Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Meerderheid Vlamingen voor fusie met Nederland (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93600)

Nederlandse Leeuw 22 augustus 2007 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2869530)
Die mars in Rode, dat was een mooi voorbeeld van sfeerschepping, 800 politieagenten werden ingeschakeld voor een betoging van (jammer genoeg) nog geen 2000 man.
Op de VRT werd er ingezoomd op "mannen met weinig haar"
Pelgrim of Jaani (iemand van Meervoud) schreef hier ook dat de RTBF een journaliste had gestuurd die...amper Nederlands kon.:roll: (naar een betoging van vlaamsnationalisten in vlaanderen?:? )

Gelukkig zijn die media tegenwoordig niet het enige en is er nog internet met youtube en zo :
http://www.youtube.com/watch?v=DsHPK...related&search=

Dat filmke kende ik nog niet! Mooi zeg! Weet je misschien waar ik het nummer op de achtergrond kan krijgen?:-P

Keats 22 augustus 2007 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw (Bericht 2869552)
Dat filmke kende ik nog niet! Mooi zeg! Weet je misschien waar ik het nummer op de achtergrond kan krijgen?:-P

Ja lol ik zat ook al te zoeken!! Mooie nummer, jammer van de politieke lading va nde text, maar ok! Ergens denk ik dat het een liedje uit 1968 is...

PAJOT 22 augustus 2007 13:48

;-) http://www.vlaamsblok.be/Video_volkwordtstaat.wmv

Montalcino 22 augustus 2007 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2868347)
En alsmaar beter!

Mocht de doorsnee-Belg bevraagd worden in een representatieve survey, gok ik op: 75% nooit, 15% misschien en 10% zeker.

België bestaat uit meer dan een bende gestoorde internetlosers. C'est évident.

Hoe onwetenschappelijk zo een poll is (die eerder als een soort novelty beschouwd mag worden dan als een daadwerkelijk opinieonderzoek), uw methode van de natte vinger is dat nog veel erger.

Is er eigenlijk recent onderzoek gebeurd naar de mensen hun opinie hierover (en dan heb ik het niet over de studie over de communautaire items van de KULeuven van 1999, dat is 8 jaar oud)?

Kortaf 22 augustus 2007 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2868347)
En alsmaar beter!

Mocht de doorsnee-Belg bevraagd worden in een representatieve survey, gok ik op: 75% nooit, 15% misschien en 10% zeker.

Het Ministry of Truth is niets vergeleken bij jouw methode om de beschikbare cijfers gewoon om te draaien.... :-)

Gun 22 augustus 2007 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 2867391)
Het gaat goed!

Ja?

Citaat:

Volgens een onderzoek van de tv-zender RTL ziet twee derde van de Nederlanders een fusie van Nederland en Vlaanderen wel zitten. Bent u ook voorstander van een fusie?

aantal stemmen: 5002
  • ja 1676 (34%)
  • nee 3326 (66%)

HIER

I don't think so;-)8-)

Kortaf 22 augustus 2007 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2869792)
Ja?

HIER

I don't think so;-)8-)

Het gaat zéér goed:

Citaat:

Ziet u een fusie van Vlaanderen met Nederland zitten?
Zeker 46% (4054)
Misschien later 13,4% (1181)
Nooit 39% (3435)
Geen mening 1,6% (144)
Totaal aantal stemmen: 8814
Al 59,4 pct van de Vlamingen zijn voor een fusie van Vlaanderen en Nederland.

Gun 22 augustus 2007 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 2869797)
Het gaat zéér goed:

Al 59,4 pct van de Vlamingen zijn voor een fusie van Vlaanderen en Nederland.

Foutje

Hertog van Gelre 22 augustus 2007 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2869792)
Ja?

HIER

I don't think so;-)8-)

I DO think so:
34% voorstander op de VRT!

Ik zei al: Alles boven de 15% vind ik al mooi.

Bedenk wel: Er is geen campagne aan voorafgegaan, voors- en tegens zijn niet uitgewisseld. Dit is een spontane (niet vooraf georganiseerde), rechtstreekse bevraging van het volk.

