooit kunnen reklameren als rusland tjetjenie nog eens binnenvalt? Hoe gaan ze soortgelijke voorvallen DAN beoordelen?

Nee, 50+% en ons broodje is gebakken. Blijf maar dromen van je Belgische wetgeving. Voor Vlaanderen zal die NIET meer bestaan, want we zullen onze eigen grondwet hebben. Ons eigen ALLES. Belgïe zal een voetnoot worden in onze geschiedenis. Net zoals de Belgisch gezinde politiekers.

Van die boeren géén eiëren meer. Die kunnen hun carrieres in een donkere plaats steken waar ze het niet graag hebben (sommigen misschien wél? :))

Vlaamse Onafhankelijkheid? Dichterbij dan je denkt!

ik denk dat er hier een aantal een snelcursus publiek en internationaal recht moeten volgen. Het is misschien wish-full-thinking, maar juridisch klopt het voor geen meter.

voor een grondswetsherziening heb je (en dat is maar goed ook) een tweederde meerheid nodig + alarmbelprocedure. Als je met 50+1 al heel de grondwet kan afschaffen en volledig opnieuw kan schrijven dan kan ELKE meerderheid een nieuwe grondwet schrijven (dus ook de Paarse). Tzou nogal chaotisch worden, me dunkt.

met een 50+1 kan je gewone wetten goedkeuren, maar die mogen nooit in strijd zijn met de grondwet (hiërarchie der rechtsbronnen).

Over de internationale rechtsregels: ieder volk heeft idd recht op een bestuur. maar volgens de internationale regels voldoen wij daar al ruimschoots aan met ons Vlaams Parlement. die is bevoegd voor alle regionale materies. Dus ook de vrijwaring van de Vlaamse cultuur.

Knowledge is Power.

Jantje 2 juni 2007 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2701200)
We kunnen toch gewoon uit de EU stappen, laat die internationale instellingen maar mekkeren, ze zullen niets kunnen doen tegen de wil van een volk!

Je zal dan eerst nog moeten bewijzen dat het volk dit wil.
En alle huidige peilingen geven duidelijk aan dat er geen verlangen van meer dan 2/3 van de Vlamingen is om belgië op te zeggen.
De meeste zijn er zelfs niet voor te vinden om naar een onafhankelijk Vlaanderen te gaan.
En de internationale instellingen laten mekkeren, deze zullen je heel snel tonen dat het Vlaanderen is dat mag zwijgen en ja knikken tegen hen.
Deze instellingen leggen immers de hele Vlaamse economie binnen een paar uur plat als ze willen.
Zij hebben ons niet nodig, wij hen echter wel.

born2bewild 2 juni 2007 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2701639)
En alle huidige peilingen geven duidelijk aan dat er geen verlangen van meer dan 2/3 van de Vlamingen is om belgië op te zeggen.
De meeste zijn er zelfs niet voor te vinden om naar een onafhankelijk Vlaanderen te gaan.

praat voor de vaak.
De schrik voor een peiling zit er in, dat zegt genoeg me dunkt

Eddy B 2 juni 2007 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2701639)
En de internationale instellingen laten mekkeren, deze zullen je heel snel tonen dat het Vlaanderen is dat mag zwijgen en ja knikken tegen hen.
Deze instellingen leggen immers de hele Vlaamse economie binnen een paar uur plat als ze willen.
Zij hebben ons niet nodig, wij hen echter wel.

Om ineens op BEIDE postings te antwoorden: ALLE nieuwe democratische afgescheurde democratieën zijn met veel minder dan 2/3 erkend door de VN.

WIJ hoeven echt niet te voldoen aan de BELGISCHE wet. Een onafhankelijk Vlaanderen (jaja 50+%) zal wel ZELF beslissen waar het wil aan voldoen en toebehoren. En, zoals al gesteld: de EU heeft hier niets in te protokollen. Wij zullen een nieuwe natie zijn, en zullen nog wel zien onder welke voorwaarden wij bereid zijn toe te treden.

Jij neemt toch echt je dromen voor waar he? WELK land denk je zal de economie hier plat leggen? Nederland? Gaan die ineens die overcapaciteit aan containers opvangen waar ze in heel europa om SCHREEUWEN? laat me ni lachen. WIJ, Vlaanderen en Nederland hebben de macht de HELE economie van Heel EUROPA plat te leggen, NIET andersom!

