Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Catalonië: op weg naar onafhankelijkheid (https://forum.politics.be/showthread.php?t=172892)

SDG 24 januari 2013 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6510287)
Kuddeschaapke?

Als er nu iets is wat ik niet ben is het wel dat en dat weet je best ook wel.

Txiki 24 januari 2013 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 6510291)
Als er nu iets is wat ik niet ben is het wel dat en dat weet je best ook wel.

Daarom dat ik het schrijf :mrgreen:

Vrijheideerst 24 januari 2013 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6510283)
Zijnde?

Mes que un club. ;-)

SDG 24 januari 2013 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6510293)
Daarom dat ik het schrijf :mrgreen:

Ik vermoedde dan ook vooraf al dat jij hierop ging reageren. :lol:

Txiki 24 januari 2013 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 6510299)
Ik vermoedde dan ook vooraf al dat jij hierop ging reageren. :lol:

:lol: Goh, zo voorspelbaar dat ik ben :lol:

'k Heb trouwens dinsdag nog eens van die goede jenever kunnen drinken. Maar de kerel wilde me zijn fles niet verkopen :-(

'k Heb wel een uitnodiging voor de zoveelste verjaardag van de stokerij. :-D

krohn 24 januari 2013 17:30

Het Brugada syndroom
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 6509200)
Ik heb eigenlijk heel weinig te maken met Catalonië. Maar ik moet zeggen, hoe meer ik de Spaanse nationalisten bezig hoor en zie, hoe meer sympathie ik begin te krijgen voor de Catalanen. Bijvoorbeeld hier nog een extract uit een blogpost van onze goede vriend Krohn:

http://blogs.periodistadigital.com/j...iinfierno-en-l



Samengevat: 'men kan de kennis van een taal niet opleggen, dat behoort tot het terrein van de vrije wil'. Klinkt dat bekend in de oren? Juist ja, het is exact hetzelfde argument dat de Franstaligen al sinds mensenheugenis gebruiken. Het is nochtans heel eenvoudig: wie geen Nederlands kent en het niet wil leren, moet zich maar niet vestigen in Vlaanderen. Net zoals wij niet in Madrid gaan wonen zonder een woord Castiliaans te kennen.


Als men echt een taal nit wil leren, niemand kan het verplicht opleggen, inderdaad. Dat is wat ik denk i't is waar. Ik begon het Nederlands vriwillig sinds mijn aankomst in Belgié (mart 1987) te leren, maa vanaf het moment dat er me een CNaVT (aan de VUB) ongegrond en onrechtvaardig werd opgelegd, had ik het voor bekeken, niet de taal maar wel miijn kennis daarvan aan om het even wie te tonen.

Die mijnheer (Eisendrath, de oudste van de twee broeders, allebei leraren aan de VUB), na ik beroep ingediend had tegen de weigering van Walter De Bondt (bezig toen met de stage voor de Agregatie cursus in de Rechtsfaculteit) mij zijn lessen verder te kunnen vanwege mijn (volgens hem) onvoldoende kennis van het (gesproken) taal -door mijn (spaanse) aksent gewoon-, legde me het CNaVT op af te leggen, om de Agregatie cursussen verder te kunnen volgen, alhoewel ik de toelating taalexamens met geluk twee jaar vroeger had afgelegd en darna alle examens van de Agregatie ook, op de stage na. Ik had ze dus -en ook de decaan toen (2005) van de Rechtsfaculteit, Gaston Moens- ervan beschuldigd van discriminatie en ik blijf erop staan, natuurlijk. Oorlogswinden nog toen aan het waaien, aan de VUB, van de Spaanse Burgeroorlog!

En wat Brugada betreft, hij was niet zo lang geleden dat hij voor een (heel) goeie vriend van de N-VA doorging die hem De Spoor 2012 toekende, wel die van (Afrikaanse) ebbenhout voor "Nieuwe Vlamingen" et niet, nota bene, die van goud, aan Rasechtige Vlamingen gereserveerd (...) Met Baart De Wever gefotografieerd toen bovendien (...)