Dimitri 22 augustus 2007 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 2869375)
Natuurlijk niet, wat had je nu verwacht? Dat ze bij VRT en NOS opeens gaan speculeren over die dingen? Zeker bij de NOS zullen ze zoiets niet doen in een gewoon journaal, er zijn al voor minder dingen diplomatieke incidenten ontstaan.

Het staat wel op de website van NOS Journaal:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NOS Journaal, Paul Sneijder / Gert Jan Dennekamp
Leterme wil formatie vlot trekken met nota

In België werkt formateur Yves Leterme nog steeds aan een nieuwe nota om de formatie uit het slop te trekken. Dit stuk, waar de Franstalige partijen veel van verwachten, moet deze week af zijn.

In de formatienota zouden de grote lijnen staan van de plannen over staatshervorming en economisch beleid. De nota zal de basis zijn waarop de oranje-blauwe partijen (christen-democraten en liberalen aan beide kanten van de taalgrens) de onderhandelingen voeren.

De Belgische verkiezingen in juni leverden in Vlaanderen een grote overwinning op voor de christen-democratische CD&V/NVA van Yves Leterme. Hij was de gedoodverfde nieuwe premier, maar hij maakte zich impopulair bij de Walen door de wens van de Vlaamse christen-democraten om de autonomie in de deelstaten te vergroten.

Toen hij ook nog op tv het Franse volkslied aanhief toen hem werd gevraagd het Belgische in te zetten en vervolgens dreigde de Waalse journalisten terug te pakken omdat ze dit hadden uitgezonden, was de afkeer tegen de formateur compleet.

Meer grond

De Walen willen wel instemmen met een grotere invloed van de Vlamingen in de federale staat België, maar onder voorwaarden. De Vlamingen moeten dan hun rechten in het vooral Franstalige Brussel opgeven. De Walen willen meer grondgebied voor het gewest Brussel. Ook de taalgrens blijft een moeilijk punt. De Walen willen die opschuiven. Beide deelstaten willen geen duimbreed toegeven aan elkaar.

Vooral de splitsing van de sociale zekerheid is een heikel punt. Wallonie kampt met hogere werkloosheid en krijgt subsidies van het rijkere noorden. Die dreigen weg te vallen als de deelstaten onafhankelijker van elkaar gaan opereren.

Zelfs koning Albert bemoeide zich ermee in de hoop de gestrande onderhandelingen vlot te trekken. Hij nam het uitzonderlijke besluit om zich persoonlijk in de regerinsvorming te mengen. Maar ook dit leverde niets op.

Doorbreken

Met de nota hoopt Leterme nu de patstelling in de formatie te doorbreken. De Waalse christen-democraten zagen tot nu toe weinig heil in onderhandelingen over hervorming van de staat. Gisteren zijn de Franstalige partijen wel bijeen gekomen om over de eisen van de mogelijke Vlaamse coalitiepartners wat betreft de staatshervorming te overleggen.
Filip Dewinter, de leider van de nationalistische partij Vlaams Belang, pleit intussen voor onafhankelijkheid van Vlaanderen.

Ook Nederlanders hebben een mening over de kwestie: ze zien een samenvoeging met het Nederlandstalige deel van België wel zitten. Volgens een onderzoek van RTL is maar liefst 77 procent van de Nederlanders voor een fusie. Verder denkt 61 procent dat beide landen daar beter van zouden worden.

http://www.nos.nl/nosjournaal/artike..._formatie.html

Anna List 22 augustus 2007 14:27

als ze nu op de VRT eens ronduit over voor of tegen Vlaamse onafhankelijkheid zouden durven pollen hé ... bij die 60% tegen een fusie met NL kunnen nog een belangrijk deel separatisten zitten immers.

Gun 22 augustus 2007 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2869829)
als ze nu op de VRT eens ronduit over voor of tegen Vlaamse onafhankelijkheid zouden durven pollen hé ... bij die 60% tegen een fusie met NL kunnen nog een belangrijk deel separatisten zitten immers.