De economie van europa is zo in elkaar verweven dat bijna geen enkel land zonder het andere kan, en dat gaat voornamelijk op voor het europa van de 6, per ongeluk ook de sterkste landen, buiten GB dan. Wie gaat WAT platleggen? LOL! ROFLMAO !!! (ook effe de gasterminals aan de kust vergeten? LOL)

Ga eerst nog maar wat studeren, want zoals je (niet jantje) stelde : knowledge is power! :)

Jantje 2 juni 2007 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 2701219)
Waar HAAL je die zever toch allemaal? ALLE internationale instellingen zullen ons, wegens hun EIGEN reglementen MOETEN erkennen!

En jij denkt toch ni da Vlaanderen gaat opdraaien voor Wallonie? Waar je zulke fantastische verhalen vandaan haalt, joost mag het weten, maar ze komen waarschijnlijk uit je rijke fantasie. Gestoeld op NIKS.

Internationale verhoudingen zien er wel een beetje anders uit dan JIJ je voorstelt hoor. Maar blijf jij je maar rustig vasthouden aan je belziekske. Je zal mogen zingen als die boot ondergaat. De dag dat Vlaanderen zich ONAFHANKELIJK verklaarty, IS het dat ook. Het is de wil van een volk, en NIEMAND ter wereld zal dat tegen houden.

EN eh, al eens nagedacht dat de EU ons NIKS te commanderen heeft, daar wij een neiuw land zijn, en er dus over toetreding moet onderhandeld worden? Misschien mogen ze de tegenwoordige EU wel voor zichzelf houden en worden we een tweede Zwitserland, om daarna OPNIEUW te beginnen met een sterk centrum europa (met de oorspronkelijke 6?)
te beginnen met Nederland, en misschien Wallonië en Duitsland en Frankrijk? Gaan die RAP zijn om zich aan te sluiten, blij dat ze van die EU af zijn

Vergeet je sprook over Vlaanderen als een onafhankelijk land maar heel snel.

Want de dag dat Vlaanderen zich onafhankelijk verklaard, staan de NATO-legers hier om HUN verplichtingen tegenover het land België na te komen en elke bedreiging van dit land tot in de kiem te smoren.

Een Nato-land, een EU-land en een Benelux-land splitsen vraagt wel heel wat meer dan enkel een paar politici en volgelingen.
En wij een tweede Zwitserland worden, jongen toch, de dag dat Vlaanderen zich onafhankelijk verklaard en de Belgische overeenkomsten met de Nato en de USA opblaast, staat de USA hier sneller met een immense legermacht dan dat jij boe kan roepen.
Jij denkt toch niet dat de USA zonder slag of stoot zijn Europese uitvalsbasis en haven gaat opgeven voor een paar mensen die van de Walen af willen.

Zie je, in Vlaanderen kan men dromen van een eigen land, maar men zal het nooit bekomen. En dit niet omdat ik dat niet wil, maar opdat er met veel meer zaken rekening moet gehouden worden dan enkel de wil van een paar Vlaamse politici.

De enige manier voor Vlaanderen om onafhankelijk van Wallonie te worden is door in een Unie van regio's te stappen samen met wallonnië en zo België op te doeken. Zodat deze unie de internationale overeenkomsten van België overneemt en verder verzekerd.

Eddy B 2 juni 2007 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2701675)
Vergeet je sprook over Vlaanderen als een onafhankelijk land maar heel snel.

Want de dag dat Vlaanderen zich onafhankelijk verklaard, staan de NATO-legers hier om HUN verplichtingen tegenover het land België na te komen en elke bedreiging van dit land tot in de kiem te smoren.

Een Nato-land, een EU-land en een Benelux-land splitsen vraagt wel heel wat meer dan enkel een paar politici en volgelingen.
En wij een tweede Zwitserland worden, jongen toch, de dag dat Vlaanderen zich onafhankelijk verklaard en de Belgische overeenkomsten met de Nato en de USA opblaast, staat de USA hier sneller met een immense legermacht dan dat jij boe kan roepen.
Jij denkt toch niet dat de USA zonder slag of stoot zijn Europese uitvalsbasis en haven gaat opgeven voor een paar mensen die van de Walen af willen.

Zie je, in Vlaanderen kan men dromen van een eigen land, maar men zal het nooit bekomen. En dit niet omdat ik dat niet wil, maar opdat er met veel meer zaken rekening moet gehouden worden dan enkel de wil van een paar Vlaamse politici.

De enige manier voor Vlaanderen om onafhankelijk van Wallonie te worden is door in een Unie van regio's te stappen samen met wallonnië en zo België op te doeken. Zodat deze unie de internationale overeenkomsten van België overneemt en verder verzekerd.