Nu naar de Open VLD overgestappen? 'T is een beetje logisch voor zo'n iemand: die zuil -tussen katholieken en vrijzinnige- is praktisch obestaande bij het Spaanse onderwijs en Spaanse ziekenhuizen, maar bij Belgen (jammer genoeg!), zowel aan Waalse dan aan Vlaamse kant, bestaat wel. Bovendien van het Onze-Lieve-Vrouw (te Aalst) -of Hospital Sant Pau i Santa Tecla (van Tarragona)- naar het VUB Erasmus ziekenhuis (te Brussel) over te stappen zou blijkbaar niet zo gemakkelijk voor Belgen (noch Vlamingen) zijn geweest.

"Buiten is het koud", schreef ooit overledene Frans Verleyen in de "Knack" ten aanzien van al die Vlaamse Katolieken tegenstanders van allerlei kerkelijke standpunten maar die tegelijkertijd binnen de Kerk bleven zitten. Maar voor een Catalaan (en nationalistenvriend) in Vlaanderen integendeel kan dat blijkbaar wel. Met hulp van zijn Vlaamse vrouw natuurlijk, en ook van linkse of anti-frankistische credencialen zeker. Of gewoon als afstammeling van de (verslagene) Roden van de Burgeroorlog (bij de VUB zo vereerd) Een beroemde cardioloog Pedro Brugada allen? En ook, 't is waar, een (Catalanistische) syndroom (..)

"Compromis �* la belge", ten koste van Spanje en zijn (goeie) imago in België nog en altijd! Saluutkes

Txiki 25 januari 2013 10:26

Lo que no nos ha contado casi nadie sobre Catalunya
http://borrokagaraia.wordpress.com/2...-de-catalunya/

krohn 26 januari 2013 12:32

¿Me explico?
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6511266)
Lo que no nos ha contado casi nadie sobre Catalunya
http://borrokagaraia.wordpress.com/2...-de-catalunya/

¿Perdistes la guerra en casa y ahora quereis armarla otra vez fuera? Que quede claro desde luego que no estais en casa en Bélgica, o que si lo estuvisteis, ya no lo estais más, ni siquiera en zona flamenca ¿Me explico? Agur

Txiki 26 januari 2013 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door krohn (Bericht 6512572)
¿Perdistes la guerra en casa y ahora quereis armarla otra vez fuera? Que quede claro desde luego que no estais en casa en Bélgica, o que si lo estuvisteis, ya no lo estais más, ni siquiera en zona flamenca ¿Me explico? Agur

Wat is dat allemaal voor flauwe kul die ge hier schrijft? Leg eens uit wat ge daarmee bedoelt.

eno2 26 januari 2013 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6512768)
Wat is dat allemaal voor flauwe kul die ge hier schrijft? Leg eens uit wat ge daarmee bedoelt.

Valt niet uit te leggen, de uitleg zal nog verwarder zijn.

Bolleke Wol 26 januari 2013 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6512768)
Wat is dat allemaal voor flauwe kul die ge hier schrijft? Leg eens uit wat ge daarmee bedoelt.

Ongetwijfeld gaat die weer beginnen zagen over de opstand van de geuzen tegen Spanje of zoiets.

Wat me er aan doet denken, op een voordracht over de Nederlandse taalstrijd in Barcelona heb ik het heel uitgebreid over die opstand gehad en over de verbanden met de Catalaanse zaak. Moest ik Vlaamse leeuwen of geuzenvlaggen mee hebben, zou ik ze vlot verkocht hebben peins ik :p

krohn 26 januari 2013 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6512768)
Wat is dat allemaal voor flauwe kul die ge hier schrijft? Leg eens uit wat ge daarmee bedoelt.