Juist, IKKE!

Kortaf 22 augustus 2007 14:36

Citaat:

bij die 60% tegen een fusie met NL kunnen nog een belangrijk deel separatisten zitten immers.

Die draaien snel bij eenmaal ze de miserie zien waar ze zullen in terecht komen.

Anna List 22 augustus 2007 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2869843)
Juist, IKKE!

ge had ook eens een keer strategisch kunnen stemmen he Gun ?! :roll: ;-)

Starkan 22 augustus 2007 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 2869848)
Die draaien snel bij eenmaal ze de miserie zien waar ze zullen in terecht komen.

Zeg je nu dat een onafhankelijk Vlaanderen gelijk zou zijn aan miserie?? Jij?

Kortaf 22 augustus 2007 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Starkan (Bericht 2869877)
Zeg je nu dat een onafhankelijk Vlaanderen gelijk zou zijn aan miserie?? Jij?

Neen, dat zeg ik niet. Ik verwacht wel problemen met Frankrijk, rond internationale erkenning, in de Rand, over de staatsschuld en vooral vrees ik annexatie van Brussel door Frankrijk.

Daarbij gaan we de steun van Nederland goed kunnen gebruiken.

Kortaf 22 augustus 2007 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 2867391)
Het gaat goed!

Die verdomde noordelijke onderkoeldheid... :-)

Wiley E Coyote 22 augustus 2007 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 2869848)

Met andere woorden volgens Kortaf zijn de Vlamingen te dom en te incompetent om zichzelf te besturen in een onafhankelijke staat.

Kortaf 22 augustus 2007 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 2869900)
Met andere woorden volgens Kortaf zijn de Vlamingen te dom en te incompetent om zichzelf te besturen in een onafhankelijke staat.

Zeg Wiley, als je zelf al gaat invullen wat ik denk, dan hoef ik er niet meer aan te pas te komen, nietwaar?

Zeno! 22 augustus 2007 14:57

Citaat:

Helaas schuwt de VRT èlk debat over Vlaamse onafhankelijkheid. Zelf een polletje kan er niet af.

Wiley E Coyote 22 augustus 2007 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 2869903)
Zeg Wiley, als je zelf al gaat invullen wat ik denk, dan hoef ik er niet meer aan te pas te komen, nietwaar?

Wel, dat is nu eenmaal hoe ik je opmerking las. Dat ze snel bij draaien eenmaal ze de miserie zien waar ze zullen in terecht komen door de onafhankelijkheid omdatde Vlamingen te dom en te incompetent om zichzelf te besturen in een onafhankelijke staat en beter gaan schuilen onder de Hollandse paraplu.

Ieder interpreteert een immers zin op een andere wijze.

Kortaf 22 augustus 2007 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 2869918)
Wel, dat is nu eenmaal hoe ik je opmerking las. Dat ze snel bij draaien eenmaal ze de miserie zien waar ze zullen in terecht komen door de onafhankelijkheid omdatde Vlamingen te dom en te incompetent om zichzelf te besturen in een onafhankelijke staat en beter gaan schuilen onder de Hollandse paraplu.

Ieder interpreteert een immers zin op een andere wijze.

Nochtans had ik eerder al dit gepost:

Citaat:

Neen, dat zeg ik niet. Ik verwacht wel problemen met Frankrijk, rond internationale erkenning, in de Rand, over de staatsschuld en vooral vrees ik annexatie van Brussel door Frankrijk.

Daarbij gaan we de steun van Nederland goed kunnen gebruiken.

