Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   vlaggen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=9069)

Luddo 11 februari 2004 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SH85
Er zijn in de Kempen vliegvelden in
-Turnhout, reservebasis van de luchtmacht met wat gereserveerde F-16's en Mirage (een kaping in 'familie' werd er ooit is opgenomen)
-Oostmalle (zweefvliegveld, die Prins Philip ooit eens heeft bezocht..)

Dat vliegveld van Turnhout heeft als eigenaardigheid dat het op het grondgebied van Weelde ligt en ook als dusdanig benoemd wordt (EBWE).
En op dat zelfde vliegveld hebben prince Philippe en princesse Mathilde (na Oostmalle) in 2002 een start met een zweefvliegtuig gedaan bij de luchtkadetten. Toen moesten de leden van de Kempische Aeroclub stoppen met vliegen, alles binnen zetten en het veld verlaten. Zij waren ofwel staatsgevaarlijk ofwel te min voor de hoge gasten. Zelfs de VRT-ploeg die dat topevenement versloeg was verbijsterd door de wereldvreemdheid van het prinselijk paar!

Yann 11 februari 2004 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kempenaar
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yann
BTW, in de zomer is het in de Kempen tegenwoordig ook niet meer uit te houden van de overvliegende vliegtuigen. Op mooie dagen is het dikwijls van 's morgens tot 's avonds een oorverdovend kabaal. :evil:

Yann,

Over welke streek spreek je dan? Bij ons heb ik daar geen last van.
Af en toe eens wat sportvliegtuigjes, of de helikopter van een Nederlandse zangeres(?) maar verder niks hoor.

Dan spreek ik over Turnhout, Vosselaar, en misschien ook Beerse...

Yann 11 februari 2004 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Zij waren ofwel staatsgevaarlijk ofwel te min voor de hoge gasten. Zelfs de VRT-ploeg die dat topevenement versloeg was verbijsterd door de wereldvreemdheid van het prinselijk paar!

Als alle Belgen even voorbeeldig waren, dan zou dat allemaal niet nodig zijn. Het zijn mensen zoals u en ik, en ze doen zich zeker niet hautain voor. Het is spijtig, maar enkel omwille van veiligheidsredenen kan de kloof vergroten.

Luddo 11 februari 2004 17:34

Citaat:

Citaat:

Yann,

Over welke streek spreek je dan? Bij ons heb ik daar geen last van.
Af en toe eens wat sportvliegtuigjes, of de helikopter van een Nederlandse zangeres(?) maar verder niks hoor.

Over Turnhout, Beerse en Vosselaar passeren maar af en toe sportvliegtuigen die dan nog relatief hoog vliegen. De slepers die zweefviegtuigen optrekken vanuit Oostmalle komen slechts sporadisch boven de westkant van Beerse (als het oostenwind is) en die van Weelde blijven boven Weelde en in de buurt van het vliegveld. Ben jij wel van de streek? De mensen hebben meer last van brommers die de wijken onveilig maken dan van de vliegtuigen.

Luddo 11 februari 2004 17:38

Citaat:

Citaat:

Zij waren ofwel staatsgevaarlijk ofwel te min voor de hoge gasten. Zelfs de VRT-ploeg die dat topevenement versloeg was verbijsterd door de wereldvreemdheid van het prinselijk paar!

Als alle Belgen even voorbeeldig waren, dan zou dat allemaal niet nodig zijn. Het zijn mensen zoals u en ik, en ze doen zich zeker niet hautain voor. Het is spijtig, maar enkel omwille van veiligheidsredenen kan de kloof vergroten.

Nochtans zitten in de vliegclub ook fervente"royalisten". Zij waren erg op hun teen getrapt. De Nederlandse leden vonden de hele situatie eerder lachwekkend en konden zich niet voorstellen dat Willem-Alexander zoiets zou laten gebeuren! Die doet gewoon als hij onder de mensen komt!

