Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Wie ben ik... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=222107)

Bhairav 19 augustus 2015 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peche (Bericht 7785595)
Hoe kan iets vergaan als het substantieloos is? Weerleg uw punt eens wat duidelijker.

Alles vergaat. Wat bazelt ge nu? Maak het niet moeilijker door zelf onduidelijk te worden.

Peche 19 augustus 2015 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 7785585)
Dit is de religieuze sectie van dit forum. Dus ja...

Het topic ik. Waarin ik afvraag waar onze levensenergie die het ik vormt vandaan komt. Dat is zoals de nucleus van een atoom dat ergens naartoe teleporteert en niemand weet naar waar. Die (levens)energie heb ik nog geen wetenschapper noch filosoof noch religieut zien proberen doortasten.
Zeggen dat het nergens naartoe gaat is mij te voorbarig. We weten jack shit daarover en dat zal zo zijn tot het einde der tijden.
Ik krijg daarover wel ideetjes en gij de uwe, en zo ronden wij onze trip op aarde af waarin we het uiteindelijk weten of nooit te weten komen.

Bhairav 19 augustus 2015 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peche (Bericht 7785611)
Het topic ik. Waarin ik afvraag waar onze levensenergie die het ik vormt vandaan komt. Dat is zoals de nucleus van een atoom dat ergens naartoe teleporteert en niemand weet naar waar. Die (levens)energie heb ik nog geen wetenschapper noch filosoof noch religieut zien proberen doortasten.
Zeggen dat het nergens naartoe gaat is mij te voorbarig. We weten jack shit daarover en dat zal zo zijn tot het einde der tijden.
Ik krijg daarover wel ideetjes en gij de uwe, en zo ronden wij onze trip op aarde af waarin we het uiteindelijk weten of nooit te weten komen.

Levensenergie is biologisch. Het is het mechanisme van de natuur. Geen mythisch iets dat zodanig mythisch is, dat de wetenschap er niet achter kan komen.

Peche 19 augustus 2015 09:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 7785603)
Alles vergaat. Wat bazelt ge nu? Maak het niet moeilijker door zelf onduidelijk te worden.

Duh. Dat zeg ik toch? Jij zweeft de claim dat ALLES substantieloos is. Prove it. Weerleg, nuanceer. En draai u niet in zieke kronkels.

Peche 19 augustus 2015 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 7785613)
Levensenergie is biologisch. Het is het mechanisme van de natuur. Geen mythisch iets dat zodanig mythisch is, dat de wetenschap er niet achter kan komen.

Nu krijgen we het. Levensenergie is biologisch. Een mechanisme van de natuur. In welke terminologie moet ik zoiets googelen om er meer te weten van te komen?

harriechristus 19 augustus 2015 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 7784741)
Wat gij ook bedoelt, mensen hebben geen individuele onsterfelijke ziel.

Zeker wel, want ook elk individu wordt voor eeuwig bewaard in de herinnering der hemel van de microwezentjes.

En bovendien is elk mens niet alleen maar een individu, maar is ook God zelf, de mens in het algemeen.

harriechristus 19 augustus 2015 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 7784790)
Die 'ik' draait voor derden niet om mijn 'ik' maar draait voor iedereen voor zichzelf om zijn eigen 'ik'.

Kan het zijn dat al die 'ikken' slechts één pot nat zijn???

Een pot nat zolang het IK het zelf niet begrijpt.

Het IK heeft namelijk twee betekenissen, ten eerste als iets persoonlijks, dus van: alleen ik ben ik.
Maar het is ook algemeen, want iedereen is IK, iedereen noemt zichzelf IK.

En dan is er ook nog een derde als de synthese van beide eerste betekenissen en dat is het WIJ, waar wij allen deel van uit maken.

Aldus hebben wij een drie-eenheid van God als het algemene IK, en als het bijzondere IK (dat iedereen is) en als WIJ.

De eerste is God de Vader, de tweede is de Zoon en de derde is de Heilige Geest.

Bhairav 19 augustus 2015 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 7785801)
Zeker wel, want ook elk individu wordt voor eeuwig bewaard in de herinnering der hemel van de microwezentjes.

En bovendien is elk mens niet alleen maar een individu, maar is ook God zelf, de mens in het algemeen.

God zelf, tot daar toe. Maar individuele zielen zijn nooit gefixeerd. Laat staan dat ze eeuwig zijn.

harriechristus 19 augustus 2015 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 7784816)
Ieder IK is een afgescheiden onderdeel van die Geest of in wezen zijn wij allemaal, ieder voor zich, die Geest?

De mensen zijn afgescheiden zolang ze hun eigen Ik niet begrijpen en ieder slechts voor zich leeft.
Het is het ikkige Ik van het egoïsme.

Pas in Liefde en Begrip openbaart zich de Heilige Geest, dus daar waar we allen één zijn, een eenheid van het WIJ.

harriechristus 19 augustus 2015 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 7784824)
Zij hebben geen individuele ontsterfelijke ziel, maar bestaat er een algemene ziel die wel ontsterfelijk is en zo ja welke verhouding is er dan, indien er een verhouding bestaat, tussen het 'ik' en die algemene ontsterfelijke ziel???