Gun 22 augustus 2007 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2869857)
ge had ook eens een keer strategisch kunnen stemmen he Gun ?! :roll: ;-)

Je kent me intussen al een beetje, redelijk rechtlijnig en wanneer ik tegen ben ... dan ben ik tegen;-)

Na het juk van het Belgische koningshuis en het Belgicistisch profitariaat onder hoed van het Hollands koningshuis kruipen? No thanks8-)

Wiley E Coyote 22 augustus 2007 15:07

Niet op het moment dat ik mijn antwoord aan het sschrijven was ;)

Starkan 22 augustus 2007 15:07

Wat opvalt is dat de Nederlanders meer voorstander zijn voor één groot land dan de Vlamingen. Het meest logische is dan ook dat Nederland beleefd vraagt of ze bij Groot-Vlaanderen, of Groot-België mogen komen hé. Dit houdt volledig steek, gezien Nederland het eerste land zal zijn dat niet meer gaat bestaan door overstroming. Zij krijgen dan onderdak bij ons en wij mogen delen in de gasinkomsten. Fair toch?

Anna List 22 augustus 2007 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2869931)
Je kent me intussen al een beetje, redelijk rechtlijnig en wanneer ik tegen ben ... dan ben ik tegen;-)

Na het juk van het Belgische koningshuis en het Belgicistisch profitariaat onder hoed van het Hollands koningshuis kruipen? No thanks8-)

hola, ge kent de hollanders toch ook een beetje, ze gaan dat momentum aangrijpen om zich van de monarchie te ontdoen hoor

evilbu 22 augustus 2007 15:34

http://www.vlaamsbelang.be/1/473/

Citaat:

Vlaamse regering moet overleg plegen met Nederlandse regering

22.08.2007 15.45u - Vlaams Volksvertegenwoordiger Filip Dewinter is tevreden over de resultaten van een Nederlandse opiniepeiling inzake samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland. Deze opiniepeiling werd uitgevoerd door TNS Nipo in opdracht van RTL. De resultaten spreken voor zich. Twee derden van de Nederlanders ziet een samenvoeging van Nederland en Vlaanderen wel zitten. Ruim 85% is voor een intensievere samenwerking tussen beide landen en meer dan 60% van de ondervraagden is van mening dat beide landen beter zouden worden van een fusie.

Filip Dewinter stelt dan ook vast dat in deze tijden van regeringsonderhandelingen steeds meer mensen, zowel in Vlaanderen als in Nederland, zich niet enkel afkeren van Wallonië, maar zelfs een stap verder willen gaan. Uit de studie blijkt dat er een draagvlak bestaat om op zijn minst een zeer intensieve samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland te realiseren.

Vlaams Belang wil dan ook dat de Vlaamse regering zo snel mogelijk informeel en formeel contact opneemt met de Nederlandse regering om te praten over een verregaande samenwerking, op zowel economisch, politiek, cultureel, staatkundig vlak. Voor een intensieve samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland zou de huidige Benelux als voorbeeld kunnen dienen. De opiniepeiling waarvan sprake doet vermoeden dat er voor een dergelijke samenwerking zeker een meerderheid is.

Vlaams Belang is van mening dat alle zeilen nu moeten bijgezet worden om de Vlaamse autonomie te maximaliseren. De partij blijft voorstander van een onafhankelijk Vlaanderen, zodat Vlaanderen en Nederland als onafhankelijke staten een maximale samenwerking kunnen realiseren. Binnen de Europese Unie zou een dergelijke maximale samenwerking beide landen ten goede komen.

Filip Dewinter
Vlaams parlementslid

Bovenbuur 22 augustus 2007 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2870019)

Ik zeg het niet graag, maar ik ben het met Flip eens. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat Vlaanderen niet meer moet samenwerken met Wallonië, je moet tenslotte als je de kans krijgt altijd van twee walletjes eten.

DaBlacky 22 augustus 2007 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 2869560)
Ja lol ik zat ook al te zoeken!! Mooie nummer, jammer van de politieke lading va nde text, maar ok! Ergens denk ik dat het een liedje uit 1968 is...

Volk, wordt (sic) staat - Herman Elegast
http://www.vlaamsemilitantenorde.com...dt%20staat.mp3

Ik heb het van een cd van Radio 1 uit de jaren 70, geleend van de bibliotheek.

evilbu 22 augustus 2007 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 2869560)

Dit lied is ouder dan Vlaams Blok hoor.:|

Miguelito 22 augustus 2007 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 2867733)
"Y a quand même une question qui me taraude : pourquoi les flamands qui détestent tant les francophones et le français envahissent-ils les plages françaises en été? J'en viens, une plage familiale, sympa, les seuls qui gueulaient et ne pensaient pas aux autres, désolé, mais c'étaient des flamands....."