Knuppel 11 februari 2004 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim

In ieder geval mooier dan die mismaakte leeuw

Je hoefde hier geen commentaar over geven, ik wist wel dat de Belgicisten de Waalse Haan verdedigen en de Vlaamse Leeuw verfoeien. Vandaar dat wij voor België niks voelen.

Er staat nu eenmaal één woord teveel bij die leeuwenvlag om NIET afschuwelijk gevonden te worden door de belgicisten: Vlaamse.

Niks nieuws onder de zon dus.

Wel vreemd dat ze het volk dat bij die vlag hoort desalniettemin voor goud noch geld kwijtwillen. :lol:

Kim 11 februari 2004 17:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:

Je hoefde hier geen commentaar over geven, ik wist wel dat de Belgicisten de Waalse Haan verdedigen en de Vlaamse Leeuw verfoeien. Vandaar dat wij voor België niks voelen.

Er staat nu eenmaal één woord teveel bij die leeuwenvlag om NIET afschuwelijk gevonden te worden door de belgicisten: Vlaamse.

Wel vreemd dat ze het volk dat bij die vlag hoort desalniettemin voor goud noch geld kwijtwillen. :lol:

Tja, aan die leeuwenvlag hangt dan ook een historie waar we maar niet zullen over uitwijden zeker? :twisted:

Kim 11 februari 2004 17:55

Nu ja, de Belgische is ook niet foutloos maar over de geschiedenis van de Vlaamse wordt in alle talen gezwegen...

Patriot! 11 februari 2004 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:

Nonsens! Bij die vlag hoort geen enkel Volk! In België is er immers maar één Volk, de Belgen.

Zeno! 11 februari 2004 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!

In België is er immers maar één Volk, de Belgen.

:lol: :lol: :lol:

Hoe kan je nu zo bekrompen zijn??? In Europa is immers maar één Volk, de Europeanen! :lol:

Yann 11 februari 2004 18:48

Citaat:

Citaat:

Over Turnhout, Beerse en Vosselaar passeren maar af en toe sportvliegtuigen die dan nog relatief hoog vliegen. De slepers die zweefviegtuigen optrekken vanuit Oostmalle komen slechts sporadisch boven de westkant van Beerse (als het oostenwind is) en die van Weelde blijven boven Weelde en in de buurt van het vliegveld. Ben jij wel van de streek? De mensen hebben meer last van brommers die de wijken onveilig maken dan van de vliegtuigen.

Ik ben daar opgegroeid ja. En in de zomer zit ik daar heel dikwijls.

Als ik het over vliegtuigen heb, dan spreek ik over grote toestellen voor de burgerluchtvaart. Als het ene geluid is uitgedeind, begint er weer een ander op te komen. :evil:

zorroaster 11 februari 2004 18:50

Citaat:

Nu ja, de Belgische is ook niet foutloos maar over de geschiedenis van de Vlaamse wordt in alle talen gezwegen...

Ik heb nochtans al dikke boeken gelezen die over niets anders gingen. Dat van Bruno De Wever bijvoorbeeld. En die werd niét uit de bibliotheek verwijderd, en dat is maar goed ook.

Yann 11 februari 2004 18:56

Citaat:

Nochtans zitten in de vliegclub ook fervente"royalisten". Zij waren erg op hun teen getrapt. De Nederlandse leden vonden de hele situatie eerder lachwekkend en konden zich niet voorstellen dat Willem-Alexander zoiets zou laten gebeuren! Die doet gewoon als hij onder de mensen komt!

Ik vraag mij af wat dit sympathieke paar misdaan heeft om zo'n afkeer op te wekken. En dan nog wel bij royalisten... :s U bent zoals gewoonlijk de waarheid weer eens compleet aan het verdraaien.

Citaat:

... vonden de hele situatie eerder lachwekkend en konden zich niet voorstellen dat Willem-Alexander zoiets zou laten gebeuren! Die doet gewoon als hij onder de mensen komt!