Por las banderas y por lo que escribes pensé que eras tal vez el jefe del sindicato vasco ese (ELA o no se qué) al que llaman igual que tu firmas, o el marido de la Raquel -Moreno no sé cuantos- u otro vasco cualquiera emboscado en Bélgica, que los debe a haber a mares. Por tu comentario de respuesta me huelo no obstante que seas belga neerlandofono (los vascos de aqui no dominan tanto el neerlandés coloquial, ni los curas vascos nacionalistas siquiera) Lo siento si es asi, pero tu te lo buscaste, por meterte en camisa de once varas, en asuntos internos de españoles -con guerra por medio ademas (...)- , como otros que entran aqui. Yo llevo casi veintisiete años en Bélgica y procuré siempre permanecer neutral en el contencioso entre flamencos y valones, aunque debo reconocer que los francofonos me trataron mejor que los flamencos. Si hubiera sido rubio de ojos azules y no de pelo negro y de piel morena -casi como un marroqui- ¿me hubieran tratado mejor? Te dejo la respuesta a ti. Un dia en Grimbergen "in den Diepen Boomgaard" -trabajo esclavo horresco referens!- me quedé de torso desnudo ex professo, y le pregunté al capataz holandés -horresco referens!!!!!!- soy blanco ¿no? Y me respondio con toda la rotundidad del mundo ¡no! (¡neeeee!) ¡Españoles, una raza parte para algunos flamencos y holandeses! Y si fuera yo miembro del gobierno español empezaria ya a hacer una lista negra de todos los belgas flamencos que andan conspirando contra la unidad de España en Flandes -como ocurre en estos foros- y les declararia persona "non grata" y no les dejaria ir a tomar el sol placidamente con sus padres o con sus abuelos a las playas de la provincia de Castellon, a Alfaz del Pi por ejemplo (80% de la poblacion jubilados flamencos...) ¿Por qué no se van al pais vasco o a Cataluña a acabar sus dias en la tierra si tantos les prefieren?) Saluutkes camarada!

krohn 26 januari 2013 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6512768)
Wat is dat allemaal voor flauwe kul die ge hier schrijft? Leg eens uit wat ge daarmee bedoelt.

Por las banderas y por lo que escribes pensé que eras tal vez el jefe del sindicato vasco ese (ELA o no se qué) al que llaman igual que tu firmas, o el marido de la Raquel -Moreno no sé cuantos- u otro vasco cualquiera emboscado en Bélgica, que los debe a haber a mares. Por tu comentario de respuesta me huelo no obstante que seas belga neerlandofono (los vascos de aqui no dominan tanto el neerlandés coloquial, ni los curas vascos nacionalistas siquiera) Lo siento si es asi, pero tu te lo buscaste, por meterte en camisa de once varas, en asuntos internos de españoles -con guerra por medio ademas (...)- , como otros que entran aqui. Yo llevo casi veintisiete años en Bélgica y procuré siempre permanecer neutral en el contencioso entre flamencos y valones, aunque debo reconocer que los francofonos me trataron mejor que los flamencos. Si hubiera sido rubio de ojos azules y no de pelo negro y de piel morena -casi como un marroqui- ¿me hubieran tratado mejor? Te dejo la respuesta a ti. Un dia en Grimbergen "in den Diepen Boomgaard" -trabajo esclavo horresco referens!- me quedé de torso desnudo ex professo, y le pregunté al capataz holandés -horresco referens!!!!!!- soy blanco ¿no? Y me respondio con toda la rotundidad del mundo ¡no! (¡neeeee!) ¡Españoles, una raza parte para algunos flamencos y holandeses! Y si fuera yo miembro del gobierno español empezaria ya a hacer una lista negra de todos los belgas flamencos que andan conspirando contra la unidad de España en Flandes -como ocurre en estos foros- y les declararia persona "non grata" y no les dejaria ir a tomar el sol placidamente con sus padres o con sus abuelos a las playas de la provincia de Castellon, a Alfaz del Pi por ejemplo (80% de la poblacion jubilados flamencos...) ¿Por qué no se van al pais vasco o a Cataluña a acabar sus dias en la tierra si tantos les prefieren?) Saluutkes camarada!

lombas 27 januari 2013 11:52

Krohn jongen, er is toch iets niet zo gezond aan u hoor.

eno2 27 januari 2013 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6513440)
Krohn jongen, er is toch iets niet zo gezond aan u hoor.