???

Moet een ZINNIG mens hier op antwoorden? Op zulke lariekool?

Allemaal JOUW fantasie. DAT is mijn antwoord. Meer verdien je echt ook niet :)

Dream on:)

Jantje 2 juni 2007 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 2701672)
Om ineens op BEIDE postings te antwoorden: ALLE nieuwe democratische afgescheurde democratieën zijn met veel minder dan 2/3 erkend door de VN.

WIJ hoeven echt niet te voldoen aan de BELGISCHE wet. Een onafhankelijk Vlaanderen (jaja 50+%) zal wel ZELF beslissen waar het wil aan voldoen en toebehoren. En, zoals al gesteld: de EU heeft hier niets in te protokollen. Wij zullen een nieuwe natie zijn, en zullen nog wel zien onder welke voorwaarden wij bereid zijn toe te treden.

Jij neemt toch echt je dromen voor waar he? WELK land denk je zal de economie hier plat leggen? Nederland? Gaan die ineens die overcapaciteit aan containers opvangen waar ze in heel europa om SCHREEUWEN? laat me ni lachen. WIJ, Vlaanderen en Nederland hebben de macht de HELE economie van Heel EUROPA plat te leggen, NIET andersom!

De economie van europa is zo in elkaar verweven dat bijna geen enkel land zonder het andere kan, en dat gaat voornamelijk op voor het europa van de 6, per ongeluk ook de sterkste landen, buiten GB dan. Wie gaat WAT platleggen? LOL! ROFLMAO !!! (ook effe de gasterminals aan de kust vergeten? LOL)

Ga eerst nog maar wat studeren, want zoals je (niet jantje) stelde : knowledge is power! :)

Waar halen jullie toch dat stomme idee om België en Vlaanderen te vergelijken met landen uit het oost-blok of landen die reeds van voor WW2 onafhankelijk zijn of landen van buiten de oude EEG.

Je zit hier met een hoop internationale overeenkomsten van België die Vlaanderen gewoon zal moeten overnemen.
Je zit hier met een hoop MN die vanuit de rest van de wereld bestuurd worden.

En als de USA en de VN beslissen een economische blokkade te zetten op Vlaanderen, wel dan zal die zonder problemen uitgevoerd worden.
En welk land denk jij dat Vlaanderen dan zal helpen, Nederland niet want dat ziet zich plots niet meer verplicht om de uitdieping van de Schelde toe te staan of de ijzeren rijn terug in gebruik te laten nemen.
En ziet alle grote schepen naar haar of duitse havens gaan.
Frankrijk ziet dan plots zijn kleinere havens gebruiken door de kustvaart en de kleinere zeeschepen.
En Frankrijk zal zonder twijfel de kant van Wallonnië kiezen en de rest van de grenzen ook dicht houden.
Of denk je dat Wallonië ons dan nog een doorgang gaat geven naar het Europese interland.

En wees gerust deze twee buurlanden zullen juist de grootste problemen geven voor de Vlaamse onafhankelijkheid, want deze twee buurlanden hebben beide een stuk van het oude Vlaanderen binnen hun grenzen liggen.

En zij zullen dus de grootste angst hebben, dat een onafhankelijk Vlaanderen deze twee stukken van Vlaanderen terug zullen eisen als Vlaanderen zich onafhankelijk verklaard en alle internationale overeenkomsten van België opzegt.

Met andere woorden, de onafhankelijkheid van Vlaanderen moet van buiten België door internationale instellingen bewerkstellingd worden, wij moeten heb zover krijgen dat ze de Belgische politici dwingen België op te delen.

born2bewild 2 juni 2007 21:06

waarom zou de VS trouwens Belgie verkiezen boven Vlaanderen.

ik heb zo'n vermoeden dat ze het niet echt begrepen hebben op een socialistische put.
Nog niet zo lang geleden trouwens dat dit land weigerde om kogels te leveren aan een NATO bondgenoot (UK) in oorlog.
Of de modelstaat die VS functionarissen eens ging berechten :-) :-) (en vervolgens opsluiten waarschijnlijk...in Dendermonde?)

of de dreiging om het luchtruim te sluiten voor de VS...

Een koningshuis dat tot tweemaal toe (WO1 en WO2) bleef schipperen tussen de Duitsers en de geallieerden, enkel uit mercantiele overwegingen.

jaja ik denk dat ze echt hoog oplopen met Belgie.

Blij dat ze ervan af zijn ja.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be