Vertel anders eerst wat er gebeurd was.

Kim 11 februari 2004 18:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:

Ik heb nochtans al dikke boeken gelezen die over niets anders gingen. Dat van Bruno De Wever bijvoorbeeld. En die werd niét uit de bibliotheek verwijderd, en dat is maar goed ook.

Dat noemen ze selectief zijn. Kijk ook eens een beetje verder dan uw neus lang is en lees niet alleen het positieve.

Kim 11 februari 2004 18:59

Al beken ik hierbij ook eerlijk dat ik het boek van Bruno Dewever nog niet heb gelezen. Maar hebt u "Nationalisme onder het mes" van Ludo Dierickx al gelezen?

Luddo 11 februari 2004 19:07

Citaat:

Citaat:

Als ik het over vliegtuigen heb, dan spreek ik over grote toestellen voor de burgerluchtvaart. Als het ene geluid is uitgedeind, begint er weer een ander op te komen. :evil:

Nochtans zitten die hier op nog meer dan duizend meter en zijn dalend (dwz. "moteurs au ralenti"). En bij goed zweefvliegweer op het weekend hoger dan tweeduizend meter.

Luddo 11 februari 2004 19:14

Citaat:

Citaat:

Ik vraag mij af wat dit sympathieke paar misdaan heeft om zo'n afkeer op te wekken. En dan nog wel bij royalisten... :s U bent zoals gewoonlijk de waarheid weer eens compleet aan het verdraaien.

Citaat:

... vonden de hele situatie eerder lachwekkend en konden zich niet voorstellen dat Willem-Alexander zoiets zou laten gebeuren! Die doet gewoon als hij onder de mensen komt!

Vertel anders eerst wat er gebeurd was.

Ik heb dat vorig jaar al eens uit de doeken gedaan. Wat die royalisten betreft... dat zijn op de eerste plaats zweefvliegers die van hun sport houden. En die luchtkadetten staan maar een 50 �* 100 meter van de "burgers". Als dat sympathieke prinselijk paar (of zijn gorilla's van de staatsvuiligheid) ons daar had laten staan en eens de startbaan was overgestoken om hun onderdanen even goedendag te zeggen dan had iedereen dat sympathiek gevonden. En, baai de weej, ik was daar die dag! Ik heb het niet van horen zeggen! Voor de rest... droom maar verder.

kempenaar 12 februari 2004 00:42

Citaat:

Citaat:

Nochtans zitten die hier op nog meer dan duizend meter en zijn dalend (dwz. "moteurs au ralenti"). En bij goed zweefvliegweer op het weekend hoger dan tweeduizend meter.

Aangezien Beerse practisch in mijn hof ligt, heb ik geen last van burgervliegtuigen.
Op het vlieg veld van Oostmalle is er de laatste tijd -naar het schijnt- wel meer "activiteit" 's nachts. Mischien dat dat last veroorzaakt?

Luddo;
nu begrijp ik waarom jullie weg moesten toen "flip & matil" kwamen,

Jij was daar! :lol:

Yann 12 februari 2004 10:12

Citaat:

Ik heb dat vorig jaar al eens uit de doeken gedaan. Wat die royalisten betreft... dat zijn op de eerste plaats zweefvliegers die van hun sport houden. En die luchtkadetten staan maar een 50 �* 100 meter van de "burgers". Als dat sympathieke prinselijk paar (of zijn gorilla's van de staatsvuiligheid) ons daar had laten staan en eens de startbaan was overgestoken om hun onderdanen even goedendag te zeggen dan had iedereen dat sympathiek gevonden. En, baai de weej, ik was daar die dag! Ik heb het niet van horen zeggen! Voor de rest... droom maar verder.

