| patrickve |
1 oktober 2021 13:18 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
(Bericht 9784370)
Hij zegt gewoon dat hetgeen de nazi's hebben uitgespookt volgens henzelf goed was.
|
Dat zal moeilijk te ontkennen zijn, he. Het zouden nogal onnozelaars moeten geweest zijn om dingen te doen die ze zelf totaal verkeerd achtten, maar zich daar ten volle met hart en ziel voor uitsloven. Er waren dus op een zeker ogenblik wel veel mensen die daar wel degelijk achter stonden en dat goed vonden, he.
Citaat:
Maar hij zegt er nooit bij dat het volgens hem moreel zeer slecht was. En als hij niet zegt dat het beesterijen waren die de nazi's uitgevreten hebben, dan keurt hij deze daden stilzwijgend goed.
|
Ik heb al gezegd, ik sta daar totaal neutraal tegenover. Ik keur dat niet af en ik vind dat niet goed, om de eenvoudige reden dat wat goed of slecht is, goed of slecht is voor mij, en die nazi's hebben MIJ of de MIJNEN niks misdaan. Ze hebben MIJ of de MIJNEN ook niet speciaal plezier gedaan.
Ik sta even neutraal tegenover wat de nazi's destijds hebben gedaan, als ik neutraal sta tegenover het gegeven dat er op dit ogenblik misschien een kikker is die een of andere vlieg aan het binnenspelen is. Omdat ik daar geen voordeel, noch nadeel van heb.
Daarentegen, ik kan wel *abstractie* maken van wat de nazi's concreet gedaan hebben, en mij inbeelden dat ik VANDAAG DE DAG niet speciaal graag zou leven in een nazi regime. Maar dat is een totaal andere kwestie, die over een imaginaire wereld gaat.
|