Citaat:


¡Españoles, una raza (A)parte para algunos flamencos y holandeses! Y si fuera yo miembro del gobierno español empezaria ya a hacer una lista negra de todos los belgas flamencos que andan conspirando contra la unidad de España en Flandes -como ocurre en estos foros- y les declararia persona "non grata" y no les dejaria ir a tomar el sol placidamente con sus padres o con sus abuelos a las playas de la provincia de Castellon, a Alfaz del Pi por ejemplo (80% de la poblacion jubilados flamencos...) ¿Por qué no se van al pais vasco o a Cataluña a acabar sus dias en la tierra si tantos les prefieren?) Saluutkes camarada!
KLopt

Ik heb nooit een voet in het Spanje van Franco gezet maar nu geniet ik als Vlaams nationalist van mijn pensioen in Spanje... dank zij de democratie aldaar

Txiki 27 januari 2013 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door krohn (Bericht 6512980)
Por las banderas y por lo que escribes pensé que eras tal vez el jefe del sindicato vasco ese (ELA o no se qué) al que llaman igual que tu firmas, o el marido de la Raquel -Moreno no sé cuantos- u otro vasco cualquiera emboscado en Bélgica, que los debe a haber a mares. Por tu comentario de respuesta me huelo no obstante que seas belga neerlandofono (los vascos de aqui no dominan tanto el neerlandés coloquial, ni los curas vascos nacionalistas siquiera) Lo siento si es asi, pero tu te lo buscaste, por meterte en camisa de once varas, en asuntos internos de españoles -con guerra por medio ademas (...)- , como otros que entran aqui. Yo llevo casi veintisiete años en Bélgica y procuré siempre permanecer neutral en el contencioso entre flamencos y valones, aunque debo reconocer que los francofonos me trataron mejor que los flamencos. Si hubiera sido rubio de ojos azules y no de pelo negro y de piel morena -casi como un marroqui- ¿me hubieran tratado mejor? Te dejo la respuesta a ti. Un dia en Grimbergen "in den Diepen Boomgaard" -trabajo esclavo horresco referens!- me quedé de torso desnudo ex professo, y le pregunté al capataz holandés -horresco referens!!!!!!- soy blanco ¿no? Y me respondio con toda la rotundidad del mundo ¡no! (¡neeeee!) ¡Españoles, una raza parte para algunos flamencos y holandeses! Y si fuera yo miembro del gobierno español empezaria ya a hacer una lista negra de todos los belgas flamencos que andan conspirando contra la unidad de España en Flandes -como ocurre en estos foros- y les declararia persona "non grata" y no les dejaria ir a tomar el sol placidamente con sus padres o con sus abuelos a las playas de la provincia de Castellon, a Alfaz del Pi por ejemplo (80% de la poblacion jubilados flamencos...) ¿Por qué no se van al pais vasco o a Cataluña a acabar sus dias en la tierra si tantos les prefieren?) Saluutkes camarada!