Wat een schande zeg! 8O

Doe eens niet zo scheinheilig! Je hebt een afkeer van deze mensen, dus begin nu niet te klagen dat ze u geen hand zijn komen schudden.

Wat ik merk uit de talloze TV-reportages is dat ons prinsenpaar steeds tussen een massa mensen staat, uit alle categorieën van de bevolking. Of ga je dat ook ontkennen? Dus het spijt me wanneer ik uw verhaaltje "Op een dag in Oostmalle" niet serieus neem.

Luddo 12 februari 2004 10:18

Citaat:

Citaat:

Aangezien Beerse practisch in mijn hof ligt, heb ik geen last van burgervliegtuigen.
Op het vlieg veld van Oostmalle is er de laatste tijd -naar het schijnt- wel meer "activiteit" 's nachts. Mischien dat dat last veroorzaakt?

Luddo;
nu begrijp ik waarom jullie weg moesten toen "flip & matil" kwamen,

Jij was daar! :lol:

Op Oostmalle wordt 's nachts niet gevlogen. Daar is geen uitrusting voor.
En mijn aanwezigheid is zeker niet de oorzaak van die verwijdering: ik ben namelijk de meest onbelangrijke van het stel! En ik ben nog zo nen brave! :lol:

Antoon 12 februari 2004 10:21

Citaat:

Wat ik merk uit de talloze TV-reportages is dat ons prinsenpaar steeds tussen een massa mensen staat, uit alle categorieën van de bevolking.

Zou je "massa mensen" eens beter kunnen definiëren? Want ik zie meestal een handvol oudjes en wat schoolkinderen met vlaggetjes. De grote massa (zoals bijvoorbeels in Nederland of Groot-Britannië) verplaatst zich hier niet voor het koningspaar, laat staan voor een prins.
Zelfs op de huwelijksdag van Philippe en Mathilde was heel de weg naar het stadhuis bijna leeg. Zielig hoe weinig volk is komen opdagen.
En 't was nog mooi weer ook.

Yann 12 februari 2004 10:38

Citaat:

Citaat:

Wat ik merk uit de talloze TV-reportages is dat ons prinsenpaar steeds tussen een massa mensen staat, uit alle categorieën van de bevolking.

Zou je "massa mensen" eens beter kunnen definiëren? Want ik zie meestal een handvol oudjes en wat schoolkinderen met vlaggetjes. De grote massa (zoals bijvoorbeels in Nederland of Groot-Britannië) verplaatst zich hier niet voor het koningspaar, laat staan voor een prins.
Zelfs op de huwelijksdag van Philippe en Mathilde was heel de weg naar het stadhuis bijna leeg. Zielig hoe weinig volk is komen opdagen.

Heb jij iets tegen 'oudjes' of schoolkinderen? Wat je zegt slaat nergens op.

Yann 12 februari 2004 10:41

Citaat:

De reden hiervoor was de gedetailleerde verslaggeving op de meeste Belgische Televisiezenders. Ik ben ook royalist, maar heb nog geen enkel lid van onze Koninklijke Familie in levende lijve gezien. Of toch één keer, onze eigenste Koning, in een volks Zuid-Frans restaurant.

Antoon 12 februari 2004 10:43

Zie jij hier "massa's mensen"? Een stoetje met aan beide kanten volk. Ik herinner mij de beelden (ja,ja, ik heb ook het verslag gezien), waarbij de wagenstoet met zwaantjes door Brussel reden, en in alle straten waren er hekken, maar nagenoeg geen volk te zien. vergeleken met de miljoenen mensen die zich hebben gemanifesteerd voor Willem-Alexander en Maxima, of voor Charles en Diana, was de vertoning in Brussel maar niks. Zeg maar : zielig.