Waarom?
Antwoord: De minachting en arrogantie van de franstaligen tov de Nederlandse taal, hun intellectuele onwil om een andere taal te leren, omwille van het taalimperialisme en hun superieuriteitsgevoel die geworteld (en blijven hangen)is in 1789 en hun mateloos overdrijven

Voorbeelden?

Citaat:

"Ils (de Nederlanders) déchanteront vite car les Flamands interdiront aux Hollandais de parler anglais ou toute autre langue civilisée......"
Civilisée? :evil:
Citaat:

"Jamais les Flamands qui haïssent tous leurs voisins (pas que les Wallons, même si nous sommes leurs ennemis préférés) ne seront favorables �* une fusion avec la Hollande, ils seraient minorisés!".
:roll:

Montalcino 22 augustus 2007 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Starkan (Bericht 2869935)
Wat opvalt is dat de Nederlanders meer voorstander zijn voor één groot land dan de Vlamingen. Het meest logische is dan ook dat Nederland beleefd vraagt of ze bij Groot-Vlaanderen, of Groot-België mogen komen hé. Dit houdt volledig steek, gezien Nederland het eerste land zal zijn dat niet meer gaat bestaan door overstroming. Zij krijgen dan onderdak bij ons en wij mogen delen in de gasinkomsten. Fair toch?

Je kan perfect een tegenstander zijn van dit Groot-Nederland en je toch bedienen van volwassen argumenten. Duizenden anderen hebben het u voorgedaan, nu is het aan u.

MaGNiFiCaT 22 augustus 2007 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2867435)
"Meerderheid Vlamingen"... wat een foute titel.

Het gaat over "ocharme" 127 deelnemers... :roll:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Die extremisten-flamingantjes toch.:rofl: :rofl:

Knuppel 22 augustus 2007 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 2870288)
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Die extremisten-flamingantjes toch.:rofl: :rofl:

Jij zou je beter eens bij de bub gaan bevragen over die straatpeiling in Leuven waarbij werd vastgesteld dat 99 % van de Belgen een unitair Belgique wensen.

Metternich 22 augustus 2007 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 2870308)
Jij zou je beter eens bij de bub gaan bevragen over die straatpeiling in Leuven waarbij werd vastgesteld dat 99 % van de Belgen een unitair Belgique wensen.

Hoe hilarisch was dat niet.

MaGNiFiCaT 22 augustus 2007 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 2870308)

Nog niet van gehoord.... Trouwens, die 99%, is dat niet wat overdreven...:-) , als je zou zeggen 90%, dan zou ik het nog kunnen geloven....:-)

Hertog van Gelre 22 augustus 2007 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 2870288)

Ja heh?
Citaat:

Aantal stemmen 10396. Totaal voorstanders: ca. 62%

system 22 augustus 2007 17:26

Citaat:

Filip Dewinter
Vlaams parlementslid

Dewinter? Niet te vetrouwen. Nooit te vertrouwen.

Knuppel 22 augustus 2007 17:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 2870319)
Nog niet van gehoord.... Trouwens, die 99%, is dat niet wat overdreven...:-) , als je zou zeggen 90%, dan zou ik het nog kunnen geloven....:-)

Volgens Hans was het idd slechts 60%.
Maar daar ging het eigenlijk niet om.
Waar het om wél om gaat zijn de 40 mensen waaruit die 60% gepuurd werd.

Niet lachen, hoor!

http://forum.politics.be/showthread.php?t=50802

Dimitri 22 augustus 2007 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Starkan (Bericht 2869935)

Nou inderdaad, de waterpeil van de Noordzee is alleen al de afgelopen uren een meter gestegen! Ik ga snel m'n familie bellen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be