Nazioarteko elkartasuna ez da delitua, jauna. ;-)

krohn 27 januari 2013 23:27

Médico curate a ti mismo
 
In het laatste nummer van het Zaterdaagse litterair supplement van de Spaanse krant "el Pais" komt een intervieuw met de Catalaanse socioloog en schrijver Salvador Giner ter aanleiding van de publicatie van zijn (in het Castiliaanse geschreven) laatste titel "El origen de la moral. Etica y valores de la sociedad actual" Ik verwchtte, vooraleer ik die intervieuw las, iets veel meer sektarisch, t'is waar, intengendeel vond ik het heel interessant, objectief en in een heel actueel (postmarxistisch of postmodern) evenwicht of schommeling gelegen tussen Marx en Nietzsche...en Schopenhauer, en ook wat de auteur betreft, heel zeker van ordeel in zijn spitsvondige standpunten en analysen. En alles in een oberispelijke Castiliaans geuit (...) Tot dan geen probleem dus. De problemen komen maar aan het licht als men het profiel van die man in het bijzonder overweegt en vooral zijn omstandigheid voorziter (heden ten daag) te zijn van het Institut d'Estudis Catalaans (voor de non ingewijde lezers van deze forums, een soort ersatz academie van de Catalaanse Taal), het belangrijikste werktuig van de Catalaanse Generalitat in zijn politiek gedwongen catalanisering van de Catalaanse maatschappij laatste decennia. Kuur van Castiliaans voor ideeren dus, voor de jonge scholieren en universitairs, ik bedoel, maar niet voor de grote (Catalanistische) ponten. Waarom? ¡Zelfde rechten vooir iedereen in Catalonie! Zoals Alicia Sanchez Camacho -voorzitter van het PP in Catalonië- onlangs het aan Artur Mas opeist, die in drietalige scholen (ertussen het Lycée Français) -in het Castiliaans, het Engles of het Frans (en in het Catalaans)- studeerde. "Medico cuidate curate a ti mismo", luidden de Spaanse klassieken. Saluutkes idereen

eno2 27 januari 2013 23:31

@krohn:

Wat zijn "ponten"?

Jan van den Berghe 27 januari 2013 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door krohn (Bericht 6514204)
In het laatste nummer van het Zaterdaagse litterair supplement van de Spaanse krant "el Pais" komt een intervieuw met de Catalaanse socioloog en schrijver Salvador Giner ter aanleiding van de publicatie van zijn (in het Castiliaanse geschreven) laatste titel "El origen de la moral. Etica y valores de la sociedad actual" Ik verwchtte, vooraleer ik die intervieuw las, iets veel meer sektarisch, t'is waar, intengendeel vond ik het heel interessant, objectief en in een heel actueel (postmarxistisch of postmodern) evenwicht of schommeling gelegen tussen Marx en Nietzsche...en Schopenhauer, en ook wat de auteur betreft, heel zeker van ordeel in zijn spitsvondige standpunten en analysen. En alles in een oberispelijke Castiliaans geuit (...) Tot dan geen probleem dus. De problemen komen maar aan het licht als men het profiel van die man in het bijzonder overweegt en vooral zijn omstandigheid voorziter (heden ten daag) te zijn van het Institut d'Estudis Catalaans (voor de non ingewijde lezers van deze forums, een soort ersatz academie van de Catalaanse Taal), het belangrijikste werktuig van de Catalaanse Generalitat in zijn politiek gedwongen catalanisering van de Catalaanse maatschappij laatste decennia. Kuur van Castiliaans voor ideeren dus, voor de jonge scholieren en universitairs, ik bedoel, maar niet voor de grote (Catalanistische) ponten. Waarom? ¡Zelfde rechten vooir iedereen in Catalonie! Zoals Alicia Sanchez Camacho -voorzitter van het PP in Catalonië- onlangs het aan Artur Mas opeist, die in drietalige scholen (ertussen het Lycée Français) -in het Castiliaans, het Engles of het Frans (en in het Catalaans)- studeerde. "Medico cuidate curate a ti mismo", luidden de Spaanse klassieken. Saluutkes idereen

Schijnbaar wordt Catalaans door u dus niet als een volwaardige taal gezien? Op welk krediet hoopt u dan nog te kunnen rekenen?

eno2 27 januari 2013 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6513841)
Nazioarteko elkartasuna ez da delitua, jauna. ;-)

Vertaling?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be