Yann 12 februari 2004 10:54

Citaat:

Zie jij hier "massa's mensen"? Een stoetje met aan beide kanten volk. Ik herinner mij de beelden (ja,ja, ik heb ook het verslag gezien), waarbij de wagenstoet met zwaantjes door Brussel reden, en in alle straten waren er hekken, maar nagenoeg geen volk te zien. vergeleken met de miljoenen mensen die zich hebben gemanifesteerd voor Willem-Alexander en Maxima, of voor Charles en Diana, was de vertoning in Brussel maar niks. Zeg maar : zielig.

Ja ik zie massa's mensen. Jij niet?

En waarover heeft u het eigenlijk? Over het huwelijk? De opkomst in Brussel was toen inderdaad pover. De redenen hiervoor waren het koude weer, de dag ervoor had het nog gestormd, en bovendien voorspelde men overvolle treinen en te weinig parkeerplaatsen.

Dit alles heeft de mensen ertoe aangezet thuis te blijven, en alles op televisie te volgen. In Vlaanderen lag het bereik dan ook boven de drie miljoen. Dat is 60 % !

Antoon 12 februari 2004 11:01

Citaat:

En waarover heeft u het eigenlijk? Over het huwelijk? De opkomst in Brussel was toen inderdaad pover. De redenen hiervoor waren het koude weer, de dag ervoor had het nog gestormd, en bovendien voorspelde men overvolle treinen en te weinig parkeerplaatsen.

Yann 12 februari 2004 11:04

Citaat:

Citaat:

Dit zijn de argumenten van een gerespecteerd mediasocioloog.

Bij gebrek aan beter... :roll:

Antoon 12 februari 2004 11:05

Citaat:

Citaat:

Kijk, ter vergelijking, de mensenmassa in Nederland langs de weg dat gevolgd werd door het Prinsenpaar Willem-Alexander en Maxima bij hun huwelijk.

Yann 12 februari 2004 11:18

Citaat:

Citaat:

Kijk, ter vergelijking, de mensenmassa in Nederland langs de weg dat gevolgd werd door het Prinsenpaar Willem-Alexander en Maxima bij hun huwelijk.

Wat een domme vergelijking. In Nederland wonen er bijna tweemaal zoveel mensen dan in België. Desalniettemin vind ik het prachtig dat hun huwelijk zoveel mensen op de been bracht.

ossaert 12 februari 2004 11:21

In Nederland wonen inderdaad anderhalve keer zoveel mensen, maar het land is anderhalve keer zo groot en Amsterdam ligt een heel stuk uit het centrum dan Brussel. U weet blijkbaar niet hoe lang het van Groningen, Leeuwarden of Maastricht duurt om daar te geraken...

Yann 12 februari 2004 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
In Nederland wonen inderdaad anderhalve keer zoveel mensen, maar het land is anderhalve keer zo groot en Amsterdam ligt een heel stuk uit het centrum dan Brussel. U weet blijkbaar niet hoe lang het van Groningen, Leeuwarden of Maastricht duurt om daar te geraken...

Het merendeel van de mensen woont anders niet ver van Amsterdam. Een Fries zal allicht lang moeten reizen, en heeft sowieso een kleiner aandeel in de massa.

Yann 12 februari 2004 11:45

Heeft het trouwens zin om uit één enkele gebeurtenis conclusies te trekken dat de Vlamingen of Belgen niet geïnteresseerd zijn in hun monarchie? Ik denk het niet. Of zullen we het eens hebben over de opkomst van de Vlaams-nationalisten bij de Ijzerbedevaart van vorig jaar. :lol:

Antoon 12 februari 2004 11:48

Yann, doe geen moeite. In Nederland hebben honderdduizenden mensen zich verplaatst, van ver en dichtbij, om toch maar enthoesiast te kunnen meevieren.

In België hebben zeer weinig mensen zich verplaatst, hooggstens de TV aan gehad.

Al jouw excuses om deze klare feiten te verklaren, te minimaliseren en zelfs te ontkennen komen alleen maar belachelijk over.

Soms is het beter om gewoon toe te geven, of te zwijgen.