In de algemene onsterfelijke ziel zijn alle bijzondere zielen de mensen opgenomen, die evenzeer onsterfelijk zijn.

En de mens zelf is ook allebei: bijzonder en algemeen.
Elk bijzonder mens is ook de mens in het algemeen.
Elk mens is ook DE mens met de algemene eigenschappen die het mens-zijn bepalen.

harriechristus 19 augustus 2015 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 7784848)
Dus het 'ik' is ondergeschikt aan een algemene ontsterfelijke ziel?

Inderdaad is het bijzondere IK ondergeschikt aan het algemene, dat immers alle ikken omvat.

Het deel is ondergeschikt aan het geheel.

En voor eeuwig en altijd één en dezelfde persoon te zijn is ook heel erg saai.
De oplossing is dan van de ene persoon over te gaan in de andere.
Maar nog beter is zichzelf ook als algemeen te ervaren en aldus boven het bijzondere uit te stijgen.

Dat is pas de ware algemene eeuwige en oneindige goddelijkheid.

harriechristus 19 augustus 2015 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 7785824)
God zelf, tot daar toe. Maar individuele zielen zijn nooit gefixeerd. Laat staan dat ze eeuwig zijn.

Ze zijn voor eeuwig gefixeerd in het geheugen der microwezentjes.
Zoals ook wij het verleden fixeren in ons geheugen, kunnen de microwezentjes dat nog veel en veel beter.

Neem als voorbeeld de film, waarin elk beeld is gefixeerd, maar toch deel uit maakt van een levend geheel als de film wordt afgedraaid, dat niet eenmaal, maar eindeloos vele malen kan worden herhaald.
Als wij die kunst al verstaan, hoeveel te beter kunnen de microwezentjes dat doen.

Elk leven van elk mens, dier en plant en ding, is voor eeuwig gefixeerd.

Het Verzet 19 augustus 2015 11:55

Aah harriechristus is daar ook. Let the lunacy commence!

harriechristus 19 augustus 2015 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 7785897)
Aah harriechristus is daar ook. Let the lunacy commence!

Gelet op je eigen Avatar heb je ongetwijfeld jezelf in mij herkend.
Mooi dus dat ik een spiegel ben voor velen, daar waar het de Geest nog aan de Ziel ontbreekt.

Bhairav 19 augustus 2015 12:12

Microwezentjes zijn onzin.
Indien niet, ligt bij hen de oorzaak van het lijden. Waarvoor ik op 'n dharmische manier mijn neus ophaal.

IJsboer 19 augustus 2015 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 7784598)
Is het mogelijk om zelfstandig te denken en alle lessen uit het verleden achter ons te laten. Het heelal lijkt alleen te bestaan en waarde te hebben via de enige binding die ik ermee heb en waar ik vat op heb en dat is mijn bewustzijn, of beter getypt mijn bewust 'zijn'.
Dus de echte vraag is 'wie ben ik', 'waar kom ik vandaan', 'waarom leef ik' en vooral daarin de 'ik'; is dat een afgescheiden geheel of enkel een lege doos???

Dus wie of wat is het 'ik'??? Wie ben ik???

Iedereen is het "ik" voor zichzelf. Ik ben deze persoon en niemand anders. Ik ben de persoon die mijn gedachten en dit lichaam controleert en ik kan nooit jou zijn. Nog gekker: Als jouw bewustzijn in iemand anders zat (bvb mij), dan dacht je nog altijd dat je mij was en stelde je jezelf net dezelfde vraag! Misschien weet mijn linkerhand niet dat ik ook een rechterhand heb. Maar ze werken wel samen. Nog verder: stel ik maak een robot die ik bestuur met mijn gedachten: behoort deze robot dan tot mijn bewustzijn? Of je character waarmee je een online videospel speelt?... Je bent niet per sé gelimiteerd tot 1 lichaam: Elke teamsport werkt samen als 1 entiteit en zijn als het ware op dat momejnt ook 1 individu omdat hun hersenen op elkaar afgestemd zijn. Kan je dan nog altijd spreken over een "zijn" of een "ik" ? Misschien is dat ook een "ik". Misschien is heel dat "zijn" en "ik" gewoon een illusie...

Lof der Zotheid 19 augustus 2015 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 7784860)
Tijdelijk, vluchtig en veranderlijk???

Natuurlijk.

Piero 19 augustus 2015 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid (Bericht 7784854)
De allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie.

Niet gek voor een lege doos.

marie daenen 19 augustus 2015 16:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 7785344)
Hoe kunt ge nu zo'n dingen afvragen? Uw omgeving, de materie, heeft 'n manier "gevonden" om 'n mens te maken. Punt. Gij maakt daar deel van uit.

Zoals een mier in een mierenhoop dus; niet meer of niet minder???

marie daenen 19 augustus 2015 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 7785345)
In dat hele "wie en wat ben ik?"-gedoe geraakt het ego blijkbaar in 'n enorme crisis. Zichzelf wanhopig proberen plaatsen in de cosmos...

Ik probeer niet mijn ego te plaatsen; mijn ego is enkel mijn uitwendige verschijning nu; ik probeer voorbij mijn ego te gaan...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be