Yann 12 februari 2004 11:52

Citaat:

Yann, doe geen moeite. In Nederland hebben honderdduizenden mensen zich verplaatst, van ver en dichtbij, om toch maar enthoesiast te kunnen meevieren.

In België hebben zeer weinig mensen zich verplaatst, hooggstens de TV aan gehad.

Al jouw excuses om deze klare feiten te verklaren, te minimaliseren en zelfs te ontkennen komen alleen maar belachelijk over.

Als er iemand zich belachelijk maakt, bent u het wel. Hoger vermeld heb ik gezegd dat 60 % van de Vlamingen het huwelijk, volledig of gedeeltelijk, op de televisie gevolgd heeft. Bij het "ja" woord waren er 1,7 miljoen Vlaamse kijkers. Dat is dus niet "hoogstens de TV aanzetten" wat u beweert.

Dit zijn klare feiten waar u zelfs geen excuses voor heeft.

Antoon 12 februari 2004 11:58

Citaat:

Citaat:

Als er iemand zich belachelijk maakt, bent u het wel. Hoger vermeld heb ik gezegd dat 60 % van de Vlamingen het huwelijk, volledig of gedeeltelijk, op de televisie gevolgd heeft. Bij het "ja" woord waren er 1,7 miljoen Vlaamse kijkers. Dat is dus niet "hoogstens de TV aanzetten" wat u beweert.

Ik was een van die Vlamingen bij wie de TV aanstond. Om je maar een voorbeeld te geven over het profiel van een van de enthoesiaste TV kijkers die het de moeite niet vond om zich voor zoiets te verplaatsen. :wink:

Maar kom, je geeft niet op. Ik wel. Ik ga eten.

Bon appetit.

Dimitri 12 februari 2004 13:49

Citaat:

Euh, er wonen in Vlaanderen toch 6 miljoen mensen? Dan is 1,7 miljoen toch bij lange niet 60%, het is nog niet eens 29%. Gemiddeld keken er 1,2 miljoen mensen naar de hele uitzending, oftewel 20% van de totale bevolking. http://oud.refdag.nl/konhuis/991208kon07.html

Ter vergelijking: in Nederland keken gemiddeld 6,4 (kerkelijk huwelijk) tot 6,5 (burgerlijk huwelijk) miljoen mensen de héle uitzending over het huwelijk van Willem-Alexander en Maxima uit, oftewel 40% van de totale bevolking. Tel je daar de mensen bij die maar een deel van de uitzending zagen en de mensen die op de been waren (in Amsterdam of elders buitenshuis naar de tv keken - in een café, een winkel, enz.), dan kom je zeker aan een meerderheid van de bevolking. http://www.radio.nl/2003/home/median.../02/75391.html
http://www.nrc.nl/dossiers/Koninklij...801865438.html
Terzijde: zelfs in Duitsland keken niet minder dan 7,5 miljoen mensen naar het Nederlandse koninklijk huwelijk op een van de vier Duitse omroepen die er rechtstreeks bij waren.

Het verschil lijkt me duidelijk.

Philips Inc. 12 februari 2004 15:08

Nog een schoon vlagske:

Foundation 12 februari 2004 19:25

Het gaat hier om 1,7 miljoen huishoudens.

Er zijn geen 6 miljoen huishoudens in Vlaanderen.

Dimitri 12 februari 2004 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Het gaat hier om 1,7 miljoen huishoudens.

Er zijn geen 6 miljoen huishoudens in Vlaanderen.

Waar staat dan dat het huishoudens zijn? Hier wordt toch echt gesproken over 1,68 miljoen kijkers: http://oud.refdag.nl/konhuis/991208kon07.html

Foundation 12 februari 2004 21:09

"600.000 kijkers te trekken. Dat is goed voor een marktaandeel van circa 40 procent."

Wat is dan 1.680.000 kijkers? Toch meer dan 70% zeker?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be